Gå til innhold

Du er en RASIST uansett hva du gjør


Lundii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

18 minutter siden, Cordelia skrev:

Amen! Det der synes jeg er fryktelig skummelt. Folk ser seg blinde på konsekvensen dette vil få kulturmessig. Slikt ekstremt meningspoilti er og fullstendig historieløse kunst- og kuturmessig.

Ikke minst fyrer det opp om reell rasisme, desverre. Ikke minst tror jeg det svekker demokratiet og ytringsfriheten på lengre sikt.

Ja helt enig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 16.22, T-Rex skrev:

Stakkars deg! :troest:

Men: Har du faktisk satt deg inn i hva det vil si å vokse opp som neger/afro american/mørkhudet i USA? Jeg vet ikke helt om jeg kan forestille meg det, trolig ikke, men jeg har sett såpass mye av sosial arv at jeg tror det er vanskelig. Det er vanskelig å bryte ut av et miljø med vold og rus og fattigdom. Det er vanskelig nok i Norge, og det er enda vanskeligere i USA.

Det hyles nok opp om rasisme i utide iblant, som i ambulansearbeider Schjenken-saken, men rasismen finnes. Og der den finnes, må vi bekjempe den, selv om det er lov å si fra når "rasisme" ikke er greia.

Stakkars meg fordi jeg stiller meg kritisk til hvordan rasisme skal håndteres og fordi jeg stiller meg kritisk til noe av det som defineres som rasisme? 

Jeg har som sagt lest litt her og der. For eksempel har jeg lest om hvordan svart historie har blitt undergravd og at vi på skolen lærer om ting som ikke stemmer. Dette syns jeg er viktig å få fram! 

Jeg er fullstendig klar over at rasisme finnes overalt, men jeg stiller meg som sagt kritisk til HVA som defineres som rasisme. Jeg er sikker på at mange mørkhudede også er enig i det. 

Jeg syns dessverre det blir for mye fokus på ting jeg syns er feil helt enkelt! Antirasistene er så bastante, og det virker som om hvis du er litt uenig i et lite punkt så er du definert som en rasist, og det syns jeg er helt på trynet.. Jeg er enig i veldig veldig mye, men ikke absolutt alt. Da provoserer det meg at jeg blir kalt for en rasist. Jeg er jo på samme lag! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at noen er en rasist bare fordi noen er hvite, er det mest motstridende jeg har hørt. 


 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on - så bra skrevet, TS.

 

Jeg deltok nylig i en diskusjon med bekjente hvor BLM og opptøyene var et tema. Gruppen besto utelukkende av hvite mennesker og jeg ble virkelig sjokkert av alt selvhatet disse menneskene hadde. De innrømte åpent at de var rasister fordi de var hvite og hadde privilegier i Norge (!) på grunn av sin hudfarge, barna deres hadde kun hvite venner. Da jeg spurte hva slags privilegier de har, så fikk jeg svar som - få jobb, ha egen bolig, ha nyere modell mobiltelefon, ha dyr bil, osv. Er det virkelig privilegier på grunn av lysere hudfarge? Det var folk med lang utdanning og godt betalte jobber og da jeg påpekte at de har råd til alt dette fordi de har studert, fullført studiene og jobber hardt hver dag og ikke på grunn av hudfarge, fikk jeg kritiske blikk og streng beskjed om at jeg tar feil. Men tar jeg virkelig feil? Jeg forlot diskusjonen relativt fort fordi jeg skjønte at med mindre man jatter med dem, så hører man ikke hjemme i samtalen. Dette er en svært urovekkende utvikling i Norge. Når ble det moderne å hate seg selv så mye på grunn av sin hudfarge? 

 

Endret av Drizzt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Drizzt skrev:

Spot on - så bra skrevet, TS.

 

Jeg deltok nylig i en diskusjon med bekjente hvor BLM og opptøyene var et tema. Gruppen besto utelukkende av hvite mennesker og jeg ble virkelig sjokkert av alt selvhatet disse menneskene hadde. De innrømte åpent at de var rasister fordi de var hvite og hadde privilegier i Norge (!) på grunn av sin hudfarge, barna deres hadde kun hvite venner. Da jeg spurte hva slags privilegier de har, så fikk jeg svar som - få jobb, ha egen bolig, ha nyere modell mobiltelefon, ha dyr bil, osv. Er det virkelig privilegier på grunn av lysere hudfarge? Det var folk med lang utdanning og godt betalte jobber og da jeg påpekte at de har råd til alt dette fordi de har studert, fullført studiene og jobber hardt hver dag og ikke på grunn av hudfarge, fikk jeg kritiske blikk og streng beskjed om at jeg tar feil. Men tar jeg virkelig feil? Jeg forlot diskusjonen relativt fort fordi jeg skjønte at med mindre man jatter med dem, så hører man ikke hjemme i samtalen. Dette er en svært urovekkende utvikling i Norge. Når ble det moderne å hate seg selv så mye på grunn av sin hudfarge? 

 

Nemlig! Det er veldig veldig merkelig.. 

Også tenker jeg hva skal man gjøre hvis man har en kollega (som er mørk i huden) som er lat på jobb? Er det ikke lov å si ifra da eller for da er det rasistisk? 🙄

Altså, jeg gidder ikke å forskjellsbehandle! Er du lat på jobb så andre må ta igjen det du skulle ha gjort så får du høre det uavhengig av hudfarge! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er noen blitt krenka her også, da, ser det ut som, ts. Jeg skjønner til en viss grad hva du mener, men det blir en fryktelig sort-hvit fremstilling, og jeg deler ikke den voldsomme reaksjonen din. Jeg blir mer provosert når jeg ser faktisk rasisme, enn når jeg ser denne type anti-rasisme, selv om jeg synes det tipper over innimellom og vanskeliggjør samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Drizzt skrev:

Spot on - så bra skrevet, TS.

Jeg deltok nylig i en diskusjon med bekjente hvor BLM og opptøyene var et tema. Gruppen besto utelukkende av hvite mennesker og jeg ble virkelig sjokkert av alt selvhatet disse menneskene hadde. De innrømte åpent at de var rasister fordi de var hvite og hadde privilegier i Norge (!) på grunn av sin hudfarge, barna deres hadde kun hvite venner. Da jeg spurte hva slags privilegier de har, så fikk jeg svar som - få jobb, ha egen bolig, ha nyere modell mobiltelefon, ha dyr bil, osv. Er det virkelig privilegier på grunn av lysere hudfarge? Det var folk med lang utdanning og godt betalte jobber og da jeg påpekte at de har råd til alt dette fordi de har studert, fullført studiene og jobber hardt hver dag og ikke på grunn av hudfarge, fikk jeg kritiske blikk og streng beskjed om at jeg tar feil. Men tar jeg virkelig feil? Jeg forlot diskusjonen relativt fort fordi jeg skjønte at med mindre man jatter med dem, så hører man ikke hjemme i samtalen. Dette er en svært urovekkende utvikling i Norge. Når ble det moderne å hate seg selv så mye på grunn av sin hudfarge? 

 

Var dette i Oslo? Jeg tror tonen fremdeles er en ganske annen utenfor Oslo. Oslo er på mange måter litt som Sverige, mens her hvor jeg bor tror jeg folk ville ha svart deg litt annerledes med mindre de kom rett fra et universitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lava Anne skrev:

Så er noen blitt krenka her også, da, ser det ut som, ts. Jeg skjønner til en viss grad hva du mener, men det blir en fryktelig sort-hvit fremstilling, og jeg deler ikke den voldsomme reaksjonen din. Jeg blir mer provosert når jeg ser faktisk rasisme, enn når jeg ser denne type anti-rasisme, selv om jeg synes det tipper over innimellom og vanskeliggjør samtale.

Jeg fikk det ikke fram i innlegget mitt, men jeg syns det virker som om det er hvite antirasister som blir krenka på vegne av de svarte. Jeg blir provosert av begge deler! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg også veldig at folk presiserer at "er du hvit, så er du rasist fordi du har hvite privilegier. Hvis du ikke forstår dette så er du ikke klar enda". 

Men altså kjære vene! Jeg er jo ikke enig! Jeg kan ikke tvinge meg sjøl til å mene noe jeg ikke er enig i? Er jeg et dårligere menneske jeg da eller? Og hvem i all verden er det som har bestemt at "sånn er det"? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EnKoppTe skrev:

Var dette i Oslo? Jeg tror tonen fremdeles er en ganske annen utenfor Oslo. Oslo er på mange måter litt som Sverige, mens her hvor jeg bor tror jeg folk ville ha svart deg litt annerledes med mindre de kom rett fra et universitet. 

Ja, det var en jobbreise i Oslo og det er sant at det er som et annet land i den byen. Så mye selvpisking og så mye selvhat har jeg aldri opplevd tidligere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve kjernen av rasisme-problemet oppstår og blir forsterket når vi gir privilegier eller må ta hensyn til en rase. Derfor vil jeg si at grupper som BLM (Black Life Matters) er med på skape rasisme. Veldig få ser det. Og dette sier jeg ikke fordi jeg har en agenda, dette er ren fakta.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen hvit eller svart menneske er født rasist. Men ifølge endel mennesker er man rasist så lenge man er hvit (hvite privilegier). Og da skal man liksom automatisk forskjellsbehandle (gi privilegier til mørkhudete). Er det ikke nettopp dette som ER rasistisk?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
På 23.6.2020 den 16.07, Petra75 skrev:

Det jeg syns er mest skremmende er dette voldsomme sinnet man finner alle steder. Joda, mye kan man si er berettiget, men problemet er når blodtåka blir så tett at man ikke lenger klarer å tenke rasjonelt. Dette vil bare føre til større konflikter, mer vold og uenigheter.

Jeg er bosatt i et av de mest innvandringstette bydelene i Oslo. Jeg har aldri ansett det som noe problem tidligere, men nå begynner jeg å føle på en utrygghet. Det er flere og flere gjenger med sinte unge menn som samles og fyrer hverandre opp, og dette er ikke verken sunt eller konstruktivt. Jeg har en østafrikansk nabo som også er bekymret for temperaturen i debatten om dagen og han tenker som meg at dette bare vil øke forskjellene mellom oss i stedet for å gjøre forskjellene mindre.

Men dette gjelder forsåvidt ikke bare i rasismedebatten - det gjelder i alle situasjoner hvor interesseforskjellene er store. Vindkraft, miljø, homofili, transer - you name it.

Når ble folk så ekstremt sinna?

Slikt går vel litt i perioder(nazisme/kommunisme/osv) og avhenger sikkert av arbeidsmarkedet for gruppene som er sinna. 

Men tror det internett er har deler av skylda. Det er mye lettere i dag å lese historier som hisser en opp og å sitte i grupper hvor man hisser opp hverandre.  Mange elsker jo å være i den boblen hvor man kan snakke om hvor snille/smarte vi er og hvor slemme/dumme de andre er.  Er jo bare å se på fotballinteresserte som skjeller ut dommeren på tvskjermen hver gang en beslutning ikke går i favorittlagets favør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er lettere tilbakestående om man påpeker at andre liv også betyr noe ifølge de hardcore BLM-folka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er så glad jeg bor i sentraleuropa. BLM-fjaset får ingen oppmerksomhet, og selvhatende hvite drittfolk blir bare latterliggjort. Jeg misliker sterkt at enkelte mener man „må“ bry seg om svarte i USA. Hvis ikke så er man rasist. Jeg synes det er ubehagelig å lese om, og se videoer om hvordan politiet brutsliserer enkelte svarte der borte, men jeg skal da for svingende ikke føle meg skyldig fordi jeg er født med lyst hår og har blå øyne. Jeg er ikke nødvendigvis stolt av hudfargen min for det er ingen bragd å bli født, men jeg er veldig lite imponert over tendensene til selvhat enkelte ytrer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...