Gå til innhold

Du er en RASIST uansett hva du gjør


Lundii

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Lundii skrev:

Ikke sant.. Vi er altså på det planet her og det er bare latterlig. Men da utpeker man visst forskjeller ved hverandre og det er rasistisk.. 🙄

Spørs nok litt hvordan man gjør det "dere har så kule danser" blir skikkelig teit når det kun er én person du snakker med og egentlig kunne ha sagt "du danser kult". 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Fuglemor skrev:

Spørs nok litt hvordan man gjør det "dere har så kule danser" blir skikkelig teit når det kun er én person du snakker med og egentlig kunne ha sagt "du danser kult". 

 

Gudene veit. Sikkert "rasistisk" det og🤷‍♀️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lundii skrev:

Nei, det kan man visst ikke. Hvis du sier til svart person at du synes de har fine krøller så kan det virke støtende siden de fleste av oss nordmenn har rett hår. Jeg vitser om alt mulig jeg. Galgenhumor kalles det 

Gleder meg til neste gang jeg møter en mørkhudet som har rettet ut håret. Hen skal søren meg få vite forskjellen på "svart" hår og "hvitt" hår, og hvem som har lov til hva!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at folk blir støtt om man i det hele tatt stiller spørsmål. De trenger ikke å være kritiske engang. Da får du nemlig slengt i trynet at du må "educate yourself" fordi de ikke gidder å drive med "emotional labour". 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Manolo skrev:

Gleder meg til neste gang jeg møter en mørkhudet som har rettet ut håret. Hen skal søren meg få vite forskjellen på "svart" hår og "hvitt" hår, og hvem som har lov til hva!

Haha. Nå vrir vel folk seg i stolen av krenkelse😂 Folk må skjønne at det går an å spøke med ting uten at man er en dårlig person👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Misophonia skrev:

Det du kaller rasisme her er egentlig tribalisme, noe som var og er helt naturlig del av mennesket, og ja, det har med gruppetilhørighet å gjøre. Dette ser du innad alle samfunn og ikke noe mindre hos feks minoriteter, som jo gjerne bosetter seg der mennesker fra ens egen "gruppe" bosetter seg. Når noen feks blir en minoritet i et nabolag, så flytter denne oftest nærmere plasser der de føler kulturell tilhørighet. Ingenting av det har med rasisme å gjøre.

Det at vi mennesker har rasisme iboende i oss, er bare noe tull. Mennesker har en tendens å "favorisere" sine egne, men det er ingenting unaturlig å favne om sin familie og nære venner, før man favner om fremmede. 

Det er heller ikke rasistisk å påpeke minoriteters dårlige handlinger, slik man ser forekomme innad BLM - mtp vandalisering og grov vold rettet mot uskyldige mennesker (på bakgrunn av deres hudfarge). Akkurat det er definisjon på rasisme. 

Jeg er nok ikke helt enig i det skillet du gjør her. Rasisme og "tribalisme" går hånd i hånd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Jeg er nok ikke helt enig i det skillet du gjør her. Rasisme og "tribalisme" går hånd i hånd. 

Helt i orden om du ikke er enig, men du kan jo gjerne dele hvorfor du mener de går hånd i hånd? 

Om det er slik du sier, så understreker det bare hvor utbredt dette er i fremmede kulturer. Skandinavia er det minst rasistiske og mest inkluderende området i verden, likevel ser minoriteter ut til å flokke seg sammen. Hvordan tenker du vi kan få bukt med den type "rasisme"? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Misophonia skrev:

Helt i orden om du ikke er enig, men du kan jo gjerne dele hvorfor du mener de går hånd i hånd? 

Om det er slik du sier, så understreker det bare hvor utbredt dette er i fremmede kulturer. Skandinavia er det minst rasistiske og mest inkluderende området i verden, likevel ser minoriteter ut til å flokke seg sammen. Hvordan tenker du vi kan få bukt med den type "rasisme"? 

Jeg mener at skillet mellom "vi og dem" er et iboende trekk i mennesket som, kort fortalt, er grunnen til at vi har ulike folkeslag og kulturer idag. Jeg mener også at rasisme, i den grad vi snakker om det samme, har sitt opphav i dette trekket i vårt biologi. 

Jeg har ikke ytret meg om hvordan Skandinavia skal "få bukt med" at innvandrere flokker seg sammen på tross av at vi er så inkluderende, det er du som skyver diskusjonen dit. For min egen del tror jeg at vi aldri blir en "one Big happy Family" og at jeg ikke støtter ideen som et multikulturelt samfunn. Jeg tror egentlig ikke skandinaviske folkeslag er så voldsomt inkluderende og jeg tror heller ikke alle innvandrer ser så veldig opp til vår levemåte. 

At norske innvandrere f.eks. mener seg utsatt for rasisme fordi de ikke får fast jobb i Oslo rett etter endt utdanning, at læreren motiverer de til "feil jobb" eller at de ikke finner mørk nok foundation på h&m er ikke noe jeg er villig til å ta seriøst. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Jeg mener at skillet mellom "vi og dem" er et iboende trekk i mennesket som, kort fortalt, er grunnen til at vi har ulike folkeslag og kulturer idag. Jeg mener også at rasisme, i den grad vi snakker om det samme, har sitt opphav i dette trekket i vårt biologi. 

Jeg har ikke ytret meg om hvordan Skandinavia skal "få bukt med" at innvandrere flokker seg sammen på tross av at vi er så inkluderende, det er du som skyver diskusjonen dit. For min egen del tror jeg at vi aldri blir en "one Big happy Family" og at jeg ikke støtter ideen som et multikulturelt samfunn. Jeg tror egentlig ikke skandinaviske folkeslag er så voldsomt inkluderende og jeg tror heller ikke alle innvandrer ser så veldig opp til vår levemåte. 

At norske innvandrere f.eks. mener seg utsatt for rasisme fordi de ikke får fast jobb i Oslo rett etter endt utdanning, at læreren motiverer de til "feil jobb" eller at de ikke finner mørk nok foundation på h&m er ikke noe jeg er villig til å ta seriøst. 

Vi er nok ikke så uenig med hverandre på enkelte punkter. Jeg tror heller ikke på at vi blir noen "melting pot", men det spiller nok mye inn hvordan vi som folkeslag har levd tidligere. USA har et helt annet klima og et enormt mangfold, med mange grupper å ta hensyn til. Jeg nevnte Skandinavia og inkludering, mer for å illustrere et poeng, men det kom kanskje ikke så klart fram som jeg hadde håpet. 

De tingene du nevner til slutt gjør at mange ikke klarer ta rasismebegrepet på alvor. Når man nærmest er opplært til å tro at hele verden er imot en og det fører til offermentalitet. Dermed dukker slike idiotiske "problemstillinger" opp og det tar bort fra de virkelig tragiske hendelsene, hvor mennesker har opplevd virkelig rasisme, og ikke innbilt rasisme.

 

Glemte å tilføye: Skandinavia er én av de mest tolerante plassene på jorda, det er ikke bare ren synsing. Vet ikke hvordan det er med linker her, men om det blir feil, kan den evt slettes: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2325502/Map-shows-worlds-racist-countries-answers-surprise-you.html

Endret av Misophonia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette debattinnlegget var veldig fint: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/1nK6xq/norge-er-ikke-et-rasistisk-land

Anbefaler å lese hele for jeg kan ikke kopiere ut alle avsnitt som er interessante, for de er det mange av i dette innlegget. 

Sitat

Selv et ord som «neger» kan noen ganger være langt mindre graverende enn det virker. De fleste fargede som vokser opp i Norge, har gjennom ungdommen fått høre stygge ord som «pakkis», «svarting» og «nigger». Noen ganger er det rasister som sier slikt, men andre ganger er det bare noen som vil såre deg. Hadde du vært hvit, kunne de like gjerne ha slengt ut noe stygt om nesen din eller familien din. Disse ungdommene er ikke egentlig rasister.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært slik i mange år, men det er først nå folk for øynene opp for galskapen.

Det er en slags marxisme, men i stedet for å dele opp befolkningen i "proletariat" og "bourgeouisie" deler man opp i "priviligert" og offer.

  • Alle hvite er rasister
  • Alle hvite er priviligerte
  • Bare hvite er rasister, siden rasisme er privilege + power, og siden det er hvite som har "power" så er det "logisk sett" kun hvite som er rasister.

Det eneste utfallet dette kan få er at man får noe som ligner på kommunsmens "evig klassekamp", men her blir det en "evig rasekamp".

Nå er det et forslag om å betale alle svarte i USA ca. 3.5 millioner hver som "reparations". I California har de akkurat tatt det opp og det har blitt satt ned en kommisjon for å få dette gjennomført.

Hvis du forteller noen at de blir utnyttet og plaget av en annen gruppe lenge nok vil de til slutt tro på det, og nå ser vi fruktene etter lang tids indoktrinering av svarte i USA.

Image

Bilde fra "Chaz" :)

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobias Juul Grythe

Skjønner ikke hvorfor dere bry dere om de her få som er blitt helt ekstreme. Ignorer. De går lei tilslutt. 

Endret av Tobias Juul Grythe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Misophonia skrev:

Vi er nok ikke så uenig med hverandre på enkelte punkter. Jeg tror heller ikke på at vi blir noen "melting pot", men det spiller nok mye inn hvordan vi som folkeslag har levd tidligere. USA har et helt annet klima og et enormt mangfold, med mange grupper å ta hensyn til. Jeg nevnte Skandinavia og inkludering, mer for å illustrere et poeng, men det kom kanskje ikke så klart fram som jeg hadde håpet. 

De tingene du nevner til slutt gjør at mange ikke klarer ta rasismebegrepet på alvor. Når man nærmest er opplært til å tro at hele verden er imot en og det fører til offermentalitet. Dermed dukker slike idiotiske "problemstillinger" opp og det tar bort fra de virkelig tragiske hendelsene, hvor mennesker har opplevd virkelig rasisme, og ikke innbilt rasisme.

 

Glemte å tilføye: Skandinavia er én av de mest tolerante plassene på jorda, det er ikke bare ren synsing. Vet ikke hvordan det er med linker her, men om det blir feil, kan den evt slettes: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2325502/Map-shows-worlds-racist-countries-answers-surprise-you.html

Fint - da forstår jeg litt mer hva du mener. Essensen i min oppfatning hviler nok i at jeg mener mennesket i større grad styres av evolusjon og biologi (mer arv enn miljø) enn det vi blir opplært til å tro både på skole og i media. Min oppfatning har bakgrunn i at jeg selv har utdanning i evolusjonsbaserte fag. 

Når det gjelder USA så blir det vanskelig å sitte i trygge Norge og mene noe som helst, men amerikanere er tross alt et resultat (eller en konsekvens) av evolusjon akkurat som alle andre mennesker. I tillegg spiller historie inn, slik du er inne på. Afro-amerikanere emigrerte ikke til USA av egen vilje og de har vært der siden starten av den amerikanske føderasjon. Poenget mitt er at slik er det ikke for innvandrere i Europa, og dermed er jeg heller ikke villig til å ta BLM-problemstillingen seriøst her. Det kan godt hende at rasisme er høyst reellt i Europa, men slik er det jo når man uinvitert bryter inn i andres hus og ommøblerer etter etter velbehag. 

Når det gjelder graden av toleranse i Skandinavia tror jeg vi skal ærlige først som sist; at man ytrer offentlig at man er tolerant betyr ikke at man er det når ingen ser på. Det kan også være slik at folk er mer tolerante når det er jobber og mat nok til alle, og at stemningen i samfunnet er god. Vi skal ikke lengre bak i tid enn til 1940-årene før det var ganske så polarisert bare i Norge. Skandinavia har dessuten en veldig ung tradisjon for innvandring og flerkultur og jeg syns det er all grunn til å anta at vi ikke på ordentlig har sett fruktene av det ennå. Da er det mer interessant å se hvordan flerkultur fungerer i lang der sameksistens mellom ulike folkeslag faktisk er en tradisjon. Her kommer USA inn. Og det vi ser der i dag er åpenlyse og direkte raseopptøyer. Politi går løs på afro-afrikanere (og hvite) og afro-amerikanere svarer med å gå løs på tilfeldige hvite borgere som "hevn". Det forbauser meg at noen kan gå god for at multikultur og "salat bowl" garantert fungerer i det lange løp etter å ha observert dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tobias Juul Grythe skrev:

Skjønner ikke hvorfor dere bry dere om de her få som er blitt helt ekstreme. Ignorer. De går lei tilslutt. 

De går lei, men jeg er redd de hjelper til å dytte en stille majoritet som stadig får høre at de er rasister over til "høyresiden" Jeg skriver høyresiden i hermetegn fordi det egentlig ikke er høyresiden i en tradisjonell høyre-venstre akse politisk sett. Debatten blir såpass polarisert og skitten at denne gruppen ikke deltar offentlig i ordskifte men vil proteststemme til "høyre" i vestlige valg framover, aka brexit, Trump...og andre valgresultater som kommer som julekvelden på kjerringa, dvs de tradisjonelle mediene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tobias Juul Grythe skrev:

Skjønner ikke hvorfor dere bry dere om de her få som er blitt helt ekstreme. Ignorer. De går lei tilslutt. 

Idiotisk holdning, de demografiske trendene er jo krystalklare. Vi kommer til å høre om denne problemstillingen i forskjellige variasjoner i hele dette århundret. Fram til 1965 var USA 86% (fikk ny innvandringslov som "ikke skulle endre demografiske komposisjonen av nasjonen") hvit i dag er de omtrent 55% (blant barn er de under 50%), tilsvarende faller den hvite andelen i hvert eneste vest-europeiske land og det er ingenting som sier at det vil snu i nær fremtid. Konflikter i forskjellig sort som angår majoritet/minoritet vil øke og ikke synke i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man er ikke nødvendigvis rasist fordi om man diskriminerer. 

Rasist begrepet betinger en grunnleggende holdning om at noen mennesker er underdanige andre basert på hudfarge/etnesitet ("rase"). 

Diskriminering skjer fordi personen tilhører en gruppe som assosieres med negative egenskaper. 

Om noen velger bort en svart på samme bakgrunn som de velger bort en kristen, en kvinne, homofil eller en eldre (liker ikke) så diskriminerer de. Men de er ikke nødvendigvis rasist. 

En stor utfordring er at rasismebegrepet brukes også for tilfeller som er diskriminering, og dermed utholer man begrepet. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lundii skrev:

Nå har dråpen rent over mitt beger. I kjølvannet rundt BLM krever man at folk skal lese seg opp om historien rundt svarte mennesker. "Educate yourself! Educate yourself!" Vel, nå har jeg "educata" meg sjæl både her og der og trykka meg inn på lenker som disse superduper antirasistene poster. Og veit dere hva? Uansett hva faen du gjør, så blir noen krenka. 

Du kan ikke kritisere demonstrasjonene som har pågått (corona er ikke god nok grunn), du kan ikke kritisere BLM-bevegelsen eller stille kritiske spørsmål, du kan ikke poste noe om BLM uten at folk klager på at du ikke gjør nok, du kan ikke unngå å poste for da er du en del av problemet, du kan ikke si "all lives matter", du kan ikke stemme Frp, du kan ikke være Plan-fadder og ta bilder sammen med afrikanske barn, du kan ikke spørre folk om opphav, du kan ikke bruke ord som "eksotisk", du kan ikke gi komplimenter for hverken hår eller utseende, du kan heller ikke si at du ikke bryr deg om hudfarge for da undergraver du svart historie, du kan ikke kle deg ut som noen mørke, ikke engang ditt største idol, du kan ikke fortelle noen som helst vitser som handler om svarte (spiller ingen rolle om de er "milde" eller ikke), du kan ikke synge hele sanger som inneholder "N-ordet" for det er det nemlig bare svarte som kan si, du kan ikke flette håret ditt eller kjøre på med en sveis som er mye brukt av svarte mennesker. 

Hvis du gjør noe av dette så er du rasist. Hvis du er kritisk og stiller kritiske spørsmål til noe av dette så er du en rasist. 

Fy faen så provosert jeg blir. Er liksom dette måten å bekjempe rasisme på?! At vi skal undergrave oss sjøl, skrike "rasisme her, rasisme der" forskjellsbehandle og rævsleike til de grader og følge saueflokken?! Mye av dette strider mot mine meninger og mine verdier.

Jeg syns alle er like mye verdt og bør få lov til å både synge og ha håret sitt akkurat som de vil. Men fordi jeg er hvit, så får jeg ikke lov. Det at jeg ser på alle mennesker med samme syn betyr ingenting, nei det betyr faktisk tvert om! For jeg kan faktisk ikke si "All life matter" for da er det såkalt "hverdagsrasisme" og gudene veit hva!! 

 

Så egentlig så kan man bare sette seg i båten og holde kjeft. Nei vent! Det kan du heller ikke fordi "Silence is violence!" 

Du er jo tydeligvis krenka🙃🙄

Vær et godt menneske med gode institusjoner, ikke vær en rasist eller drittsekk!

Og ja i og med at du i dette innlegget så tydelig viser at du selv føler deg krenket pga protester så sier det mye om deg. 

Heia protester, heia demonstrasjoner og heia likestilling 🙌

Og til alle dere som mener noe annet enn at en skal være stille når urett er begått; 🖕

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ole olafsen skrev:

Idiotisk holdning, de demografiske trendene er jo krystalklare. Vi kommer til å høre om denne problemstillingen i forskjellige variasjoner i hele dette århundret. Fram til 1965 var USA 86% (fikk ny innvandringslov som "ikke skulle endre demografiske komposisjonen av nasjonen") hvit i dag er de omtrent 55% (blant barn er de under 50%), tilsvarende faller den hvite andelen i hvert eneste vest-europeiske land og det er ingenting som sier at det vil snu i nær fremtid. Konflikter i forskjellig sort som angår majoritet/minoritet vil øke og ikke synke i fremtiden.

Andelen hvite i USA er en god del høyere enn 55%. Det er særlig andelen med opphav fra Latin-Amerika som øker i USA. Men en veldig høy andel av latin-amerikanerne er også helt eller hovedsakelig europeiske av avstamning - dvs hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...