Gå til innhold

Du er en RASIST uansett hva du gjør


Lundii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Merklig at jeg aldri bli kalt rasist da, men så argumenter jeg saklig igjen da. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Helena! skrev:

Merklig at jeg aldri bli kalt rasist da, men så argumenter jeg saklig igjen da. 

Antirasistene mener du skal ta utgangspunkt i at du er en rasist og jobbe deg derfra. Og det er ikke noe jeg tar fra løse luften. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Jeg begynner å tro at tiden er moden for å gi ytre venstre motstand. 

Ja denne krenkinga vil jo ingen ende ta. Og nå blir også jeg krenka, fordi de blir krenka🤷‍♀️🤦‍♀️

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt egent lille forsøk på å "lese meg opp", hørte jeg dette foredraget i bakgrunnen av annen aktivitet.

Det jeg blant annet tok ut ifra dette var at, selv Robin DiAnglo regnet seg selv som rasist. Et menneske som har studert og undervist om problemstillinger i flere ti år. Hun fortalte meg også at rasisme er grusomt å bli utsatt for og hvite ikke kan forstå tyngden av grusomheten fordi de er hvit og har ikke opplevd det. Hun har solgt massevis av bøker om rasisme og "white fragility", så hun er anerkjent i fagmiljøet, det er det ingen tvil om.

Fra dette konkluderte jeg, at hvis Robin DiAngelo ikke greier å legge fra seg rasismen sin, med all den undervisningen og kunnskapen hun besitter. Hun jobber bokstavelig talt med dette på fulltid. Hvordan skal jeg greie det da, når jeg ikke kan gjennomføre i nærheten av arbeidet hun gjorde, som samtidig ikke var nok? Samtidig er rasisme så fryktelig, at hvorfor skal jeg utsette minoriteter for rasismen jeg ubevisst utsetter dem for? Hvordan kan jeg rettferdiggjøre å gjøre noe slikt mot andre?

Jeg konkluderte at jeg ikke kan rettferdiggjøre det, så følgelig har jeg begynt å selv-segregere meg fra minoriteter, for å beskytte dem fra den iboende rasismen som jeg umulig kan kvitte meg med. Min drøm er at norsk-somaliere sendes tilbake, slik at de blir spart for rasismen vi hvite nordmenn oser fra oss ubevisst kontinuerlig.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Lundii skrev:

Nå har dråpen rent over mitt beger. I kjølvannet rundt BLM krever man at folk skal lese seg opp om historien rundt svarte mennesker. "Educate yourself! Educate yourself!" Vel, nå har jeg "educata" meg sjæl både her og der og trykka meg inn på lenker som disse superduper antirasistene poster. Og veit dere hva? Uansett hva faen du gjør, så blir noen krenka. 

Du kan ikke kritisere demonstrasjonene som har pågått (corona er ikke god nok grunn), du kan ikke kritisere BLM-bevegelsen eller stille kritiske spørsmål, du kan ikke poste noe om BLM uten at folk klager på at du ikke gjør nok, du kan ikke unngå å poste for da er du en del av problemet, du kan ikke si "all lives matter", du kan ikke stemme Frp, du kan ikke være Plan-fadder og ta bilder sammen med afrikanske barn, du kan ikke spørre folk om opphav, du kan ikke bruke ord som "eksotisk", du kan ikke gi komplimenter for hverken hår eller utseende, du kan heller ikke si at du ikke bryr deg om hudfarge for da undergraver du svart historie, du kan ikke kle deg ut som noen mørke, ikke engang ditt største idol, du kan ikke fortelle noen som helst vitser som handler om svarte (spiller ingen rolle om de er "milde" eller ikke), du kan ikke synge hele sanger som inneholder "N-ordet" for det er det nemlig bare svarte som kan si, du kan ikke flette håret ditt eller kjøre på med en sveis som er mye brukt av svarte mennesker. 

Hvis du gjør noe av dette så er du rasist. Hvis du er kritisk og stiller kritiske spørsmål til noe av dette så er du en rasist. 

Fy faen så provosert jeg blir. Er liksom dette måten å bekjempe rasisme på?! At vi skal undergrave oss sjøl, skrike "rasisme her, rasisme der" forskjellsbehandle og rævsleike til de grader og følge saueflokken?! Mye av dette strider mot mine meninger og mine verdier.

Jeg syns alle er like mye verdt og bør få lov til å både synge og ha håret sitt akkurat som de vil. Men fordi jeg er hvit, så får jeg ikke lov. Det at jeg ser på alle mennesker med samme syn betyr ingenting, nei det betyr faktisk tvert om! For jeg kan faktisk ikke si "All life matter" for da er det såkalt "hverdagsrasisme" og gudene veit hva!! 

 

Så egentlig så kan man bare sette seg i båten og holde kjeft. Nei vent! Det kan du heller ikke fordi "Silence is violence!" 

Jeg synes det ser mest ut som om du har noen holdninger og meninger som faktisk er rasistiske, og blir vonebråten og lei for at du nå konfronteres med disse. For jeg føler strengt tatt ikke at noen av tingene du lister opp er et problem eller er reelle. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Hvite' er slemme/onde og skyld i alle verdens problemer, og må derfor vekk er vel sluttpoenget til disse folka. 

Endret av judith52
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Educate yourself" er en slags hersketeknikk som brukes om mange temaer i sosiale plattformer. Når folk mener at andre bør engasjere seg og føle like sterkt for det teamet man selv brenner for.

Og ja, det er fint å søke kunnskap. 

Utover det tror jeg det er lurt å ikke bry seg så mye om hva andre tenker. Ikke bli stressa. Tror ikke de fleste forventer at du skal uttale deg i sosiale medier. Prøv å pust, ikke bli så provosert. 

Jeg poster aldri politiske ting i sosiale medier, men vet jo likevel hva jeg står for og hva jeg mener. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ludovica- skrev:

"Educate yourself" er en slags hersketeknikk som brukes om mange temaer i sosiale plattformer. Når folk mener at andre bør engasjere seg og føle like sterkt for det teamet man selv brenner for.

Og ja, det er fint å søke kunnskap. 

Utover det tror jeg det er lurt å ikke bry seg så mye om hva andre tenker. Ikke bli stressa. Tror ikke de fleste forventer at du skal uttale deg i sosiale medier. Prøv å pust, ikke bli så provosert. 

Jeg poster aldri politiske ting i sosiale medier, men vet jo likevel hva jeg står for og hva jeg mener. 

Enig.. Og jeg kjenner jeg er ferdig med dette tullet nå. Det fører ingen vei og jeg blir bare forbanna🤷‍♀️ 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lundii skrev:

Nå har dråpen rent over mitt beger. I kjølvannet rundt BLM krever man at folk skal lese seg opp om historien rundt svarte mennesker. "Educate yourself! Educate yourself!" Vel, nå har jeg "educata" meg sjæl både her og der og trykka meg inn på lenker som disse superduper antirasistene poster. Og veit dere hva? Uansett hva faen du gjør, så blir noen krenka. 

Du kan ikke kritisere demonstrasjonene som har pågått (corona er ikke god nok grunn), du kan ikke kritisere BLM-bevegelsen eller stille kritiske spørsmål, du kan ikke poste noe om BLM uten at folk klager på at du ikke gjør nok, du kan ikke unngå å poste for da er du en del av problemet, du kan ikke si "all lives matter", du kan ikke stemme Frp, du kan ikke være Plan-fadder og ta bilder sammen med afrikanske barn, du kan ikke spørre folk om opphav, du kan ikke bruke ord som "eksotisk", du kan ikke gi komplimenter for hverken hår eller utseende, du kan heller ikke si at du ikke bryr deg om hudfarge for da undergraver du svart historie, du kan ikke kle deg ut som noen mørke, ikke engang ditt største idol, du kan ikke fortelle noen som helst vitser som handler om svarte (spiller ingen rolle om de er "milde" eller ikke), du kan ikke synge hele sanger som inneholder "N-ordet" for det er det nemlig bare svarte som kan si, du kan ikke flette håret ditt eller kjøre på med en sveis som er mye brukt av svarte mennesker. 

Hvis du gjør noe av dette så er du rasist. Hvis du er kritisk og stiller kritiske spørsmål til noe av dette så er du en rasist. 

Fy faen så provosert jeg blir. Er liksom dette måten å bekjempe rasisme på?! At vi skal undergrave oss sjøl, skrike "rasisme her, rasisme der" forskjellsbehandle og rævsleike til de grader og følge saueflokken?! Mye av dette strider mot mine meninger og mine verdier.

Jeg syns alle er like mye verdt og bør få lov til å både synge og ha håret sitt akkurat som de vil. Men fordi jeg er hvit, så får jeg ikke lov. Det at jeg ser på alle mennesker med samme syn betyr ingenting, nei det betyr faktisk tvert om! For jeg kan faktisk ikke si "All life matter" for da er det såkalt "hverdagsrasisme" og gudene veit hva!! 

 

Så egentlig så kan man bare sette seg i båten og holde kjeft. Nei vent! Det kan du heller ikke fordi "Silence is violence!" 

Kan man vel.. 🙄 Alt det andre, hvorfor skal man det liksom? Hvorfor skal du vitse om andre? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 12.47, ole olafsen skrev:

I mitt egent lille forsøk på å "lese meg opp", hørte jeg dette foredraget i bakgrunnen av annen aktivitet.

Det jeg blant annet tok ut ifra dette var at, selv Robin DiAnglo regnet seg selv som rasist. Et menneske som har studert og undervist om problemstillinger i flere ti år. Hun fortalte meg også at rasisme er grusomt å bli utsatt for og hvite ikke kan forstå tyngden av grusomheten fordi de er hvit og har ikke opplevd det. Hun har solgt massevis av bøker om rasisme og "white fragility", så hun er anerkjent i fagmiljøet, det er det ingen tvil om.

Fra dette konkluderte jeg, at hvis Robin DiAngelo ikke greier å legge fra seg rasismen sin, med all den undervisningen og kunnskapen hun besitter. Hun jobber bokstavelig talt med dette på fulltid. Hvordan skal jeg greie det da, når jeg ikke kan gjennomføre i nærheten av arbeidet hun gjorde, som samtidig ikke var nok? Samtidig er rasisme så fryktelig, at hvorfor skal jeg utsette minoriteter for rasismen jeg ubevisst utsetter dem for? Hvordan kan jeg rettferdiggjøre å gjøre noe slikt mot andre?

Jeg konkluderte at jeg ikke kan rettferdiggjøre det, så følgelig har jeg begynt å selv-segregere meg fra minoriteter, for å beskytte dem fra den iboende rasismen som jeg umulig kan kvitte meg med. Min drøm er at norsk-somaliere sendes tilbake, slik at de blir spart for rasismen vi hvite nordmenn oser fra oss ubevisst kontinuerlig.

Vel, dette er jo den ubehagelige sannheten som jeg mener vi må begynne å snakke om. Rasisme er sannsynligvis forankret i vår biologi. Mennesker er flokkdyr og for at du skal overleve må du tilhøre en gruppe. For å tilhøre en gruppe, må det jo finnes en annen gruppe i relativ nærhet som du ikke er en del av, ellers gir gruppetilhørighet ingen mening. Derfra har vi evolvert og blitt de vi er i dag. Dette er en av grunnene til at jeg tviler på om multikulturelle samfunn og "salat bowl"-samfunn kommer til å klare seg i fremtiden og det syns jeg det må være rom for å diskutere. 

 

Endret av EnKoppTe
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, judith52 skrev:

'Hvite' er slemme/onde og skyld i alle verdens problemer, og må derfor vekk er vel sluttpoenget til disse folka. 

Men hvem har bygd den vestlige verden som disse nyter så godt av? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fuglemor skrev:

Kan man vel.. 🙄 Alt det andre, hvorfor skal man det liksom? Hvorfor skal du vitse om andre? 

Nei, det kan man visst ikke. Hvis du sier til svart person at du synes de har fine krøller så kan det virke støtende siden de fleste av oss nordmenn har rett hår. Jeg vitser om alt mulig jeg. Galgenhumor kalles det 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne være rasister. Men hold holdningene for seg selv og ikke prøv å tre det ned over andre. 

Det samme gjelder fanatiske vegetarianere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Lundii skrev:

Nei, det kan man visst ikke. Hvis du sier til svart person at du synes de har fine krøller så kan det virke støtende siden de fleste av oss nordmenn har rett hår. Jeg vitser om alt mulig jeg. Galgenhumor kalles det 

Off da er jeg skikkelig rasist, jeg sier til mannen min som er mørk at han har fin hudfarge, han er heldig som slipper solkrem. Jeg sa til min venninne som er fra et afrikansk land at hun har skikkelig fint hår og er heldig som har så mye for jeg har skikkelig lite sjøl. Hun reagerte ikke. Hvis hun skulle sagt til meg at jeg er fin når jeg får roser i kinna, hadde jeg bare blitt glad.. Hvorfor skal man ikke komplimenter hverandre? Skal man bare komplimentere de som ser ut som deg sjøl? 😂 Blir tullete. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var egentlig kritisk helt fra start. Corona og alt det der, jeg trenger ikke å gå i detaljer. Men det var altså grunnen. At folk hoper seg opp på Sørenga er ikke god nok grunn. Det er også forøvrig veldig kritikkverdig! Men det er ikke noe jeg som bor på landet var klar over heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Vel, dette er jo den ubehagelige sannheten som jeg mener vi må begynne å snakke om. Rasisme er sannsynligvis forankret i vår biologi. Mennesker er flokkdyr og for at du skal overleve må du tilhøre en gruppe. For å tilhøre en gruppe, må det jo finnes en annen gruppe i relativ nærhet som du ikke er en del av, ellers gir gruppetilhørighet ingen mening. Derfra har vi evolvert og blitt de vi er i dag. Dette er en av grunnene til at jeg tviler på om multikulturelle samfunn og "salat bow"-samfunn kommer til å klare seg i fremtiden og det syns jeg det må være rom for å diskutere. 

 

Det du kaller rasisme her er egentlig tribalisme, noe som var og er helt naturlig del av mennesket, og ja, det har med gruppetilhørighet å gjøre. Dette ser du innad alle samfunn og ikke noe mindre hos feks minoriteter, som jo gjerne bosetter seg der mennesker fra ens egen "gruppe" bosetter seg. Når noen feks blir en minoritet i et nabolag, så flytter denne oftest nærmere plasser der de føler kulturell tilhørighet. Ingenting av det har med rasisme å gjøre.

 

Det at vi mennesker har rasisme iboende i oss, er bare noe tull. Mennesker har en tendens å "favorisere" sine egne, men det er ingenting unaturlig å favne om sin familie og nære venner, før man favner om fremmede. 

Det er heller ikke rasistisk å påpeke minoriteters dårlige handlinger, slik man ser forekomme innad BLM - mtp vandalisering og grov vold rettet mot uskyldige mennesker (på bakgrunn av deres hudfarge). Akkurat det er definisjon på rasisme. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fuglemor skrev:

Off da er jeg skikkelig rasist, jeg sier til mannen min som er mørk at han har fin hudfarge, han er heldig som slipper solkrem. Jeg sa til min venninne som er fra et afrikansk land at hun har skikkelig fint hår og er heldig som har så mye for jeg har skikkelig lite sjøl. Hun reagerte ikke. Hvis hun skulle sagt til meg at jeg er fin når jeg får roser i kinna, hadde jeg bare blitt glad.. Hvorfor skal man ikke komplimenter hverandre? Skal man bare komplimentere de som ser ut som deg sjøl? 😂 Blir tullete. 

Ikke sant.. Vi er altså på det planet her og det er bare latterlig. Men da utpeker man visst forskjeller ved hverandre og det er rasistisk.. 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...