Gå til innhold

Bør en gå tilbake til jobb om en blir frisk fra ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnnaW
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du ble frisk? Hvorfor mener du dette?

Anonymkode: ca286...951

Ikke alle har gode assosiasjoner med arbeidsplassen sin, kanskje de heller vil bruke tid på familie og hobby enn å kaste bort livet på en arbeidsplass som er tung, stressende og uinteressant...

De som har jobb basert på interesse og hobby kommer nok tilbake hvis mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok forskjell på utslitt kropp og vaskejobb enn feks hudkreft og advokat jobb. Alle ser det vel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnnaW skrev:

Ikke alle har gode assosiasjoner med arbeidsplassen sin, kanskje de heller vil bruke tid på familie og hobby enn å kaste bort livet på en arbeidsplass som er tung, stressende og uinteressant...

De som har jobb basert på interesse og hobby kommer nok tilbake hvis mulig:)

Det kan jeg forstå. Hobbyen er jo noe en driver med for at det er gøy og givende. Veldig mange har ødelagt dette ved å gjort hobby til jobb. Da må man drive med den hele tiden og det blir fort ikke så gøy når man må ha inn penger og en må drive med den pga det og ikke når en har lyst lenger.

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Ikanonym skrev:

Er nok forskjell på utslitt kropp og vaskejobb enn feks hudkreft og advokat jobb. Alle ser det vel. 

Det tror jeg ingen heller har protestert på.

Anonymkode: ca286...951

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg forstå. Hobbyen er jo noe en driver med for at det er gøy og givende. Veldig mange har ødelagt dette ved å gjort hobby til jobb. Da må man drive med den hele tiden og det blir fort ikke så gøy når man må ha inn penger og en må drive med den pga det og ikke når en har lyst lenger.

Anonymkode: ca286...951

Ser den...Men hvis man ble delvis ufør pga jobben og utbrent på den i tillegg...Vil man nok med stor sannsynlighet ikke komme tilbake... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnnaW skrev:

Ser den...Men hvis man ble delvis ufør pga jobben og utbrent på den i tillegg...Vil man nok med stor sannsynlighet ikke komme tilbake... 

Nei, det tror ikke jeg heller. Da har man jo den prentet inn i hodet.

Det måtte i så fall være en annen jobb, som ikke assosierte med den forrige.

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si jeg er overraska over hvor mange som synes det er greit å fortsette å motta uføretrygd selv om man blir frisk og kan jobbe igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grønt blad skrev:

Jeg må si jeg er overraska over hvor mange som synes det er greit å fortsette å motta uføretrygd selv om man blir frisk og kan jobbe igjen.

Det kommer nok an på om de liker å jobbe eller ikke. Det er en etablert sannhet der ute om at alle liker visst dette. Å ha fri og kunne drive med hva en vil, er visst ikke noe som folk liker...sies det på KG.

Jeg er ikke så sikker.

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Grønt blad skrev:

Jeg må si jeg er overraska over hvor mange som synes det er greit å fortsette å motta uføretrygd selv om man blir frisk og kan jobbe igjen.

Det er arbeidsgiveren som har det siste ordet når det gjelder potensiell jobb - IKKE den uføre. Hva den uføre "vil", er egentlig ikke relevant i det hele tatt, så lenge det er ingen arbeidsgiver på den andre siden som vil gi den uføre en sjanse til å prøve seg litt frem. I og med at vi har et sted mellom 360 000 til 370 000 ledige og permiterte akkurat nå i tillegg til overkant av 300 000 studenter, så tror jeg ikke akkurat at uføre står først i kø hos noen arbeidsgivere. I tillegg er det en haug med folk på diverse tiltak - titusener av de. Du kan lese tråden "Vi som søker jobb" - og du får titalls eksempler på kvalifiserte og friske mennesker som desperat leter etter jobb overalt og blir likevel avvist. I tillegg til en rekke andre tråder de siste årene som ikke postet i den tråden jeg henviser til. 

Det at man "kan jobbe" ved siden av uføretrygd er bare konsulent-språk (Fra PR-konsulenter) fra Høyre og Frp for å glatte over de stadige kuttene ovenfor uføre som allerede er på bunnen. En viss andel av folket er så "frosken" og lar seg koke ihjel sakte, men sikkert med dette konsulent-språket og forstår ikke hva som har skjedd før det faktisk har skjedd. De pakker dette inn i fine ord som "frihet og fleksibilitet".

Vi bor i et samfunn der friske ansatte fra matbutikkene (som vi driver og hyller nå for tiden) står ovenfor massiv automatisering de neste årene, der de blir byttet ut med selvbetjeningskasser og du tror at det er så mye plass til uføre der ute. Det er altså takken de får for at de jobbet under koronakrisen, nemlig en selvbetjeningskasse som kommer til å bytte dem ut.

Du husker kanskje den upopulære arbeidsministeren - som ikke er arbeidsminister nå lenger - som mente så sent som høsten 2019 at 30 000 butikkansatte har bare å stille seg i NAV-kø. 

https://arkiv.klassekampen.no/article/20191025/ARTICLE/191029983

 

Anonymkode: e5ea5...8b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har muligheten til å jobbe, er det i alle fall helt psykopatisk å la andre jobbe for mens du ligger på sofaen. Uansett hvordan man vrir og vender på dette, se er det rett og slett sykt. Folk betaler allerede mye i skatt. Det er vanskelig å svelge hvis disse pengene itillegg skal gå til snyltere. 

Anonymkode: f7a80...7bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hva du vil. Når en potensiell arb.giver ser et 6 år stort hull på CV-en din, så går CV-en din i makuleringsmaskinen raskere enn du rekker å fise. 

Noen uføre tror også at de kan mye mer i hodet sitt enn det som er tilfellet. Først når de kommer i praksis, så går de raskt på et smell og blir påminnet på hvorfor de faktisk er veldig syke. Menneskets hjerne vil mye - det er håpet for en bedre fremtid som holder en fra det å klikke i vinkel og gå "Rampage" a la USA-stilen med øks eller eller noe enda mer effektivt. Det å ha håp er sterkt - man lar være å gjør ekstreme ting, fordi man tror at man skal ha sjanse på en bedre fremtid. 

Så selv om du "friskner til", så er det stor sjanse for at du faller fort tilbake igjen. Du har sikkert tenkt å sikte deg mot privat sektor og der gjelder kun effektivitet og profitt - ingenting annet. Har du noe i nærheten av en 100% stilling (teoretisk sett), så forventer sjefen at du jobber 120 - 130% sånn egentlig, enten i form av tid eller effektivitet. 

Det en del uføre-hatere ikke forstår er at enhver ufør person er helt individuell og helt forskjellig. Det eneste de har til felles er statusen "ufør", men det er det og ikke noe mer. 

De som hater uføre, pleier ofte å spamme dette forumet med mye tull, og snakker nesten orgasmisk om hvor "digg" det hadde vært å gjøre livet enda surere for de uføre. Nå har det seg faktisk slik at uføre som er alene og på minimumsats sliter hardt allerede nok som det er, spesielt de enslige som ikke eier nåla i veggen. Høyresiden har fratatt denne gruppa blant annet bostøtten også og samtidig redusert det teoretiske inntektsgrunnlaget ned til 40.000 kroner (fribeløpet). 

Jeg synes at uføre som er på minimumsats er de som faktisk har vært mest syke hele veien fra de var unge nettopp fordi det indikerer at de aldri kom seg inn i arbeidslivet grunnet diverse sykdommer. Hadde de noen gang hatt en frisk periode, så hadde de tjent 500.000 - 600.000 kr brutto i minst 3 - 4 år på rad, og da ville dem hatt mye mer i uføretrygd. Men det har ikke skjedd, og derfor er jeg sikker på at denne gruppa av uføre er den aller mest syke blant de uføre. Da høyresiden kuttet i bostøtten så var det også denne gruppa dette gikk hardest utover. Men de fleste vet at høyresiden har alltid hatet de fattige og de syke.

På den annen side har du det man kan betegne som "elite uføre", som har både nedbetalte hus og leiligheter, har tjent opp mot 550.000 - 600.000 kr i året før de ble syke - slik at de får nesten 400.000 kr brutto i ufør nå, i tillegg til private ufør-forsikringer. Denne gruppa er mest sannsynlig den som har økonomiske midler og ressurser til å "friskne til" etter noen år. Men det er klart, denne gruppa har også mange syke, men tilværelsen til denne "elitegruppa" kan ikke sammenlignes med de som lider helt alene på minimumsats og som ikke eier nåla i veggen, men må betale full husleie på det private leiemarkedet, mest sannsynlig resten av livet.

Poenget er iallfall at disse to gruppene fra hver sin "kant" på den økonomiske skalaen har helt forskjellig hverdag og har egentlig ikke så mye til felles med hverandre, selv om de deler den samme statusen "ufør". 

Du kan også sammenligne dette med sykemelding, AAP eller dagpenger. Noen får 600.000 kroner brutto i løpet av ett år på sykemelding, mens noen andre har bare 250.000 - 300.000 brutto i løpet av året.

Så når det gjelder dine muligheter hos en potensiell arb.giver, så tror jeg at du vil slite hardt, men det er selvsagt lov å prøve å søke. Jeg tror at du burde først prøve å ta noe utdanning eller diverse kurs rett og slett. Om du har under 282.000 kr brutto i uføretrygd, så kan du også få stipend fra Lånekassen. Og lån fra Lånekassen kan du alltid kombinere med uføretrygd. Også med andre ordninger. Det er de nye reglene de siste årene.

Så før du tenker på jobb, så burde du heller se an om du kan fullføre noen kurs / emner eller noe. Kunnskap pleier også å "råtne bort" hvis du ikke har brukt det på 5 - 6 år. Det vil regnes som gammelt / gått ut på dato av de fleste, med mindre vi snakker fag som historie og filosofi. Men de fleste sin hjerne husker heller ikke alt, spesielt hvis den har ligger i "dvale" eller vært under stresspåkjenning i flere år på rad.

Anonymkode: 2227b...1e9

Dette her er så bra skrevet, spesielt det om «ulike typer uføre». Har selv god utdannelse  og god lønn, men ble alvorlig syk ett år etter jeg begynte å jobbe, så har ikke opparbeidet meg noe til beregning av AAP, og får dermed minstesats. Jeg er ikke alene i denne situasjonen, det gjelder mange nyutdannede..
 

Synes innlegget ditt var så bra, vil oppfordre deg til å skrive det som en egen tråd her på KG, og tilogmed renskrive det litt og sende inn som leserinnlegg til en avis. Sjeldent godt innlegg her på KG!!

Anonymkode: fbbe4...aba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har muligheten til å jobbe, er det i alle fall helt psykopatisk å la andre jobbe for mens du ligger på sofaen. Uansett hvordan man vrir og vender på dette, se er det rett og slett sykt. Folk betaler allerede mye i skatt. Det er vanskelig å svelge hvis disse pengene itillegg skal gå til snyltere. 

Anonymkode: f7a80...7bd

Ja. Men til syvende og sist har jo disse folkene et valg om å jobbe eller ikke. 

Om en blir frisk fra ufør og ikke vil tilbake til jobb, bryr nok denne seg fint lite om h*n tar noen skattekroner fra deg og andre hver mnd resten av livet.

Alternativet ville vært å gå motvillig tilbake til en jobb denne kanskje ikke likte i utgangspunktet for at du og andre likesinnede skulle få viljen deres. Det tror jeg i disse tilfellene er utopi.

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er arbeidsgiveren som har det siste ordet når det gjelder potensiell jobb - IKKE den uføre. Hva den uføre "vil", er egentlig ikke relevant i det hele tatt, så lenge det er ingen arbeidsgiver på den andre siden som vil gi den uføre en sjanse til å prøve seg litt frem. I og med at vi har et sted mellom 360 000 til 370 000 ledige og permiterte akkurat nå i tillegg til overkant av 300 000 studenter, så tror jeg ikke akkurat at uføre står først i kø hos noen arbeidsgivere. I tillegg er det en haug med folk på diverse tiltak - titusener av de. Du kan lese tråden "Vi som søker jobb" - og du får titalls eksempler på kvalifiserte og friske mennesker som desperat leter etter jobb overalt og blir likevel avvist. I tillegg til en rekke andre tråder de siste årene som ikke postet i den tråden jeg henviser til. 

[...]

Anonymkode: e5ea5...8b9

Ja, man er avhengig av en arbeidsgiver som gir en en sjanse, men selvfølgelig har det noe å si hva den uføre vil. Om den personen ikke gidder, blir det jo uansett ingen jobbing.

Det er dessuten mange som ikke synes det er så gøy å gå på jobb, men som gjør det fordi de må ha en inntekt og fordi man plikter å bidra til samfunnet dersom man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er arbeidsgiveren som har det siste ordet når det gjelder potensiell jobb - IKKE den uføre. Hva den uføre "vil", er egentlig ikke relevant i det hele tatt, så lenge det er ingen arbeidsgiver på den andre siden som vil gi den uføre en sjanse til å prøve seg litt frem. I og med at vi har et sted mellom 360 000 til 370 000 ledige og permiterte akkurat nå i tillegg til overkant av 300 000 studenter, så tror jeg ikke akkurat at uføre står først i kø hos noen arbeidsgivere. I tillegg er det en haug med folk på diverse tiltak - titusener av de. Du kan lese tråden "Vi som søker jobb" - og du får titalls eksempler på kvalifiserte og friske mennesker som desperat leter etter jobb overalt og blir likevel avvist. I tillegg til en rekke andre tråder de siste årene som ikke postet i den tråden jeg henviser til. 

Det at man "kan jobbe" ved siden av uføretrygd er bare konsulent-språk (Fra PR-konsulenter) fra Høyre og Frp for å glatte over de stadige kuttene ovenfor uføre som allerede er på bunnen. En viss andel av folket er så "frosken" og lar seg koke ihjel sakte, men sikkert med dette konsulent-språket og forstår ikke hva som har skjedd før det faktisk har skjedd. De pakker dette inn i fine ord som "frihet og fleksibilitet".

Vi bor i et samfunn der friske ansatte fra matbutikkene (som vi driver og hyller nå for tiden) står ovenfor massiv automatisering de neste årene, der de blir byttet ut med selvbetjeningskasser og du tror at det er så mye plass til uføre der ute. Det er altså takken de får for at de jobbet under koronakrisen, nemlig en selvbetjeningskasse som kommer til å bytte dem ut.

Du husker kanskje den upopulære arbeidsministeren - som ikke er arbeidsminister nå lenger - som mente så sent som høsten 2019 at 30 000 butikkansatte har bare å stille seg i NAV-kø. 

https://arkiv.klassekampen.no/article/20191025/ARTICLE/191029983

 

Anonymkode: e5ea5...8b9

Dette er veldig godt reflektert og veldig godt skrevet.

Men den friske uføre har da også et valg. Om denne vil ut i jobb kommer dette med arbeidsgiver og siste ordet der frem. Om den friske uføre ikke gjør noe, blir jo denne bare fortsatt trygdet. Uten at noen vet noe.

Derfor er det, slik sett, rart at det ikke er noen etterkontroll av uføre. Det hyles opp her med en gang noe slikt nevnes. "Å nei, er vi først uføre blitt, vil vi ikke ha noen etterkontroller. Det blir så belastende".

Man er da avhengig av at disse faktisk sier fra selv.

Anonymkode: ca286...951

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hva da om du ikke hadde ønsket dette? Hadde du fortsatt gått ut i jobb fordi du mener det er rett?

Anonymkode: ca286...951

Selvfølgelig! 

Anonymkode: a4fdb...7b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig! 

Anonymkode: a4fdb...7b4

Oi, det er kraftig. Selv om du ikke hadde lyst i det hele tatt, hadde du likevel gjort det.

Respekt.

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fallabella
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er veldig godt reflektert og veldig godt skrevet.

Men den friske uføre har da også et valg. Om denne vil ut i jobb kommer dette med arbeidsgiver og siste ordet der frem. Om den friske uføre ikke gjør noe, blir jo denne bare fortsatt trygdet. Uten at noen vet noe.

Derfor er det, slik sett, rart at det ikke er noen etterkontroll av uføre. Det hyles opp her med en gang noe slikt nevnes. "Å nei, er vi først uføre blitt, vil vi ikke ha noen etterkontroller. Det blir så belastende".

Man er da avhengig av at disse faktisk sier fra selv.

Anonymkode: ca286...951

Grunnen til en ufør er jo varig skade eller lyte, ikke en midlertidig som noen kan se vil bedres. Tapt inntektsevne gir da ufør fordi man har mistet evnen til å forsørge seg selv. Her i dette ligger det vedtak til folk uten vilje også, tiltaksløse folk som det ikke er noe å gjøre noe med. Såkalt ressurssvake mennesker. Vi kan ikke få klemt alle ut i jobb, noen må jo feks nav, kommune og helsevesenet ha å ta seg av.

Regjeringen har foreslått et system der folk må bevise sin uførhet med noen års mellomrom, hvordan gikk det tro? Den regjeringen vi har nå er oppsatt på å knuse syke og svake folk, blir de sittende er det nok ikke lenge til å reglene rundt ufør endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fallabella skrev:

Grunnen til en ufør er jo varig skade eller lyte, ikke en midlertidig som noen kan se vil bedres. Tapt inntektsevne gir da ufør fordi man har mistet evnen til å forsørge seg selv. Her i dette ligger det vedtak til folk uten vilje også, tiltaksløse folk som det ikke er noe å gjøre noe med. Såkalt ressurssvake mennesker. Vi kan ikke få klemt alle ut i jobb, noen må jo feks nav, kommune og helsevesenet ha å ta seg av.

Regjeringen har foreslått et system der folk må bevise sin uførhet med noen års mellomrom, hvordan gikk det tro? Den regjeringen vi har nå er oppsatt på å knuse syke og svake folk, blir de sittende er det nok ikke lenge til å reglene rundt ufør endres.

Det kan ikke utelukkes at folk blir friske. Det er over 350000 uføre, noen av disse kan selvsagt bli bra igjen. Om en er like syk og dårlig vil en fortsatt motta trygd med rette. Det er ikke slik at regjeringen hadde letet etter skumle tilfeller. Men i og med at alle uføre er overlatt til seg selv, er det bare deres moral som spiller inn om de blir friske. Kun deres egen moral.

Anonymkode: ca286...951

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, snødråpe skrev:

Et åpenbart eksempel er Gunnhild Stordalen. Paret er fulle i gryn og de fikk prøve behandlinger som ikke er mulig for hvermannsen. Nå er hun friskere... De som har mer penger har alltid bedre valgmuligheter og større sjanser enn andre. 

De skrev de som tjener 600 000 kroner i året. Stordalen er mangemillionær. 

Behandlingen til Gunhild kosta mer enn 600 000kroner.

Anonymkode: 8fa91...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det er kraftig. Selv om du ikke hadde lyst i det hele tatt, hadde du likevel gjort det.

Respekt.

Anonymkode: ca286...951

Det handler om å ha respekt for andre skattebetalere. Syns du ikke det er feigt å ligge hjemme å slappe av, mens folk jobber hardt for at en person skal leve med en slik velstand? 

Anonymkode: f7a80...7bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...