Gå til innhold

Bør en gå tilbake til jobb om en blir frisk fra ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man er forpliktet til å forsørge seg selv i den grad man greier. Det betyr at blir du frisk skal du jobbe igjen. 

Jeg er selv delvis ufør, opplevde en bedring og økte jobbprosenten. 

Anonymkode: a4fdb...7b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg blir så frisk at jeg er i stand til å jobbe, så kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å få meg en jobb. For det er ingen ting jeg heller vil enn å delta i samfunnet!

Men jeg håper at de rundt meg ikke sender inn melding til nav hvis jeg tilfriskner men likevel ikke vil være i stand til å jobbe. For det er stor forskjell på tilfriskning, og det å være så frisk at man kan jobbe. Man skal være forsiktig med å dømme.

Anonymkode: b1417...0a9

Det er vel sånn at Nav ikke gjør noe med uføregraden før du har jobbet over et visst antall år i en stillingsbrøk? 

Her fikk i hvertfall jeg vite at hvis jeg blir uføre, så kan jeg jobbe i de friske periodene mine og ha uføretrygden å falle tilbake på i de dårlige periodene. Også kan man jobbe flere år før det er aktuelt å trekke den tilbake. Så det skal alltid lønne seg å arbeide! 

Og arbeid er jo så mye mer enn å tjene penger. Det er å bidra, ha kollegaer og en rutine. Det har mye og si for oss mennesker. 

Anonymkode: 8fa91...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er forpliktet til å forsørge seg selv i den grad man greier. Det betyr at blir du frisk skal du jobbe igjen. 

Jeg er selv delvis ufør, opplevde en bedring og økte jobbprosenten. 

Anonymkode: a4fdb...7b4

Var dette pga at du ønsket det selv? Eller ville du helst fortsatt som ufør?

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel sånn at Nav ikke gjør noe med uføregraden før du har jobbet over et visst antall år i en stillingsbrøk? 

Her fikk i hvertfall jeg vite at hvis jeg blir uføre, så kan jeg jobbe i de friske periodene mine og ha uføretrygden å falle tilbake på i de dårlige periodene. Også kan man jobbe flere år før det er aktuelt å trekke den tilbake. Så det skal alltid lønne seg å arbeide! 

Og arbeid er jo så mye mer enn å tjene penger. Det er å bidra, ha kollegaer og en rutine. Det har mye og si for oss mennesker. 

Anonymkode: 8fa91...c96

For mange er jobb det viktigste. Men må en starte med dette igjen selv om en har det ok som ufør og egentlig ikke vil tilbake til jobblivet?

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mange er jobb det viktigste. Men må en starte med dette igjen selv om en har det ok som ufør og egentlig ikke vil tilbake til jobblivet?

Anonymkode: ca286...951

Ja, det må du. Du forplikter å forsørge deg selv dersom du kan. Vi er mange slitere i arbeidslivet som gjerne skulle jobbet mindre og mottatt penger fra staten, men det betyr jo likevel ikke at man kan gjøre det.

Slike som deg gjør at jeg skulle ønske uføretrygden var enda lavere slik at man ble presset ut i jobb fordi uføretrygden ikke dekket det aller mest nødvendige en gang. Men jeg vil jo ikke at de som er reelt ufør skal få et forferdelig liv og måtte bo på gata.

Anonymkode: 7dda0...e61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Ja. Jeg vil og skal ut i jobb igjen.

MEN vil noen ha meg? Å hvordan gjør jeg det? Møte til intervju å si jeg har vært ufør i ti år? Blir veldig usikker på dette.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det må du. Du forplikter å forsørge deg selv dersom du kan. Vi er mange slitere i arbeidslivet som gjerne skulle jobbet mindre og mottatt penger fra staten, men det betyr jo likevel ikke at man kan gjøre det.

Slike som deg gjør at jeg skulle ønske uføretrygden var enda lavere slik at man ble presset ut i jobb fordi uføretrygden ikke dekket det aller mest nødvendige en gang. Men jeg vil jo ikke at de som er reelt ufør skal få et forferdelig liv og måtte bo på gata.

Anonymkode: 7dda0...e61

Men den forpliktelsen betyr jo ingenting om en ikke ønsker å gå tilbake til jobb? Da trengs det kun noen få dråper dårlig moral, så gir en blaffen. Iallefall om en har hobbyer eller lignende å også bruke tid på.

Tenker mest på de som kanskje heller ikke likte jobben de hadde før de ble uføre.

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det må du. Du forplikter å forsørge deg selv dersom du kan. Vi er mange slitere i arbeidslivet som gjerne skulle jobbet mindre og mottatt penger fra staten, men det betyr jo likevel ikke at man kan gjøre det.

Slike som deg gjør at jeg skulle ønske uføretrygden var enda lavere slik at man ble presset ut i jobb fordi uføretrygden ikke dekket det aller mest nødvendige en gang. Men jeg vil jo ikke at de som er reelt ufør skal få et forferdelig liv og måtte bo på gata.

Anonymkode: 7dda0...e61

Hva har jeg gjort deg, forresten? "Slike som meg"??

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir ufør pga tilstand _______, og den bedrer seg med tiden, så synes jeg at man har en forpliktelse til å i alle fall prøve å komme tilbake i jobb. Ja, det er mange om beinet, kjedelig med hull i CV'en, og sikkert ikke det enkleste man gjør, men jeg synes faktisk man må gjøre et realt forsøk. Kanskje ikke hvis du er 65 år og har vært ute av arbeidslivet siden 1990. Men de som er yngre og har flere år igjen i arbeidslivet kan jo ikke bare surfe på at de fikk uføretrygd innvilget for noe som ikke er et problem lenger? Juridisk kan de kanskje det, men moralsk? Ikke egentlig.

Anonymkode: 6ef3d...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har jeg gjort deg, forresten? "Slike som meg"??

Anonymkode: ca286...951

Slike som deg = de som mener det er greit å fortsette å motta uføretrygd når man er arbeidsfør fordi man ikke har lyst til/gidder å jobbe.

Dersom du snylter til deg fra felleskassa, tar du også fra meg og alle andre.

Anonymkode: 7dda0...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at personen har blitt ufør i første omgang. 
En kan vel tjene 50.000 (??) i året i tillegg til ufør pensjonen? 
hadde jeg vært den som var ufør her har jeg villet prøvd med forsiktig ut i jobb og jobbet til maksbeløpet og sett hvordan kroppen tåler der. Og tatt der derfra

Anonymkode: 49829...d91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig skal man gå tilbake til jobb og bidra i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musculi
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om en person friskner til etter 5-6 år på uføretrygd, bør denne da gå tilbake til jobb? Om en er 40-45 år.

Eller er det greit at denne slår seg til ro med tilværelsen og heller jobber litt sporadisk og litt frivillig?

Går dette på hva en vil selv eller hva en skal/bør?

Anonymkode: ca286...951

 

Ja, jeg ville ha jobbet tror jeg, bedre å være sosial ute iblant folk enn å bare sitte hjemme hver dag og man tjener litt penger også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike som deg = de som mener det er greit å fortsette å motta uføretrygd når man er arbeidsfør fordi man ikke har lyst til/gidder å jobbe.

Dersom du snylter til deg fra felleskassa, tar du også fra meg og alle andre.

Anonymkode: 7dda0...e61

Når sa jeg at dette er min holdning?

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en grunn til at personen har blitt ufør i første omgang. 
En kan vel tjene 50.000 (??) i året i tillegg til ufør pensjonen? 
hadde jeg vært den som var ufør her har jeg villet prøvd med forsiktig ut i jobb og jobbet til maksbeløpet og sett hvordan kroppen tåler der. Og tatt der derfra

Anonymkode: 49829...d91

Er det slik at om en er ufør og søke jobb, mottar en da fortsatt uføretrygd? Altså, en er frisk og søker i vei, men får ikke napp på et par år. Får man da i denne tiden penger pga ufør, selv om en anser seg som frisk?

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Musculi skrev:

 

Ja, jeg ville ha jobbet tror jeg, bedre å være sosial ute iblant folk enn å bare sitte hjemme hver dag og man tjener litt penger også

Men hadde du bare sittet hjemme om du var såpass frisk at du kunne jobbet...?

Hvorfor ville du gjort det?

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Regner med de fleste som blir ufør blir "friskere" etterpå for man slipper stresse å de påkjenningene man har vært gjennom med leger og NAV. Det vil jo ikke si man er frisk forde. Men føler man seg så bra at man kan jobbe noe, så er jo det positivt. Både for samfunnet og den som er ufør. 

Anonymkode: 6b1e1...5df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om en person friskner til etter 5-6 år på uføretrygd, bør denne da gå tilbake til jobb? Om en er 40-45 år.

Eller er det greit at denne slår seg til ro med tilværelsen og heller jobber litt sporadisk og litt frivillig?

Går dette på hva en vil selv eller hva en skal/bør?

Anonymkode: ca286...951

Det spiller ingen rolle hva du vil. Når en potensiell arb.giver ser et 6 år stort hull på CV-en din, så går CV-en din i makuleringsmaskinen raskere enn du rekker å fise. 

Noen uføre tror også at de kan mye mer i hodet sitt enn det som er tilfellet. Først når de kommer i praksis, så går de raskt på et smell og blir påminnet på hvorfor de faktisk er veldig syke. Menneskets hjerne vil mye - det er håpet for en bedre fremtid som holder en fra det å klikke i vinkel og gå "Rampage" a la USA-stilen med øks eller eller noe enda mer effektivt. Det å ha håp er sterkt - man lar være å gjør ekstreme ting, fordi man tror at man skal ha sjanse på en bedre fremtid. 

Så selv om du "friskner til", så er det stor sjanse for at du faller fort tilbake igjen. Du har sikkert tenkt å sikte deg mot privat sektor og der gjelder kun effektivitet og profitt - ingenting annet. Har du noe i nærheten av en 100% stilling (teoretisk sett), så forventer sjefen at du jobber 120 - 130% sånn egentlig, enten i form av tid eller effektivitet. 

Det en del uføre-hatere ikke forstår er at enhver ufør person er helt individuell og helt forskjellig. Det eneste de har til felles er statusen "ufør", men det er det og ikke noe mer. 

De som hater uføre, pleier ofte å spamme dette forumet med mye tull, og snakker nesten orgasmisk om hvor "digg" det hadde vært å gjøre livet enda surere for de uføre. Nå har det seg faktisk slik at uføre som er alene og på minimumsats sliter hardt allerede nok som det er, spesielt de enslige som ikke eier nåla i veggen. Høyresiden har fratatt denne gruppa blant annet bostøtten også og samtidig redusert det teoretiske inntektsgrunnlaget ned til 40.000 kroner (fribeløpet). 

Jeg synes at uføre som er på minimumsats er de som faktisk har vært mest syke hele veien fra de var unge nettopp fordi det indikerer at de aldri kom seg inn i arbeidslivet grunnet diverse sykdommer. Hadde de noen gang hatt en frisk periode, så hadde de tjent 500.000 - 600.000 kr brutto i minst 3 - 4 år på rad, og da ville dem hatt mye mer i uføretrygd. Men det har ikke skjedd, og derfor er jeg sikker på at denne gruppa av uføre er den aller mest syke blant de uføre. Da høyresiden kuttet i bostøtten så var det også denne gruppa dette gikk hardest utover. Men de fleste vet at høyresiden har alltid hatet de fattige og de syke.

På den annen side har du det man kan betegne som "elite uføre", som har både nedbetalte hus og leiligheter, har tjent opp mot 550.000 - 600.000 kr i året før de ble syke - slik at de får nesten 400.000 kr brutto i ufør nå, i tillegg til private ufør-forsikringer. Denne gruppa er mest sannsynlig den som har økonomiske midler og ressurser til å "friskne til" etter noen år. Men det er klart, denne gruppa har også mange syke, men tilværelsen til denne "elitegruppa" kan ikke sammenlignes med de som lider helt alene på minimumsats og som ikke eier nåla i veggen, men må betale full husleie på det private leiemarkedet, mest sannsynlig resten av livet.

Poenget er iallfall at disse to gruppene fra hver sin "kant" på den økonomiske skalaen har helt forskjellig hverdag og har egentlig ikke så mye til felles med hverandre, selv om de deler den samme statusen "ufør". 

Du kan også sammenligne dette med sykemelding, AAP eller dagpenger. Noen får 600.000 kroner brutto i løpet av ett år på sykemelding, mens noen andre har bare 250.000 - 300.000 brutto i løpet av året.

Så når det gjelder dine muligheter hos en potensiell arb.giver, så tror jeg at du vil slite hardt, men det er selvsagt lov å prøve å søke. Jeg tror at du burde først prøve å ta noe utdanning eller diverse kurs rett og slett. Om du har under 282.000 kr brutto i uføretrygd, så kan du også få stipend fra Lånekassen. Og lån fra Lånekassen kan du alltid kombinere med uføretrygd. Også med andre ordninger. Det er de nye reglene de siste årene.

Så før du tenker på jobb, så burde du heller se an om du kan fullføre noen kurs / emner eller noe. Kunnskap pleier også å "råtne bort" hvis du ikke har brukt det på 5 - 6 år. Det vil regnes som gammelt / gått ut på dato av de fleste, med mindre vi snakker fag som historie og filosofi. Men de fleste sin hjerne husker heller ikke alt, spesielt hvis den har ligger i "dvale" eller vært under stresspåkjenning i flere år på rad.

Anonymkode: 2227b...1e9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musculi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde du bare sittet hjemme om du var såpass frisk at du kunne jobbet...?

Hvorfor ville du gjort det?

Anonymkode: ca286...951

 

Nei, jeg ville ha jobbet, alltid vært sånn bare 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Musculi skrev:

 

Nei, jeg ville ha jobbet, alltid vært sånn bare 😛

Ja, og om du ikke hadde gjort det hadde du bare sittet hjemme? Er iallefall det du skriver.

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...