Gå til innhold

Bør en gå tilbake til jobb om en blir frisk fra ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 
og skulle man bli for syk til å jobbe etter noen år så har man uføretrygden å falle tilbake på.

Anonymkode: fe7f2...e5e

Jeg synes faktisk dette er et godt poeng. Det kommer selvsagt an på hvorfor man er ufør, men jeg har hatt «falsk alarm» mange ganger hvor jeg har trodd jeg endelig hadde knekt koden og blitt frisk. Så smeller det igjen. Kan lett se for meg at en slik «falsk alarm» kommer i framtiden kan vare i både måneder og år. Da er det godt å ikke måtte gå tusen runder i systemet igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja selvfølgelig. Jeg er 50 prosent ufør, men har alltid hatt som mål å komme ut i 100 prosent jobb igjen. Jeg er ikke der ennå, men krg mister aldri håpet.

Anonymkode: 6f9f9...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som vil ha deg i jobb. Hilsen har prøvd hardt lenge. 

Anonymkode: b09ad...820

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innstilling? Om personen valgte å jobbe er det jo greit? Jeg lurte på om det er ok å velge å ikke jobbe. Da ser jo aldri arbeidsgiveren h*n  uansett.

Anonymkode: ca286...951

Håper i såfall vedkommende som velger å ikke jobbe, har god samvittighet av å snylte penger andre tjener 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke på hva man selv vil, man BØR jo jobbe om man kan det. Men dessverre er det nok sånn at NAV og folk generelt gir opp på enkelte, og de blir glemt. Sykt trist, for dens egen del også... 

Anonymkode: 9b80f...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kajsax skrev:

Håper i såfall vedkommende som velger å ikke jobbe, har god samvittighet av å snylte penger andre tjener 🙂

Jeg håper derimot at samvittigheten IKKE er spesielt god om man bare  snylter. 

Anonymkode: 9b80f...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper derimot at samvittigheten IKKE er spesielt god om man bare  snylter. 

Anonymkode: 9b80f...a54

Det var selvfølgelig det jeg mente, gikk litt fort i svingene her! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, disse med usynlig sykdom. Der må man ta dem på ordet at de er syke. Med fysisk sykdom ser man det jo oftere selv.

Anonymkode: ca286...951

Du vet at fysisk sykdom også kan være usynlig sykdom? 
 

Og på en generell basis ser du vell neppe om naboen med en fysisk sykdom er frisk eller syk ? 

Anonymkode: fbbe4...aba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW

Jeg blir ikke frisk igjen, men hadde ikke frista å gå tilbake til ordinært arbeidsliv.

Der jeg opplevde underbemanning, konflikter, stress osv. Dårlig erfaring de siste 4 åra jeg jobba normalt og nå er jeg jo ikke oppdatert så mye faglig heller. 60% ufør og 40% tilrettelagt passer meg fint og er mere nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er frisk nok til å jobbe, skal man selvsagt det. Da er man jo ikke arbeidsufør lenger. Det er ikke på noen måte greit å snylte til seg fellesskapets midler.

Man må jo heller ikke jobbe 100%. Kanskje tillater helsen "bare" 50% jobb, og det kan man fint kombinere med 50% uføretrygd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snødråpe

I en drømmeverden, ja, men det er ikke den verdenen vi lever i. Sannsynligvis får du ikke jobb og du risikerer bare miste den lille inntekten du har. Ingen vil ha noen som har "vært" ufør og som kan bli syk igjen i løpet av måneder. Ingen vil ha noen med enormt hull i CV-en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at fysisk sykdom også kan være usynlig sykdom? 
 

Og på en generell basis ser du vell neppe om naboen med en fysisk sykdom er frisk eller syk ? 

Anonymkode: fbbe4...aba

Ja, det er forskjell på om en sykdom er usynlig på alle objektive medisinske tester og ‘usynlig’ for naboene. 

Anonymkode: a4201...b85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snop skrev:

Jeg synes faktisk dette er et godt poeng. Det kommer selvsagt an på hvorfor man er ufør, men jeg har hatt «falsk alarm» mange ganger hvor jeg har trodd jeg endelig hadde knekt koden og blitt frisk. Så smeller det igjen. Kan lett se for meg at en slik «falsk alarm» kommer i framtiden kan vare i både måneder og år. Da er det godt å ikke måtte gå tusen runder i systemet igjen. 

Man har uføretrygden å «falle tilbake på», men kanskje også en elendig helse... Hvis man skal tilbake i arbeidslivet etter å ha vært ufør må man begynne forsiktig, gjøre det i eget tempo og i alle fall ikke presse seg ut i jobb fordi andre mener man er frisk. Det tar tid å bygge opp helsa etter man har vært syk i mange år. 

Anonymkode: 535c5...796

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som vil ha deg i jobb. Hilsen har prøvd hardt lenge. 

Anonymkode: b09ad...820

Du er ufør, men prøver å komme tilbake?

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, snødråpe skrev:

I en drømmeverden, ja, men det er ikke den verdenen vi lever i. Sannsynligvis får du ikke jobb og du risikerer bare miste den lille inntekten du har. Ingen vil ha noen som har "vært" ufør og som kan bli syk igjen i løpet av måneder. Ingen vil ha noen med enormt hull i CV-en. 

Nei, ser den... Mulig en går på en smell ved å prøve.

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grønt blad skrev:

Om man er frisk nok til å jobbe, skal man selvsagt det. Da er man jo ikke arbeidsufør lenger. Det er ikke på noen måte greit å snylte til seg fellesskapets midler.

Man må jo heller ikke jobbe 100%. Kanskje tillater helsen "bare" 50% jobb, og det kan man fint kombinere med 50% uføretrygd.

Ja, om en velger å gjøre dette. Men noen vil nok synes de har det greit som de har det, også

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at fysisk sykdom også kan være usynlig sykdom? 
 

Og på en generell basis ser du vell neppe om naboen med en fysisk sykdom er frisk eller syk ? 

Anonymkode: fbbe4...aba

Ja.

Nei.

Anonymkode: ca286...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er forskjell på om en sykdom er usynlig på alle objektive medisinske tester og ‘usynlig’ for naboene. 

Anonymkode: a4201...b85

Jeg skjønner dessverre ikke hva du mener med denne setningen som svar til det jeg skrev ? 

Anonymkode: fbbe4...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør man gå tilbake på jobb, ikke bare for samfunnets del men også for sin egen. Er det en ting koronakrisen til fulle har vist så er det at det ikke er penger til å ha ørten folk i Norge på trygd, så på sikt må man faktisk forvente at trygdeordningene reduseres kraftig eller til og med forsvinner slik vi kjenner dem i dag. Da er det greit å ha kommet seg i jobb, hatt en egen inntekt og muligheter for sparing. 

Anonymkode: 871d8...c83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig bør man gå tilbake på jobb, ikke bare for samfunnets del men også for sin egen. Er det en ting koronakrisen til fulle har vist så er det at det ikke er penger til å ha ørten folk i Norge på trygd, så på sikt må man faktisk forvente at trygdeordningene reduseres kraftig eller til og med forsvinner slik vi kjenner dem i dag. Da er det greit å ha kommet seg i jobb, hatt en egen inntekt og muligheter for sparing. 

Anonymkode: 871d8...c83

Nå er det jo verre enn noensinne å få seg jobb, samt at næringslivet har skjønt en del innen effektivisering også.

 

Anonymkode: ca286...951

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...