Gå til innhold

Ting du som barnehageansatt irriterer deg over


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.5.2020 den 22.34, AnonymBruker skrev:

Det skjer altfor ofte at barna ikke har passende klær for dagens vær, og det går jo kun utover barna selv. Vi ansatte i barnehagen maser jo ikke på foreldrene om dette for vår egen del, vi vil jo bare at barna skal ha det bra.

Synes også det er synd at så mange foreldre ikke klarer å følge opp barna i hverdagen. Hvis vi sender mail som vi ønsker svar på, så er det i gjennomsnitt 1/3 som svarer hver gang. Foreldre får ikke med seg viktige beskjeder, og dette går igjen utover barnet, for eksempel at det er karneval, eller turdag. Vi har prøvd å involvere foreldrene i dette, og spurt hva som skal til for at det er lettere å følge med, men ikke fått noen svar.. skulle så gjerne likt å vite hva som kan få foreldrene mer involverte..

Kom gjerne med tips hvis noen vet!

Synes også det er veldig trist når foreldre ikke ønsker å samarbeide med barnehagen om barn som strever. Igjen så er det jo sånn at vi i barnehagen kun ønsker å hjelpe barna, og vi er faktisk ganske gode på å se om noen barn strever med noe. Noen foreldre går rett i forsvar, og nekter, eller skylder på oss. Et godt samarbeid er jo det beste for alle parter.

Anonymkode: 3a8a4...d47

Angående dette med barn som strever. Det er faktisk foreldrene som kjenner barnet sitt best, og hvis de mener at barnet ikke har noen utfordringer ut over det normale, så burde de lyttes til.

Vi opplevde nemlig akkurat dette. Barnehagen mente at sønnen vår trengte hjelp fordi han slet litt motorisk og sosialt. Han var da ikke fylt 4 enda. Masse tiltak ble satt i gang, først med tverrfaglig samarbeidsteam i kommunen, så fysioterapeut, ppt, spesialpedagog og habiliteringstjeneste. Alt dette skapte masse bekymringer i 3 år for oss.

Og så viste det seg at det ikke var noe galt med gutten vår likevel. Da han skulle begynne på skolen hadde vi flyttet et halvt år tidligere, og bestemte oss for at han ikke skulle ha noe ekstra oppfølging på skolen. Nå går han i tredje klasse, han mange gode venner, kan lese, sykle og svømme. Spiller fotball og er den raskeste på laget. Føler at barnehagen tok bort 3 år av barndommen hans ved å skape unødvendige bekymringer hos oss ved å sette inn alle disse tiltakene

Anonymkode: 0e332...9ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående dette med barn som strever. Det er faktisk foreldrene som kjenner barnet sitt best, og hvis de mener at barnet ikke har noen utfordringer ut over det normale, så burde de lyttes til.

Vi opplevde nemlig akkurat dette. Barnehagen mente at sønnen vår trengte hjelp fordi han slet litt motorisk og sosialt. Han var da ikke fylt 4 enda. Masse tiltak ble satt i gang, først med tverrfaglig samarbeidsteam i kommunen, så fysioterapeut, ppt, spesialpedagog og habiliteringstjeneste. Alt dette skapte masse bekymringer i 3 år for oss.

Og så viste det seg at det ikke var noe galt med gutten vår likevel. Da han skulle begynne på skolen hadde vi flyttet et halvt år tidligere, og bestemte oss for at han ikke skulle ha noe ekstra oppfølging på skolen. Nå går han i tredje klasse, han mange gode venner, kan lese, sykle og svømme. Spiller fotball og er den raskeste på laget. Føler at barnehagen tok bort 3 år av barndommen hans ved å skape unødvendige bekymringer hos oss ved å sette inn alle disse tiltakene

Anonymkode: 0e332...9ed

Problemet her er vi har fått et samfunn der det er blitt mer sosialt akseptert at alle andre enn foreldrene til barna har peiling på deres avkom. Det er helt sinnsykt hvordan det har blitt, og det verste er at de fleste innfinner seg i det.

Anonymkode: a05f8...cf1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er vi har fått et samfunn der det er blitt mer sosialt akseptert at alle andre enn foreldrene til barna har peiling på deres avkom. Det er helt sinnsykt hvordan det har blitt, og det verste er at de fleste innfinner seg i det.

Anonymkode: a05f8...cf1

I mange tilfeller er jo andre omsorgspersoner mer med barna enn foreldrene, så det er vel ikke så rart?

I tillegg har disse omsorgspersonene ofte pedagogisk utdanning, og årevis med erfaring med alle typer barn og foreldre. Det er greit å ha nok tillit til at disse menneskene er sammen med barna, og gi de omsorg hver eneste dag i flere år, men hvis de kommer med sine erfaringer og synspunkter, så har man ingen tillit til de?

Gir jo ikke mening!

Hvis du ikke ønsker at fagpersoner uttaler seg om ditt barn/deres familie, så må du nesten ha barna dine hjemme i stedet.

Anonymkode: 3a8a4...d47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I mange tilfeller er jo andre omsorgspersoner mer med barna enn foreldrene, så det er vel ikke så rart?

I tillegg har disse omsorgspersonene ofte pedagogisk utdanning, og årevis med erfaring med alle typer barn og foreldre. Det er greit å ha nok tillit til at disse menneskene er sammen med barna, og gi de omsorg hver eneste dag i flere år, men hvis de kommer med sine erfaringer og synspunkter, så har man ingen tillit til de?

Gir jo ikke mening!

Hvis du ikke ønsker at fagpersoner uttaler seg om ditt barn/deres familie, så må du nesten ha barna dine hjemme i stedet.

Anonymkode: 3a8a4...d47

Ikke nødvendigvis. Jeg har opplevd folk i helsevesenet som har konstatert med det ene og det andre etter å ha hilst på barnet i 20 min. Det til tross for at jeg sa at det ikke feilet barnet noe som helst, men dette gikk personen hus forbi. Etter mye ressursbruk så viste det seg at jeg hadde rett og personen som liksom skulle være så påståelig og vite bedre enn meg som mor, tok feil.

Anonymkode: a05f8...cf1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mange tilfeller er jo andre omsorgspersoner mer med barna enn foreldrene, så det er vel ikke så rart?

I tillegg har disse omsorgspersonene ofte pedagogisk utdanning, og årevis med erfaring med alle typer barn og foreldre. Det er greit å ha nok tillit til at disse menneskene er sammen med barna, og gi de omsorg hver eneste dag i flere år, men hvis de kommer med sine erfaringer og synspunkter, så har man ingen tillit til de?

Gir jo ikke mening!

Hvis du ikke ønsker at fagpersoner uttaler seg om ditt barn/deres familie, så må du nesten ha barna dine hjemme i stedet.

Anonymkode: 3a8a4...d47

Jeg har også pedagogisk utdanning, men det er egentlig ikke relevant for saken. Det som er relevant er at foreldre ikke blir hørt i saker som gjelder barna deres, og møter en bedreviterholdning når de prøver å få frem at barnet er helt normalt.

Mange mennesker har blitt feildiagnostisert pga et overivrig hjelpeapparat som ofte er mer til bry enn til hjelp. Folk som ikke er utviklingshemmede, men som har fått den diagnosen feilaktig og har fått livet ødelagt pga dette..

Anonymkode: 0e332...9ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker har blitt feildiagnostisert pga et overivrig hjelpeapparat som ofte er mer til bry enn til hjelp. Folk som ikke er utviklingshemmede, men som har fått den diagnosen feilaktig og har fått livet ødelagt pga dette..

Anonymkode: 0e332...9ed

Ja, det er skremmande. Eg har lese saker på nettavisene i det siste om personar som er blitt diagnostisert med asperger eller psykisk utviklngshemming, og så er dei blitt evaluert på nytt, og diagnosen er feil. Huff.

Anonymkode: 77023...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ta meg selv i å irritere meg over de som leverer sent og henter tidlig. Barnet får sjeldent hengt med i lek og aktiviteter på samme måte når dette skjer. De leveres så sent som kl 10 så er man i gang med å rydde opp etter lek ute. Så hentes de rett etter legging eller i frukten. Da har de rukket å leke mens lunsjen ble klar, spise lunsj, lese 10 min bok, legges, sove, våkne og hentes igjen. Hva med det sosiale mellom barna? 

Anonymkode: 577c9...dad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ta meg selv i å irritere meg over de som leverer sent og henter tidlig. Barnet får sjeldent hengt med i lek og aktiviteter på samme måte når dette skjer. De leveres så sent som kl 10 så er man i gang med å rydde opp etter lek ute. Så hentes de rett etter legging eller i frukten. Da har de rukket å leke mens lunsjen ble klar, spise lunsj, lese 10 min bok, legges, sove, våkne og hentes igjen. Hva med det sosiale mellom barna? 

Anonymkode: 577c9...dad

Har du drøfta dette med foreldrene? Det er ikkje sikkert at dei har tenkt over dette.

Anonymkode: 77023...2d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om dette er nevnt tidligere, men - foreldre som er superskeptisk til "nye" ansatte og som bare vil holde seg til "de gamle".

Selvfølgelig er det en tilvenningsperiode for både den ansatte og barna når man begynner å jobbe på en ny avdeling eller i en ny barnehage, det forstår jo de aller fleste. Hvert barn har sine egne behov og noen bruker selvfølgelig lengre tid før de blir trygg på nye voksne. Men når man jobber fast på en og samme avdeling i x antall måneder, og barnet trives i barnehagen, så må foreldrene kunne senke skuldrene litt og stole på at vi kjenner barnet. 

Dette henger også sammen med foreldre som ikke tør å si i fra om de mener noe er galt. Det er jobben vår at barnet ditt skal ha det bra, så ta det opp med oss om du som forelder er usikker eller har spørsmål. Ingen spørsmål er for dumme, vi har som regel hørt det meste før!

 

Anonymkode: 857f7...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når man sender bleiemeldinger til foreldre gang på gang på gang, og de aldri tar med bleier. Vi sender ofte når det er nok bleier til en uke igjen. Likevel klarer folk ikke å ta med bleier og tror det er greit at barna skal få andre sine bleier. Er greit hvis det skjer av og til men vi har enkelte barn det alltid gjelder

2. TA MED TØY HJEM! Herregud. Vask klærne til barna dine. Ja utetøy blir skittent igjen, men det er ikke greit at det aldri skal bli vasket. Klær blir våte, fuktige og ekle. Ikke ta med klærne hjem og ha de med like skitne tilbake

3. Ting som du tar med deg hjem fra barnehagen skal tilbake igjen. Dødsirriterende når foreldre tar med seg alt hjem over helgen og dukker opp på mandagen uten noe av det. Flere som ikke tar med jakke eller dress når de leverer. Hva forventer dere at barna skal gå i ute?

4. HENT DITT SYKE BARN. Det er så mange foreldre som blir ringt da barnet er sykt og claimer at «han var i form i dag tidlig» eller annet tull. Vi ringer ikke med mindre barnet ditt har det dårlig. Også har mange foreldre null respekt ovenfor de andre barna, når det gjelder smittsomhet. Vi hadde en syk periode i høst da vi måtte stenge barnehagen fordi det var så mye omgangsyke, fordi foreldre ikke gadd å holde barna sine hjemme lenge nok. Dukket opp selvom de fikk klar beskjed hvilken dag de kunne komme tilbake. Du gjør at andre barn blir syke!

5. Ikke kom etter stengetid. Stengetid så er det STENGT. Det er ikke frist for å komme kl 17:00. Du skal være UTE av bhg 17:00. Ikke kom 16:58 og begynn å prat. Ikke kom to min før også somle rundt fordi lille Per ikke finner smukken, eller du skal pakke klær. Du skal UT døra til tiden! 
 

6. plis skift på barnet ditt. Er sykt ekkelt når barn kommer med gårsdagens tøy til tross for at den er leverpostei over hele genseren. Må man virkelig be foreldre om å sette rent tøy på barn?

7. NAVNELAPPER PLIS! Alle har jo samme type votter og samme lue! Alle har lik smukk! Også klager foreldre når ting blir borte? 
 

Anonymkode: bbbe6...e65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7. NAVNELAPPER PLIS! Alle har jo samme type votter og samme lue! Alle har lik smukk! Også klager foreldre når ting blir borte? 
 

Anonymkode: bbbe6...e65

Ja den er fin, «Ole mangler vottene sine» «Ok, da skal jeg se etter de, var de navnet så dukker de nok opp igjen» «nei de var ikke navnet».... Neivel, da er det vel ikke så nøye om de er borte heller da, når du ikke klarer navne de engang... 

Anonymkode: 9c75e...b15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du drøfta dette med foreldrene? Det er ikkje sikkert at dei har tenkt over dette.

Anonymkode: 77023...2d4

Jeg er assistent, jeg har vært med på møter hvor dette har vært et tema. Pedleder har tatt det med foreldrene det gjelder, men det fortsetter jo å skje. 

Anonymkode: 577c9...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til her: når foreldre driver med gossip og skal spørre hvem som slo/ hvilken ansatt/barn som er syk/hvem som smittet. Prøver å lokke til seg info! Hvorfor x ikke er på jobb idag. Dere vet at vi har taushetsplikt så spar dere for de spørsmålene

Anonymkode: bbbe6...e65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mye av irritasjonsmomentene kunne blitt fjernet dersom barnehagene var flinkere til å gi klare beskjeder. Det er mye klær de små skal ha, og det er ikke alltid så lett å vite hvor mange sett med bodyer, bukser, regntøy med og uten stoff man trenger. Jeg har savnet dette fra starten av når vår startet i barnehagen.Vi fikk et ark med en beskrivelse av noen klær som var kjekke å ha. Det er ikke godt nok. Det burde blitt laget en klar punktvis liste over hva slags klær barnet burde ha i de forskjellige årstidene, da hadde vi bare fulgt dem instruksene og mye av de problemene ville forduftet av seg selv.

En ting jeg også lurer litt på. Hvorfor er det slik at noen barnehager ordner all mat til barna, mens andre ikke gjør det? Er det ikke mye bedre om barnehagene ordner mat til barna? Da slipper man vertfall flere av hendelsene nevnt over her.

Skjønner dog det er kjipt når foreldre kommer etter stengetid. Da tenker jeg det er fullt lov å gi beskjed til foreldrene.

 

Anonymkode: 42544...9ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mye av irritasjonsmomentene kunne blitt fjernet dersom barnehagene var flinkere til å gi klare beskjeder. Det er mye klær de små skal ha, og det er ikke alltid så lett å vite hvor mange sett med bodyer, bukser, regntøy med og uten stoff man trenger. Jeg har savnet dette fra starten av når vår startet i barnehagen.Vi fikk et ark med en beskrivelse av noen klær som var kjekke å ha. Det er ikke godt nok. Det burde blitt laget en klar punktvis liste over hva slags klær barnet burde ha i de forskjellige årstidene, da hadde vi bare fulgt dem instruksene og mye av de problemene ville forduftet av seg selv.

En ting jeg også lurer litt på. Hvorfor er det slik at noen barnehager ordner all mat til barna, mens andre ikke gjør det? Er det ikke mye bedre om barnehagene ordner mat til barna? Da slipper man vertfall flere av hendelsene nevnt over her.

Skjønner dog det er kjipt når foreldre kommer etter stengetid. Da tenker jeg det er fullt lov å gi beskjed til foreldrene.

 

Anonymkode: 42544...9ba

Ikke alle barnehager tilbyr dette. Mest private barnehager som har god råd. Også ikke alle foreldre som kan betale tusen kr ekstra i matpenger. 
 

synes barnehager er ganske tydelige på hva barn må ha. Er også common sense at man ikke kan komme i bhg uten yttertøy. Foreldre er selv ansvarlig fir at det er nok plagg i skuffen. Dere ser jo om barna blir sendt hjem med skittentøyspose og andre klær? Da skjønner man at klær er tatt fra kurven og nytt må legges

Anonymkode: bbbe6...e65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2020 den 16.18, AnonymBruker skrev:

Joda, vi har fått våre egne tråder vi også. 

Anonymkode: 8ac46...3a4

Nei, det var bare noen som opprettet en rett etter min kommentar her. Tror den ble slettet igjen

Anonymkode: 48df2...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.5.2020 den 22.34, AnonymBruker skrev:

Det skjer altfor ofte at barna ikke har passende klær for dagens vær, og det går jo kun utover barna selv. Vi ansatte i barnehagen maser jo ikke på foreldrene om dette for vår egen del, vi vil jo bare at barna skal ha det bra.

Synes også det er synd at så mange foreldre ikke klarer å følge opp barna i hverdagen. Hvis vi sender mail som vi ønsker svar på, så er det i gjennomsnitt 1/3 som svarer hver gang. Foreldre får ikke med seg viktige beskjeder, og dette går igjen utover barnet, for eksempel at det er karneval, eller turdag. Vi har prøvd å involvere foreldrene i dette, og spurt hva som skal til for at det er lettere å følge med, men ikke fått noen svar.. skulle så gjerne likt å vite hva som kan få foreldrene mer involverte..

Kom gjerne med tips hvis noen vet!

Synes også det er veldig trist når foreldre ikke ønsker å samarbeide med barnehagen om barn som strever. Igjen så er det jo sånn at vi i barnehagen kun ønsker å hjelpe barna, og vi er faktisk ganske gode på å se om noen barn strever med noe. Noen foreldre går rett i forsvar, og nekter, eller skylder på oss. Et godt samarbeid er jo det beste for alle parter.

Anonymkode: 3a8a4...d47

 kanskje tidspunktet på når meldingen blir sendt ut har noe å si? 

Anonymkode: 5efc1...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2020 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg sender i påske/jul, for jeg vet at dere egentlig vil ha fri. Men vi reiser heller på ferie når det er billigere å reise. Nå mens vi kan før hun begynner på skolen. 

Anonymkode: 0dac6...c1a

Tror du misforsto meg. Det er irriterende når foreldre sier at ungene deres skal komme i ferier, men ikke dukker opp allikevel. Plutselig har vi mange færre barn tilstede enn vi trodde da avspasering og ferie for de ansatte ble planlagt, og har for mange voksne på jobb, som heller kunne hatt fri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Era Vulgaris skrev:

Tror du misforsto meg. Det er irriterende når foreldre sier at ungene deres skal komme i ferier, men ikke dukker opp allikevel. Plutselig har vi mange færre barn tilstede enn vi trodde da avspasering og ferie for de ansatte ble planlagt, og har for mange voksne på jobb, som heller kunne hatt fri.

Joda, jeg skjønte det og jeg forstår dere godt. Men jeg får dårlig samvittighet når jeg sender barnet i bhg i jul/påske fordi da må jo noen på jobb. Som sikkert helst skulle hatt fri. 

Anonymkode: 0dac6...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg skjønte det og jeg forstår dere godt. Men jeg får dårlig samvittighet når jeg sender barnet i bhg i jul/påske fordi da må jo noen på jobb. Som sikkert helst skulle hatt fri. 

Anonymkode: 0dac6...c1a

Neida,det er ikke noe problem å jobbe.

Ikke ha dårlig samvittighet for det. 

Det er alltid noen på jobb hos oss, men flere kunne jo tatt ut ferie eller avspasering på dager hvor det er færre barn i barnehagen. Litt dumt at så mange velger å si de kommer, når de ikke dukker opp likevel. 

Da må vi ta ut ferie/avspasering dager hvor det er mange barn i bhg. Tror ikke alle tenker over dette. 

Anonymkode: dc2f6...6ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...