Gå til innhold

Ting du som barnehageansatt irriterer deg over


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange tråder her på forumet om foresatte som klager over barnehageansatte eller barnehagen. Men hva er det dere barnehageansatte irriterer dere over? Var det noe du skulle ønske var annerledes ved jobben din? Eller som kunne ha gjort hverdagen din på jobb betydelig bedre? 

Anonymkode: fbb6f...313

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At foreldre henter innen stengetid.

At foreldre tar ansvar for utstyr og klær, husker å vaske det, ta med skiftetøy tilbake osv. Det stjeler så mye av vår tid fra barna når vi må springe rundt og lete etter passende lånevotter,regnbukse,støvler osv.

At foreldre tør å være voksne og sette grenser for egne barn, at at de innser at det ikke gir trygge barn å alltid gi etter og la barna bestemme. 
 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle! 

Ønsker meg også høyere lønn og flere ansatte på jobb hele dagen. 
 
Det siste der er det aller viktigste. Nok voksne til barna! 
 

Ellers liker jeg jobben min veldig godt. 

Anonymkode: dc2f6...6ec

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker jobben min og synes ikke det er så mye som er irriterende, men nå i coronnatiden når også vi på småbarn har vært mye mer ute u allslags vær, irriterer det meg litt når vi sender hjem klær/sko til tørk og de kommer tilbake i barnehagen like våte uten annet alternativ. 

Anonymkode: 46e4b...9a1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når foreldre gjentatte ganger har fått beskjed om manglende klær, klær som ikke passer, likevel ikke kommer med mer. Når barnet deres alltid må ha låneklær selv om vi vet at foreldrene har god nok råd. Når foreldrene bruker en vogn som barnet ligger vondt i, som er for liten og ikke helt trygg, men nekter å bytte den ut. Når alt dette gjelder samme barnet, så blir jeg irritert som ansatt i barnehagen. Ikke har barnet ulltøy, ikke regntøy, ikke fleece. Barnets lue sklir opp av ørene og vottene er for små. Det syns godt alt det her og foreldrene har fått beskjed, men de bytter ikke ut noe. Ofte feil sko ift vær også. Foreldrene jobber ganske høyt oppe i sine bransjer. 

Anonymkode: 577c9...dad

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når foreldre gjentatte ganger har fått beskjed om manglende klær, klær som ikke passer, likevel ikke kommer med mer. Når barnet deres alltid må ha låneklær selv om vi vet at foreldrene har god nok råd. Når foreldrene bruker en vogn som barnet ligger vondt i, som er for liten og ikke helt trygg, men nekter å bytte den ut. Når alt dette gjelder samme barnet, så blir jeg irritert som ansatt i barnehagen. Ikke har barnet ulltøy, ikke regntøy, ikke fleece. Barnets lue sklir opp av ørene og vottene er for små. Det syns godt alt det her og foreldrene har fått beskjed, men de bytter ikke ut noe. Ofte feil sko ift vær også. Foreldrene jobber ganske høyt oppe i sine bransjer. 

Anonymkode: 577c9...dad

Dette opplevde jeg selv var problematisk da jeg jobbet i en bhg på vestkanten av Oslo. Mange av barna hadde omtrent aldri klær i kurven sin, matpakker med kun en stusselig brødskive eller et knekkebrød og jeans på vinteren. Vi fikk dog ikke snakke til dem for de var folk med mange ressurser må vite🙄 Mens når det kommer til utenlandske foreldre så har jeg inntrykk av at man omtrent skal gå de etter sømmene selv om de gjør alt riktig. Makan til rasisme..

Anonymkode: a05f8...cf1

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette opplevde jeg selv var problematisk da jeg jobbet i en bhg på vestkanten av Oslo. Mange av barna hadde omtrent aldri klær i kurven sin, matpakker med kun en stusselig brødskive eller et knekkebrød og jeans på vinteren. Vi fikk dog ikke snakke til dem for de var folk med mange ressurser må vite🙄 Mens når det kommer til utenlandske foreldre så har jeg inntrykk av at man omtrent skal gå de etter sømmene selv om de gjør alt riktig. Makan til rasisme..

Anonymkode: a05f8...cf1

Hva mener du med å gå etter sømmene? Blir de ekstra nøye observert på samspill og tilknytning i tillegg til kosthold og klær/utstyr? 
Og du mener ikke-vestlige? For de har vel tillit til f.eks. en amerikaner, islending, franskmann osv.? 

Anonymkode: 227df...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med å gå etter sømmene? Blir de ekstra nøye observert på samspill og tilknytning i tillegg til kosthold og klær/utstyr? 
Og du mener ikke-vestlige? For de har vel tillit til f.eks. en amerikaner, islending, franskmann osv.? 

Anonymkode: 227df...eae

Ja ikke-vestlige foreldre. Det er mye fordommer ute å går dessverre og ettersom jeg har jobbet i bhg selv så har jeg sett det med egne øyne.

Anonymkode: a05f8...cf1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette opplevde jeg selv var problematisk da jeg jobbet i en bhg på vestkanten av Oslo. Mange av barna hadde omtrent aldri klær i kurven sin, matpakker med kun en stusselig brødskive eller et knekkebrød og jeans på vinteren. Vi fikk dog ikke snakke til dem for de var folk med mange ressurser må vite🙄 Mens når det kommer til utenlandske foreldre så har jeg inntrykk av at man omtrent skal gå de etter sømmene selv om de gjør alt riktig. Makan til rasisme..

Anonymkode: a05f8...cf1

Det her er min erfaring også! Ikke nødvendigvis pga rasisme, men trynefaktor. Altså foreldre som regnes om "ålreite" ser man ikke feilene ved, mens foreldre som faktisk har alt i orden i forbindelse med barnet og fungerer adekvat som foreldre, men ikke har noen spesielt god tone med de ansatte i barnehagen følges mye mer på. Har vært igjennom det her i forbindelse med barnehagestart i fjor høst. Mens gutten min har ligget langt foran for alderen sin, har vi reagert på  flere av foreldrene som har barn som virker understimulerte. Men etter vi sa ifra om par-tre ting vi var misfornøyde med, surnet stemingen mellom de ansatte og oss, og det er ikke måte på filleting de ville si fra til oss om.  Vi er "de fattige" i en barnehage på beste vestkant. Flere av foreldrene har ikke bare 1 men 2 Teslaer og ikke bare 1 au pair, men 2. Herregud som jeg gleder meg til å komme tilbake til vårt eget nabolag!

Anonymkode: c9683...f2c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ikke-vestlige foreldre. Det er mye fordommer ute å går dessverre og ettersom jeg har jobbet i bhg selv så har jeg sett det med egne øyne.

Anonymkode: a05f8...cf1

Ja, men hva mener du med å gå etter sømmene? Møter, ekstra observasjon?

Anonymkode: 227df...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som ikke har klær til årstiden. Det hjelper lite med joggesko og tynn jakke når det snør ute. Spesielt nå som gruppeinndelingen er ganske streng, og barnet ikke kan bli igjen med den andre gruppen om vi skal ut...  

Anonymkode: 8bfe3...24f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her er min erfaring også! Ikke nødvendigvis pga rasisme, men trynefaktor. Altså foreldre som regnes om "ålreite" ser man ikke feilene ved, mens foreldre som faktisk har alt i orden i forbindelse med barnet og fungerer adekvat som foreldre, men ikke har noen spesielt god tone med de ansatte i barnehagen følges mye mer på. Har vært igjennom det her i forbindelse med barnehagestart i fjor høst. Mens gutten min har ligget langt foran for alderen sin, har vi reagert på  flere av foreldrene som har barn som virker understimulerte. Men etter vi sa ifra om par-tre ting vi var misfornøyde med, surnet stemingen mellom de ansatte og oss, og det er ikke måte på filleting de ville si fra til oss om.  Vi er "de fattige" i en barnehage på beste vestkant. Flere av foreldrene har ikke bare 1 men 2 Teslaer og ikke bare 1 au pair, men 2. Herregud som jeg gleder meg til å komme tilbake til vårt eget nabolag!

Anonymkode: c9683...f2c

Utrolig provoserende at det skal være slik! I vestkants-barnehagen jeg jobbet i så var det en gutt som alltid hadde for lite mat med seg, alltid lite klær på vinteren og omtrent aldri noe tøy i kurven sin men Gud forby om vi fikk snakke med foreldrene hans. Når det derimot var ei lita jente (av annen etnisk opprinnelse) som luktet litt pga maten hun hadde med seg så var styreren fort på med lupen.

Anonymkode: a05f8...cf1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er de fattige i barnehagen her, tror jeg da, kjenner ikke de andre foreldrene noe særlig, samtidig som vi i tillegg har litt ikke vestlig bakgrunn, muslimer og hjemmeværende mor.. Jeg har selvsagt vært dritredd, men tror ikke de irriterer seg over noe.. Har alltid spurt om det er noe ekstra vi på ta med, passe på, følge med på.. Har god tone med de fleste.. Kanskje jeg er superparanoid og de irriterer seg over at jeg alltid prater så fælt 😅😅

Anonymkode: 023a8...1e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg arbeidet i barnehage nå, men det jeg husker som jeg irriterte meg over er:
1: Foreldre som tror at tre kjeks er en akseptabel lunsj for et barn i vekst. 
2: Foreldre som henter akkurat på stengetid og skal prate masse i garderoben om hvordan barna har hatt det i dag, selv om man pent ber dem skynde seg og sier at vi har stengt for lengst. 

Anonymkode: ee53d...99c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er de fattige i barnehagen her, tror jeg da, kjenner ikke de andre foreldrene noe særlig, samtidig som vi i tillegg har litt ikke vestlig bakgrunn, muslimer og hjemmeværende mor.. Jeg har selvsagt vært dritredd, men tror ikke de irriterer seg over noe.. Har alltid spurt om det er noe ekstra vi på ta med, passe på, følge med på.. Har god tone med de fleste.. Kanskje jeg er superparanoid og de irriterer seg over at jeg alltid prater så fælt 😅😅

Anonymkode: 023a8...1e3

At du prater er bare hyggelig ☺️ 

Anonymkode: dc2f6...6ec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg sendte ut melding til foreldrene i god tid om at de måtte si fra hvis barnet/a ikke skulle komme i barnehagen i dag, så vi får tatt ut avspasering. Likevel var det 5 av barna på min gruppe som ikke dukket opp uten å gi en lyd. Lurer på om de forstår at vi da heller må ta ut all den avspaseringen når barna deres er i barnehagen og at dermed må gå underbemannet??

Det er også ekstremt tidstyv med alle som mangler klær og utstyr dag etter dag, år etter år...

Anonymkode: 4a573...74a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som sender barna i dyrt tøy de er så redde for og blir forbanna hvis barnet har blitt skittent eller fått litt maling på tøyet. Altså..  vi prøver å passe på men barn er barn.

Foreldre som kommer 15 min ETTER siste leveringstidspunkt (vi går på tur 9.30) og er sure over at vi ikke ventet på lille Per eller bare avleverer uten noen unnskyldning eller forklaring

Manglende bekledning til tross for gjentatte beskjeder 

Krav om mye tilrettelegging som å varme opp mat (vi har ikke kjøkkenet åpent nå), ønske om spising på andre tidspunkt enn barnehagen har, klaging på gruppene selv om vi ser at de fungerer supert osv 

Men syns 99% av foreldre er flotte og vi har god tone og flott dialog

Anonymkode: 382be...70c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er så trist å lese om barn som ikke har riktig/nok klær 😭 og samme med mat. Evig glad for at vår bhg (bortsett fra nå) serverer mat så alle blir gode og mette ❤ Og jeg har levert utallige dresser, fleece, luer/votter og støvler i bhg så de har reserve. Det gjør vondt inn i hjerterota. Takk til alle ansatte som tør å si fra at foreldre må skjerpe seg 🙏 

Beklager avsporing 😅

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som mangler klær! (Og nei, her er det de foreldrene som  er "godt bemidlet" som har dårligst klær på ungene). Samme hvilke merker osv ungene har, eller om det er brukt, men pass på at det passer, har støvelstrikk, tåler vann og kan lekes med. Det er fint at ungen endelig får med seg vintersko, men nå er vi i mai! 

Barn med rotete hyller og skiftet kurv. Jeg pleier å rydde kjapt i en og annen kurv innimellom, men jeg har ikke tid til å rydde alle kurvene hele tiden. 

Internt så er det irriterende med to pedledere med helt forskjellig meninger om regler og div i Barnehagen. Den ene dagen får barna lov til det ene og det andre, dagen etterpå får de nei. Forvirrende for dem og oss på gulvet. 

 

Anonymkode: 48108...e20

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer altfor ofte at barna ikke har passende klær for dagens vær, og det går jo kun utover barna selv. Vi ansatte i barnehagen maser jo ikke på foreldrene om dette for vår egen del, vi vil jo bare at barna skal ha det bra.

Synes også det er synd at så mange foreldre ikke klarer å følge opp barna i hverdagen. Hvis vi sender mail som vi ønsker svar på, så er det i gjennomsnitt 1/3 som svarer hver gang. Foreldre får ikke med seg viktige beskjeder, og dette går igjen utover barnet, for eksempel at det er karneval, eller turdag. Vi har prøvd å involvere foreldrene i dette, og spurt hva som skal til for at det er lettere å følge med, men ikke fått noen svar.. skulle så gjerne likt å vite hva som kan få foreldrene mer involverte..

Kom gjerne med tips hvis noen vet!

Synes også det er veldig trist når foreldre ikke ønsker å samarbeide med barnehagen om barn som strever. Igjen så er det jo sånn at vi i barnehagen kun ønsker å hjelpe barna, og vi er faktisk ganske gode på å se om noen barn strever med noe. Noen foreldre går rett i forsvar, og nekter, eller skylder på oss. Et godt samarbeid er jo det beste for alle parter.

Anonymkode: 3a8a4...d47

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette opplevde jeg selv var problematisk da jeg jobbet i en bhg på vestkanten av Oslo. Mange av barna hadde omtrent aldri klær i kurven sin, matpakker med kun en stusselig brødskive eller et knekkebrød og jeans på vinteren. Vi fikk dog ikke snakke til dem for de var folk med mange ressurser må vite🙄 Mens når det kommer til utenlandske foreldre så har jeg inntrykk av at man omtrent skal gå de etter sømmene selv om de gjør alt riktig. Makan til rasisme..

Anonymkode: a05f8...cf1

Jeg har ikke nevnt noe om land disse foreldrene kommer fra, så det er ikke noe tema for min del. Problemet er jo at ingen deres alltid var kald eller våt uten skiftetøy. Eller følelsen av å omtrent tvinge barn til å sove i en vogn de sier aua til. 

Anonymkode: 577c9...dad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...