Gå til innhold

Ting du som barnehageansatt irriterer deg over


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at man skal skape redsel blant foreldrene istedenfor å kommunisere til de at de må gjøre noe med problemet?

Anonymkode: a05f8...cf1

Å ikke ha nok uteklær er helt vanlig. Førstegangsforeldre som er usikker på hva slags uteklær som er nødvendig i barnehagen, eller travle flergangsforeldre i full jobb som trenger en påminnelse. Det er helt menneskelig, og de får beskjed om hva som er nødvendig at barnet har i barnehagen, og kjøper klærne barna trenger. Det er ikke disse foreldrene vi snakker om. Når barnehageansatte snakker om barn som ikke har skifteklær er det foreldre som aldri tar med, etter gang på gang med påminnelser. De som nettopp har kommet til Norge får med seg bilder av klær som trengs.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet veldig mange år i barnehage. Kan 100% helt ærlig si at jeg ikke har opplevd rasisme mot foreldre. Det er vel heller motsatt, uansett hudfarge/opprinnelse, at man gir for mye slack til alle foreldre. 

Anonymkode: bc895...f6d

Enig. Har opplevd flere ganger at foreldrene kun ønsker at barnet skal være sammen med muslimer f.eks.

2 timer siden, C8H10N4O2 skrev:

Jeg er helt enig i at ungene må ha det utstyret og klærne de trenger til en hverdag i barnehagen. Og det er dessverre ikke alle foreldre som er like flinke med hvordan de prioriterer.

Men hva slags jobb foreldrene har trenger ikke si noe om deres økonomiske situasjon. Noen kan ha utgifter til barnebidrag, eller betaler ned på gamle forbrukslån. Kanskje de har tapt mye på et boligsalg.

En fin bil kan ofte være nyere og sikrere enn en billigere en, noe mange vil prioritere i en familiebil.

Hvis en familie har så dårlig råd at de ikke kan kjøpe en billig vårdress og klespakke i barnets størrelse på finn, burde de søke hjelp og forklare problemet til barnehagen. Men jeg reagerer ihvertfall på når foreldre med mastergrad og er i full jobb, har ny bil, pusser opp hus og selv har greie klær til seg selv, ikke klarer å kjøpe en vinterdress til barnet sitt. Det er absolutt ikke nødvendig med dyre klær, og mye får man kjøpt brukt.

Anonymkode: 1ba1f...d96

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en familie har så dårlig råd at de ikke kan kjøpe en billig vårdress og klespakke i barnets størrelse på finn, burde de søke hjelp og forklare problemet til barnehagen. Men jeg reagerer ihvertfall på når foreldre med mastergrad og er i full jobb, har ny bil, pusser opp hus og selv har greie klær til seg selv, ikke klarer å kjøpe en vinterdress til barnet sitt. Det er absolutt ikke nødvendig med dyre klær, og mye får man kjøpt brukt.

Selvfølgelig er det viktig at ungene har utstyret de trenger, det har jeg jo poengtert. Det jeg i utgangspunktet reagerte på var utsagnet om at barnehagen tilsynelatende skulle ha innblikk i familiers privatøkonomi, på bakgrunn av det de ser, og hva de vet foreldrene jobber med. Jeg forsvarer ikke manglende barnehageklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir dere irritert når barn har "fancy" matpakke? For eksempel forskjellige bær, stekt egg, frukt og fiskekaker.

Anonymkode: 506fd...792

Ikke så lenge barnet faktisk har forutsetninger til å få i seg denne maten, uten spesialhjelp, på normal tid.

Anonymkode: 5905a...73c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi(altså fellesmail til alle foreldre) har fått litt "kjeft" fra barnehagen nå pga manglende skift - problemet nå er pga corona får jo ingen foreldre gå inn i bhg å vi får ikke sett hva som ligger der. Hadde det som rutine før og kikke i kleshylla til ungen ved levering og henting så jeg kunne fylle på og bytte ut. Så det blir litt kaos nå, spesielt når det er så skiftende vær også. Da må bare ansatte være flinke til å si fra, vanskelig å huske alt som er blitt tatt med og om de har blitt tatt hjem igjen - og ikke minst fort gjort at klør blir lagt i feil hylle og "forsvinner". 

 

Men i vår barnehage tror jeg faktisk helt ærlig det er foreldre som med vilje ikke tar med klær fordi de ikke vil at barna skal være ute når det er kaldt, desverre :( For hvis ikke alle barna har klær til å være ute så går ikke avdelingen ut. Var noen uker i vinter de ikke var ute på en hel uke selv om det var ganske fint og mildt :(

Anonymkode: eee95...165

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi(altså fellesmail til alle foreldre) har fått litt "kjeft" fra barnehagen nå pga manglende skift - problemet nå er pga corona får jo ingen foreldre gå inn i bhg å vi får ikke sett hva som ligger der. Hadde det som rutine før og kikke i kleshylla til ungen ved levering og henting så jeg kunne fylle på og bytte ut. Så det blir litt kaos nå, spesielt når det er så skiftende vær også. Da må bare ansatte være flinke til å si fra, vanskelig å huske alt som er blitt tatt med og om de har blitt tatt hjem igjen - og ikke minst fort gjort at klør blir lagt i feil hylle og "forsvinner". 

 

Men i vår barnehage tror jeg faktisk helt ærlig det er foreldre som med vilje ikke tar med klær fordi de ikke vil at barna skal være ute når det er kaldt, desverre :( For hvis ikke alle barna har klær til å være ute så går ikke avdelingen ut. Var noen uker i vinter de ikke var ute på en hel uke selv om det var ganske fint og mildt :(

Anonymkode: eee95...165

Dere kan jo også prøve å huske hva dere har tatt med i barnehagen da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trynefaktor said:

Dere kan jo også prøve å huske hva dere har tatt med i barnehagen da. :) 

Ja - men det er mye klær og mye frem og tilbake og mye skifting og skitne klær som kommer hjem og man har vanligvis mulighet til sjekke over klærne to ganger dagen men ikke og som jeg skrev "vanskelig å huske alt som er blitt tatt med og om de har blitt tatt hjem igjen - og ikke minst fort gjort at klær blir lagt i feil hylle og "forsvinner".". 

 

Det er fint for deg om du er perfekt, men foreldre flest er faktisk også bare mennesker :) Vi er ihvertfall det og begge er i full jobb og har ikke all verdens overskudd til å føre regnskap på sokker og votter ;)

Anonymkode: eee95...165

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trynefaktor
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja - men det er mye klær og mye frem og tilbake og mye skifting og skitne klær som kommer hjem og man har vanligvis mulighet til sjekke over klærne to ganger dagen men ikke og som jeg skrev "vanskelig å huske alt som er blitt tatt med og om de har blitt tatt hjem igjen - og ikke minst fort gjort at klær blir lagt i feil hylle og "forsvinner".". 

 

Det er fint for deg om du er perfekt, men foreldre flest er faktisk også bare mennesker :) Vi er ihvertfall det og begge er i full jobb og har ikke all verdens overskudd til å føre regnskap på sokker og votter ;)

Anonymkode: eee95...165

Ja, det er fint for meg å være perfekt. Det var essensen i det jeg skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja - men det er mye klær og mye frem og tilbake og mye skifting og skitne klær som kommer hjem og man har vanligvis mulighet til sjekke over klærne to ganger dagen men ikke og som jeg skrev "vanskelig å huske alt som er blitt tatt med og om de har blitt tatt hjem igjen - og ikke minst fort gjort at klær blir lagt i feil hylle og "forsvinner".". 

 

Det er fint for deg om du er perfekt, men foreldre flest er faktisk også bare mennesker :) Vi er ihvertfall det og begge er i full jobb og har ikke all verdens overskudd til å føre regnskap på sokker og votter ;)

Anonymkode: eee95...165

Vi har alltid skift i sekken vi sender med på morgenen nå i koronatid vi, så vet vi jo hva som kommer tilbake i sekken vått eller møkkete og putter oppi et skift til av det i sekken når jeg tar ut det våte/møkkete. Det er bhg som har ønsket det sånn. Og både jeg og mannen er skikkelig distre, så vi (les: jeg) må bytte ut det våte med nytt tørt med en gang jeg tar ut det våte, ellers glemmer jeg hele greia.  Kan det være en ide?

Anonymkode: 0dac6...c1a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så lenge barnet faktisk har forutsetninger til å få i seg denne maten, uten spesialhjelp, på normal tid.

Anonymkode: 5905a...73c

Men er det ikke greit at barnehagen hjelper 12-20 måneder gamle barn med å spise. Mange mestrer ikke dette selv i den alderen. Barnehagen skal jo ivareta alle barnas behov, og enkelte barn har behov for hjelp til mating når de er la oss si 13 måneder gamle. 
 

Til sammenligning jobbet jeg på aldershjem, der måtte 7 brukere mates ved alle måltider, vi var 2 stykker som skulle hjelpe alle disse. Voksne eldre spiser gjerne mer enn små barn. i tillegg til dette skulle vi på aldershjemmet lage maten, ta oppvasken og vaske over kjøkkenet. I de fleste barnehageavdelinger er det langt flere voksne og en del av ungene fikser mating selv. Hvor vanskelig er det å hjelpe 2-3 barn litt med mat? 
 

Jeg har stor respekt for ansatte, og barnet mitt har aldri manglet klær, utstyr, you name it. Men opplever at det er flere barnehageansatte som har «gjøre minst mulig holdninga». De forventer altfor mye av små barn på 12-17 måneder, de skal greie «alt» selv og det skal være minst mulig arbeid for dem. Heldigvis er ikke alle sånn, men noen. Og det gjør litt vondt som mamma å tenke på det. Selvsagt er målet at barnet skal spise selv osv. etterhvert, men alle greier ikke det når de er 15 måneder.
 

Anonymkode: fbb6f...313

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke greit at barnehagen hjelper 12-20 måneder gamle barn med å spise. Mange mestrer ikke dette selv i den alderen. Barnehagen skal jo ivareta alle barnas behov, og enkelte barn har behov for hjelp til mating når de er la oss si 13 måneder gamle. 
 

Til sammenligning jobbet jeg på aldershjem, der måtte 7 brukere mates ved alle måltider, vi var 2 stykker som skulle hjelpe alle disse. Voksne eldre spiser gjerne mer enn små barn. i tillegg til dette skulle vi på aldershjemmet lage maten, ta oppvasken og vaske over kjøkkenet. I de fleste barnehageavdelinger er det langt flere voksne og en del av ungene fikser mating selv. Hvor vanskelig er det å hjelpe 2-3 barn litt med mat? 
 

Jeg har stor respekt for ansatte, og barnet mitt har aldri manglet klær, utstyr, you name it. Men opplever at det er flere barnehageansatte som har «gjøre minst mulig holdninga». De forventer altfor mye av små barn på 12-17 måneder, de skal greie «alt» selv og det skal være minst mulig arbeid for dem. Heldigvis er ikke alle sånn, men noen. Og det gjør litt vondt som mamma å tenke på det. Selvsagt er målet at barnet skal spise selv osv. etterhvert, men alle greier ikke det når de er 15 måneder.
 

Anonymkode: fbb6f...313

Joda, dette er i hovedsak snakk om større barn som egentlig helt fint kan spise selv, bare ikke når det sendes med (sett inn irriterende fancy mat her). Det er kun unntaksvis når barna er helt små at de knaps kan spise selv.

De små som uansett må ha hjelp er jo selvfølgelig litt annerledes, men du vet vel gjerne selv hjemmefra hva barnet ditt klarer å få i seg selv. De fleste klarer for eksempel skiver, div passe oppkuttede grønnsaker, lapper, omelett, etc, mens couscous, småoppkuttet salat, kommersielt innpakkede småting som må åpnes av ansatte, gjerne med saks(?!), osv jo krever en hel del mer oppfølging for at barnet skal få i seg noe som helst. Og det ser jeg virkelig ikke poenget med, når det finnes så utrolig mye lettspiselig, sunn og spennende mat! 
 

2-3 barn er ikke stort problem å hjelpe med litt mat, men når det kommer opp i 5-6 og enda flere, som gjerne også skal ha drikke, da blir det ganske kaotisk og frustrerende. 
 

Føler ikke barnehagebarn er helt sammenlignbare gamle som ikke akkurat løper vekk, sklir ned på gulvet, kaster mat på gulvet, mister mat på gulvet, blir lei seg og begynner å grine, krangler/slåss med sidemannen, etc. 

Anonymkode: 5905a...73c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, C8H10N4O2 skrev:

Noen unger ruller seg sånn i søla at uteklærne bør vaskes daglig 😜😂

Nei, ruller de seg i søla så lar jeg det tørke og tørker av dressen. Jeg vasker ikke i stykker uteklær. Det blir jo en vanvittig slitasje. Dette sier jeg både som ansatt i barnehage og med barn i barnehage. 

Anonymkode: 577c9...dad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir dere irritert når barn har "fancy" matpakke? For eksempel forskjellige bær, stekt egg, frukt og fiskekaker.

Anonymkode: 506fd...792

Blir ikke irritert. Tenker bare at det er kjipt at barnet har kulere matpakke enn meg  😂

Men fra spøk til revolver - det er fint at barna har bra ting i matpakkene. Etter at  koronaen kom med matpakker hjemmefra kontra smøremåltid i barnehagen, så er mange av oss barnehageansatte mer positiv til å kutte smøremåltiden. Rett og slett fordi barna spiser mer, har mer matglede fordi de får ting de liker, vi har bedre tid til barna og både før, under og etter måltidet. Hurra for matpakkene ! ! !  

Anonymkode: bc895...f6d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja - men det er mye klær og mye frem og tilbake og mye skifting og skitne klær som kommer hjem og man har vanligvis mulighet til sjekke over klærne to ganger dagen men ikke og som jeg skrev "vanskelig å huske alt som er blitt tatt med og om de har blitt tatt hjem igjen - og ikke minst fort gjort at klær blir lagt i feil hylle og "forsvinner".". 

 

Det er fint for deg om du er perfekt, men foreldre flest er faktisk også bare mennesker :) Vi er ihvertfall det og begge er i full jobb og har ikke all verdens overskudd til å føre regnskap på sokker og votter ;)

Anonymkode: eee95...165

Så vanskelig å ha nogenlunde oversikt er det da ikke. Til og med jeg som er dritdistre klarer det 😅

Anonymkode: 0f325...e6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så vanskelig å ha nogenlunde oversikt er det da ikke. Til og med jeg som er dritdistre klarer det 😅

Anonymkode: 0f325...e6c

Kommer det hjem en våt bukse, så må en ny i sekken :) Vi sender hjem alt, og jeg lurer på hvor mange av foreldrene som vasker flaskene. Vi vasker de som barna har i bhg hver dag, men nå sendes alt hjem. Noen flasker kommer tilbake med litt vann i, og det var i dagen før :( 

Anonymkode: 41311...3ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alltid skift i sekken vi sender med på morgenen nå i koronatid vi, så vet vi jo hva som kommer tilbake i sekken vått eller møkkete og putter oppi et skift til av det i sekken når jeg tar ut det våte/møkkete. Det er bhg som har ønsket det sånn. Og både jeg og mannen er skikkelig distre, så vi (les: jeg) må bytte ut det våte med nytt tørt med en gang jeg tar ut det våte, ellers glemmer jeg hele greia.  Kan det være en ide?

Anonymkode: 0dac6...c1a

Vi har problemer med at klær blir igjen i barnehagen. Når været er som nå, kaldt om morgenen og varmere om ettermiddagen, sender jeg ungen inn med varme klær, men når jeg henter har de jo på seg mindre klær. Så etter et par dager går vi jo tom for ullklær og sånt og må spørre pent om de ikke kan pakke dem i en pose for oss. Dette er vel heldigvis et ganske midlertidig problem, da.

Anonymkode: 67e25...5cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har alltid skift i sekken vi sender med på morgenen nå i koronatid vi, så vet vi jo hva som kommer tilbake i sekken vått eller møkkete og putter oppi et skift til av det i sekken når jeg tar ut det våte/møkkete. Det er bhg som har ønsket det sånn. Og både jeg og mannen er skikkelig distre, så vi (les: jeg) må bytte ut det våte med nytt tørt med en gang jeg tar ut det våte, ellers glemmer jeg hele greia.  Kan det være en ide?

Anonymkode: 0dac6...c1a

Ja,vi sender også selvfølgelig med et nytt skift hver dag, og får noe vått i retur, men barnehagen tar ogsæ ut og legger igjen en del av det. Og yttertøy har vi ikke ubegrenset av. Så da mister vi fort oversikt. Hadde vært lettere om bhg hadde et system. Jeg spør alltid om det er noe jeg skal ta med hjem eller må ha med hver dag, men de som jobber der har stort sett heller ikke noe oversikt 🤷 

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har problemer med at klær blir igjen i barnehagen. Når været er som nå, kaldt om morgenen og varmere om ettermiddagen, sender jeg ungen inn med varme klær, men når jeg henter har de jo på seg mindre klær. Så etter et par dager går vi jo tom for ullklær og sånt og må spørre pent om de ikke kan pakke dem i en pose for oss. Dette er vel heldigvis et ganske midlertidig problem, da.

Anonymkode: 67e25...5cb

 

Samme her, og jeg får jo ikke gått inn og sjekket og ryddet i det to ganger daglig som jeg pleier. Ligger nok masse klær i bhg jeg gjerne skulle tatt med hjem, men som ikke blir med hjem selv om jeg ber de som å få med alt. 

Poenget er at akkurat nå er alt litt kaos og mange pliktoppfyllende foreldrene gjør nok så godt vi kan, men det er ikke så lett å være sikker på at alle mulige bvarianter av votter, jakker og luer er i bhg når vi selv ikke får komme inn og få en oversikt. Spesielt siden klærne ofte havner andre steder enn i barnets hylle. 

8 hours ago, AnonymBruker said:

 

 

Anonymkode: eee95...165

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

Så vanskelig å ha nogenlunde oversikt er det da ikke. Til og med jeg som er dritdistre klarer det 😅

Anonymkode: 0f325...e6c

Selvfølgelig har vi noenlunde oversikt. Men ikke fullstendig oversikt og det har helt sikkert ikke du heller :)

Anonymkode: eee95...165

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke greit at barnehagen hjelper 12-20 måneder gamle barn med å spise. Mange mestrer ikke dette selv i den alderen. Barnehagen skal jo ivareta alle barnas behov, og enkelte barn har behov for hjelp til mating når de er la oss si 13 måneder gamle. 
 

Til sammenligning jobbet jeg på aldershjem, der måtte 7 brukere mates ved alle måltider, vi var 2 stykker som skulle hjelpe alle disse. Voksne eldre spiser gjerne mer enn små barn. i tillegg til dette skulle vi på aldershjemmet lage maten, ta oppvasken og vaske over kjøkkenet. I de fleste barnehageavdelinger er det langt flere voksne og en del av ungene fikser mating selv. Hvor vanskelig er det å hjelpe 2-3 barn litt med mat? 
 

Jeg har stor respekt for ansatte, og barnet mitt har aldri manglet klær, utstyr, you name it. Men opplever at det er flere barnehageansatte som har «gjøre minst mulig holdninga». De forventer altfor mye av små barn på 12-17 måneder, de skal greie «alt» selv og det skal være minst mulig arbeid for dem. Heldigvis er ikke alle sånn, men noen. Og det gjør litt vondt som mamma å tenke på det. Selvsagt er målet at barnet skal spise selv osv. etterhvert, men alle greier ikke det når de er 15 måneder.
 

Anonymkode: fbb6f...313

Selvfølgelig skal alle 3 småbarna jeg har ansvar for få hjelp ved måltidet. Men det gjør gjerne at måltidet varer veldig lenge, og de som må vente blir utålmodige og ofte veldig "sutrete".  Kanskje er barnet ditt ferdig å spise, og er trøtt, men må vente mens Kari mater to barn til... det blir ikke alltid et veldig hyggelig måltid.

Anonymkode: 4a573...74a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,vi sender også selvfølgelig med et nytt skift hver dag, og får noe vått i retur, men barnehagen tar ogsæ ut og legger igjen en del av det. Og yttertøy har vi ikke ubegrenset av. Så da mister vi fort oversikt. Hadde vært lettere om bhg hadde et system. Jeg spør alltid om det er noe jeg skal ta med hjem eller må ha med hver dag, men de som jobber der har stort sett heller ikke noe oversikt 🤷 

 

Samme her, og jeg får jo ikke gått inn og sjekket og ryddet i det to ganger daglig som jeg pleier. Ligger nok masse klær i bhg jeg gjerne skulle tatt med hjem, men som ikke blir med hjem selv om jeg ber de som å få med alt. 

Poenget er at akkurat nå er alt litt kaos og mange pliktoppfyllende foreldrene gjør nok så godt vi kan, men det er ikke så lett å være sikker på at alle mulige bvarianter av votter, jakker og luer er i bhg når vi selv ikke får komme inn og få en oversikt. Spesielt siden klærne ofte havner andre steder enn i barnets hylle. 

 

Anonymkode: eee95...165

Har med meg en sånn blå IKEA-pose jeg, og har alt av inne-og utetøy til ungene mine med hjem hver dag. Litt styr, men på det måten er jeg sikret at de har alt de trenger.

Anonymkode: 4a573...74a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har med meg en sånn blå IKEA-pose jeg, og har alt av inne-og utetøy til ungene mine med hjem hver dag. Litt styr, men på det måten er jeg sikret at de har alt de trenger.

Anonymkode: 4a573...74a

Problemet nå er jo at vi foreldre ikke får gå inn i garderoben og hente ting der. Det vi får med er det som barnehagen har tatt med ut til henting. Forhåpentligvis får de et annet system etter hvert.

Anonymkode: 67e25...5cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...