Gå til innhold

Ting du som barnehageansatt irriterer deg over


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags tråd er dette? Skal kanskje lærer og ansatte i barneverntjenesten også opprette tråder om hva som irriterer? Tror ikke det.. 

Anonymkode: 48df2...94b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lite som irriterer meg med foreldre. De fleste er omsorgsfulle, forståelsesfulle og tar raskt til seg råd og anbefalinger fra oss.

Men, det er litt frustrerende med de (veldig få) foreldrene som har hentet barnet sitt og sagt hadet, men som likevel ikke har kontroll/passer på barnet. Typisk springer barnet inn igjen på avdelingen mens mor/far ser gjennom kleskurven. Det er ikke lov å springe inne, det er ikke lov å gå med sko inne. Så om vi da irettesetter barnet på dette og så følger det ut igjen til foresatte, så er det likevel raskt tilbake og det er pån igjen. Eller foresatte som henter på 2 ulike avdelinger, og lar minstemann eller eldstemann springe villmann på den andre avdelinga.

Det gjelder de færreste, de fleste setter grenser for barna. Men med noen få er hver henting et styr. Jeg er ofte alene på ettermiddagen, og må da bryte opp lek/lesing med andre barn for å ente gang følge barnet til mor/far. Veldig unødvendig.

Anonymkode: de3da...8a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, BethD skrev:

Kommer jo an på barnet. Man har jo de som spiser alt og de som kun spiser det gode først... 🤷🏻‍♀️ Og så er mett.... 

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser barnet alt/det meste uansett rekkefølge er det selvfølgelig ikke noe problem. Spiser barnet fem rosiner eller to eplebåter og så er «mett» er det selvfølgelig et problem at barnet blir sultent igjen altfor tidlig. Eller tenker du at to eplebiter er en passende lunsj for barnet ditt?

Anonymkode: 5905a...73c

-kommunikasjon- med foreldrene ut fra barnets behov ..

Vanskelig å diskutere noe som helst når innlegget ikke blir lest 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har vi noenlunde oversikt. Men ikke fullstendig oversikt og det har helt sikkert ikke du heller :)

Anonymkode: eee95...165

Jo, har i grunn det. Er da ikke så voldsomt mye tøy? Jeg vet jo hva jeg har sendt dem i og ser hva vi får tilbake. Så vet jeg hva som ligger i skiftekurven, hvilket stort sett er et par skift inneklær, et par ekstra sokker. Kommer noe av dette hjem så fyller jeg på nytt i sekken med en gang. 

Anonymkode: 0f325...e6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

 

-kommunikasjon- med foreldrene ut fra barnets behov ..

Vanskelig å diskutere noe som helst når innlegget ikke blir lest 

Ehm, ja? 

Anonymkode: 5905a...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg veldig lite. Man kommer langt med god kommunikasjon. 

- Det eneste jeg kan irritere meg over, er foreldre som alltid melder på barna sine i påske/vinter/sommerferie, eller inneklemte dager hvor vi på forhånd har spurt om de har behov, men som allikevel ikke dukker opp. Det skjer hver eneste ferie, og resulterer i at 2-3 voksne kunne tatt ut feriedager eller avspasering, om vi hadde fått reelle barnetall på forhånd. Det synes jeg er respektløst. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Era Vulgaris skrev:

Jeg irriterer meg veldig lite. Man kommer langt med god kommunikasjon. 

- Det eneste jeg kan irritere meg over, er foreldre som alltid melder på barna sine i påske/vinter/sommerferie, eller inneklemte dager hvor vi på forhånd har spurt om de har behov, men som allikevel ikke dukker opp. Det skjer hver eneste ferie, og resulterer i at 2-3 voksne kunne tatt ut feriedager eller avspasering, om vi hadde fått reelle barnetall på forhånd. Det synes jeg er respektløst. 

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg sender i påske/jul, for jeg vet at dere egentlig vil ha fri. Men vi reiser heller på ferie når det er billigere å reise. Nå mens vi kan før hun begynner på skolen. 

Anonymkode: 0dac6...c1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De foreldrene med barn som holder på å slutte med bleie, men som aldri tar med skift. Når du kan få med 2 våte skift om dagen må du jo skjønne at du må ta med tilsvarende i retur. Å gå uten truse i fleecedressen og uten sokker er ikke særlig digg. Nedtissede ulltøfler må også vaskes før de sender i retur. Det samme gjelder uteklær som stinker urin. 

Anonymkode: 0ea1f...407

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg sender i påske/jul, for jeg vet at dere egentlig vil ha fri. Men vi reiser heller på ferie når det er billigere å reise. Nå mens vi kan før hun begynner på skolen. 

Anonymkode: 0dac6...c1a

Det går mer på de som enten sier barnet skal komme, og ikke leverer barnet, og de som sier barnet har fri men leverer uansett. I julen i fjor var det 27 barn totalt i barnehagen som stod på at de skulle komme, 4 ble levert som avtalt. Det er det som irriterer. 😊 Jeg har ikke noe i mot å være på jobb i påsken/julen, men det blir frustrerende når man plutselig er en del flere eller færre barn enn det man har personal til. 

Anonymkode: 0ea1f...407

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lite som irriterer meg med foreldre. De fleste er omsorgsfulle, forståelsesfulle og tar raskt til seg råd og anbefalinger fra oss.

Men, det er litt frustrerende med de (veldig få) foreldrene som har hentet barnet sitt og sagt hadet, men som likevel ikke har kontroll/passer på barnet. Typisk springer barnet inn igjen på avdelingen mens mor/far ser gjennom kleskurven. Det er ikke lov å springe inne, det er ikke lov å gå med sko inne. Så om vi da irettesetter barnet på dette og så følger det ut igjen til foresatte, så er det likevel raskt tilbake og det er pån igjen. Eller foresatte som henter på 2 ulike avdelinger, og lar minstemann eller eldstemann springe villmann på den andre avdelinga.

Det gjelder de færreste, de fleste setter grenser for barna. Men med noen få er hver henting et styr. Jeg er ofte alene på ettermiddagen, og må da bryte opp lek/lesing med andre barn for å ente gang følge barnet til mor/far. Veldig unødvendig.

Anonymkode: de3da...8a0

La meg gjette? Du har ikke barn selv?😂😂.  
 

har hatt flere barn, noen av dem super-rolige og alltid lydhøre for beskjeder. Mens andre har vært mer urolige fra fødselen av, må hentes i stedenfor å ropes på, løper inn igjen når de er kommet ut etc. Alle mine har fått lik oppdragelse. 

er godt voksen, men reagerer HVER gang på ansatte som tror foreldre gjør dette med vilje. I en barnegruppe finnes det alltid noen barn som er mer impulsive, grenseutfordrende og mer krevende enn andre. Det forbauser meg like mye hver gang at personalet ikke har kunnskap om dette. Og at de alltid skylder på dårlige foreldrestrategier. 
det er jo ikke hva barnet gjør, men hvordan foreldrene reagerer du må se på. Og: istedenfor å irritere deg: hjelp til. Snakk med lillebror mens mor får tid til å ta seg av storebror, avtal med barnet før foreldrene kommer at de skal holde seg i garderoben - og ikke løpe inn igjen- ved henting (og ros det masse i ettertid, osv. 
 

Du er jo betalt for å være der, og når slike situasjoner oppstår, er du betalt for å håndtere dem. Om man er proff, kan man ikke tillate seg å bli irritert, men løse situasjonen pedagogisk. Det er en jobb.

Anonymkode: 6ce07...d83

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette? Du har ikke barn selv?😂😂.  
 

har hatt flere barn, noen av dem super-rolige og alltid lydhøre for beskjeder. Mens andre har vært mer urolige fra fødselen av, må hentes i stedenfor å ropes på, løper inn igjen når de er kommet ut etc. Alle mine har fått lik oppdragelse. 

er godt voksen, men reagerer HVER gang på ansatte som tror foreldre gjør dette med vilje. I en barnegruppe finnes det alltid noen barn som er mer impulsive, grenseutfordrende og mer krevende enn andre. Det forbauser meg like mye hver gang at personalet ikke har kunnskap om dette. Og at de alltid skylder på dårlige foreldrestrategier. 
det er jo ikke hva barnet gjør, men hvordan foreldrene reagerer du må se på. Og: istedenfor å irritere deg: hjelp til. Snakk med lillebror mens mor får tid til å ta seg av storebror, avtal med barnet før foreldrene kommer at de skal holde seg i garderoben - og ikke løpe inn igjen- ved henting (og ros det masse i ettertid, osv. 
 

Du er jo betalt for å være der, og når slike situasjoner oppstår, er du betalt for å håndtere dem. Om man er proff, kan man ikke tillate seg å bli irritert, men løse situasjonen pedagogisk. Det er en jobb.

Anonymkode: 6ce07...d83

Jeg er som sagt ofte alene på ettermiddag med flere barn og ta meg av. Jeg har ikke kapasitet til å bruke opp mot 20 min på en henting. Det hadde vært totalt feil ovenfor de andre barna.

Foreldre må faktisk klare å sette grenser selv. Har jeg fortalt mor/far om dagen og sagt hadet, ja da får mor/far klare å ha kontroll på barnet til de er ute av barnehagen. 
 

Selvsagt kan det skje den beste at barnet er litt på tur, men her snakker jeg om de veldig få foreldrene som tillater styr og uro hver eneste gang de henter.
 

Vi vet godt at noen barn er mer utfordrende enn andre, få merker vel det like godt som oss som jobber med barna daglig. Vi merker og godt hvilke foresatte som strever med å sette grenser. Ofte ser vi en sammenheng.

Anonymkode: de3da...8a0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som sagt ofte alene på ettermiddag med flere barn og ta meg av. Jeg har ikke kapasitet til å bruke opp mot 20 min på en henting. Det hadde vært totalt feil ovenfor de andre barna.

Foreldre må faktisk klare å sette grenser selv. Har jeg fortalt mor/far om dagen og sagt hadet, ja da får mor/far klare å ha kontroll på barnet til de er ute av barnehagen. 
 

Selvsagt kan det skje den beste at barnet er litt på tur, men her snakker jeg om de veldig få foreldrene som tillater styr og uro hver eneste gang de henter.
 

Vi vet godt at noen barn er mer utfordrende enn andre, få merker vel det like godt som oss som jobber med barna daglig. Vi merker og godt hvilke foresatte som strever med å sette grenser. Ofte ser vi en sammenheng.

Anonymkode: de3da...8a0

Ja, det trodde jeg også før jeg fikk barn. 
ps. Hvis noen strever så mye som du beskriver, er det kanskje på som plass med veiledning , i form av samtaler eller bv. Da er det bhgpersonalet , i kraft av sin profesjonalitet, som må ta tak i det og skaffe hjelp. Ikke irritere seg på et offentlig fora. Det minsker tilliten til dere hos oss foreldre ca 100%.

Anonymkode: 6ce07...d83

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som ikke har klær som passer i hyllene. Nok skift etter årstid, sko etter årstid osv. De som ikke tar med klærne hjem og vasker og ikke sjekker hyllene. De som ikke tar med nytt tøy etter å ha fått beskjed utallige ganger, de som ikke har med nye bleier etter de har fått beskjed. 
med samme barna som har låneklær dag etter dag enda foreldrene har fått beskjed. De som ikke gidder å merke klærne, der vi må bruke tid på å lete og sortere klær. 
dette er ofte ressursterke foreldre med høye jobber. 
 

Anonymkode: 3afb6...f3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette? Du har ikke barn selv?😂😂.  
 

har hatt flere barn, noen av dem super-rolige og alltid lydhøre for beskjeder. Mens andre har vært mer urolige fra fødselen av, må hentes i stedenfor å ropes på, løper inn igjen når de er kommet ut etc. Alle mine har fått lik oppdragelse. 

er godt voksen, men reagerer HVER gang på ansatte som tror foreldre gjør dette med vilje. I en barnegruppe finnes det alltid noen barn som er mer impulsive, grenseutfordrende og mer krevende enn andre. Det forbauser meg like mye hver gang at personalet ikke har kunnskap om dette. Og at de alltid skylder på dårlige foreldrestrategier. 
det er jo ikke hva barnet gjør, men hvordan foreldrene reagerer du må se på. Og: istedenfor å irritere deg: hjelp til. Snakk med lillebror mens mor får tid til å ta seg av storebror, avtal med barnet før foreldrene kommer at de skal holde seg i garderoben - og ikke løpe inn igjen- ved henting (og ros det masse i ettertid, osv. 
 

Du er jo betalt for å være der, og når slike situasjoner oppstår, er du betalt for å håndtere dem. Om man er proff, kan man ikke tillate seg å bli irritert, men løse situasjonen pedagogisk. Det er en jobb.

Anonymkode: 6ce07...d83

Man får rydde/sjekke hylle før man henter barnet hvis man ikke kan ha kontroll på det. 

Anonymkode: e1564...615

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags tråd er dette? Skal kanskje lærer og ansatte i barneverntjenesten også opprette tråder om hva som irriterer? Tror ikke det.. 

Anonymkode: 48df2...94b

Joda, vi har fått våre egne tråder vi også. 

Anonymkode: 8ac46...3a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Foreldre som «krever» oss ved henting og levering. Som har hundre spørsmål om ting de kan lese på planer for å finne ut av. Som blir sure for at jeg ikke kan komme ut å prate når DE forventer det. Jeg er alene med 14 unger, sorry, jeg kan ikke gå! 
- De som ikke tar ansvar for at barna har det de trenger av klær og utstyr. Som sender tilbake vått tøy fra dagen før. Ikke har votter i minusgrader. Lue? Nei den har vi glemt! 
- De som ikke klarer å hente før vi stenger, eller levere før vi skal begynne opplegg. Hele dagen henger vi litt på etterskudd pga far til «Per» hadde så god tid på morgenen. 
- At vi ansatte stadig vekk får høyere og høyere krav, men ikke mer penger eller folk til å kunne gjennomføre dette. 
- Foreldre som ikke leser planer og beskjeder. 
- At mange tror at vi på «gulvet» bestemmer hvordan Bhg skal være. Alt fra åpningstider, matservering, foreldrebetaling, krav om at barna må ha ferie osv. Det meste er bestemt av regjeringen, eller kommunen. Ikke kjeft på oss for at barnet må ha 4 uker ferie. 

Anonymkode: d9693...013

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det trodde jeg også før jeg fikk barn. 
ps. Hvis noen strever så mye som du beskriver, er det kanskje på som plass med veiledning , i form av samtaler eller bv. Da er det bhgpersonalet , i kraft av sin profesjonalitet, som må ta tak i det og skaffe hjelp. Ikke irritere seg på et offentlig fora. Det minsker tilliten til dere hos oss foreldre ca 100%.

Anonymkode: 6ce07...d83

Vi sender ikke bekymringsmelding om vi ikke er bekymret for barnets omsorgsituasjon. Manglende grensesetting i garderoben og vimsete foreldre er virkelig IKKE nok grunn for å melde bekymring. Men vi tar opp viktigheten av å sette tydelige grenser for barn jevnlig på foreldremøter.

Jeg vet ikke om jeg fornærmet deg, siden du gikk så i forsvar. Jeg har også barn, det er ikke slik at jeg er 18 år og ikke har noe erfaring. Jeg vet godt at henting kan være et slit, trøtte barn og dagens frustrasjoner er samlet opp for å tas ut på sine nærmeste. Helt normalt. Jeg lot likevel ikke mine herje, forstyrre og springe villmann rundt etter å ha sagt hadet til barnehagepersonalet. 

Anonymkode: de3da...8a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 8.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de foreldrene som later som jeg syns alt er ok, men klager overalt ellers. Har sagt ifra om ting jeg er misfornøyd med og det endte med at barnehagen følger med argusøyne på oss, selvom vi ikke har noe å skjule, alltid har gode og riktige klær til ungen og mer enn nok mat. Altså barnehageansatte er bare mennesker, og mange mennesker tåler ikke kritikk.

Anonymkode: c9683...f2c

Eg også. Har lært at det er best å nikke og smile. 

Anonymkode: 77023...2d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi sender ikke bekymringsmelding om vi ikke er bekymret for barnets omsorgsituasjon. Manglende grensesetting i garderoben og vimsete foreldre er virkelig IKKE nok grunn for å melde bekymring. Men vi tar opp viktigheten av å sette tydelige grenser for barn jevnlig på foreldremøter.

Jeg vet ikke om jeg fornærmet deg, siden du gikk så i forsvar. Jeg har også barn, det er ikke slik at jeg er 18 år og ikke har noe erfaring. Jeg vet godt at henting kan være et slit, trøtte barn og dagens frustrasjoner er samlet opp for å tas ut på sine nærmeste. Helt normalt. Jeg lot likevel ikke mine herje, forstyrre og springe villmann rundt etter å ha sagt hadet til barnehagepersonalet. 

Anonymkode: de3da...8a0

Det betyr jo bare at du ikke har ett av de barna.. 

Anonymkode: 6ce07...d83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr jo bare at du ikke har ett av de barna.. 

Anonymkode: 6ce07...d83

Nettopp, fordi hun greier å oppdra og sette grenser for sine barn.

Anonymkode: 935a5...300

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...