Gå til innhold

Slanking, mageskinn og bukplastikk-dagboken🌟

addict

Anbefalte innlegg

14 timer siden, addict skrev:

Tusen takk! Ja det var skikkelig kjipt i en periode. Psmf anbefales ikke hvis ikke alt ligger til rette, det gav meg virkelig en knekk jeg ikke har hatt på en stund 🙈 men ja, det er sant som du sier. Stol på prosessen. Resultatene kommer. Og man kan endre veien mens mang går og man ikke trives heldigvis ❤️

Dette var utrolig fint å våkne til, setter stor pris på det ❤️ takk! 

Bare 10 dager igjen, og begynner å grue meg skikkelig 🙈 Gleder meg til resultatet, men gruer meg til det jeg må igjennom først.

Jeg håper du har rett ang livsstilsendring. Jeg er ihvertfall innstilt på at det kommer til å være hardt å holde vekta også, og at jeg ikke bare er ferdig. Tror det er viktig å reflektere veldig mye på vegen, selvutvikle og hele tiden prøve å være bevisst på hvorfor man tar de valgene man gjør. Kan hende det bare er meg, men 😊

Ja, det er jo aldri morsomt å bli operert. Også må det heles etterpå, men jeg tror alt kommer til å bli verdt det til slutt 😊

Ja, enig med deg. Når jeg hadde gått ned 8 kg så gikk jeg opp igjen 4 kg når jeg sluttet å telle. Jeg gikk tilbake til gamle uvaner. Det kan jo lett skje. Jeg tror også det er viktig at man reflekterer over hvorfor man ble overvektig. F eks så tror jeg at jeg prøvde å gjøre meg selv lykkelig gjennom mat, men så innså jeg en dag at uansett hvor mye jeg spiste så var det aldri godt nok. Kjedespiser i tillegg så da har vi det gående. 

Det er så fint å se nå at man faktisk kan kose seg og ha en normal vekt i tillegg. Koser meg bare med måte nå. 😁 

Har lest på noen av de amerikanske forumene at folk kan synes det er vanskelig når de går over til vedlikehold i stedet for slanking. Fordi folk bare antar at "nå er du en normalvektig normal person", men så innser de ikke kampen som kanskje fortsatt foregår på innsiden for å ikke legge på seg igjen. At man faktisk trenger støtte når man vedlikeholder også. 

Men jeg har håp for framtiden da, tror at hvis man har vedlikeholdt over flere mnd og år så må det jo bli en livsstil og en vane? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.6.2020 den 23.28, Solstrålen. skrev:

Ja, det er jo aldri morsomt å bli operert. Også må det heles etterpå, men jeg tror alt kommer til å bli verdt det til slutt 😊

Ja, enig med deg. Når jeg hadde gått ned 8 kg så gikk jeg opp igjen 4 kg når jeg sluttet å telle. Jeg gikk tilbake til gamle uvaner. Det kan jo lett skje. Jeg tror også det er viktig at man reflekterer over hvorfor man ble overvektig. F eks så tror jeg at jeg prøvde å gjøre meg selv lykkelig gjennom mat, men så innså jeg en dag at uansett hvor mye jeg spiste så var det aldri godt nok. Kjedespiser i tillegg så da har vi det gående. 

Det er så fint å se nå at man faktisk kan kose seg og ha en normal vekt i tillegg. Koser meg bare med måte nå. 😁 

Har lest på noen av de amerikanske forumene at folk kan synes det er vanskelig når de går over til vedlikehold i stedet for slanking. Fordi folk bare antar at "nå er du en normalvektig normal person", men så innser de ikke kampen som kanskje fortsatt foregår på innsiden for å ikke legge på seg igjen. At man faktisk trenger støtte når man vedlikeholder også. 

Men jeg har håp for framtiden da, tror at hvis man har vedlikeholdt over flere mnd og år så må det jo bli en livsstil og en vane? 

Ja jeg håper det! Merker jo allerede at jeg lett kan skli ut. Har jo veldig lyst på både mellommåltider og godis, og jeg faller fortsatt for tanken om at "har jo allerede spist så mye at jeg kan likesågodt spise litt til". Er fortsatt ikke perfekt. Men er bevisst og jobber med det hver dag. 

Håper du koser deg i finværet ☀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunne valg! 😊 Dette er noe jeg jobber med daglig (jeg merker at de dårlige vanene sitter løst fortsatt) og kanskje kan påminneren hjelpe noen som følger med her inne? 

Jeg pleier stort sett alltid å planlegge hva jeg skal spise når jeg drar ut. Enten ved å ha med meg matpakke eller ved å ha en plan på hva jeg kan kjøpe. Typiske valg er gjerne byggrynslunsj, skyr, proteinbar eller jeg har med meg en Nutrilett-shake. Det skal nevnes at jeg på ingen måte går kun på Nutrilett, men jeg liker dem godt og synes det er enkelt å forholde seg til når jeg ikke har noe eller ønsker å lage noe. Det demper sulten til jeg kommer hjem i det minste, så unngår jeg å kjøpe noe jeg egentlig ikke burde spist på en helt vanlig mandag.

I dag kjøpte jeg en pakke lomper, magerost og kalkunfilet (50% pga dato). Rett og slett fordi jeg hadde lyst på noe salt, og mat som faktisk måtte tygges 😬

Jeg tror at å planlegge er alfa omega. Da er veien til boller og sjokolade så utrolig mye lengre.

Kom gjerne med tips til sunne og greie valg i farta! Hva kan man feks ha liggende i veska?

Snapchat-531607588.thumb.jpg.234c8b104e4d6faeab75deeed613faea.jpg

Endret av addict
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Veldig bra det med planlegging! Jeg drar aldri noe sted uten en plan på mat og neste dags meny er allerede klar.

Jeg lager ofte middag og lunsj samtidig, veier opp og deler porsjonen i to, plastbokser er tingen 👍

Mett på tur blir jeg med mandler/nøtter, en boks cottage cheese kan jeg også spise, eller bær. Her kjenner jeg mengde på øyemål. Redikker  har jeg hatt med på stranda. Fleskesvor, liten pose, er et relativt «stort måltid, mye proteiner og digg snacks på tur 😁 5-600 kcal i en pose tror jeg det var.
Skal jeg holde meg til en plan er faste måltider med skikkelig mat et must. Har ikke sjangs til å skippe frokost pga trening på formiddagen. 

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RockOn

Jeg blir så motivert av å lese denne tråden! Jeg har gått ned litt mer enn deg, men jeg veide en del mer enn deg også, så har fortsatt 10-15 kg igjen. Jeg har også mye løs hud på mage og lår, så er så demotiverende å gå ned, men ikke kunne bruke fine klær pga løshud. Og da pga sår og utslett.

Jeg har også skeiet ut i dag, og kjenner på at da har jeg jo allerede "ødelagt" denne uka-følelsen. Det er jo vaner som skal legges om, jeg var overvektig av en grunn. Men det er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fallabella skrev:

Veldig bra det med planlegging! Jeg drar aldri noe sted uten en plan på mat og neste dags meny er allerede klar.

Jeg lager ofte middag og lunsj samtidig, veier opp og deler porsjonen i to, plastbokser er tingen 👍

Mett på tur blir jeg med mandler/nøtter, en boks cottage cheese kan jeg også spise, eller bær. Her kjenner jeg mengde på øyemål. Redikker  har jeg hatt med på stranda. Fleskesvor, liten pose, er et relativt «stort måltid, mye proteiner og digg snacks på tur 😁 5-600 kcal i en pose tror jeg det var.
Skal jeg holde meg til en plan er faste måltider med skikkelig mat et must. Har ikke sjangs til å skippe frokost pga trening på formiddagen. 

Du er mye flinkere enn meg ser jeg 😄 kanskje blir jeg så god på planlegging jeg og 😄

13 timer siden, RockOn skrev:

Jeg blir så motivert av å lese denne tråden! Jeg har gått ned litt mer enn deg, men jeg veide en del mer enn deg også, så har fortsatt 10-15 kg igjen. Jeg har også mye løs hud på mage og lår, så er så demotiverende å gå ned, men ikke kunne bruke fine klær pga løshud. Og da pga sår og utslett.

Jeg har også skeiet ut i dag, og kjenner på at da har jeg jo allerede "ødelagt" denne uka-følelsen. Det er jo vaner som skal legges om, jeg var overvektig av en grunn. Men det er vanskelig. 

For en fin melding å få! Takk! Og wow for en innsats av deg 😍 Hva er målvekten din? 

Ja, overflødig hud ødelegger en del av gleden.. Jeg har på innside lår også, og det er ganske kjipt. Kirurgen har sagt at hun tror det kan dekkes det også, men jeg er faktisk usikker på om jeg ønsker å gå igjennom det. Man må ta 1 lår per operasjon og mtp at lår og lyske er så bevegelig er jeg redd for stygge arr nedover låret og infeksjoner osv. Akkurat nå så sliter jeg nok litt ekstra med mageskinnet pga varmen, og der er også kjempekjipt å se at magen blir værre for hver kilo jeg går ned. Gleden er liksom litt borte. Men snart... 😊

Ja å endre den tankegangen er faktisk utrolig vanskelig. Det krever konstant jobbing. Det, og å spise mellom måltider. Av og til er jeg så sulten før middag at det er lett å hive i seg en skive eller 2, men jeg dør faktisk ikke av å vente 30 min heller. Må bare lære meg det, for med sånn innimellomspising blir det fort et par unødvendige måltider ekstra. 

Stå på!!! ☀️☀️☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 dager igjen...... 

Det er så rart, for jeg synes det er vanskeligere og vanskeligere å forholde seg til denne kroppen dess nærmere jeg kommer dato for operasjon. Jeg er på en måte så innstilt på å bli kvitt magen nå at hodet mitt har kommet lengre i prosessen enn hva kroppen min har gjort. I hodet mitt så er jeg normalvektig med flat mage, men i praksis så stemmer det veldig dårlig.

Jeg prøvde meg på en løpetur her om dagen. Det var deilig å bevege seg, men blir veldig sår og tung i magen fordi skinnet deiser sånn opp og ned. Med varmen så blir det sårt både under skinnet og i navlen. Sikkert ekkelt å lese, men det er dessverre realiteten og grunnen til at jeg får det dekket. 

Håper alle koser seg i finværet ☀️

Snapchat-979694712.thumb.jpg.d102526e4da942b13b3cf44a626dfdfd.jpg

Snapchat-583426287.thumb.jpg.d23a829338efc7edfb0937e8b40dd709.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
19 minutter siden, addict skrev:

7 dager igjen...... 

Det er så rart, for jeg synes det er vanskeligere og vanskeligere å forholde seg til denne kroppen dess nærmere jeg kommer dato for operasjon. Jeg er på en måte så innstilt på å bli kvitt magen nå at hodet mitt har kommet lengre i prosessen enn hva kroppen min har gjort. I hodet mitt så er jeg normalvektig med flat mage, men i praksis så stemmer det veldig dårlig.

Jeg prøvde meg på en løpetur her om dagen. Det var deilig å bevege seg, men blir veldig sår og tung i magen fordi skinnet deiser sånn opp og ned. Med varmen så blir det sårt både under skinnet og i navlen. Sikkert ekkelt å lese, men det er dessverre realiteten og grunnen til at jeg får det dekket. 

Håper alle koser seg i finværet ☀️

Snapchat-979694712.thumb.jpg.d102526e4da942b13b3cf44a626dfdfd.jpg

Snapchat-583426287.thumb.jpg.d23a829338efc7edfb0937e8b40dd709.jpg

Det er ikke ekkelt i det hele tatt å lese om. Synes du er nydelig jeg 😊😊 Spenningen øker vel nå dag for dag vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RockOn
39 minutter siden, addict skrev:

Du er mye flinkere enn meg ser jeg 😄 kanskje blir jeg så god på planlegging jeg og 😄

For en fin melding å få! Takk! Og wow for en innsats av deg 😍 Hva er målvekten din? 

Ja, overflødig hud ødelegger en del av gleden.. Jeg har på innside lår også, og det er ganske kjipt. Kirurgen har sagt at hun tror det kan dekkes det også, men jeg er faktisk usikker på om jeg ønsker å gå igjennom det. Man må ta 1 lår per operasjon og mtp at lår og lyske er så bevegelig er jeg redd for stygge arr nedover låret og infeksjoner osv. Akkurat nå så sliter jeg nok litt ekstra med mageskinnet pga varmen, og der er også kjempekjipt å se at magen blir værre for hver kilo jeg går ned. Gleden er liksom litt borte. Men snart... 😊

Ja å endre den tankegangen er faktisk utrolig vanskelig. Det krever konstant jobbing. Det, og å spise mellom måltider. Av og til er jeg så sulten før middag at det er lett å hive i seg en skive eller 2, men jeg dør faktisk ikke av å vente 30 min heller. Må bare lære meg det, for med sånn innimellomspising blir det fort et par unødvendige måltider ekstra. 

Stå på!!! ☀️☀️☀️

1 lår per operasjon? Trodde begge ble tatt med en gang 😪

Jeg har veldig mye på lårene, man ser det henger skikkelig, og det er en fold over kneskålen. Helt forferdelig å se hvor ille det er. Prøver og unngå speil for tiden, for det tar helt motet fra meg. 

Jeg har avtalt med legen at jeg skal søke om å få det dekket da jeg er ferdig å gå ned, for allerede nå er det ille. Så det er jo en liten trøst i at det finnes hjelp uten å måtte ut med  flere hundre tusener selv. 

Målvekt er 70-75 kg. Jeg må egentlig ned til 65 kg for å være innenfor normalen, men jeg må tenke på at det blir borte noen kilo med løshuden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fallabella skrev:

Det er ikke ekkelt i det hele tatt å lese om. Synes du er nydelig jeg 😊😊 Spenningen øker vel nå dag for dag vil jeg tro..

Du er god ❤️

På et vis så skulle jeg ønske at jeg og tenkte det, men samtidig er jeg veldig glad for at det skal ordnes. Selvfølgelig mest pga plagene, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg nesten gleder meg mest over den overfladiske endringen mtp å få flat mage 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at du får det dekket og gleder meg på dine vegne. Det er overhodet ikke ekkelt i det heletatt at du deler. En god venninne var som deg og er veldig fornøyd med resultatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, RockOn skrev:

1 lår per operasjon? Trodde begge ble tatt med en gang 😪

Jeg har veldig mye på lårene, man ser det henger skikkelig, og det er en fold over kneskålen. Helt forferdelig å se hvor ille det er. Prøver og unngå speil for tiden, for det tar helt motet fra meg. 

Jeg har avtalt med legen at jeg skal søke om å få det dekket da jeg er ferdig å gå ned, for allerede nå er det ille. Så det er jo en liten trøst i at det finnes hjelp uten å måtte ut med  flere hundre tusener selv. 

Målvekt er 70-75 kg. Jeg må egentlig ned til 65 kg for å være innenfor normalen, men jeg må tenke på at det blir borte noen kilo med løshuden også.

Jeg tror det finnes noen som opererer begge samtidig, men de fleste tar 1 lår om gangen. Dette pga mindre risiko for infeksjoner og smerter mtp å avlaste det beinet som er operert. Det er i et veldig bevegelig område når de tar snitt i lysken og nedover innside lår. 

Ja det blir fort litt vekt i huden og. Hun regnet med ca 2 kilo fra magen.

Føler med deg ang det å synes det er leit å se at huden blir værre når man er så flink til å gå ned. Det er definitivt en psykisk belastning. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa bukplastikk.com på Facebook, så kan du følge med og snakke med andre som går igjennom det samme. Det hjelper meg ihvertfall! 

Klem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, RoNo skrev:

Jeg synes det er flott at du får det dekket og gleder meg på dine vegne. Det er overhodet ikke ekkelt i det heletatt at du deler. En god venninne var som deg og er veldig fornøyd med resultatet. 

Så godt å høre!! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fortsetter å lese denne dagboken og fortsetter vektnedgangen min, likevel om jeg først startet i mai. Denne gangen SKAL jeg klare det! Og jeg blir så motivert og inspirert av å lese din historie. Ned 4,4 kg så langt, og målet langt der fremme er 29,5 kg ned, 25,1 to go. Tar til meg det med planlegging, noe jeg er flink på når det gjelder mye i det travle småbarnslivet, men ikke så mye av det som gjelder meg selv.

Fortsetter å tenke gode vaner, langsiktig mål og at bare det går ned er jeg på rett vei (og heller ikke gir opp dersom jeg skulle gå opp). Samt at det ikke finnes «sprekker», det er livet og dårlige vaner som ikke skal få ta kontroll over meg igjen, og en «sprekk» betyr ikke at dagen er ødelagt kostholdsmessig og man bare kan pakke innpå.

Burde også telle kalorier, men der er motivasjonen dårlig. Redd det vil kreve mye tid å sette seg inn i. Velger heller å spise mye grønnsaker til middag og lite pasta/ris/potet og forsyner meg kun én gang. Det er en start, men mener også at middag ikke er min største utfordring. Tiden vil vise hvor mye jeg må endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lisske skrev:

Jeg fortsetter å lese denne dagboken og fortsetter vektnedgangen min, likevel om jeg først startet i mai. Denne gangen SKAL jeg klare det! Og jeg blir så motivert og inspirert av å lese din historie. Ned 4,4 kg så langt, og målet langt der fremme er 29,5 kg ned, 25,1 to go. Tar til meg det med planlegging, noe jeg er flink på når det gjelder mye i det travle småbarnslivet, men ikke så mye av det som gjelder meg selv.

Fortsetter å tenke gode vaner, langsiktig mål og at bare det går ned er jeg på rett vei (og heller ikke gir opp dersom jeg skulle gå opp). Samt at det ikke finnes «sprekker», det er livet og dårlige vaner som ikke skal få ta kontroll over meg igjen, og en «sprekk» betyr ikke at dagen er ødelagt kostholdsmessig og man bare kan pakke innpå.

Burde også telle kalorier, men der er motivasjonen dårlig. Redd det vil kreve mye tid å sette seg inn i. Velger heller å spise mye grønnsaker til middag og lite pasta/ris/potet og forsyner meg kun én gang. Det er en start, men mener også at middag ikke er min største utfordring. Tiden vil vise hvor mye jeg må endre.

Takk for fin melding! 

Tror du har veldig riktig tankegang. Det løsnet veldig for meg når jeg begynte å reflektere i stedet for å bare tenke at nå skal jeg bli tynn. Og at jeg ikke kommer noen veg hvis jeg "gir opp". Bare litt er bra nok, så lenge hodet og bevisstheten henger med 😊

Gratulerer med 4,4 kilo! Heier masse masse på deg, oppdater meg gjerne på hvordan det går 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overspising

I dag klarer jeg nesten ikke kontrollere meg. Vanligvis så pleier jeg alltid å si at jeg aldri går på en smell men at livet skjer, men akkurat i dag så har jeg ikke kontroll. 

For meg så er tapet av kontroll min "smell". Og ikke det å kose seg med god mat.

Når jeg har tenkt flere ganger at jeg skal ta kun en. Og plutselig har jeg spist 4-5. Og litt av det. Og litt av det også. Og resten av ungen sitt. Og snart er det jaggu middag. 

Akkurat det. Det er ikke greit. Begynner å bli skikkelig stressa. Bare 6 dager igjen.

IMG_20200617_181522.thumb.jpg.585e27dfcc02dd21af1d1917a21da308.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Albbas

Men å ikke greie å kontrollere seg er også at livet skjer. Det er rom for det i livet som normalvektig også, innimellom. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Albbas skrev:

Men å ikke greie å kontrollere seg er også at livet skjer. Det er rom for det i livet som normalvektig også, innimellom. ❤️

Signerer denne. Det må jo være så stressende nå. Operasjonen nærmer seg og mye tanker om hvordan blir tiden etterpå. Stress er ikke lett å håndtere og av og til tyr man til gamle mønstere for å komme seg gjennom det. Men betyr ikke at man har kommet seg videre. Mere det at sånn er livet, litt opp og ned:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Albbas skrev:

Takk..! Jeg vet faktisk ikke hva som er et normalt spisemønster, for å være ærlig. Som overvektig hele livet og 10 kilo opp og ned og "konstant" på diett så har jeg faktisk ikke den erfaringen. Godt å høre at sånne ting også skjer med folk som har et mer normalt forhold til mat ❤️

46 minutter siden, Sologvår skrev:

Signerer denne. Det må jo være så stressende nå. Operasjonen nærmer seg og mye tanker om hvordan blir tiden etterpå. Stress er ikke lett å håndtere og av og til tyr man til gamle mønstere for å komme seg gjennom det. Men betyr ikke at man har kommet seg videre. Mere det at sånn er livet, litt opp og ned:)

Tusen takk ❤️ Ja, du har helt rett. Det er kanskje derfor jeg er ekstremt bevisst på det akkurat nå. En ting er å skulle gå ned i vekt, men hovedgrunnen er det å lære meg å håndtere stress og alle andre følelser. Dette føles kanskje litt som generalprøven, hvis du skjønner...

Jeg avsluttet dagen med en tur på 7 kilometer i noen helt fantastiske omgivelser! Så får alt jeg har spist gå som brennstoff i stedet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, addict said:

Takk..! Jeg vet faktisk ikke hva som er et normalt spisemønster, for å være ærlig. Som overvektig hele livet og 10 kilo opp og ned og "konstant" på diett så har jeg faktisk ikke den erfaringen. Godt å høre at sånne ting også skjer med folk som har et mer normalt forhold til mat ❤️

Tusen takk ❤️ Ja, du har helt rett. Det er kanskje derfor jeg er ekstremt bevisst på det akkurat nå. En ting er å skulle gå ned i vekt, men hovedgrunnen er det å lære meg å håndtere stress og alle andre følelser. Dette føles kanskje litt som generalprøven, hvis du skjønner...

Jeg avsluttet dagen med en tur på 7 kilometer i noen helt fantastiske omgivelser! Så får alt jeg har spist gå som brennstoff i stedet 😊

Så lurt å gå tur! 

Jeg har vært normalvektig mesteparten av livet mitt, men har alltid (som voksen) hatt "spisedager" der jeg bare kastet innpå. Jeg tror en del av grunnen til at jeg etterhvert gikk opp i vekt var at det skjedde oftere (for hey, jeg hadde jo normal vekt, tålte det!) og oftere (flere andre grunner også). Som normalvektig med et normalt forhold til mat problematiserer man det nok ikke så veldig, og ser ikke på det som tap av kontroll. For meg bikket det nok over i negativ retning når jeg begynte å tenke "jeg gikk fullstendig på trynet med maten i går, og det var bare tirsdag, jeg gir opp hele uka". Sånn tenkte jeg ikke før. Det var altså rom for sprø utskeielse før også, og det er det fortsatt, men forandringen må jo ligge i hvordan man håndterer og vurderer det i etterkant. Og der vet jeg du har masse gode verktøy! Det kommer garantert flere sånne dager. 

Det er jo ingen generalprøve, for dette prosjektet ditt har ingen endelig finale (selv om du kanskje føler det sånn pga operasjonen). Det er et kontinuerlig arbeid på godt og vondt. Det gode er at det derfor ikke er krise med dårlige dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...