Gå til innhold

Hvordan greier folk å bli over 100kg?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan klarer man å bli 100 kg+? For meg var det et voldelig samboerforhold som varte i mange år. Jeg var flott og slank med mine 60 kg før dette forholdet. Jeg fikk angst, depresjon og var stresset hver dag. Snacks ble en slags måte å redusere stresset på og ila få år var jeg oppe i 100 kg. Jeg er ute av forholdet nå, men sliter med alvorlig PTSD og mye depresjon som gjør at jeg fort faller tilbake på snacks spisingen og har ikke klart å komme meg under 83 kg... Så det er en måte man kan klare å veie 100 kg på....

Anonymkode: b7e7f...fe8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvordan noen kvinner kan bli over 70 kg, såfremt de ikke er over 185 cm høye.

Anonymkode: dd613...aa3

Jeg skal aldri ned til 70 kg i hvert fall. Det er for lavt for meg

Anonymkode: 323e7...93b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, men det er uansett aldri greit å kommentere, latterliggjøre, eller å skule stygt på andres kropp.

Anonymkode: 323e7...93b

Det er overhodet ikke greit! Men det forekommer i stor grad. Ellers - venninnen min er ganske stor og jeg har aldri kommentert kroppen hennes eller sagt et ord negativt om henne, men hun forteller om episoder hvor hun har blitt fatshamet eller en gang hun ikke passet oppi en vogn på tivoli. Hun ble helt knust av det, og har såpass mye traumer for overvekten at jeg ofte tenker at hun burde jobbet med å gå ned i vekt. Ja, det er sykt vanskelig, men ingenting imot det hun opplever med å navigere i et samfunn hvor alle syns hun er frastøtende. 

Anonymkode: 452fc...41f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sårende ts.. og som en her inne sier..  sier du sånn til anorektiker også? Hva med narkomane? Lurer du på hvordan noen får til å fucke opp livet sitt på den måten? Hva med alkoholikere? Eller smertestillende-avhengige? Altså... du må enten være ufattelig (!!) lite intelligent.. eller bare ekkelt slem!

Anonymkode: 4bdac...c07

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er en mann på 120kg, jeg kan gå opp 10kg på en uke om jeg slipper meg løs. Har en enorm apetitt og søtsug. Kan lett spise en hel kebabpizza alene, eller to grandiosa og smågodt til 100kr etterpå.

Det tynnaser ikke helt fatter er hvordan det er å alltid ha lyst på noe godt, jeg føler at jeg alltid må stå på bremsepedalen og gi meg med å spise selvom jeg ikke er så mett som jeg ønsker å spise meg.  Om jeg bare slipper opp litt raser kiloene på i kjempefart,

Anonymkode: 55cb0...bb3

Jeg veier 52 og har akkurat samme søtsug spm deg og har alltid lyst på noe godt. Hele tiden. Men kan ikke tillate meg å spise alt jeg har lyst på, for da fyker vekten i været. En daglig kamp. 

Anonymkode: cc3dd...4cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så sårende ts.. og som en her inne sier..  sier du sånn til anorektiker også? Hva med narkomane? Lurer du på hvordan noen får til å fucke opp livet sitt på den måten? Hva med alkoholikere? Eller smertestillende-avhengige? Altså... du må enten være ufattelig (!!) lite intelligent.. eller bare ekkelt slem!

Anonymkode: 4bdac...c07

Jeg er ikke ts, men forstår ikke hvorfor man absolutt ikke skal kunne stille sånne spørsmål? Hvorfor skal vi opprettholde tabu? Jeg forstår at det kan være et sårt tema, men du har jo valgt å gå inn her og lese? 

Forøvrig er jeg eksnarkoman som ofte lurer på hvordan jeg greide å fucke opp livet mitt sånn, noe som jeg sliter med å finne ut av fordi ingen vil diskutere det med meg fordi det er ubehagelig for dem. Derfor blir jeg irritert over tendenser til å opprettholde tabuer.

Og for å svare ts, søk om bbc-serien secrets eaters.

Endret av Krakilsk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det kan jeg fortelle deg, TS. Man blir 100 kg gjennom en overspisingslidelse. Det er et matmisbruk på samme måte som en alkoholiker eller narkoman blir misbrukere. Ingen med fedme har et normalt forhold til mat. De bruker det som trøst eller kompensasjon for noe som mangler i livet. 

Blir så provosert av alle som tror at folk med sykelig overvekt er late folk som bare koser seg litt for mye. 

Anonymkode: b30db...fcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg ikke på de som har sykdommer som gjør at de blir tjukke, eller menn med mye muskler på 100kg. Men kvinner med 100kg fett! Hvordan greier de det? Jeg spiser mye mat, litt godteri flere ganger i uka og koser meg med det jeg vil, men jeg trener 4-5 ganger i uka, ligger stabilt på underkant av 60kg. De som blir over 100kg, spiser de flere kg godteri og bare burger og kebab da eller og null aktivitet?? Skjønner ikke hvordan det går an å bli 100kg med normalt kosthold og aktivitet

Anonymkode: 926dd...a8c

Det er null stress å bli over hundre kilo. All fysisk fostring opphører og overspise dårlig mat. Da stopper forbrenningen opp og du vil gå raskere opp. Så kan du skylde på at du har en sykdom som gjør at du ikke klarer å f.eks. gå ned igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det er null stress å bli over hundre kilo. All fysisk fostring opphører og overspise dårlig mat. Da stopper forbrenningen opp og du vil gå raskere opp. Så kan du skylde på at du har en sykdom som gjør at du ikke klarer å f.eks. gå ned igjen. 

Du er mann. 100 kg for deg vil gi en helt annen BMI enn for meg som er 165 cm og kvinne. Det er ikke "null stress", det handler om å overspise altfor mye over tid grunnet spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: b30db...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg ikke på de som har sykdommer som gjør at de blir tjukke, eller menn med mye muskler på 100kg. Men kvinner med 100kg fett! Hvordan greier de det? Jeg spiser mye mat, litt godteri flere ganger i uka og koser meg med det jeg vil, men jeg trener 4-5 ganger i uka, ligger stabilt på underkant av 60kg. De som blir over 100kg, spiser de flere kg godteri og bare burger og kebab da eller og null aktivitet?? Skjønner ikke hvordan det går an å bli 100kg med normalt kosthold og aktivitet

Anonymkode: 926dd...a8c

Hvordan greier folk å være idioter i 2020?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er #4/J25 på 100kg igjen. Ble litt opphengt i tråden og i intelligensen (eller den manglende, sådan) til folk her.

Jeg spiser knekkebrød eller grovbrød til frokost. 2 stk med gulost, ingenting annet (nei, ikke smør engang). Lunsj er enten middagsrester fra gårsdagen dersom jeg har laga lunsjvennlig middag (feks taco, så blir det wrap/taco), yoghurt, eller brød/knekkebrød (samme som frokost). Drikker en kopp kaffe om dagen, med litt havremelk oppi. Spiser ikke kjøtt. 

Helger: Pizza (lager på blomkål, gjort dette i et par år allerede! Smaker faktisk mye bedre enn man tror), taco (på bønner), ellers til middag er det mye gryteretter fra bunnen. Er glad i pasta og sopp, chili sin carne, chana masala, supper, osv. Baker og lager mat fra bunnen, elsker det, og jobber blant annet med mat. På jobb står jeg oppreist i 6-12 timer uten å sitte, selv om jeg ikke nødvendigvis alltid går så mye heller (stillestående ofte). Kveldsmat spiser jeg ikke, for middag bruker oftest å være i 20-tiden her hos oss. Drikker vann på jobb, og noen glass pepsi max om dagen hjemme. 

Legger ved bilde så kan du dømme selv. Bruker mellom 38-42 i klær (som regel medium, noen ganger large, i de fleste normale butikker), litt avhengig av passform. Har stor rumpe (alltid hatt veldig stor rumpe, gjelder alle damer i familien) + litt pupper som du kan se. På bildet her fikk jeg skikkelig cameltoe som jeg følte jeg burde sensurere :P dette bildet er også et par uker gammelt. Veide i dag 99kg, men her var jeg nok rundt 102-103kg. Er ca 175 høy. Toppen på bildet er også favoritten min og hvorfor jeg ville ned 10kg fra der jeg var, som jeg snart har nådd. På dette punktet ble toppen litt for dradd og litt for kløftete, men den passer meg nok godt igjen snart nå. Toppen er fra HM i strl 40. 

A44C992A-4985-4D16-9FB3-E16350D49819.thumb.jpeg.328142d32ab5dd65e489f2560b7d781a.jpeg

 

Gjerne kall meg feit og lat som er ca 100kg, men jeg er I hvertfall veldig fornøyd med Kroppen min selv :)

Anonymkode: 2687e...a3d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvordan noen kvinner kan bli over 70 kg, såfremt de ikke er over 185 cm høye.

Anonymkode: dd613...aa3

Ikke? Er jo enkelt, overflodssamfunnet. Vi kan bade i kalorier:) 

Selvfølgelig hadde alle vært slanke hvis de ble dumpet på en øde øy og tilført 2000 kalorier i døgnet😀 Å tro noe annet er jo bare selvbedrag, alle sammen spiser jo bare sååå lite og nesten bare salat😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier 52 og har akkurat samme søtsug spm deg og har alltid lyst på noe godt. Hele tiden. Men kan ikke tillate meg å spise alt jeg har lyst på, for da fyker vekten i været. En daglig kamp. 

Anonymkode: cc3dd...4cb

Hvorfor må du veie bare 52 kg? 

Anonymkode: dcba9...883

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg ikke på de som har sykdommer som gjør at de blir tjukke, eller menn med mye muskler på 100kg. Men kvinner med 100kg fett! Hvordan greier de det? Jeg spiser mye mat, litt godteri flere ganger i uka og koser meg med det jeg vil, men jeg trener 4-5 ganger i uka, ligger stabilt på underkant av 60kg. De som blir over 100kg, spiser de flere kg godteri og bare burger og kebab da eller og null aktivitet?? Skjønner ikke hvordan det går an å bli 100kg med normalt kosthold og aktivitet

Anonymkode: 926dd...a8c

For å starte i en annen ende, kan jeg jo fortelle deg hvorfor du ikke blir 100 kg.

- Du spiser ikke mye mat. Du overvurderer hvor mye du egentlig spiser, og er småspist.
- Du spiser veldig lite godteri. når du sier "litt godteri i uka", er det sikkert en liten sjokoladebit, noen flak potetgull og en skvett pepsi max.
- I din verden betyr "kose seg med det du vil" at du spiser bittelitt god mat en gang i måneden og unner deg en sjokoladebit nå og da. Fordi du faktisk ikke har lyst på eller behov for mer. Å kose seg med det man vil er uproblematisk når det man vil er lite og sjeldent.
- Du trener ofte og er antakelig i tillegg en generelt aktiv og rastløs person som brenner mye energi i løpet av en dag.

Grunnen til at du holder deg slank er rett og slett at du spiser lite og beveger deg mye. Som man ser i det du skriver, så er vanene dine så innarbeidet at du ikke ser selv hvor lite du faktisk spiser. I dine øyne spiser du mye mat og koser deg med snop når du vil, men det gjør du ikke. Du overvurderer hvor mye du spiser og drikker, både mat og snop, og beveger deg mye mer enn du tror.

På samme måte har overvektige innarbeidede vaner som gjør at de undervurderer hvor mye mat og snop de spiser (eller drikker), og overvurderer hvor fysisk aktive de er i løpet av dagen.

Alt handler om vaner og livsstil. Ting som faller så naturlig at man ikke tenker over det. Det finnes ikke vanskelig å fortsette i et gammelt spor. Har man i tillegg tendenser til å spise med følelsene sine (trøstespise, kosespise, straffespise osv), så er veien kort til 100 kg.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS. Har ikke sett en sånn tråd men...

Anonymkode: 926dd...a8c

Da har du sett veldig dårlig etter.

Anonymkode: 0f782...ad1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett! 
Kjedespise og ligge i sofaen så mye en orker. 
 

Hilsen dundre på 100+

Anonymkode: 33f05...bce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forts.:

Når jeg i tillegg tenkte «fuck it, jeg er jo allerede smellfeit» for maaaange kilo siden og bruker mat som trøst, motivasjon og feiring av livets små og store hendelser, sååå....

Anonymkode: 33f05...bce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87

Det er vel åpenbart at man ikke blir 100 kg med normalt kosthold og aktivitet. Hvorfor spør du om noe så åpenbart TS? 

Da kan du heller spør hva er det som gjør at noen ikke har et normalt kosthold og normal aktivitet. Og det greier du sikkert å tenke deg mange svar til selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ts formulerte seg på en noe uheldig måte. Men jeg må tilstå at jeg har lurt litt på det selv. Hva spiser de? Kan noen gi meg et eksempel? Jeg er bare nysgjerrig. De tykke på jobb spiser ofte salat. Mens jeg applauderer tiltaket, man trenger jo ikke mer enn en halv hjernecelle for å forstå at de spiser noe annet etterpå.

 

Anonymkode: cfa23...91c

Jeg spiser temmelig normal mat, i normale mengder, men spiser for mye snop og beveger for lite på meg. Det er nok mye stillesitting og søtsaker som gjør at jeg gradvis har blitt tyngre. Jeg har aldri vært verken spesielt sporty eller rastløs.

En gjennomsnittlig ukedag består av følgende:

Frokost: ei brødskive med lett salami og litt majones eller mager spekeskinke og litt majones + et glass sjokomelk (den uten tilsatt sukker som har samme sukkerinnhold og fettinnhold som vanlig lettmelk). Er også veldig glad i ristet brød med avokado og maldonsalt. Eller eggerøre. Prøver å variere litt hva jeg spiser.

Lunsj: spiser sjeldent lunsj. Enten spiser jeg sen frokost i lunsjtida, eller så hopper jeg over lunsj.

Middag: Varierer veldig etter om jeg jobber sent eller tidlig, eller om jeg spiser hjemme eller på jobb. Eksempler på typiske middager hjemme er: en kyllingfilet med brokkoli eller et par poteter. Eller laksefilet (ofte uten saus, men av og til med teryakisaus) med de grønnsakene jeg har. Noen ganger kutter jeg opp en rå lakseloin og spiser med soyasaus, avokado og agurk eller melon (etter sesong). Lager mannen mat blir det ofte mer jalla-mat ala pasta med kjøttsaus eller Toro lasagne. Drikke er stort sett alltid pepsi max til middagen.

Kvelds: hvis jeg spiser kvelds i det hele tatt, er det enten samme som til frokost eller en skål med musli.

I tillegg kommer snopet. I løpet av ei hel uke (som oftest mest i løpet av helga) anslår jeg at jeg spiser til sammen 400-500 g sjokolade, En hel boks Ben& Jerrys is og en pose drops (søppeldynga eller andre typer salt lakris). Jeg drikker mest pepsi max, men det blir nok nærmere en liter vanlig cola i tillegg i løpet av helga.

Så ja, ganske normal mat med moderat til høyt innhold kalorier, og alt for mye snop. Der er min oppskrift på overvekt. I tillegg trener jeg lite, spesielt om vinteren. Vår/sommer/høst går jeg flere skogs/fjellturer i uka, men om vinteren blir det lite eller ingen aktivitet.

 

Anonymkode: 0f782...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok mye med hva man "tillater" kroppen å bli. Når man aksepterer og normaliserer 90-100-120 kg som kvinne, så har man jo gitt opp. Er klar over at mye av det handler om spiseforstyrrelser eller et unormalt forhold til hva som er en normal mengde mat, men det bortforklarer ikke det at man godtatt å veie så mye. 

Jeg skjønner at det er lett å overspise på god mat, og jeg er selv i øvre delen av normalvekt, men det å skulle veie dobbelt så mye som jeg gjør nå er helt utenkelig. Jeg tar grep ved 2 kg, liksom. 

Synd å si det, kanskje, men å leve som en gjennomsnittlig høy kvinne med 100 kg høres så grusomt ut for meg. Å ikke kunne løpe, å få blikk eller bli latterliggjort for overvekten...Det er et liv jeg aldri klarer å se for meg at jeg kunne levd med god livskvalitet. 

Anonymkode: 452fc...41f

Tror du virkelig ikke folk på 100 kg kan løpe? Wow. Jeg har ikke ord. Hvor stor tror du egentlig kropper på 100kg er? Man blir ikke sengeliggende eller delvis invalid så snart man bikker 100 kg.

Anonymkode: 0f782...ad1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Haimlich skrev:

I know. Jeg er sykelig overvektig, og har begynt å gå ned i vekt. Gikk ned 3 kg forrige uke. Og det er ikke fordi jeg ikke trives, men jeg vet det kan plage meg om kanskje tjue år. Så derfor tar jet grep nå

Jeg har ikke kiloene mine så pent fordelt som du, så du er heldig der 😊 Kjempeflott at du tar grep for helsens skyld! 

Anonymkode: 85b9b...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...