Gå til innhold

Hvordan greier folk å bli over 100kg?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor kommer denne interessen fra, om overvektige og hvorfor de blir sånn. Jeg er IKKE overvektig, men blir drita lei alle disse trådene om overvektige. La folk være ifred og pass på deg selv.

Anonymkode: d814c...a96

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25, veier 100kg blank og bruker medium i klær hos cubus/HM/younameit. Trener på senter ca en gang annenhver uke. Går mye turer, men ja. Er hverken slank eller tjukk, men helt midt i mellom. Ingen sykdommer, kun alltid hatt høy vekt. Skjønner ikke hva du prøver å si er gærent med vekta mi? Jeg veier faktisk mer enn kjæresten min, som forøvrig ser overvektig ut, mens jeg til sammenligning ikke ser overvektig ut. Jeg har veid med hos lege også, som så sjokkert på meg og utbrøt «er du faktisk HUNDRE kilo?!». Noen av oss er faktisk bare tunge uten grunn

dessuten spiser jeg ikke kjøtt eller noe junk food. Vokst opp som vegetarianer, tar vitaminer hver eneste dag, og er nok sunnere enn enhvermansen, likevel veier jeg 100kg. 
 

blir så oppgitt over sånne her innlegg.

Anonymkode: 2687e...a3d

Eh....

Anonymkode: c1e94...46a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott for deg 

Husk at alle er ikke dverger selv om du er det.

Bmi 26, vekt over 100

Anonymkode: 9c3d4...18f

TS. Jeg er 162 så er ikke dverg, og har også bmi på 22,5 som er midt på normalvekt. Bare lurer på hva de spiser egentlig. Hvis de faktisk spiser normalt sunt og trener, og likevel veier 100kg skjønner jeg at det ikke er noe å gjøre med. Men ser mange som umulig kan spise normalt sunt. Det jeg synes er trist er at overvekt er den nye normalen!

Anonymkode: 926dd...a8c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg har også lurt på hvordan en normal dag med hva en overvektig person spiser ? 😅🙈 

selv har jeg bmi på 20 og spiser på en vanlig dag 

frokost: havregrøt og en kaffe latte 

lunsj: 2 skiver og vann

middag: feks 2 poteter , en laksefilét og grønnsaker 

kvelds: 1 rundstykke 

 

trener ikke for tiden

Anonymkode: 7e0c0...51f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS. Jeg er 162 så er ikke dverg, og har også bmi på 22,5 som er midt på normalvekt. Bare lurer på hva de spiser egentlig. Hvis de faktisk spiser normalt sunt og trener, og likevel veier 100kg skjønner jeg at det ikke er noe å gjøre med. Men ser mange som umulig kan spise normalt sunt. Det jeg synes er trist er at overvekt er den nye normalen!

Anonymkode: 926dd...a8c

De spiser mer enn de forbrenner. Enkel matematikk, men matematikk er sannsynligvis ikke ditt sterkeste fag? 

Anonymkode: af85b...a50

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i så høy vektklasse (med mindre man er mann på 2 meter) har selvfølgelig et forstyrret forhold til mat. Det ligger mye psykologi bak fedme. Man skal ikke dømme TS, for dette er mennesker som ikke har det så godt med seg selv. 

Anonymkode: c1e94...46a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg har også lurt på hvordan en normal dag med hva en overvektig person spiser ? 😅🙈 

selv har jeg bmi på 20 og spiser på en vanlig dag 

frokost: havregrøt og en kaffe latte 

lunsj: 2 skiver og vann

middag: feks 2 poteter , en laksefilét og grønnsaker 

kvelds: 1 rundstykke 

 

trener ikke for tiden

Anonymkode: 7e0c0...51f

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg har også lurt på hvordan en normal dag med hva en overvektig person spiser ? 😅🙈 

selv har jeg bmi på 20 og spiser på en vanlig dag 

frokost: havregrøt og en kaffe latte 

lunsj: 2 skiver og vann

middag: feks 2 poteter , en laksefilét og grønnsaker 

kvelds: 1 rundstykke 

 

trener ikke for tiden

Anonymkode: 7e0c0...51f

Takk for opplysningen.

Anonymkode: d814c...a96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De spiser mer enn de forbrenner. Enkel matematikk, men matematikk er sannsynligvis ikke ditt sterkeste fag? 

Anonymkode: af85b...a50

TS. Det skjønner jeg! :) Lurer bare på hvordan de greier å spise mer enn de forbrenner med normal kost.

Anonymkode: 926dd...a8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jeg mann, men har gått fra 70 kg til 120 kg, så ned til 80 kg, til 95 kg veldig trent, og så tilbake til 120 kg slask, og ned til 80 kg. 

Jeg har veldig lav forbrenning. Må passe utrolig nøye på hva jeg spiser, og har telt kalorier i 15 år nå. Jeg må også være veldig aktiv, og vet med god sikkerhet nøyaktig hvilken trening som fungerer for meg (høy-intensitet). 

De gangene jeg har gått opp i vekt, så ha det normalt skjedd et par ting i livet: 

- Mye stress og/eller depresjon 

- Mye småspising / drikking 

- Mye alkohol 

- Ingen trening. 

500 - 1500 ekstra kalorier her og der hver dag blir mye over et par år. Min vektøkning har normalt skjedd over flere år, og ikke noe som "plutselig" har skjedd. 

Anonymkode: 804be...56b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg ikke på de som har sykdommer som gjør at de blir tjukke, eller menn med mye muskler på 100kg. Men kvinner med 100kg fett! Hvordan greier de det? Jeg spiser mye mat, litt godteri flere ganger i uka og koser meg med det jeg vil, men jeg trener 4-5 ganger i uka, ligger stabilt på underkant av 60kg. De som blir over 100kg, spiser de flere kg godteri og bare burger og kebab da eller og null aktivitet?? Skjønner ikke hvordan det går an å bli 100kg med normalt kosthold og aktivitet

Anonymkode: 926dd...a8c

Vel, om man veier 100 kg, så er jo ikke det 100 kg fett da. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste i så høy vektklasse (med mindre man er mann på 2 meter) har selvfølgelig et forstyrret forhold til mat. Det ligger mye psykologi bak fedme. Man skal ikke dømme TS, for dette er mennesker som ikke har det så godt med seg selv. 

Anonymkode: c1e94...46a

TS. Dømmer ikke, bare lurer på hva de spiser i løpet av en dag.

Anonymkode: 926dd...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si hva jeg spiste på en helt vanlig dag før jeg la om kostholdet;

Frokost: 2 skiver med pålegg, kanskje 3. Kaffe med melk, ett glass juice

Et par drops når jeg kom på jobb, pluss ny kaffe med melk.

Lunsj: 3 knekkebrød med pålegg, eventuelt 2 rundstykker

Før middag, sulten etter jobb: 2 skiver

Middag: 2 porsjoner spaghetti og kjøttsaus.

Kvelds: En øl, en brødskive, kanskje en frukt.

Godteri på lørdager.

 

For å gå ned har jeg vel kuttet ut 50% av overnevnte. 

Anonymkode: f54ce...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok like mange svar som det er kropper. For noen er det mangel på kunnskap om kosthold og mat, for andre er det underliggende ting som de kanskje ikke er klar over selv engang og som de må finne ut av før de klarer å gjøre noe med det. Det kan være alt fra hormonelle utfordringer, til underliggende sykdom, til genetisk disposisjon til at man har vært veldig aktiv og så endrer livet seg etterhvert som man blir eldre og man ubevist spiser det samme som før og dermed legger på seg. Det finnes nok mange veier til Rom.

Dessuten lever vi i et ekstremt matmiljø, med energirik mat tilgjengelig og fristende overalt. Noens hjerner er mer disponible for å fristes via ulike psykologiske mekanismer, f.eks hvis man har kjøpt en sjokolade en gang på den Narvesen ved det busstoppet, så kopler hjernen stedet med belønningen veldig fort. Og så har du de som har opplevd traumer og som bruker mat som en trøst, eller bare er opplært til at mat er løsningen på alle problemer (mor tilbød deg mat når du ble grinete selv om du egentlig ikke var sulten, du var kanskje heller for varm, for kald, klærne satt ekkelt på, du var trøtt og overstimulert etc etc. og løsningen hadde egentlig ikke noe med mat å gjøre, men du lærte da at mat er løsningen i alle mulige situasjoner). Så har vi det at mye av maten vi spiser i dag er designet for å treffe The  Bliss point, og for noen vil dette ha større betydning enn andre.

Du vet ingenting om hva andre har slitt med, og det er ekstremt naivt å tro at du kan basere din forståelse av andre mennesker på din egen opplevelse av verden og komme frem til en korrekt konklusjon om alle. Øv på å være raus og annerkjenne at du kanskje ikke forstår hvorfor andre gjør som de gjør, men de er sannsynligvis ikke late/uintelligente/hva enn du måtte tenke, de har nok bare andre utfordringer enn deg.

Endret av Kajo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Dømmer ikke, bare lurer på hva de spiser i løpet av en dag.

Anonymkode: 926dd...a8c

Du vil ikke få ærlige svar. Jeg var selv overvektig. (ikke 100 kg, men litt over normal BMI) og jeg skal love deg at om du spurte hva jeg spiste i løpet av en dag så hadde jeg strategisk eller ubevisst utelatt veldig mye. 

Anonymkode: c1e94...46a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg har også lurt på hvordan en normal dag med hva en overvektig person spiser ? 😅🙈 

selv har jeg bmi på 20 og spiser på en vanlig dag 

frokost: havregrøt og en kaffe latte 

lunsj: 2 skiver og vann

middag: feks 2 poteter , en laksefilét og grønnsaker 

kvelds: 1 rundstykke 

 

trener ikke for tiden

Anonymkode: 7e0c0...51f

 

Frokost: 3 knekkebrød Wasa Husmann med leverpostei eller smøreost. Ca. 0,5 liter vann

Lunsj: 2 skiver med grovbrød med lett-syltetøy. Vann og svart kaffe

Mellommåltid: 1 banan eller 1 knekkebrød

Middag: 1 laksestykke 125 g, 1 porsj ris og grønnsaker, som regel brokkoliblanding og 1 ss sursøt saus. Eller 1 kyllingfilet og samme tilbehør. Eller en vegetarburger, Hoff sin, med søtpotet fries og grønnsaker, eller fiskegrateng med potetmos og grønnsaker. 

Kvelds/mellommåltid: en skyr eller yoghurt. Noen ganger et glass melk. 

I helgene blir det ofte pizza, taco, indisk o.l. Pluss en del sjokolade, kanskje is og chips. 

Anonymkode: 5c220...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er en mann på 120kg, jeg kan gå opp 10kg på en uke om jeg slipper meg løs. Har en enorm apetitt og søtsug. Kan lett spise en hel kebabpizza alene, eller to grandiosa og smågodt til 100kr etterpå.

Det tynnaser ikke helt fatter er hvordan det er å alltid ha lyst på noe godt, jeg føler at jeg alltid må stå på bremsepedalen og gi meg med å spise selvom jeg ikke er så mett som jeg ønsker å spise meg.  Om jeg bare slipper opp litt raser kiloene på i kjempefart,

Anonymkode: 55cb0...bb3

Akkurat sånn har jeg det også. Mister helt kontrollen noen ganger og nå er jeg 142kg på 175cm. 

Anonymkode: aafc6...1dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg veier per i dag 116 kilo, er dame og 170 høy. Har veid mer, har veid mindre. 

I dag har jeg spist to knekkebrød med en skive ost på hver, et glass melk, et eple, ei gulrot, ei skive med to osteskiver, et stykke sjokoladekake og to rundstykker med ost. (er gravid, så derfor det kjedelige ostegreiene, var ikke sugen på middag). 

Andre dager kan jeg spise mer mat, mindre godteri, mens mange dager flyter det helt ut og jeg kan spise mengder med boller og sjokolade. 

Lett som en plett for meg å veie over 100 kg. Mye vanskeligere å holde meg under. 

Går i gjennomsnitt 12 500 skritt hver dag, og før koronaen stengte ned treningssentrene, trente jeg to-tre ganger i uka. Har en relativt aktiv hverdag med mange baller i luften, 120% jobb, hund osv. 

Alltid vært stor, helt siden jeg ble født, og opp igjennom barndommen, så tror det er en blanding av gener, god apetitt, liten viljestyrke, stort søtsug og at jeg ikke elsker å svette og ha høy puls. 

Anonymkode: 04dfd...e84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg har også lurt på hvordan en normal dag med hva en overvektig person spiser ? 😅🙈 

selv har jeg bmi på 20 og spiser på en vanlig dag 

frokost: havregrøt og en kaffe latte 

lunsj: 2 skiver og vann

middag: feks 2 poteter , en laksefilét og grønnsaker 

kvelds: 1 rundstykke 

 

trener ikke for tiden

Anonymkode: 7e0c0...51f

I mens jeg som har en BMI på 22 spiser ca det dobbelte av det du gjør uten å legge på meg, og hadde du spist det samme som meg hadde du lagt på deg siden du er inaktiv og jeg nok også har mer muskelmasse. Det er ikke rakettforskning. 

Anonymkode: b93c6...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tråden for meg! Jeg er nå 110 kilo, og har gått opp 60 kilo på nesten fem år. Jeg har gjort dette ved å spise rundt 700-1000 kalorier ekstra primært i form av en stor plate sjokolade hver eneste dag. Frokost og lunsj er alltid rimelig karbolavt, kjøtt/egg + grønnsaker. Spiser veldig sjelden brød, pasta, nudler osv. Middagsfavoritten er wok med masse grønnsaker eller usukret hjemmelaget marinert biff med masse grønnsaker + litt krydder, soyasaus og litt oystersauce. 

Jeg har hund så går turer 3-4 ganger per dag i sammenlagt rundt 3 timer. Har en fysisk jobb, drar på lengre turer, fjellturer, sykkelturer osv når jeg har tid til det. 

Syns det med helserisiko, ødelegge brusk pga overvekt osv, men jeg gir jo tydelig f når jeg holder på slik. Har forøvrig gått ned rundt 150 kilo sammenlagt ila mine 34 år, så det at jeg har noen tykke år innimellom er blitt normen. 

Blitt litt tyngre nå og gå opp lange brakke bakker osv, så ligger i kortene med vektnedgang snart. Men ærlig talt så stresser jeg ikke fordi jeg har vært/er diagnosert med flere spiseforstyrrelser som er tilfellet med ca ALLE som er sykelig tykk eller tynn. 

Anonymkode: 85b9b...d1c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kajo skrev:

Her er det nok like mange svar som det er kropper. For noen er det mangel på kunnskap om kosthold og mat, for andre er det underliggende ting som de kanskje ikke er klar over selv engang og som de må finne ut av før de klarer å gjøre noe med det. Det kan være alt fra hormonelle utfordringer, til underliggende sykdom, til genetisk disposisjon til at man har vært veldig aktiv og så endrer livet seg etterhvert som man blir eldre og man ubevist spiser det samme som før og dermed legger på seg. Det finnes nok mange veier til rom.

Dessuten lever vi i et ekstremt matmiljø, med energirik mat tilgjengelig og fristende overalt. Noens hjerner er mer disponible for å fristes via ulike psykologiske mekanismer, f.eks hvis man har kjøpt en sjokolade en gang på den Narvesen ved det busstoppet, så kopler hjernen stedet med belønningen veldig fort. Og så har du de som har opplevd traumer og som bruker mat som en trøst, eller bare er opplært til at mat er løsningen på alle problemer (mor tilbød deg mat når du ble grinete selv om du egentlig ikke var sulten, du var kanskje heller for varm, for kald, klærne satt ekkelt på, du var trøtt og overstimulert etc etc. og løsningen hadde egentlig ikke noe med mat å gjøre, men du lærte da at mat er løsningen i alle mulige situasjoner). Så har vi det at mye av maten vi spiser i dag er designet for å treffe The  Bliss point, og for noen vil dette ha større betydning enn andre.

Du vet ingenting om hva andre har slitt med, og det er ekstremt naivt å tro at du kan basere din forståelse av andre mennesker på din egen opplevelse av verden og komme frem til en korrekt konklusjon om alle. Øv på å være raus og annerkjenne at du kanskje ikke forstår hvorfor andre gjør som de gjør, men de er sannsynligvis ikke late/uintelligente/hva enn du måtte tenke, de har nok bare andre utfordringer enn deg.

TS. Har heller ikke sagt at de er late/uintelligente, det er dine ord. jeg lurer på hvordan man greier å bli så tung, ikke noe mer.

Anonymkode: 926dd...a8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...