Gå til innhold

Én i barnehagen har kraftig nøtteallergi så INGEN kan ha med noe som engang inneholder spor av nøtter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange syntes sikkert dette er ugreit av meg, men jeg syntes dette er HELT sykt. Det er selvfølgelig foreldre i barnehagen som glemmer seg å sender med barna mat som inneholder spor av nøtter jevnlig. Jeg tviler dessverre på at det er så alvorlig som de skal ha det til, for hvis min sønn hadde hatt så kraftig allergi så hadde jeg aldri i livet sendt han på en vanlig avdeling i en barnehage. Jeg hadde heller aldri forventet at en HEL barnehage skulle leve på stramt kosthold fordi min sønn hadde allergi. Det MÅ finnes andre løsninger. Vi har ikke bil og to små gutter og har aldri i verden tid, kunnskap eller energi til å lese bakpå at all maten vi kjøper ikke skal inneholde SPOR av nøtter..

Anonymkode: 367a8...368

Ville du sagt det samme om det var ditt barn med alvorlig nøttallergi ?

Anonymkode: 6e60f...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville du sagt det samme om det var ditt barn med alvorlig nøttallergi ?

Anonymkode: 6e60f...5e3

Ja. Ts hadde visst søkt barnet inn i en hypotetisk allergibarnehage som ligger i lalaland

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å ta hensyn til det.

Derimot ser jeg problener med voksne som klager på å møtte følge dette, ikke tror at det er så alvorlig osv

Anonymkode: d5652...58b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når dette barnet begynner på skolen i klassen til dine barn, hvordan tenker du da? Skole er en rettighet i tillegg til at det er pålagt. 

Og hvis det var ditt barn, hvordan hadde du tenkt deg at hverdagen for ditt barn skulle bli. Ingen kontakt med andre barn, ikke barnehage, ikke skole.

Skjerp deg og sett deg inn i denne familiens vanskelige situasjon.

Det verste her er at du ikke tror på det som blir fortalt, altså er dine meninger mer verdt en et lite barns sykdom. 

Det er sykt provoserende med slike holdninger. Nøtteallergi er dessuten en av de letteste allergiene å tilrettelegge for. 

Anonymkode: c35c2...68c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spor av nøtter. Gjør et lite forsøk i helgen og sjekk alle matvarer du spiser og sjekk om de inneholder spor av nøtter. Tror du blir overrasket over antall matvarer med dette 

Anonymkode: 517ff...946

Jeg veit det, det er mange matvarer, selv matvarer som ikke har noe med nøtter å gjøre en gang.. Men likevel. Det finnes faktisk mange produkter å velge mellom. Jeg skjønner at det suger og gjør det vanskelig, men man risikerer liv her 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville selvsagt tatt hensyn om jeg fikk vite at et barn i klassen til ett av mine barn hadde nøtteallergi. Og jeg føler veldig med foreldre til barnet med nøtteallergi. Som er henvist til å stole på at andre tar det på alvor/ikke glemmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi jeg tar det på alvor at jeg ikke skjønner noenting av barnehagens tiltak og foreldrene som igjen, tørr å sende barnet sitt i en vanlig barnehage hvor alle bare er mennesker og lett kan glemme seg. Igjen, da tror jeg ikke det er så alvorlig som foreldrene og barnehagen skal ha det til. 

Anonymkode: 367a8...368

Skole?  Du glemmer skole. Mener du at dette barnet skal ha hjemmeundervisning når den tid kommer? Du og andre foreldre har ikke lenger noe valg når barnet er 6 år. 

Anonymkode: c35c2...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke at foreldre er så uansvarlige at de sender barn med så alvorlig allergi i barnehage der man har med matpakker. Da hadde jeg sluttet i jobben for å være hjemme og vi hadde måttet tilpasse livet til å leve på en inntekt. For hva om noen glemmer seg? Hva om noen har besteforeldre som passer en dag og ikke har tenkt på å opplyse dem om alle restriksjonene på matpakke? Hva om noen spiste nøtter en kveld, men genseren ble ikke skitten, og neste dag glemmer seg ig tar på denne genseren, som da kan ha spor av nøtter på seg? Hva om noen foreldre faktisk bare gir faen? Jeg hadde ikke risikert livet til barnet mitt på å gamble på at alle barna i barnehagen har foreldre som gidder å ta hensyn her. 

Spesielt da siden all forskning viser at dette med å reagere på nøtter i samme rom er kun en myte. 

Løsningen er forøvrig selvsagt ikke at noen barn må slutte i barnehage, men at barnehager med hyperallergikere må servere all mat og faktisk ikke ha matpakker. Det burde være en fin løsning for alle.

Anonymkode: 80598...474

Og igjen, hva skjer når barnet blir 6 år og må gå på skole. Fatter du fremdeles ikke at dette barnet ikke kan bli sperret inne hele livet?  Kan ikke skolebarn heller ha matpakker mener du, eller hva tenker du her?

Anonymkode: c35c2...68c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet er at du er redd for å gjøre feil, ringer du foreldrene til barnet sier at du er redd for å gjøre feil og får en liste over ting som er ok, og ting som ikke er ok. De setter garantert pris på det! 

Anonymkode: 3cc2c...920

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv som rimelig "Karen" men ikke jeg engang har innvendinger eller vanskeligheter med dette.

Anonymkode: 78146...410

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er ikke rimelig at alle andre skal tilpasse seg en, særlig om det omhandler større grupper. F.eks. ser jeg ikke at det er rimelig at en skole med 600 elever skal måtte passe på at de 599 andre elevene aldri får i seg noe med spor av nøtter på skolen i, la oss si, 10 år.  Det er sikkert ikke særlig sannsynlig heller, men satt på spissen. Det blir som om et barn med manglende immunsystem skulle bli tatt hensyn til av alle andre i samfunnet for at vedkommende ikke skal bli syk. Alle andre skal ikke måtte ta masse unaturlige forhåndsregler for å beskytte ett individ. 

Anonymkode: 6f929...5ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flaut å se hvordan du vridde innlegget fra "Jeg syntes de overdriver og er teite og det kan jo ikke være så nøye??" Til "jeg er jo bare såå bekymret for å skade dette barnet". Du er bare kjip TS.

Anonymkode: 6ab6c...bf0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage sender vi ikke med sitrusfrukter på grunn av barn med allergi. Barna får heller ikke bruke blinkesko eller ha med leker med blinkende lys, fordi det er barn med epilepsi på avdelingen. Det er virkelig ikke noe problem for oss å droppe disse få tingene. 

Anonymkode: 18fd1...0ae

Man får IKKE epileptiske anfall av at noen går med blinkesko. Det er en myte. Blinkende lys utløser svært sjelden anfall, og da må det mer til enn blinkesko, da må det være lyskastere på konserter o.l.

Hilsen epileptiker.

Anonymkode: af2cc...53a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt et barn med nøtteallergi, ville jeg sendt det i en barnehage der barnehagen stod for all mat. Skummelt å være prisgitt alle de andre foreldrenes kunnskap eller mangel på sådan.

Anonymkode: af2cc...53a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Det er ikke rimelig at alle andre skal tilpasse seg en, særlig om det omhandler større grupper. F.eks. ser jeg ikke at det er rimelig at en skole med 600 elever skal måtte passe på at de 599 andre elevene aldri får i seg noe med spor av nøtter på skolen i, la oss si, 10 år.  Det er sikkert ikke særlig sannsynlig heller, men satt på spissen. Det blir som om et barn med manglende immunsystem skulle bli tatt hensyn til av alle andre i samfunnet for at vedkommende ikke skal bli syk. Alle andre skal ikke måtte ta masse unaturlige forhåndsregler for å beskytte ett individ. 

Anonymkode: 6f929...5ae

Om det å ikke spise nøtter akkurat i de timene man er på skolen er så viktig at du tenker det får stå til for vedkommende lurer jeg på hvor avhengig du er av nøtter? 

Anonymkode: d6356...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene,så kan hende dette er nevnt: kunne det være en ide at foreldre ubetalte litt ekstra i måneden, f eks kr 300, så ble alle måltider arrangert av barnehagen? 

Anonymkode: db5a4...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber i barnehage selv og der er 1 barn med alvorlig nøtteallergi. Er du klar over hvor alvorlig det kan vere? Kan jo faktisk dø om de får i seg nøtter..  skal disse barne bare være hjemme da mener du slikt at ditt barn kan spise nøtter i barnehagen?  Er det virkelig et problem så syns jeg duner heldig som ikke har større problem, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om hun hadde hatt samme holdning dersom det gjaldt eget barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får IKKE epileptiske anfall av at noen går med blinkesko. Det er en myte. Blinkende lys utløser svært sjelden anfall, og da må det mer til enn blinkesko, da må det være lyskastere på konserter o.l.

Hilsen epileptiker.

Anonymkode: af2cc...53a

Hvis det blir en trend og «alle» går med blinkesko, kan ikke det til slutt ende med anfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest alle svarene,så kan hende dette er nevnt: kunne det være en ide at foreldre ubetalte litt ekstra i måneden, f eks kr 300, så ble alle måltider arrangert av barnehagen? 

Anonymkode: db5a4...665

Slik var det på vår barnehage. Vi betalte for kost og også bleier når det var aktuelt. Fantastisk flott. Barna fikk frokost, lunsj og fruktmåltid. Tror det var 300 ekstra per barn. Tenk, bare levere barna uten å gi frokost. Og de hadde det sosialt og smakte mye spennende mat. For de med allergi barn må det ha vært en ekstra trygghet. Kraftig allergi er skummelt når man heller ikke tåler spor av det... Ser det henger igjen noe støv av ostepop på genseren nå ;) hadde blitt styr om jeg gikk i butikken og noen reagerte på spor av cheddar. Bare fordi vi synes det er skummelt betyr ikke at vi ikke tar hensyn, heller tvert i mot. Vi vil gjerne slippe bekymring.

Anonymkode: 95a9d...91b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...