Gå til innhold

Én i barnehagen har kraftig nøtteallergi så INGEN kan ha med noe som engang inneholder spor av nøtter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I såfall risikerer man spor av nøtter... Så det er kun trygt i ferier. Helg er heller tvilsomt. 

Anonymkode: 95a9d...91b

Det er mulig å vri og vrenge på alt😬 Jeg foreslår som folk tidligere har gjort her: Be om et foreldremøte, hvor foreldrene til dette barnet kan informere, og så kan dere stille spørsmål, samt snakke om at dere er litt redde for å gjøre fei.

Anonymkode: c5bde...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke en myte, men det er ikke veldig vanlig. Det kommer helt annpå type anfall vedkommende har og hvordan epilepsien trigges. Så noen få vil kunne få anfall av blinkesko. Kanskje det gleder barnet i innlegget du siterte. 

Anonymkode: 6aa6d...b34

Dette ble en digresjon, men jeg skrev det originale innlegget, og kan bare forholde meg til det vi har fått beskjed om fra barnehagen. Jeg vet ikke noe mer om barnets helsetilstand. For oss er det null problem å unngå blinkesko i barnehagen, så gidder ikke lage noe styr ut av det. 

Anonymkode: 18fd1...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen sak, er at allergier med anafylaktisk sjokk heldigvis er nokså sjelden. Så det gjeller ikke så mange av oss, som må ta slike hensyn. Du er en av de som må ta hensyn, og ja, det er jo litt ekstraarbeid. Men veldig lite i forhold til det foreldrene til det hyperallergiske barnet må forholde seg til.

Anonymkode: c5bde...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, så det er mulig jeg gjentar det andre har skrevet.

Selv for ekstreme allergier er det grader; altså det er, for de aller fleste, forskjell på å komme i kontakt med et peanøttfnugg og å spise en peanøtt. Dette betyr at et hyperallergisk barn kan få ordentlig gufne reaksjoner på spor av nøtter uten at det er direkte livstruende. På en avdeling med et hyperallergisk barn, vil de ansatte ha adrenalinsprøyte tilgjengelig, så om det skulle oppstå en farlig situasjon, vil de kunne gi adekvat førstehjelp. Dette gjør at foreldrene til slike barn tør å sende dem i barnehagen.

Anonymkode: bb88f...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å vri og vrenge på alt😬 Jeg foreslår som folk tidligere har gjort her: Be om et foreldremøte, hvor foreldrene til dette barnet kan informere, og så kan dere stille spørsmål, samt snakke om at dere er litt redde for å gjøre fei.

Anonymkode: c5bde...c39

Jeg støtter også et informasjonsmøte, og det burde egentlig være en selvfølge i slike tilfeller. 

Men den du siterer har jo i prinsippet rett. Skal man unngå SPOR av nøtter må barna og hele familiene holde seg borte fra nøtter hjemme og på fritid, fordi man risikerer kontaminering av annen mat, utstyr, og klær som så tas med på skolen. Det skal jo ikke mer til at noen har spist nøttemiks på helgens tur, fått nøttestøv på genseren, og brukt samme genser på skolen dagen etter. 

Anonymkode: 446d6...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke noe problem med å holde maten til barna mine nøttefri, så lenge jeg får god informasjon om hvilke nøtter det gjelder, og helst en oversikt over hvilke matvarer som er trygge (ref.studien som viser at en del produkter inneholder nøtter selv uten merkning).

Jeg har derimot store problemer med å holde mat og utstyr fri for SPOR av nøtter. 

Anonymkode: 446d6...134

Dette pleier å være opplyst om pakningene til ulike varer, null stress spør du meg.

Anonymkode: 939bd...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette pleier å være opplyst om pakningene til ulike varer, null stress spør du meg.

Anonymkode: 939bd...b53

Joda, så lenge man får god informasjon om hvilke nøtter det er snakk om, og at det er snakk om faktisk innhold av nøtter.

Men her er det snakk om SPOR av nøtter. Ref linken til studien over. Man kan ikke stole på merkingen, det er det første. Spor-merkningen er frivillig. Og skal man være sikker på at ting er fritt for SPOR av nøtter betyr det ingen åpne bakervarer fra disk (de kan være kontaminert), ingen åpnede pålegg hjemmefra (de kan være kontaminert), og egentlig ikke matlaging/tilbereding av mat hjemme hvis man også har nøtter hjemme, eller bruk av klær/utstyr som skal være med dit barnet er i miljø hvor det kan finnes nøtterester eller være nøtter (på turer, på buss, på butikker, osv). 

Så det å unngå gitte matvarer så lenge det ikke er snakk om spor av er null stress. Men å unngå SPOR er derimot egentlig umulig og en utopi. 

Anonymkode: 446d6...134

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette pleier å være opplyst om pakningene til ulike varer, null stress spør du meg.

Anonymkode: 939bd...b53

Jeg spiser aldri ferdigmat, så den måten å unngå spor av nøtter på er null stress. Men jeg kan jo ikke garantere at sønnen til venninnen min som jeg møtte og ga en klem, ikke hadde spist nøtter den dagen, og at noe av de nøttepartiklene så ble overført fra min genser til sekken til mitt barn da jeg pakket den klar senere på kvelden. For eksempel.

Anonymkode: 80598...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette pleier å være opplyst om pakningene til ulike varer, null stress spør du meg.

Anonymkode: 939bd...b53

For å holde maten du sender med fri for SPOR av nøtter kan du ikke ha med mat som er laget på et kjøkken med utstyr som benyttes til også å lage mat med nøtter. Hos oss ville dette vært umulig. Nøtter er en basisvare her, det er et viktigere element en brød i vårt kosthold og ALL mat vi lager hjemme vil kunne inneholde spor av nøtter selv om vi unngår å sende med mat som inneholder nøtter. Så det er ikke bare å sjekke innholdsfortegnelsen nei.

Anonymkode: d53a0...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å holde maten du sender med fri for SPOR av nøtter kan du ikke ha med mat som er laget på et kjøkken med utstyr som benyttes til også å lage mat med nøtter. Hos oss ville dette vært umulig. Nøtter er en basisvare her, det er et viktigere element en brød i vårt kosthold og ALL mat vi lager hjemme vil kunne inneholde spor av nøtter selv om vi unngår å sende med mat som inneholder nøtter. Så det er ikke bare å sjekke innholdsfortegnelsen nei.

Anonymkode: d53a0...9a7

Igjen: Barnehagen bør ha et informasjonsmøte. Man kommer ikke til en konklusjon her

Anonymkode: c5bde...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Igjen: Barnehagen bør ha et informasjonsmøte. Man kommer ikke til en konklusjon her

Anonymkode: c5bde...c39

Jeg som skrev innlegg du svarer på, og jeg er ikke ts. Bare poengterte at å si at foreldre ikke skal sende med mat som kan inneholde spor av nøtter er et håpløst prosjekt da alle barna og familiene deres må unngå nøtter totalt for at det skal være fysisk mulig. Som eksempel vil all mat laget på vårt kjøkken kunne inneholde spor av nøtter, selv gulrotstaver. 

Anonymkode: d53a0...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å holde maten du sender med fri for SPOR av nøtter kan du ikke ha med mat som er laget på et kjøkken med utstyr som benyttes til også å lage mat med nøtter. Hos oss ville dette vært umulig. Nøtter er en basisvare her, det er et viktigere element en brød i vårt kosthold og ALL mat vi lager hjemme vil kunne inneholde spor av nøtter selv om vi unngår å sende med mat som inneholder nøtter. Så det er ikke bare å sjekke innholdsfortegnelsen nei.

Anonymkode: d53a0...9a7

Det er vel bare å vaske utstyr og kniver grundig. Jeg bruker f.eks mye kjøtt, men er naturligvis nøye med å ikke blande rått kjøtt med ferske matvarer som salat og brødmat. 

Jeg ser virkelig ikke problemet her...

Anonymkode: 939bd...b53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare å vaske utstyr og kniver grundig. Jeg bruker f.eks mye kjøtt, men er naturligvis nøye med å ikke blande rått kjøtt med ferske matvarer som salat og brødmat. 

Jeg ser virkelig ikke problemet her...

Anonymkode: 939bd...b53

Det fikser kniver og utstyret. Men smuler på klesplagg, i sekker, ha mat som skal være med i barnehagen åpent sammen/ved siden av matvarer med nøtter, eller nøtter i samme skuffer som noe som blir med.... Ikke kjøpe noe matvarer som skal være med i åpnet forpakning. 

Anonymkode: 446d6...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er vel bare å vaske utstyr og kniver grundig. Jeg bruker f.eks mye kjøtt, men er naturligvis nøye med å ikke blande rått kjøtt med ferske matvarer som salat og brødmat. 

Jeg ser virkelig ikke problemet her...

Anonymkode: 939bd...b53

Igjen, det er nesten umulig å garantere for dette i en familie hvor nøtter benyttes hele tiden. Det blir som forskjellen mellom hygienisk og sterilt. For å holde ting steriøt (f.eks på kirurgisk sal) så kreves det mye mer enn at man vasker godt. Spor av nøtter betyr sporpartikler, altså ting som er mye mindre enn det du ser og du kan ikke garantere a maten er fri for dette. Varer som blir merket med "kan inneholde spor av nøtter" blir ikke nødvendigvis laget med samme utstyr som nøtteproduktene, men så lenge de produseres på samme sted må man merke. For å få til å garantere for uten spor av nøtter måtte hele kjøkkenet vært nøttefritt. For ikke å snakke om klær man har på seg osv. 

Anonymkode: d53a0...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, så lenge man får god informasjon om hvilke nøtter det er snakk om, og at det er snakk om faktisk innhold av nøtter.

Anonymkode: 446d6...134

Når folk finner ut at noen er hyperallergiske, er det gjerne på grunn av at inntak av en nøttetype har endt med babu til sykehuset. Da tester du ikke ut andre nøttetyper etterpå. Så "nøtteallergi" er det som gjelder.

Anonymkode: bb88f...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når folk finner ut at noen er hyperallergiske, er det gjerne på grunn av at inntak av en nøttetype har endt med babu til sykehuset. Da tester du ikke ut andre nøttetyper etterpå. Så "nøtteallergi" er det som gjelder.

Anonymkode: bb88f...7f9

Da får man en utredning og eventuelt provokasjon på sykehus etterpå. Men hva er en nøtteallergi? Alt som har nøtter i ordet, som ikke har noe med nøtter å gjøre i det hele tatt? Alt som er i samme botaniske familie, og i tilfelle hvor nært da? Man kan faktisk ikke si nøtteallergi og forvente at det blir riktig. Noen vil da feks inkludere peanøtter i nøtter, andre vil ikke det. Så hvis man har reagert på hasselnøtter er det jo helt åpenbart at man ikke skal være borti hasselnøtter. Men mandler er en steinfrukt og egentlig mer i slekt med mango. Peanøtt er en belgfrukt, og mer i slekt med erter. Så hva med det?

Anonymkode: 446d6...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når barnehagen har barn med svært alvorlig matallergi, er en god løsning å ha full matordning. Da skal ikke foreldre ta med noe mat til barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da får man en utredning og eventuelt provokasjon på sykehus etterpå. Men hva er en nøtteallergi? Alt som har nøtter i ordet, som ikke har noe med nøtter å gjøre i det hele tatt? Alt som er i samme botaniske familie, og i tilfelle hvor nært da? Man kan faktisk ikke si nøtteallergi og forvente at det blir riktig. Noen vil da feks inkludere peanøtter i nøtter, andre vil ikke det. Så hvis man har reagert på hasselnøtter er det jo helt åpenbart at man ikke skal være borti hasselnøtter. Men mandler er en steinfrukt og egentlig mer i slekt med mango. Peanøtt er en belgfrukt, og mer i slekt med erter. Så hva med det?

Anonymkode: 446d6...134

Jeg er på litt tynn is nå, men tror at nøtteallergi ofte (ikke alltid) gjelder mange nøttetyper. Hva det nå kan komme av. Tilsvarende er fiskeallergikere ofte allergiske overfor alle typer fisk.

Anonymkode: bb88f...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Man kan ikke forlange at 600 barn (for å sette det på spissen) ikke får røre noe med spor av nøtter (mange brødtyper, kjeks, sjokolade mm.) i 10 år... Det er fullstendig urimelig.

Anonymkode: 6f929...5ae

Det er det ikke snakk om heller - de ksn spise så mye nøtter de bare orker utenom skoletiden. Jeg har aldri heller hørt om at det gjelder hele skolen, og så vidt jeg forstår opphører forbudet med å ta med nøtter når barnet blir stort nok til å ikke spise andres mat. 

Forøvrig hadde jeg klart å holde meg helt unna nøtter om det reddet en annens liv. Jeg ser ikke på det som urimelig å ta livreddende hensyn, selv i dette helt irrelevante eksempelet. 

Anonymkode: d6356...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke snakk om heller - de ksn spise så mye nøtter de bare orker utenom skoletiden. Jeg har aldri heller hørt om at det gjelder hele skolen, og så vidt jeg forstår opphører forbudet med å ta med nøtter når barnet blir stort nok til å ikke spise andres mat. 

Forøvrig hadde jeg klart å holde meg helt unna nøtter om det reddet en annens liv. Jeg ser ikke på det som urimelig å ta livreddende hensyn, selv i dette helt irrelevante eksempelet. 

Anonymkode: d6356...3fe

Hvis det er snakk om at alt skal være fritt for SPOR av nøtter kan man faktisk ikke spise så mye nøtter man vil utenfor skoletiden. Da risikerer man at nøttespor kontaminerer klær, utstyr og mat som tas med på skolen, og da er det plutselig spor av nøtter der. Trenger ikke være mer enn at noen har sølt en pakke nøttemiks på bussen eller trikken på vei til skolen, gått av, og en person som skal inn på skolen setter seg i nøttestøvet. 

Det finnes noen steder som har prøvd seg med skoler fri for spor av XYZ. Nå har det heldigvis kommet en veileder som sier at det ikke er anbefalt.

Jeg kunne også tatt livreddende hensyn i form av å ikke sende med mat som inneholdt XYZ, men jeg kan overhode ikke garantere at det ikke blir med spor i en eller annen form. 

Anonymkode: 446d6...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...