Gå til innhold

Én i barnehagen har kraftig nøtteallergi så INGEN kan ha med noe som engang inneholder spor av nøtter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på litt tynn is nå, men tror at nøtteallergi ofte (ikke alltid) gjelder mange nøttetyper. Hva det nå kan komme av. Tilsvarende er fiskeallergikere ofte allergiske overfor alle typer fisk.

Anonymkode: bb88f...7f9

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/nottermandlerpeanotter/

De kan gjøre det ja, men ikke alltid. De kan også kryssreagere mot pollen og mot diverse grønnsaker. 

Anonymkode: 446d6...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud ts 😂

Anonymkode: 47719...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Bor i Sverige, her er alle skoler, barnehager, sykehus etc helt nøttefri - har vært det så lenge jeg har bodd her (10 år+). 

Var merkelig i starten, og er kanskje ikke heelt enig, men lever godt med det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med alvorlig nøtteallergi kan i verstefall dø av anafylaktisk sjokk om de kommer i kontakt med nøtter, så det skulle jo egentlig bare mangle at man tok hensyn. Hvor vanskelig er det, egentlig?

 

 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2020 at 4:47 PM, AnonymBruker said:

Ja, sorry da er jeg egoistisk fordi jeg er redd for at en unge skal dø hvis jeg en gang hadde glemt meg å sendt med brød jeg ikke visste inneholdt spor av nøtter. Syntes det er HELT sykt. Hadde aldri turt å sende ungen min i en «vanlig» barnehage på en «vanlig» avdeling, hvis det var sånn at barnet mitt kunne dødd om noen hadde vært «uheldige» og glemt seg. Derfor tviler jeg sterkt på at det er så alvorlig som de skal ha det til.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Det er kun din holdning her som her HELT syk. Og hva har det med saken å gjøre at du ikke har bil?? 

Anonymkode: 4e571...d2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er skummelt at folk IKKE har til vane å snu på pakningene i butikken for å se hva maten de kjøper inneholder før de kjøper det. Nå er jeg veganer så jeg har hatt denne vanen i mange, mange år og kunne ikke tenke meg å være så uvitende om innholdet i noe jeg skal stappe i kroppen min. Og du som gir maten til dine barn også, også gidder du ikke engang å lese hva maten inneholder?! Sykt. 

(..)

Anonymkode: f9865...356

Ryddet for brukerdebatt. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2020 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Ja, sorry da er jeg egoistisk fordi jeg er redd for at en unge skal dø hvis jeg en gang hadde glemt meg å sendt med brød jeg ikke visste inneholdt spor av nøtter. Syntes det er HELT sykt. Hadde aldri turt å sende ungen min i en «vanlig» barnehage på en «vanlig» avdeling, hvis det var sånn at barnet mitt kunne dødd om noen hadde vært «uheldige» og glemt seg. Derfor tviler jeg sterkt på at det er så alvorlig som de skal ha det til.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Men det finnes jo ingenting annet enn en vanlig avdeling og vanlig barnehage for allergikere. Selv dem med dødsalvorlige allergier. De må bare prøve å leve slik som resten av oss.

Anonymkode: 7047d...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innrøm det, du fikk bittelitt lyst til å sende med noen skiver med peanøttsmør bare på ren trass. Snakk om være egoistisk. Ingen trenger nøtter for å ha et fullverdig kosthold. 

Anonymkode: 169c2...38f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/9/2020 at 3:52 PM, AnonymBruker said:

 

Det tror jeg rett og slett ikke noe på. Med mindre kusina di smakte på det brødet.

 

Anonymkode: 80598...474

Skulle gjerne bedt deg ringe skolen så du kunne få bekreftet det. Men det er brudd på personvern desverre. Hun hadde ikke spist noe selv enda når hun ble syk. Hun er mye friskere nå, men måtte rett på legevakten pga varmebehandlet mat i en familiefeiring. Da luktet jo alle at det var nøtter i rommet så vi skjønte fort hva som skjedde.

Anonymkode: 1a769...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare innrøm det, du fikk bittelitt lyst til å sende med noen skiver med peanøttsmør bare på ren trass. Snakk om være egoistisk. Ingen trenger nøtter for å ha et fullverdig kosthold. 

Anonymkode: 169c2...38f

Peanøtter er jo null problem, siden det er sagt spor av NØTTER. Peanøtter er en belgfrukt. Så jeg kunne lett ha sendt med peanøtter hvis det var sagt nøtteforbud.

Anonymkode: 446d6...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært så livredd for at jeg skulle gjøre noe feil så jeg drepte denne ungen med ett uhell at jeg hadde byttet barnehagen for mine egne barn. Nervene mine hadde ikke tålt det. 

Anonymkode: 152d3...730

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep.

Edie, adm.

Edit: Ryddet for brukerdebatt. 

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.5.2020 den 17.30, AnonymBruker skrev:

Tenk på de stakkars foreldrene som hadde dårlig tid en morgen og glemte seg. Plutselig står de ansvarlig for at et barn nesten kunne ha mistet livet. Det burde virkelig finnes bedre løsninger så det er trygt for ALLE.

TS.

Anonymkode: 367a8...368

Forsåvidt enig i at det tryggeste er at barnehagen står for alle måltidene. 

Anonymkode: 7e673...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært så livredd for at jeg skulle gjøre noe feil så jeg drepte denne ungen med ett uhell at jeg hadde byttet barnehagen for mine egne barn. Nervene mine hadde ikke tålt det. 

Anonymkode: 152d3...730

Jeg tror det er dette det handler om. Syntes ts har fått mye pes her i denne tråden. Det handler kanskje om nervene som du sier. At man er så pliktoppfyllende og ansvarsfull at det bikker over i angst for å gjøre feil. Ikke at man er egoistisk og ikke vil tilpasse seg osv. 

Anonymkode: 7e673...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet mitt ikke hadde tålt SPOR AV NØTTER engang, så hadde jeg absolutt ikke sendt barnet i vanlig barnehage eller skole!  Ikke i matbutikken eller på kjøpesenteret heller eller ut blant venner!

Anonymkode: 9ae73...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.5.2020 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Da bytter vi til en barnehage uten nøtteallergi. Problem løst. Da er ikke maten til fare for noen.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Da burde du spørre bhg om det er lov å ha med kjeks innimellom. Det er strengt forbudt hos oss, så greit å spørre om du ikke ønsker å måtte bytte bhg igjen og c igjen 🤣

Anonymkode: b30a2...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2020 den 10.21, AnonymBruker skrev:

Ser ikke problemet med å ta hensyn til det.

Derimot ser jeg problener med voksne som klager på å møtte følge dette, ikke tror at det er så alvorlig osv

Anonymkode: d5652...58b

Helt enig. Jeg snakket med ei som var sjef i en avdeling en gang.

En idiot som ikke tok dette på alvor, trodde han var morsom da han med vilje blåste kollegaen i ansiktet med peanøttsmør skiva si. Kollegaen gikk i sjokk, og denne idioten bare lo av det. Sjefen som skjønte alvoret løp opp flere etasjer for å hente den sprøyta han til enhver tid hadde med seg, i tilfelle han trengte den.

Det gikk heldigvis bra. Han som gjorde dette fikk sparken. Er ikke overrasket om dette var dråpen som fikk begeret til å renne over, men han var drittsekk på mange måter.

Anonymkode: 2892e...43d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2020 den 16.36, AnonymBruker skrev:

Mange syntes sikkert dette er ugreit av meg, men jeg syntes dette er HELT sykt. Det er selvfølgelig foreldre i barnehagen som glemmer seg å sender med barna mat som inneholder spor av nøtter jevnlig. Jeg tviler dessverre på at det er så alvorlig som de skal ha det til, for hvis min sønn hadde hatt så kraftig allergi så hadde jeg aldri i livet sendt han på en vanlig avdeling i en barnehage. Jeg hadde heller aldri forventet at en HEL barnehage skulle leve på stramt kosthold fordi min sønn hadde allergi. Det MÅ finnes andre løsninger. Vi har ikke bil og to små gutter og har aldri i verden tid, kunnskap eller energi til å lese bakpå at all maten vi kjøper ikke skal inneholde SPOR av nøtter..

Anonymkode: 367a8...368

Nøtteallergi er virkelig ikke til å tulle med, jeg har også det,og om jeg skal ut å fly så må jeg si fra til besetningen på flyet at de ikke må selge peanøtter ombord,og det blir alltid respektert. Om en fremst i flyet skulle åpne en peanøttpose,så kan det gå på livet løs for min del. Mener du at barn med slik allergi ikke skal gå i vanlig barnehage? skal vi heller ikke få reise på ferie med fly pga. at du ikke får spist nøtter på flyet?? Er du virkelig så jævlig egoist,så bør heller du ta dine egne barn ut av barnehagen, eller så bør du virkelig skjerpe deg!!!

Anonymkode: 66f6c...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2020 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Vi har nøttefri skole på grunn av en elev. Jeg ser ikke helt problemet.

Anonymkode: 2ff19...b56

Men det er veldig mye som kan inneholde bare spor. Vanlig brød for eksempel. Er det rene nøtter eller ting som garantert inneholder nøtter, er jo det en ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...