Gå til innhold

Én i barnehagen har kraftig nøtteallergi så INGEN kan ha med noe som engang inneholder spor av nøtter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er fordi jeg tar det på alvor at jeg ikke skjønner noenting av barnehagens tiltak og foreldrene som igjen, tørr å sende barnet sitt i en vanlig barnehage hvor alle bare er mennesker og lett kan glemme seg. Igjen, da tror jeg ikke det er så alvorlig som foreldrene og barnehagen skal ha det til. 

Anonymkode: 367a8...368

Det sier bare noe om evnen din til å forstå. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det er noe problem å ikke sende med nøtter. Men jeg er glad barn av foreldre med dine holdninger ikke har så ekstreme allergier, for barna ville ikke overlevd dersom foreldre hadde en holdning om at det ikke kan være så gale.. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er fordi jeg tar det på alvor at jeg ikke skjønner noenting av barnehagens tiltak og foreldrene som igjen, tørr å sende barnet sitt i en vanlig barnehage hvor alle bare er mennesker og lett kan glemme seg. Igjen, da tror jeg ikke det er så alvorlig som foreldrene og barnehagen skal ha det til. 

Anonymkode: 367a8...368

Fordi man antar at de andre foreldrene i bhg er voksne mennesker som kan lese? Det står på matvarer om den inneholder nøtter, dette antar man at de som er gamle nok til å ha barnehagebarn vet. 

Jeg ser flere har spurt deg om hva du tenker er alternativet?

Anonymkode: d6356...3fe

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg stiller fortsatt spørsmål ved at du tørr å sende han hvis det er så alvorlig.

Anonymkode: 367a8...368

Hva mener du hun ellers skal gjøre? Du er et voksent menneske som har klart å sette et barn til verden, da klarer du å lese på kjekspakken før du pakker matboksen. Så kan alle barna kose seg sammen i barnehagen. 

Anonymkode: 18fd1...0ae

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha ungene dine i en barnehage uten allergikere, da vet du🙂

Anonymkode: c4626...6a5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er så sinnssykt vanskelig. Det finnes mange brød som ikke inneholder spor av nøtter. Trenger bare lese innholdsfortegnelsen én gang, så velger du det brødet uten spor av nøtter som matpakke. Ta et bilde av brødposen, så husker du hvilket brød du kan bruke. Hvor ofte sender du med sjokolade, kjeks... i bhg? Tar det virkelig så lang tid å finne en til to typer kjeks du kan sende med? 

Sånn. Brød og kjeks i boks. Høres veldig enkelt ut spør du meg. Så kan du la barnet ditt få meske seg i alskens nøtter på fritiden. 

Om nøtteallergien ikke hadde vært alvorlig hadde det ikke blitt satt så strenge regler. At du personlig hadde valgt å være hjemmeværende om det var din sønn, er din sak. Ikke alle har mulighet til det, og må benytte seg av bhg. for å få økonomien til å gå rundt. 

Endret av Rant
Satte inn et ord som hadde falt ut.
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagen blir veldig snurt om vi kommer senere enn kl 9. Da må de bestemme seg. Komme 09.30 for å ha passet på at all maten ikke inneholder spor av nøtter / være i barnehagen til kl 09.00.

Anonymkode: 367a8...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi jeg tar det på alvor at jeg ikke skjønner noenting av barnehagens tiltak og foreldrene som igjen, tørr å sende barnet sitt i en vanlig barnehage hvor alle bare er mennesker og lett kan glemme seg. Igjen, da tror jeg ikke det er så alvorlig som foreldrene og barnehagen skal ha det til. 

Anonymkode: 367a8...368

Jeg antar at barnehagen har adrenalinsprøyter liggende i tilfelle ungen blir akutt syk, men det er ikke noe man bør utsette småbarn for med mindre det er helt nødvendig. De blir veldig syke selv om de overlever. Det kan være så ødeleggende for et  barns psykiske helse og utvikling å bli isolert hjemme at foreldrene nok har valgt å ta sjansen på å sende henne dit og stole på at de andre foreldrene er voksne nok til å ta dette på alvor. Vis deg tilliten verdig. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker pipa hadde hatt en annen lyd om dette var ditt barn. 

Anonymkode: 729e9...944

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Barnehagen blir veldig snurt om vi kommer senere enn kl 9. Da må de bestemme seg. Komme 09.30 for å ha passet på at all maten ikke inneholder spor av nøtter / være i barnehagen til kl 09.00.

Anonymkode: 367a8...368

Hva slags matpakker er det du sender med, egentlig?

Anonymkode: 18fd1...0ae

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen blir veldig snurt om vi kommer senere enn kl 9. Da må de bestemme seg. Komme 09.30 for å ha passet på at all maten ikke inneholder spor av nøtter / være i barnehagen til kl 09.00.

Anonymkode: 367a8...368

Tar det deg 30 minutter å lese på pakken? Det står til og med i fet utvidet skrift.

Anonymkode: a5fc8...28a

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt synt at du synes det er helt sykt. Det tar ti sekunder å titte på innholdsfortegnelsen. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Barnehagen blir veldig snurt om vi kommer senere enn kl 9. Da må de bestemme seg. Komme 09.30 for å ha passet på at all maten ikke inneholder spor av nøtter / være i barnehagen til kl 09.00.

Anonymkode: 367a8...368

Tips: du trenger ikke sjekke alle matvarer hver morgen. Du kan lage deg en liste over godkjente brød/kjeks og så bruke det. 

Er det slik at du helst ikke vil følge disse reglene? Synes du det er krevende å lese på pakken? 

Hva er problemet? Kanskje vi kan komme med forslag til løsning. 

Anonymkode: d6356...3fe

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker pipa hadde hatt en annen lyd om dette var ditt barn. 

Anonymkode: 729e9...944

Tvert imot. Hadde ment nøyaktig det samme. 

Anonymkode: 367a8...368

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt et nabobarn i barnehagen med våre som hadde sterk nøtteallergi. Slik at hvis barnet fikk i seg nøtter, så var det frem med epi-penn og ring ambulanse. 

Klart vi tok hensyn til det. Barnehagen laget gode råd og regler for å gjøre det enklest mulig for oss. F.eks så ble det slutt på å ta med alt av is/kake ved bursdager, kun frukt var lov. Nøttepålegg, nøtter som snacks kunne ikke tas med. Vi slapp å sjekke brød til matpakke for spor av nøtter, fordi barna fikk ikke lov å dele matpakker på turdager. I hovedsak så fikk barna alle måltider i barnehagen, så de justerte på sitt kjøkkken.

Allergibarn læres opp til å ikke spise mat de ikke vet hva er, det er verst når de er veldig små og putter ting de finner i munnen før de har lært. Småbarnsavd måtte være veldig nøye.

Som medlemmer i et samfunn større enn kjernefamilien, er det klart vi tar hensyn til andres behov av denne typen. Synes det gikk veldig greit jeg.

Anonymkode: 5452a...63c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexz
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen blir veldig snurt om vi kommer senere enn kl 9. Da må de bestemme seg. Komme 09.30 for å ha passet på at all maten ikke inneholder spor av nøtter / være i barnehagen til kl 09.00.

Anonymkode: 367a8...368

Hahaha, det var dagens 😂😂 

Du kan ikke være seriøs?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da bytter vi til en barnehage uten nøtteallergi. Problem løst. Da er ikke maten til fare for noen.

TS

Anonymkode: 367a8...368

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller fortsatt spørsmål ved at du tørr å sende han hvis det er så alvorlig.

Anonymkode: 367a8...368

Hva foreslår du at jeg skal gjøre da? Tar gjerne i mot forslag! 

Vår barnehage tar dette på alvor, og er super flinke til å passe på. Barnet har aldri hatt en alvorlig/livstruende hendelse i barnehagen. Men det har et par ganger vært kontaktreaksjoner som endte med oppkast, veldig vonde hovende øyne og en tur til legevakten. 


Jeg er ikke spesielt redd for barnets liv, ettersom barnehagen er godt opplyst, barnet er godt drillet i å aldri spise ting hn ikke vet at er trygt, epi-pen er alltid tilgjengelig og de andre foreldrene tar hensyn. 
Barnehagen sendte en gang ut en felles mail med bilde av barnas øyne etter en glipp, og dette gjorde nok at de andre foreldrene så alvoret.

Ang. luftallergener - for de aller fleste er ikke dette i seg selv et problem. Altså å være i et rom med en nøtt. Problemet er kontakt.. Når ditt barn har spist nøtter og tatt på et dørhåndtak/leke/whatever som barnet mitt tar på etterpå, så vil det komme en reaksjon. Utfordringen er at dette er så vanskelig å kontrollere at det derfor blir behandlet som luftallergener. Skjønner?

 

Anonymkode: 8dac0...61a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da bytter vi til en barnehage uten nøtteallergi. Problem løst. Da er ikke maten til fare for noen.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Håper det kommer et nytt barn med nøtteallergi akkurat når barnet ditt har funnet seg til rette i den nye barnehagen da 😂

Anonymkode: a5fc8...28a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes nøttefri matpakke som «strengt kosthold»? Jeg tviler.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...