Gå til innhold

Én i barnehagen har kraftig nøtteallergi så INGEN kan ha med noe som engang inneholder spor av nøtter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syntes det er HELT sykt. Hadde aldri turt å sende ungen min i en «vanlig» barnehage på en «vanlig» avdeling, hvis det var sånn at barnet mitt kunne dødd om noen hadde vært «uheldige» og glemt seg.

Hva skal de gjøre? Være hjemmeværende med barnet? Tviler du får støtte fra NAV fordi du går hjemme med barn som har nøttallergi.

Hva med de som er allergisk mot bier? Skal de aldri gå ut? 

Hva med biler? Skal vi slutte å kjøre biler bare fordi barn kan bli kjørt på mens de leker i gaten?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanvittig kjipt for barnet å måtte leve slik. Og en forferdelig situasjon for foreldre som stadig må sette krav, og leve med frykten på toppen. 

Og så kommer andre foreldre med den typen holdninger. Og gjør livet enda verre for de som har det tøft i utgangspunktet. Det er den enkleste sak i verden å bruke 10-15 minutter på å sette opp en plan for hva slags mat ditt barn kan ta med i barnehagen. 

Det er fullstendig forkastelig å ikke ville ofre dette for en familie som har sine utfordringer. 

Anonymkode: 8f407...225

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som er så allergiske at de ikke kan være i samme rom som en nøtt. Dette er en godt innarbeidet myte som er umulig å ta knekken på. 

Her er én kilde, det finnes mange. 

https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/peanottpartikler-flakser-ikke-rundt-1.1069387

Anonymkode: e85e4...427

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja nesten. Jeg hadde hatt angst for å sende guttene mine i en vanlig barnehage med så sterk nøtteallergi.

TS

Anonymkode: 367a8...368

For å få en hel barnehage med kun nøtteallergibarn så hadde det knapt blitt en i fylket. Du hadde kanskje fått angst for å ikke rekke jobben om det var tre timer kjøring tur retur....   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, sorry da er jeg egoistisk fordi jeg er redd for at en unge skal dø hvis jeg en gang hadde glemt meg å sendt med brød jeg ikke visste inneholdt spor av nøtter. Syntes det er HELT sykt. Hadde aldri turt å sende ungen min i en «vanlig» barnehage på en «vanlig» avdeling, hvis det var sånn at barnet mitt kunne dødd om noen hadde vært «uheldige» og glemt seg. Derfor tviler jeg sterkt på at det er så alvorlig som de skal ha det til.

TS

Anonymkode: 367a8...368

De fleste voksne mennesker er ikke "uheldige" og setter barn i livsfare. Og de aller fleste klarer faktisk å huske hvilke matvarer som inneholder nøtter. 

Om du synes dette er vanskelig, kan du be barnehagen om hjelp til å få en liste over matvarer som et ok. 

Anonymkode: d6356...3fe

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som er kunnskapsløse om allergi her.

Selv om man ikke nødvendigvis DØR av være i samme rom som "spor av nøtter", kan man bli syk. Har en søster som ikke kan være i samme rom som der noen har knekt ett egg uten å få pusteproblemer og kvalme. Det er ikke en ok hverdag for noen. 

Anonymkode: 1b988...50e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som er så allergiske at de ikke kan være i samme rom som en nøtt. Dette er en godt innarbeidet myte som er umulig å ta knekken på. 

Her er én kilde, det finnes mange. 

https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/peanottpartikler-flakser-ikke-rundt-1.1069387

Anonymkode: e85e4...427

Dette stemmer. Men i en bhg så kan fort barn dele og spandere mat, da er det greit å vite at all mat er trygg. 

Anonymkode: 361e7...e7e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som er så allergiske at de ikke kan være i samme rom som en nøtt. Dette er en godt innarbeidet myte som er umulig å ta knekken på. 

Her er én kilde, det finnes mange. 

https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/peanottpartikler-flakser-ikke-rundt-1.1069387

Anonymkode: e85e4...427

Peanøtt er ikke en nøtt. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er det med nøtter, spis de hjemme?

Anonymkode: 2b442...6d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Ikke bare er det et urimelig ekstraarbeid å pålegge mange, mange familier - hvis det er så at foreldre faktisk jevnlig sender med barna mat som inneholder spor av nøtter, burde dette barnet fått allergiske reaksjoner jevnlig, også. Og det gjør det ikke, eller? 

Anonymkode: e8e35...b59

Blant annet dette jeg også stiller spørsmål ved.

Endret av mammaemma
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er HELT greit å sende med F. Eks kjeks i barnehagen en sjelden gang.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Den ene kjeksen til lunsjmatpakke en gang i blant klarer nok barnet ditt å ofre uten at hans livskvalitet blir altfor redusert...... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som er så allergiske at de ikke kan være i samme rom som en nøtt. Dette er en godt innarbeidet myte som er umulig å ta knekken på. 

Her er én kilde, det finnes mange. 

https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/peanottpartikler-flakser-ikke-rundt-1.1069387

Anonymkode: e85e4...427

Det er så klart svært sjeldent at folk får allergisk reaksjon bare fordi noen spiser en nøtt i samme rom, men det kan skje.

Barn er også de som plukker opp og sleiker på alt. Plutselig har et barn mistet noe som kan inneholde nøtter, så kommer et barn med nøtteallergi og spiser det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, mammaemma skrev:

Blant annet dette jeg også stiller spørsmål ved.

Faren er vel når barn deler og spanderer. Da er det greit å vite at all mat er trygg

Anonymkode: 361e7...e7e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du ta på alvor. Jeg var for en del år siden på en flight der noen hadde tatt med seg peanøtter til tross for at vi ble informert om at alt av nøtter var strengt forbudt fordi det var en nøtteallergiker om bord. Damen fikk anafylaktisk sjokk selv om hun satt langt unna nøttespiserne, og det var virkelig skremmende å være vitne til selv om hun hadde med seg adrenalinsprøyte. Hun holdt på å stryke med, og selv om hun hadde fått adrenalin var hun så syk at hun ble kjørt rett på sykehus med ambulanse da vi landet. Nøtteallergi kan være svært alvorlig. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er dette barnet.. kraftig allergi mot nøtter med anafylaktisk reaksjon ved inntak, og ekstremt sterkt ubehag ved kontakt. Barnehagen har totalt nøtteforbud, men er riktig nok ikke så nøye på «spor av nøtter».

Jeg vet ikke hvilken barnehage du mener at barnet mitt skulle gått i, om de ikke kan ta hensyn til ham i vanlig bhg? Det finnes ingen spesielle allergiker barnehager... Eller skulle jeg hatt ham hjemme med omsorgspenger på statens regning for at du skulle slippe å ta hensyn? 

 

Anonymkode: 8dac0...61a

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I vår barnehage sender vi ikke med sitrusfrukter på grunn av barn med allergi. Barna får heller ikke bruke blinkesko eller ha med leker med blinkende lys, fordi det er barn med epilepsi på avdelingen. Det er virkelig ikke noe problem for oss å droppe disse få tingene. 

Anonymkode: 18fd1...0ae

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, youcancallmejune skrev:

Dette skal du ta på alvor. Jeg var for en del år siden på en flight der noen hadde tatt med seg peanøtter til tross for at vi ble informert om at alt av nøtter var strengt forbudt fordi det var en nøtteallergiker om bord. Damen fikk anafylaktisk sjokk selv om hun satt langt unna nøttespiserne, og det var virkelig skremmende å være vitne til selv om hun hadde med seg adrenalinsprøyte. Hun holdt på å stryke med, og selv om hun hadde fått adrenalin var hun så syk at hun ble kjørt rett på sykehus med ambulanse da vi landet. Nøtteallergi kan være svært alvorlig. 

Det er fordi jeg tar det på alvor at jeg ikke skjønner noenting av barnehagens tiltak og foreldrene som igjen, tørr å sende barnet sitt i en vanlig barnehage hvor alle bare er mennesker og lett kan glemme seg. Igjen, da tror jeg ikke det er så alvorlig som foreldrene og barnehagen skal ha det til. 

Anonymkode: 367a8...368

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er HELT greit å sende med F. Eks kjeks i barnehagen en sjelden gang.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Da er det også HELT greit for deg å lese bakpå kjekspakken en sjelden gang. 

Anonymkode: d6356...3fe

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn er dette barnet.. kraftig allergi mot nøtter med anafylaktisk reaksjon ved inntak, og ekstremt sterkt ubehag ved kontakt. Barnehagen har totalt nøtteforbud, men er riktig nok ikke så nøye på «spor av nøtter».

Jeg vet ikke hvilken barnehage du mener at barnet mitt skulle gått i, om de ikke kan ta hensyn til ham i vanlig bhg? Det finnes ingen spesielle allergiker barnehager... Eller skulle jeg hatt ham hjemme med omsorgspenger på statens regning for at du skulle slippe å ta hensyn? 

 

Anonymkode: 8dac0...61a

Jeg stiller fortsatt spørsmål ved at du tørr å sende han hvis det er så alvorlig.

Anonymkode: 367a8...368

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...