Gå til innhold

Én i barnehagen har kraftig nøtteallergi så INGEN kan ha med noe som engang inneholder spor av nøtter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bytter vi til en barnehage uten nøtteallergi. Problem løst. Da er ikke maten til fare for noen.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Gjør endelig det! 

Anonymkode: 729e9...944

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alexz

Du har ikke bil, så du har ikke tid til å se etter ordet «nøtter» /setningen «Kan inneholde spor av nøtter» på noen matvarer i butikken ?? Det henger jo fader ikke på greip.

Om du er analfabet og noen har skrevet dette innlegget for deg,så anbefaler jeg på det sterkeste at du tar kontakt med kommunen din så du kan få den hjelpen du trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da bytter vi til en barnehage uten nøtteallergi. Problem løst. Da er ikke maten til fare for noen.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Tenker du det er mindre inngripende for barnet ditt å måtte finne seg til rette i ny barnehage, enn for deg å lese en innholdsfortegnelse? 

Anonymkode: d6356...3fe

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sorry da er jeg egoistisk fordi jeg er redd for at en unge skal dø hvis jeg en gang hadde glemt meg å sendt med brød jeg ikke visste inneholdt spor av nøtter. Syntes det er HELT sykt. Hadde aldri turt å sende ungen min i en «vanlig» barnehage på en «vanlig» avdeling, hvis det var sånn at barnet mitt kunne dødd om noen hadde vært «uheldige» og glemt seg. Derfor tviler jeg sterkt på at det er så alvorlig som de skal ha det til.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Det er vel ikke vanskelig å lære set et par brødtyper uten nøtter og kjøpe disse i hverdagen? Eller er det nettopp dette som er verre med to barn uten bil?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen blir veldig snurt om vi kommer senere enn kl 9. Da må de bestemme seg. Komme 09.30 for å ha passet på at all maten ikke inneholder spor av nøtter / være i barnehagen til kl 09.00.

Anonymkode: 367a8...368

Evt bare handle inn dagen før... Trenger jo bare sjekke brød en gang. Også vekt du at det brødet er trygt. Problem solved.

Anonymkode: 66f9b...cda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har norsk som førstespråk, og det er faktisk de som er analfabet også. Når barn har så alvorlig allergi bør barnehagen stå for all mat. I vår barnehage betaler vi kostpenger og de ordner alt av mat, frukt og godsaker på fødselsdager. Helt strålende. Jeg aner ikke om det finnes alvorlig allergi på barnehagen, men spør i invitasjoner om noen skal hjem til oss. Jeg forstår godt TS sin angst.

Anonymkode: 95a9d...91b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forresten - på skoler må man ha til en anbefaling fra allergispesialist før de kan innføre nøtterforbud. Barnehager har noe større valgfrihet, men de veldig mange krever likevel dette. Altså betyr at at når man ført har gått til slike skritt, er ikke dette noe foreldrene bare har fått for seg...

Anonymkode: 8dac0...61a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at foreldre er så uansvarlige at de sender barn med så alvorlig allergi i barnehage der man har med matpakker. Da hadde jeg sluttet i jobben for å være hjemme og vi hadde måttet tilpasse livet til å leve på en inntekt. For hva om noen glemmer seg? Hva om noen har besteforeldre som passer en dag og ikke har tenkt på å opplyse dem om alle restriksjonene på matpakke? Hva om noen spiste nøtter en kveld, men genseren ble ikke skitten, og neste dag glemmer seg ig tar på denne genseren, som da kan ha spor av nøtter på seg? Hva om noen foreldre faktisk bare gir faen? Jeg hadde ikke risikert livet til barnet mitt på å gamble på at alle barna i barnehagen har foreldre som gidder å ta hensyn her. 

Spesielt da siden all forskning viser at dette med å reagere på nøtter i samme rom er kun en myte. 

Løsningen er forøvrig selvsagt ikke at noen barn må slutte i barnehage, men at barnehager med hyperallergikere må servere all mat og faktisk ikke ha matpakker. Det burde være en fin løsning for alle.

Anonymkode: 80598...474

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alle som har norsk som førstespråk, og det er faktisk de som er analfabet også. Når barn har så alvorlig allergi bør barnehagen stå for all mat. I vår barnehage betaler vi kostpenger og de ordner alt av mat, frukt og godsaker på fødselsdager. Helt strålende. Jeg aner ikke om det finnes alvorlig allergi på barnehagen, men spør i invitasjoner om noen skal hjem til oss. Jeg forstår godt TS sin angst.

Anonymkode: 95a9d...91b

Derfor har flere spurt ts hva som er problemet, om så er at problemet er språk ville jeg foreslått å be barnehagen om bilde av "trygge" brød og kjekspakker. 

Anonymkode: d6356...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som har norsk som førstespråk, og det er faktisk de som er analfabet også. Når barn har så alvorlig allergi bør barnehagen stå for all mat. I vår barnehage betaler vi kostpenger og de ordner alt av mat, frukt og godsaker på fødselsdager. Helt strålende. Jeg aner ikke om det finnes alvorlig allergi på barnehagen, men spør i invitasjoner om noen skal hjem til oss. Jeg forstår godt TS sin angst.

Anonymkode: 95a9d...91b

Ja, det er veldig ekkelt. Nesten ikke noe som er verre enn å finne ut av at det er pga noe man sendte med at en unge har fått allergianfall og nesten dør. Hadde aldri tilgitt meg selv. Derfor forstår jeg ikke noe av dette, om det er SÅ alvorlig. 

TS

Anonymkode: 367a8...368

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke at foreldre er så uansvarlige at de sender barn med så alvorlig allergi i barnehage der man har med matpakker. Da hadde jeg sluttet i jobben for å være hjemme og vi hadde måttet tilpasse livet til å leve på en inntekt. For hva om noen glemmer seg? Hva om noen har besteforeldre som passer en dag og ikke har tenkt på å opplyse dem om alle restriksjonene på matpakke? Hva om noen spiste nøtter en kveld, men genseren ble ikke skitten, og neste dag glemmer seg ig tar på denne genseren, som da kan ha spor av nøtter på seg? Hva om noen foreldre faktisk bare gir faen? Jeg hadde ikke risikert livet til barnet mitt på å gamble på at alle barna i barnehagen har foreldre som gidder å ta hensyn her. 

Spesielt da siden all forskning viser at dette med å reagere på nøtter i samme rom er kun en myte. 

Løsningen er forøvrig selvsagt ikke at noen barn må slutte i barnehage, men at barnehager med hyperallergikere må servere all mat og faktisk ikke ha matpakker. Det burde være en fin løsning for alle.

Anonymkode: 80598...474

Enig. Problemet med servering i barnehgaen er jo nå i koronatidene...

TS

Anonymkode: 367a8...368

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bytter vi til en barnehage uten nøtteallergi. Problem løst. Da er ikke maten til fare for noen.

TS

Anonymkode: 367a8...368

 

Oi.

Så du røsker barnet opp fra en kjent hverdag, med gode barnehagevenner, et miljø barnet kjennes og trives i. 

Bare for at du skal slippe å lese innholdsfortegnelser på kjeks og brød. 

Virkelig... 

Anonymkode: 8f407...225

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Oi.

Så du røsker barnet opp fra en kjent hverdag, med gode barnehagevenner, et miljø barnet kjennes og trives i. 

Bare for at du skal slippe å lese innholdsfortegnelser på kjeks og brød. 

Virkelig... 

Anonymkode: 8f407...225

Det er veldig skummelt ja. For om man glemmer seg en gang kan det være årsaken til at et barn får anfall og nesten dør. Jeg vil ikke ha det på samvittigheten. Da er det bedre å bytte barnehage.

TS.

Anonymkode: 367a8...368

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. Problemet med servering i barnehgaen er jo nå i koronatidene...

TS

Anonymkode: 367a8...368

Jeg lurer fortsatt på hva slags matpakker du sender med som krever 30 minutters lesing av innholdsfortegnelse hver dag. 

Anonymkode: 18fd1...0ae

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bytter vi til en barnehage uten nøtteallergi. Problem løst. Da er ikke maten til fare for noen.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Tror ikke det er noen som kommer til å savne dere, for å si det slik....

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bytter vi til en barnehage uten nøtteallergi. Problem løst. Da er ikke maten til fare for noen.

TS

Anonymkode: 367a8...368

Også begynner det ett nytt barn i den barnehagen med nøtteallergi, skal du bytte igjen da? 

Tror du bare troller 

Anonymkode: ebc09...84f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva foreslår du at jeg skal gjøre da? Tar gjerne i mot forslag! 

Vår barnehage tar dette på alvor, og er super flinke til å passe på. Barnet har aldri hatt en alvorlig/livstruende hendelse i barnehagen. Men det har et par ganger vært kontaktreaksjoner som endte med oppkast, veldig vonde hovende øyne og en tur til legevakten. 


Jeg er ikke spesielt redd for barnets liv, ettersom barnehagen er godt opplyst, barnet er godt drillet i å aldri spise ting hn ikke vet at er trygt, epi-pen er alltid tilgjengelig og de andre foreldrene tar hensyn. 
Barnehagen sendte en gang ut en felles mail med bilde av barnas øyne etter en glipp, og dette gjorde nok at de andre foreldrene så alvoret.

Ang. luftallergener - for de aller fleste er ikke dette i seg selv et problem. Altså å være i et rom med en nøtt. Problemet er kontakt.. Når ditt barn har spist nøtter og tatt på et dørhåndtak/leke/whatever som barnet mitt tar på etterpå, så vil det komme en reaksjon. Utfordringen er at dette er så vanskelig å kontrollere at det derfor blir behandlet som luftallergener. Skjønner?

 

Anonymkode: 8dac0...61a

Tenk på de stakkars foreldrene som hadde dårlig tid en morgen og glemte seg. Plutselig står de ansvarlig for at et barn nesten kunne ha mistet livet. Det burde virkelig finnes bedre løsninger så det er trygt for ALLE.

TS.

Anonymkode: 367a8...368

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tenk på de stakkars foreldrene som hadde dårlig tid en morgen og glemte seg. Plutselig står de ansvarlig for at et barn nesten kunne ha mistet livet. Det burde virkelig finnes bedre løsninger så det er trygt for ALLE.

TS.

Anonymkode: 367a8...368

Helt ærlig - er ikke de fleste foreldre gamle nok til å forstå dette? 

Sliter du med noen form for kognitiv svikt siden du er så redd for å sende med nøtter? Isåfall finnes det hjelpemidler. 

Anonymkode: d6356...3fe

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenk på de stakkars foreldrene som hadde dårlig tid en morgen og glemte seg. Plutselig står de ansvarlig for at et barn nesten kunne ha mistet livet. Det burde virkelig finnes bedre løsninger så det er trygt for ALLE.

TS.

Anonymkode: 367a8...368

 

Vi snakker nøtter. 

Som sliten småbarnsmamma tror jeg faren er større for å sovne bak rattet og kjøre på et barn, enn å glemme å lese "spor av nøtter" på en innholdsfortegnelse. 

Og et godt tips om du er av typen som stresser og glemmer deg om morgenen - lag matpakken kvelden før, så er du helt sikker :)

 

Anonymkode: 8f407...225

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tenk på de stakkars foreldrene som hadde dårlig tid en morgen og glemte seg. Plutselig står de ansvarlig for at et barn nesten kunne ha mistet livet. Det burde virkelig finnes bedre løsninger så det er trygt for ALLE.

TS.

Anonymkode: 367a8...368

Men nå vet du jo om det! Du vet også at barnet ditt må sikres i bil - tipper du aldri glemmer det. Du vet at det er fare for drukning i nærheten av vann, så du passer ekstra godt på. Du vet at et barn i barnehagen ikke tåler nøtter, så du er et normalt oppegående menneske og pakker ikke med ting som kan inneholde nøtter. Det er virkelig ikke så komplisert. 

Anonymkode: 18fd1...0ae

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...