Gå til innhold

Coronasommer - hva gjør du i sommerferien?


Zienna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi som ikke har bil må enten skaffe bil, slå oss sammen med noen som har bil, eller bli hjemme. Men sitter du virkelig bare og glor i veggen når du ikke får reise eller dra på restaurant/konsert? Hva med å lære noe, lage noe, arrangere noe for venner?

Anonymkode: 97bd2...e74

Jeg har ikke lappen, og om jeg hadde hatt lappen så hadde jeg måttet komme meg til nærmeste by for å leie bil. Jeg er innflytter, og alle mine venner her har bil, de skal enten på hytta, besøke slekt og venner andre steder i landet eller kjøre rundt med slekt og venner, det betyr at jeg kommer til å sitte her i huset mitt mutters alene. Det er lite bademuligheter her, vannet er smeltevann fra fjellet så det er alt for kaldt, alt som interesserer meg er stengt. Skal jeg da sitte hjemme og lære arabisk, bygge fuglekasse eller rydde i boden? Jeg har ikke sett foreldre og søsken siden jul, og som mine svar tidligere i tråden tyder på så har jeg tenkt til å gi blanke faen i anbefalingen om å la være å reise kollektivt. Om ikke kunne jeg like gjerne latt være å ta ferie, å sitte her alene uten noen å treffe og uten noe morsomt å finne på er ikke ferie. Å sove i et klamt telt og bade i iskalde fjellvann er ikke ferie. jeg vil kose meg og være uthvilt når høsten kommer. Om viruset tar meg og jeg ender under torva så hadde jeg det i alle fall moro før det gikk til helvete. 

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lappen, og om jeg hadde hatt lappen så hadde jeg måttet komme meg til nærmeste by for å leie bil. Jeg er innflytter, og alle mine venner her har bil, de skal enten på hytta, besøke slekt og venner andre steder i landet eller kjøre rundt med slekt og venner, det betyr at jeg kommer til å sitte her i huset mitt mutters alene. Det er lite bademuligheter her, vannet er smeltevann fra fjellet så det er alt for kaldt, alt som interesserer meg er stengt. Skal jeg da sitte hjemme og lære arabisk, bygge fuglekasse eller rydde i boden? Jeg har ikke sett foreldre og søsken siden jul, og som mine svar tidligere i tråden tyder på så har jeg tenkt til å gi blanke faen i anbefalingen om å la være å reise kollektivt. Om ikke kunne jeg like gjerne latt være å ta ferie, å sitte her alene uten noen å treffe og uten noe morsomt å finne på er ikke ferie. Å sove i et klamt telt og bade i iskalde fjellvann er ikke ferie. jeg vil kose meg og være uthvilt når høsten kommer. Om viruset tar meg og jeg ender under torva så hadde jeg det i alle fall moro før det gikk til helvete. 

Anonymkode: 1288d...f31

Ta toget et sted da, et tomt tog er ikke smittefarlig.

Anonymkode: 32a70...18d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme sommerferie som jeg har hatt i tre år. Bilferie med telt.

Anonymkode: 65715...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta toget et sted da, et tomt tog er ikke smittefarlig.

Anonymkode: 32a70...18d

Buss først og så tog. Tro det eller ei, men vi har faktisk ikke jernbane overalt i Norge.

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i bryllup 4/7 hvis det er lov. Ca 80 gjester, hva tror dere? Vi skulle også i bryllup 1/8 men de har valgt å flytte bryllupet til en senere dato. 

Vi kjøpte en liten campingvogn til 12000 før jul som vi skulle bo i på Daftø camping, forhåpentligvis kan vi bruke den på norske campingplasser. 

Hvis ikke blir det sommer i hagen på Løvenstad, kanskje litt fricamping, og på hytta på Sjusjøen 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Alle har førerkort. Ikke.

Anonymkode: 9c6a9...76f

Voldsomt så tafatt da. Er det sånn at det enten er det flytur, eller så er det sutring?

Anonymkode: 97bd2...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Voldsomt så tafatt da. Er det sånn at det enten er det flytur, eller så er det sutring?

Anonymkode: 97bd2...e74

Flytur finnes ikke, kollektiv anbefales ikke, bil has ikke. Det er fakta, ikke sutring. 

Anonymkode: 9c6a9...76f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som syter over at det blir én eneste sommer uten å kunne reise til Spania eller andre destinasjoner, kanskje det er på tide å få huet ut av egen privilegerte ræv? 

Slik klimaet er på vei, så er jo dette framtiden. Med mindre vi på magisk vis klarer å lage flytransport uten masse utslipp så må vi fly mindre. Det betyr å feriere mer i egne nærområder, eventuelt legge ut på togreiser. Å fly i skytteltrafikk mellom Norge og "hytta" i Spania er ikke særlig bærekraftig, for å si det mildt.

Vanen vi har tillagt oss med å fly rundt til alle slags steder er tross alt en helt eksepsjonell greie sett i den store sammenheng. Størstedelen av verdens befolkning har aldri vært på et fly. Og det er typisk disse fattigere delene av verden som rammes hardest av både koronavirus og klimaendringer som følge av vår reise-fetisj. 

Så jeg tenker vi skal være ekstremt takknemlige for å bo i et vakkert, fredelig og langstrakt land hvor man kan bade i friske fjellvann, sove i telt uten å være redd, spise is på brygga, ligge på stranda med en bok. Man trenger ikke være noen Lars Monsen for å ha en fin Norgessommer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal være på hytta ved sjøen 🤩

Anonymkode: 1420a...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Visjon skrev:

Dere som syter over at det blir én eneste sommer uten å kunne reise til Spania eller andre destinasjoner, kanskje det er på tide å få huet ut av egen privilegerte ræv? 

Slik klimaet er på vei, så er jo dette framtiden. Med mindre vi på magisk vis klarer å lage flytransport uten masse utslipp så må vi fly mindre. Det betyr å feriere mer i egne nærområder, eventuelt legge ut på togreiser. Å fly i skytteltrafikk mellom Norge og "hytta" i Spania er ikke særlig bærekraftig, for å si det mildt.

Vanen vi har tillagt oss med å fly rundt til alle slags steder er tross alt en helt eksepsjonell greie sett i den store sammenheng. Størstedelen av verdens befolkning har aldri vært på et fly. Og det er typisk disse fattigere delene av verden som rammes hardest av både koronavirus og klimaendringer som følge av vår reise-fetisj. 

Så jeg tenker vi skal være ekstremt takknemlige for å bo i et vakkert, fredelig og langstrakt land hvor man kan bade i friske fjellvann, sove i telt uten å være redd, spise is på brygga, ligge på stranda med en bok. Man trenger ikke være noen Lars Monsen for å ha en fin Norgessommer. 

Men selv klimaaktivistene sier at man skal fly overalt i verden.

Anonymkode: 68523...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Visjon skrev:

Dere som syter over at det blir én eneste sommer uten å kunne reise til Spania eller andre destinasjoner, kanskje det er på tide å få huet ut av egen privilegerte ræv? 

Dette er det helt tåpelig å si. Har ikke hatt råd til utenlandsreise på flere år, og nå som vi endelig skulle reise for å besøke familie så begynte coronahelvetet. Det må være lov å være lei seg over at en utenlandsferie går i vasken når man ikke har hatt råd til å dra noe sted tidligere.  

Anonymkode: 1420a...d98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har billetter til utlandet, og jeg regner med at jeg får brukt de også. 

Anonymkode: 1ee82...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Visjon skrev:

Dere som syter over at det blir én eneste sommer uten å kunne reise til Spania eller andre destinasjoner, kanskje det er på tide å få huet ut av egen privilegerte ræv? 

Slik klimaet er på vei, så er jo dette framtiden. Med mindre vi på magisk vis klarer å lage flytransport uten masse utslipp så må vi fly mindre. Det betyr å feriere mer i egne nærområder, eventuelt legge ut på togreiser. Å fly i skytteltrafikk mellom Norge og "hytta" i Spania er ikke særlig bærekraftig, for å si det mildt.

Vanen vi har tillagt oss med å fly rundt til alle slags steder er tross alt en helt eksepsjonell greie sett i den store sammenheng. Størstedelen av verdens befolkning har aldri vært på et fly. Og det er typisk disse fattigere delene av verden som rammes hardest av både koronavirus og klimaendringer som følge av vår reise-fetisj. 

Så jeg tenker vi skal være ekstremt takknemlige for å bo i et vakkert, fredelig og langstrakt land hvor man kan bade i friske fjellvann, sove i telt uten å være redd, spise is på brygga, ligge på stranda med en bok. Man trenger ikke være noen Lars Monsen for å ha en fin Norgessommer. 

Man trenger ikke være Lars Monsen for å ha en koselig ferie i Norge sier du? Men da synes jeg du kan gi noen tips for oss som ikke er interessert i den type aktiviteter da. For det du ramser opp er rimelig uaktuelt for meg. Telt er selve definisjonen på ubehagelig, der man ligger med korsryggen godt plassert oppå en rot eller en stein og ikke får sove, for ikke å nevne hvor klamt det er på grunn av striregnet utenfor og man må tisse bak en busk. Jeg lever i 2020, og har ingen interesse av å gå bakover i tid. Friske fjellvann, frisk er selvsagt kode for iskaldt. Litt dumt å pådra seg en forkjølelse nå, så man må sitte inne i karantene hele ferien. Og det er begrenset hvor hyggelig det er å ligge på stranden med en bok i 15 grader og pissregn, eller overskyet da om man er heldig. Men jeg kan jo alltids ta på meg parkasen så klart, det er koselig det.

Nei, når dette er over kommer jeg til å fortsette å reise utenlands. Ikke nødvendigvis så veldig langt, men til steder som har noe å by på som lukter av sivilisasjon og kultur. Og hvor det er stor sjanse for å få sol, så man overlever den alt for lange vinteren vi har her i landet.

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Buss først og så tog. Tro det eller ei, men vi har faktisk ikke jernbane overalt i Norge.

Anonymkode: 1288d...f31

Syns alle som har buss rett ved døra si er rimelig heldige. Her jeg bor kommer du ingen steder uten bil 😅

 

Og her blir det nok en sommer med bare jobb og hjemmekos!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å holde meg hjemme når folk flest har ferie. 

Så blir det forhåpentligvis en tur til Sicilia i oktober. 

Anonymkode: 11825...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, pia mater skrev:

Syns alle som har buss rett ved døra si er rimelig heldige. Her jeg bor kommer du ingen steder uten bil 😅

 

Og her blir det nok en sommer med bare jobb og hjemmekos!

Ja, siden jeg ikke har lappen så måtte jeg bosette meg sånn at jeg ikke var strandet her. bor i utkanten av en mindre by, men det er 20 minutter å gå til bussen så når jeg har mye å dra på tar jeg taxi. Mange av kollegene mine bor sånn til at de absolutt ikke kommer seg noen vei uten bil, så det er ikke et ukjent fenomen her heller.

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor jo i ferieparadis , tromøy ved Arendal , vi har båt og brygge , stranda like ved . 
så vi blir her😅

Anonymkode: 700ca...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, siden jeg ikke har lappen så måtte jeg bosette meg sånn at jeg ikke var strandet her. bor i utkanten av en mindre by, men det er 20 minutter å gå til bussen så når jeg har mye å dra på tar jeg taxi. Mange av kollegene mine bor sånn til at de absolutt ikke kommer seg noen vei uten bil, så det er ikke et ukjent fenomen her heller.

Anonymkode: 1288d...f31

Høres ut som en fin løsning du har! For oss som har vokst opp her er lappen på 18-årsdagen helt standard. Uten den er du virkelig strandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, pia mater skrev:

Høres ut som en fin løsning du har! For oss som har vokst opp her er lappen på 18-årsdagen helt standard. Uten den er du virkelig strandet.

Hadde jeg vært oppvokst her så hadde jeg nok hatt lappen jeg også, men jeg kommer opprinnelig fra en ganske stor by og er vant til å komme meg omtrent hvor som helst med buss og tog. Har vurdert å ta lappen helt siden jeg flyttet hit, men har grudd meg litt og har ikke følt veldig på behovet før nå. For akkurat nå føler jeg meg ganske stuck, så det må opp til vurdering igjen snart.

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...