Gå til innhold

Coronasommer - hva gjør du i sommerferien?


Zienna

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært oppvokst her så hadde jeg nok hatt lappen jeg også, men jeg kommer opprinnelig fra en ganske stor by og er vant til å komme meg omtrent hvor som helst med buss og tog. Har vurdert å ta lappen helt siden jeg flyttet hit, men har grudd meg litt og har ikke følt veldig på behovet før nå. For akkurat nå føler jeg meg ganske stuck, så det må opp til vurdering igjen snart.

Anonymkode: 1288d...f31

Åh, kjenner igjen det der. Hatt en del medstudenter uten lappen noe som har vært utrolig vanskelig ift praksis.. Lappen gir utrolig mye frihet, så anbefales sterkt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir hjemmeferie i år. Er delvis permittert så må være forsiktig med prngebruken. Bor på Sørlandet. Får benytte oss av sjø og skog i nærområdet. Har båt til dagsturer. 

Anonymkode: 905e5...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Flytur finnes ikke, kollektiv anbefales ikke, bil has ikke. Det er fakta, ikke sutring. 

Anonymkode: 9c6a9...76f

Ja, er jo det jeg mener. Når flyet ikke går, så skal det sutres, heller enn å akseptere alternativene og prøve å gjøre det beste ut av det?

Anonymkode: 97bd2...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er jo det jeg mener. Når flyet ikke går, så skal det sutres, heller enn å akseptere alternativene og prøve å gjøre det beste ut av det?

Anonymkode: 97bd2...e74

Du skjønner ikke at det kan være en smule kjipt å bli sittende helt alene i flere uker uten noe å ta seg til? Hverken for meg eller den du siterer handler det om at vi sipper fordi vi ikke kommer oss til utlandet, det er irriterende at den spennende ferien jeg hadde langt opp til ikke kan gjennomføres, og jeg synes nok generelt at Norge er at litt trist ferieland siden det tilbys lite av det som interesserer meg, men det kan jeg lever med for ett år. Det hadde derimot vært fint å ha noe å gjøre, å ha folk rundt seg, å kanskje skifte miljø på den måten at man kan reise til et annet sted i Norge. Noen av oss bor alene, noen av oss er innflyttere og har ikke slekta og hele vennegjengen rett utenfor stuedøra. Men vi skal bare klappe igjen og akseptere at vi ikke får se foreldre og søsken som vi ikke har sett siden jul, og venner det er enda lenger siden vi har møtt, uten å få lov til å synes at det er litt kjipt engang? Mener du virkelig at vi er tafatte fordi vi har lyst til å treffe folk som er viktige for oss og gjøre noe som gjør oss glade og sørger for at vi kan møte høsten uthvilt?

Jeg håper at du som sitter der på din ekstremt høye hest og prediker for oss andre er i samme båt selv. For hvis ikke synes jeg egentlig at du kan klappe igjen. Det er litt for lett å fortelle andre i en mindre heldig situasjon enn en selv hva de bør føle og mene.

(Ja, jeg kommer til å reise kollektivt i sommer, det er uaktuelt å sitte her uten noen å møte og noe å gjøre i tre uker, da kan jeg faktisk bare la være å ta ut ferie. Og nei, jeg vil ikke meg selv så vondt at jeg kommer til å sove i telt, bade i iskaldt vann eller sykle til jeg blir sår i baken, det er ikke ferie for meg.)

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Albania i juli. Foreløpig ikke restriksjoner på å reise dit, så vi får ikke tilbake pengene for turen.  Om det endrer seg og vi får tilbake pengene så blir det vel hjemmesommer, eller en tur i Norge. Regner med det går fint å leie hotell. 

Anonymkode: b4d71...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Visjon skrev:

Dere som syter over at det blir én eneste sommer uten å kunne reise til Spania eller andre destinasjoner, kanskje det er på tide å få huet ut av egen privilegerte ræv? 

Slik klimaet er på vei, så er jo dette framtiden. Med mindre vi på magisk vis klarer å lage flytransport uten masse utslipp så må vi fly mindre. Det betyr å feriere mer i egne nærområder, eventuelt legge ut på togreiser. Å fly i skytteltrafikk mellom Norge og "hytta" i Spania er ikke særlig bærekraftig, for å si det mildt.

Vanen vi har tillagt oss med å fly rundt til alle slags steder er tross alt en helt eksepsjonell greie sett i den store sammenheng. Størstedelen av verdens befolkning har aldri vært på et fly. Og det er typisk disse fattigere delene av verden som rammes hardest av både koronavirus og klimaendringer som følge av vår reise-fetisj. 

Så jeg tenker vi skal være ekstremt takknemlige for å bo i et vakkert, fredelig og langstrakt land hvor man kan bade i friske fjellvann, sove i telt uten å være redd, spise is på brygga, ligge på stranda med en bok. Man trenger ikke være noen Lars Monsen for å ha en fin Norgessommer. 

Jeg er en av dem som har "hytte" i Spania. Jeg akter å fortsette å dra så ofte jeg kan til dette feriestedet mitt, både med fly og med bil. Kunne ikke brydd meg mindre om det irriterer noen smålige duster.

Anonymkode: 441c9...297

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke være Lars Monsen for å ha en koselig ferie i Norge sier du? Men da synes jeg du kan gi noen tips for oss som ikke er interessert i den type aktiviteter da. For det du ramser opp er rimelig uaktuelt for meg. Telt er selve definisjonen på ubehagelig, der man ligger med korsryggen godt plassert oppå en rot eller en stein og ikke får sove, for ikke å nevne hvor klamt det er på grunn av striregnet utenfor og man må tisse bak en busk. Jeg lever i 2020, og har ingen interesse av å gå bakover i tid. Friske fjellvann, frisk er selvsagt kode for iskaldt. Litt dumt å pådra seg en forkjølelse nå, så man må sitte inne i karantene hele ferien. Og det er begrenset hvor hyggelig det er å ligge på stranden med en bok i 15 grader og pissregn, eller overskyet da om man er heldig. Men jeg kan jo alltids ta på meg parkasen så klart, det er koselig det.

Nei, når dette er over kommer jeg til å fortsette å reise utenlands. Ikke nødvendigvis så veldig langt, men til steder som har noe å by på som lukter av sivilisasjon og kultur. Og hvor det er stor sjanse for å få sol, så man overlever den alt for lange vinteren vi har her i landet.

Anonymkode: 1288d...f31

Nå aner jeg ikke hvor i landet du bor, men det finnes masse å finne på foruten de vanvittige naturopplevelsene som finnes. Norge har pittoreske småbyer med mye solskinn, for eksempel sommeridyllene Kragerø og Risør. Kjører man lenger ned på Sørlandet finner man vakre strender. Man kan leie bil og kjøre i motsatt retning, til Lofoten, et sted utenlandske turister går av skaftet for. Der trenger man omtrent bare parkere, og så har man et spektakulært syn og temmelig unik, gammel fiskerkultur foran seg. Man kan besøke museer, kunstgallerier, barer og Michelinrestauranter i Bergen, Trondheim eller Oslo. Man kan dra til Alf Prøysen-land, ved vakre Mjøsa. Man kan kjøre til Hardanger, Telemark eller Sogn og nyte bærsesong, stavkirker, tradisjonsmat og historie. 

... Men noe sier meg at du er typen til å finne feil ved de fleste forslag. Vi er mange som gleder oss til å reise utenlands igjen, men folk som finner perler i Italia og Frankrike har en tendens til å klare det samme i sitt eget land også. Så jeg har liten tro på at du er særlig interessert i kultur, du har snarere en typisk ukultivert tilnærming. Hvis du er nødt til å ha 30 grader og maks komfort for å gidde å oppleve noe fint, så er det en temmelig begrenset horisont. 

Å sutre over å befinne seg i Norge en eneste sommer er bare teit. Vi er alle i samme båt, men kun noen få av oss sutrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Visjon said:

Nå aner jeg ikke hvor i landet du bor, men det finnes masse å finne på foruten de vanvittige naturopplevelsene som finnes. Norge har pittoreske småbyer med mye solskinn, for eksempel sommeridyllene Kragerø og Risør. Kjører man lenger ned på Sørlandet finner man vakre strender. Man kan leie bil og kjøre i motsatt retning, til Lofoten, et sted utenlandske turister går av skaftet for. Der trenger man omtrent bare parkere, og så har man et spektakulært syn og temmelig unik, gammel fiskerkultur foran seg. Man kan besøke museer, kunstgallerier, barer og Michelinrestauranter i Bergen, Trondheim eller Oslo. Man kan dra til Alf Prøysen-land, ved vakre Mjøsa. Man kan kjøre til Hardanger, Telemark eller Sogn og nyte bærsesong, stavkirker, tradisjonsmat og historie. 

... Men noe sier meg at du er typen til å finne feil ved de fleste forslag. Vi er mange som gleder oss til å reise utenlands igjen, men folk som finner perler i Italia og Frankrike har en tendens til å klare det samme i sitt eget land også. Så jeg har liten tro på at du er særlig interessert i kultur, du har snarere en typisk ukultivert tilnærming. Hvis du er nødt til å ha 30 grader og maks komfort for å gidde å oppleve noe fint, så er det en temmelig begrenset horisont. 

Å sutre over å befinne seg i Norge en eneste sommer er bare teit. Vi er alle i samme båt, men kun noen få av oss sutrer.

Nå er ikke jeg den du svarer, men regner med du ser selv at dette ikke går for alle. Og da er man faktisk avhengig av at kollektivtrafikken går, og at man ikke må stå igjen på perrongen fordi toget bare har lov å gå halvfullt. Og ja, foreløpig er alle museer og kunstgallerier stengt. Akkurat det har jeg faktisk håp om skal bedre seg, siden myndighetene legger så sterkt opp til at alle nå skal feriere i Norge for å redde det norske reiselivet. Jeg har mindre tro på det med transport, siden vi er blitt fortalt at vi må forvente sosial distansering ut året. Jeg er forøvrig veldig glad i å oppleve kultur, også den norske. Men da må den bli gjort tilgjengelig også for oss som ikke bare kan hive oss i bilen og kjøre. 

Anonymkode: 9c6a9...76f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Visjon skrev:

Nå aner jeg ikke hvor i landet du bor, men det finnes masse å finne på foruten de vanvittige naturopplevelsene som finnes. Norge har pittoreske småbyer med mye solskinn, for eksempel sommeridyllene Kragerø og Risør. Kjører man lenger ned på Sørlandet finner man vakre strender. Man kan leie bil og kjøre i motsatt retning, til Lofoten, et sted utenlandske turister går av skaftet for. Der trenger man omtrent bare parkere, og så har man et spektakulært syn og temmelig unik, gammel fiskerkultur foran seg. Man kan besøke museer, kunstgallerier, barer og Michelinrestauranter i Bergen, Trondheim eller Oslo. Man kan dra til Alf Prøysen-land, ved vakre Mjøsa. Man kan kjøre til Hardanger, Telemark eller Sogn og nyte bærsesong, stavkirker, tradisjonsmat og historie. 

... Men noe sier meg at du er typen til å finne feil ved de fleste forslag. Vi er mange som gleder oss til å reise utenlands igjen, men folk som finner perler i Italia og Frankrike har en tendens til å klare det samme i sitt eget land også. Så jeg har liten tro på at du er særlig interessert i kultur, du har snarere en typisk ukultivert tilnærming. Hvis du er nødt til å ha 30 grader og maks komfort for å gidde å oppleve noe fint, så er det en temmelig begrenset horisont. 

Å sutre over å befinne seg i Norge en eneste sommer er bare teit. Vi er alle i samme båt, men kun noen få av oss sutrer.

Det er gode tips, tusen takk. Noen av disse turene har jeg gjort og andre drømmer jeg om å gjøre, jeg er jevnlig innom museer og gallerier blant annet. Noe av problemet er at enkelte steder er veldig utilgjengelig for meg som ikke har lappen, min faste sjåfør, som jeg bruker å verve når jeg vil noe som krever bil, ligger rett ut med prolaps, så det er nok en del som blir uaktuelt i sommer.

Du kjenner ikke meg, så å kalle meg ukultivert barbar og utbrodere godt rundt det, er fullstendig unødvendig. Jeg ønsker meg sol og varme fordi jeg sliter meg gjennom hver vinter, spesielt er mørket helt grusomt. Jeg bruker å si at jeg lever om sommeren og eksisterer om vinteren, og jeg hadde nok ikke kommet gjennom uten diverse dagslyslamper og andre hjelpemidler. Det blir litt lettere å takle når jeg i det minste har fått et par uker sol og helst litt god temperatur også, 15 grader og regn gjør meg bare motløs med tanke på vinteren som skal komme. Og så er jeg generelt drittlei av holdningen at om man ikke synes det er kjempestas å sove i telt og gå i fjellet så er man et utakknemlig beist, vi har alle ulike interesser. Så lenge jeg har et ordentlig sted å sove, hotell med eget rom og innlagt vann og strøm så spille standarden på hotellet veldig liten rolle for meg. Jeg har både reist og bodd i land med langt lavere standard enn Norge, og har aldri hatt noe problem med det selv den gangen jeg måtte sove i oppoverbakke fordi sengen manglet et ben og resepsjonisten bare så rart på meg da jeg spurte. 

Jeg er forresten utdannet kulturhistoriker, med studiepoeng i kunsthistorie, så du kan la dømmingen din ligge. Det at vi ikke har samme smak gjør ikke meg mindre kultivert eller kulturell enn deg.

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den du svarer, men regner med du ser selv at dette ikke går for alle. Og da er man faktisk avhengig av at kollektivtrafikken går, og at man ikke må stå igjen på perrongen fordi toget bare har lov å gå halvfullt. Og ja, foreløpig er alle museer og kunstgallerier stengt. Akkurat det har jeg faktisk håp om skal bedre seg, siden myndighetene legger så sterkt opp til at alle nå skal feriere i Norge for å redde det norske reiselivet. Jeg har mindre tro på det med transport, siden vi er blitt fortalt at vi må forvente sosial distansering ut året. Jeg er forøvrig veldig glad i å oppleve kultur, også den norske. Men da må den bli gjort tilgjengelig også for oss som ikke bare kan hive oss i bilen og kjøre. 

Anonymkode: 9c6a9...76f

Nå er jeg helt enig med at norsk kollektivtransport er altfor dårlig, men hvis man som en frisk og normalt sprek person ikke kommer seg til ett eneste interessant sted i Norge eller sitt fylke i hele sommer, så vil jeg påstå det handler mer om innstilling enn om mulighet. Det kommer til å gå tog/buss, og selv om de ikke kan fylles fullt opp så vil det nok være en form for billettsystem hvor man får en avgang man kan ta.

Og altså - det er pandemi. Noen ganger går nasjonen og verden gjennom uforutsette, alvorlige hendelser. Sånt skjer ekstremt ofte i andre deler av verden, og for en gangs skyld opplever vi det selv. Hvis man har vært så heldig å komme igjennom denne pandemien uten å miste verken helsa, levebrødet eller folk man er glad i, så klarer man helt fint å holde seg i sitt nærområde i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gode tips, tusen takk. Noen av disse turene har jeg gjort og andre drømmer jeg om å gjøre, jeg er jevnlig innom museer og gallerier blant annet. Noe av problemet er at enkelte steder er veldig utilgjengelig for meg som ikke har lappen, min faste sjåfør, som jeg bruker å verve når jeg vil noe som krever bil, ligger rett ut med prolaps, så det er nok en del som blir uaktuelt i sommer.

Du kjenner ikke meg, så å kalle meg ukultivert barbar og utbrodere godt rundt det, er fullstendig unødvendig. Jeg ønsker meg sol og varme fordi jeg sliter meg gjennom hver vinter, spesielt er mørket helt grusomt. Jeg bruker å si at jeg lever om sommeren og eksisterer om vinteren, og jeg hadde nok ikke kommet gjennom uten diverse dagslyslamper og andre hjelpemidler. Det blir litt lettere å takle når jeg i det minste har fått et par uker sol og helst litt god temperatur også, 15 grader og regn gjør meg bare motløs med tanke på vinteren som skal komme. Og så er jeg generelt drittlei av holdningen at om man ikke synes det er kjempestas å sove i telt og gå i fjellet så er man et utakknemlig beist, vi har alle ulike interesser. Så lenge jeg har et ordentlig sted å sove, hotell med eget rom og innlagt vann og strøm så spille standarden på hotellet veldig liten rolle for meg. Jeg har både reist og bodd i land med langt lavere standard enn Norge, og har aldri hatt noe problem med det selv den gangen jeg måtte sove i oppoverbakke fordi sengen manglet et ben og resepsjonisten bare så rart på meg da jeg spurte. 

Jeg er forresten utdannet kulturhistoriker, med studiepoeng i kunsthistorie, så du kan la dømmingen din ligge. Det at vi ikke har samme smak gjør ikke meg mindre kultivert eller kulturell enn deg.

Anonymkode: 1288d...f31

Jeg synes likevel du skal forestille deg at det er folk som leser denne tråden som gjerne har mistet en bestemor, eller har fått ettervirkninger av korona, eller har mistet den lille restauranten de har jobbet i årevis for, eller er permittert og ikke aner hvordan man skal få betalt huslånet sitt over sommeren. Det er ikke det at man påstår Norgesferie må være det feteste i verden, men det er noe med fokuset, negativiteten og klagingen som er bisarr sett i lys av hva andre må gå igjennom nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Visjon skrev:

Jeg synes likevel du skal forestille deg at det er folk som leser denne tråden som gjerne har mistet en bestemor, eller har fått ettervirkninger av korona, eller har mistet den lille restauranten de har jobbet i årevis for, eller er permittert og ikke aner hvordan man skal få betalt huslånet sitt over sommeren. Det er ikke det at man påstår Norgesferie må være det feteste i verden, men det er noe med fokuset, negativiteten og klagingen som er bisarr sett i lys av hva andre må gå igjennom nå. 

Dette er en tråd om reise, den ligger under reiseforumet, ikke koronaforumet, og da diskuterer jeg reise. Det jeg har ytret størst frustrasjon over her er at det tydeligvis forventes av enkelte at man skal sitte hjemme helt alene uten noe å ta seg til så lenge man ikke har bil. Det har jeg gjort veldig klart at jeg ikke kommer til å gjøre, og så får det heller bære eller briste. og så synes jeg det er frustrerende at overalt hvor man leser om reisetips i Norge så er det alltid en stor overvekt av det jeg kaller Lars Monsen-aktiviteter. Det er det også andre her i tråden som har sagt, så jeg er tydeligvis ikke alene om å føle det sånn. Men nå har jeg blitt enda sikrere på hva jeg vil, og planlegger etter det.

At jeg har skrevet om dette i en tråd, som altså handler om reiser, betyr ikke at jeg ikke synes det som skjer i verden nå er helt forferdelig, det betyr ikke at jeg ikke har medfølelse med med de som har mistet sine eller de som har mistet jobb og inntekt og går en usikker fremtid i møte. Men nå var altså dette en tråd om reise, og da diskuterer jeg med det som utgangspunkt, og der er mine frustrasjoner at jeg ikke har lappen og at jeg ikke er interessert i friluftsliv, og det må jeg nesten få lov til å skrive i en tråd med relevant tema. Om man er et tålig oppegående menneske, skjønt det mener jo du at jeg ikke er så hvorfor bryr jeg med egentlig med å skrive dette, så skjønner man at slike i-landsproblemer er småtterier i den store sammenhengen. De fleste klarer å ha to tanker i hodet samtidig, men du mener vel at jeg er en av dem som ikke er i stand til det siden jeg er så fryktelig ukultivert. 

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så setter jeg meg i bilen og kjører på familiebesøk, slik jeg har gjort alle somre siden jeg flyttet hit jeg bor :reise: . Underveis så kommer jeg dels til  å telte (fordi jeg vil) eller ta inn på hotell om været er dårlig. Samme som i fjor altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du skjønner ikke at det kan være en smule kjipt å bli sittende helt alene i flere uker uten noe å ta seg til? Hverken for meg eller den du siterer handler det om at vi sipper fordi vi ikke kommer oss til utlandet, det er irriterende at den spennende ferien jeg hadde langt opp til ikke kan gjennomføres, og jeg synes nok generelt at Norge er at litt trist ferieland siden det tilbys lite av det som interesserer meg, men det kan jeg lever med for ett år. Det hadde derimot vært fint å ha noe å gjøre, å ha folk rundt seg, å kanskje skifte miljø på den måten at man kan reise til et annet sted i Norge. Noen av oss bor alene, noen av oss er innflyttere og har ikke slekta og hele vennegjengen rett utenfor stuedøra. Men vi skal bare klappe igjen og akseptere at vi ikke får se foreldre og søsken som vi ikke har sett siden jul, og venner det er enda lenger siden vi har møtt, uten å få lov til å synes at det er litt kjipt engang? Mener du virkelig at vi er tafatte fordi vi har lyst til å treffe folk som er viktige for oss og gjøre noe som gjør oss glade og sørger for at vi kan møte høsten uthvilt?

Jeg håper at du som sitter der på din ekstremt høye hest og prediker for oss andre er i samme båt selv. For hvis ikke synes jeg egentlig at du kan klappe igjen. Det er litt for lett å fortelle andre i en mindre heldig situasjon enn en selv hva de bør føle og mene.

(Ja, jeg kommer til å reise kollektivt i sommer, det er uaktuelt å sitte her uten noen å møte og noe å gjøre i tre uker, da kan jeg faktisk bare la være å ta ut ferie. Og nei, jeg vil ikke meg selv så vondt at jeg kommer til å sove i telt, bade i iskaldt vann eller sykle til jeg blir sår i baken, det er ikke ferie for meg.)

Anonymkode: 1288d...f31

Jeg er i akkurat samme situasjon selv. Singel, ingen barn, har verken bil eller lappen, eller for den saks skyld balkong. Er selvsagt ikke kjempefornøyd med situasjonen akkurat nå, jeg synes bare holdningen dere utviser er ganske håpløs. Ja, jeg synes det er tafatt å sutre over at sommeren er ødelagt, alt er fælt, uten fly er ikke livet verdt å leve, telt suger, Norge er teit, etc.

Anonymkode: 97bd2...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en tråd om reise, den ligger under reiseforumet, ikke koronaforumet, og da diskuterer jeg reise. Det jeg har ytret størst frustrasjon over her er at det tydeligvis forventes av enkelte at man skal sitte hjemme helt alene uten noe å ta seg til så lenge man ikke har bil. Det har jeg gjort veldig klart at jeg ikke kommer til å gjøre, og så får det heller bære eller briste. og så synes jeg det er frustrerende at overalt hvor man leser om reisetips i Norge så er det alltid en stor overvekt av det jeg kaller Lars Monsen-aktiviteter. Det er det også andre her i tråden som har sagt, så jeg er tydeligvis ikke alene om å føle det sånn. Men nå har jeg blitt enda sikrere på hva jeg vil, og planlegger etter det.

At jeg har skrevet om dette i en tråd, som altså handler om reiser, betyr ikke at jeg ikke synes det som skjer i verden nå er helt forferdelig, det betyr ikke at jeg ikke har medfølelse med med de som har mistet sine eller de som har mistet jobb og inntekt og går en usikker fremtid i møte. Men nå var altså dette en tråd om reise, og da diskuterer jeg med det som utgangspunkt, og der er mine frustrasjoner at jeg ikke har lappen og at jeg ikke er interessert i friluftsliv, og det må jeg nesten få lov til å skrive i en tråd med relevant tema. Om man er et tålig oppegående menneske, skjønt det mener jo du at jeg ikke er så hvorfor bryr jeg med egentlig med å skrive dette, så skjønner man at slike i-landsproblemer er småtterier i den store sammenhengen. De fleste klarer å ha to tanker i hodet samtidig, men du mener vel at jeg er en av dem som ikke er i stand til det siden jeg er så fryktelig ukultivert. 

Anonymkode: 1288d...f31

Jeg skjønner på en måte hva du vil fram til. Og jeg er enig i at reiselivet i Norge er for dårlig på å markedsføre alt som ikke passer inn under temaet villmark. Men det er vel kanskje et symptom på det større bildet, nemlig at mange av oss nordmenn har bestemt oss for at alt som er kulturelt spennende ligger i Frankrike og Italia. Ironisk nok er det franskmenn, italienere og andre turister som begeistres over norske severdigheter og pittoreske småbyer, og mange av dem er både dårlig til beins og overvektige, så det handler neppe om Lars Monsen-mentalitet. Det handler ganske enkelt om at vi besitter en enorm skjønnhet, fra kornåkrene i Hedmark til den hvite trehusbebyggelsen i Stavanger, og landet er reint, veldrevet og rimelig trygt. Samt at vi er gode på å vedlikeholde over tusen år gammel kulturarv, som stavkirker.

Selv har jeg feriert i Norge mange somre, selv om jeg elsker å reise utenlands. Grunnen er at jeg ikke hadde råd da jeg var i tjueåra, og nå som jeg nærmer meg 40 flyr jeg minst mulig grunnet miljøhensyn og veksler mellom togferie til Europa eller Norgessommer. For sånne som meg er det dermed litt snodig å lese om denne enorme aversjonen mot norgesferie, dette er jo den vanlige virkeligheten for mange. Mange drar ikke ofte sydover, av ymse grunner. Og vi kommer oss rundt likevel, får sett små perler. Så innmari dårlig vær pleier det heller ikke å være, i hvert fall ikke om man drar til øst eller sør i landet. Oslosommeren pleier å være en finfin periode av utepils og bading i marka. 

Noen av stedene jeg har besøkt i Norge opp igjennom somrene som ikke er rene naturopplevelser er; ærverdige gamle hotell som Dalen i Telemark og Alexandria i Loen, så og si alle sommerbyene nedover Oslofjorden og i retning Kristiansand, inkludert Munchs hjem i Åsgårdstrand, jeg har vært i Lillehammer/Hamar-området hvor jeg både har besøkt Sigrid Undsets hjem og Prøysenhuset samt badet varme bad i Mjøsa, jeg har vært på Hurtigruta, jeg har gått på arkitekturvandring i flere norske byer, jeg har spist på et enormt antall restauranter i ulike sjikt, deriblant Maaemo og Omakase. Om man først kommer seg til Oslo, er det plankekjøring å sette seg på et tog til veldig mange steder som har fint vær og greie hoteller. 

Jeg prøver ikke å selge Norge inn som verdens mest urbane sted. Vi er få mennesker, og vi bor på en bergknaus. Men når man først blir stuck i eget land, så finnes det verre skjebner enn å sitte i en solstol ved Mjøsa eller Oslofjorden i 20+ grader (som det ofte er på det glade østland i juli), lese, høre podcast og drikke pils. 

Endret av Visjon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer i det minste til å dra til Sverige, om ikke annet, for å møte kjæresten min som jeg nå ikke har sett på 2 måneder. Om det fortsatt er karantene, så tar jeg noen uker med ulønnet permisjon for å få vært noen uker sammen med han før jeg må hjem i karantene igjen. 

Hvis grensene inn til Norge åpnes for Nordiske statsborgere ( noe jeg har troa på at det gjør), så kommer kjæresten min hit, og vi drar på bilferie i Norge.

Om det åpner seg en mulighet til å reise til andre land i Europa utenfor Norden, så er det en veldig positiv bonus, og da kommer vi nok til å ta en bilferie dit vi kommer oss. Drømmen er å komme seg helt ned til Kroatia, men ser at det kan bli vanskelig i år.

Er bare fornøyd hvis jeg får være sammen med kjæresten min egentlig, selv om reising er min lidenskap her i livet! 

Anonymkode: e8a35...a5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i akkurat samme situasjon selv. Singel, ingen barn, har verken bil eller lappen, eller for den saks skyld balkong. Er selvsagt ikke kjempefornøyd med situasjonen akkurat nå, jeg synes bare holdningen dere utviser er ganske håpløs. Ja, jeg synes det er tafatt å sutre over at sommeren er ødelagt, alt er fælt, uten fly er ikke livet verdt å leve, telt suger, Norge er teit, etc.

Anonymkode: 97bd2...e74

Jeg bryr meg katta om det flyet du gnåler om i hvert eneste innlegg. Jeg har innfunnet meg med at det blir ferie i Norge i år, og det er helt greit, men det er fullstendig uaktuelt å ikke flytte seg ut av den samme stua jeg er stirret grundig på nå i over en måned med hjemmekontor. Jeg kommer til å ta i bruk både tog og buss, og kanskje en taxi eller to, da kan jeg komme meg både på besøk til foreldrene mine og til Røros og Trondheim, som er mine nye ferieplaner. Om du har lyst til å sitte alene i leiligheten din uten mulighet til å komme deg hverken hit eller dit, så gjør nå det for min del. Du kan gjerne skryte av offeret ditt når alt dette er over også, det bryr meg fint lite.

Vi, jeg og den andre du har diskutert med, lever fint med å holde oss i Norge, men vi vil gjøre noe og treffe folk og det innebærer å reise kollektivt for oss begge. Det har null og niks med fly å gjøre, det er noe du har fått for deg.

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Visjon skrev:

Jeg skjønner på en måte hva du vil fram til. Og jeg er enig i at reiselivet i Norge er for dårlig på å markedsføre alt som ikke passer inn under temaet villmark. Men det er vel kanskje et symptom på det større bildet, nemlig at mange av oss nordmenn har bestemt oss for at alt som er kulturelt spennende ligger i Frankrike og Italia. Ironisk nok er det franskmenn, italienere og andre turister som begeistres over norske severdigheter og pittoreske småbyer, og mange av dem er både dårlig til beins og overvektige, så det handler neppe om Lars Monsen-mentalitet. Det handler ganske enkelt om at vi besitter en enorm skjønnhet, fra kornåkrene i Hedmark til den hvite trehusbebyggelsen i Stavanger, og landet er reint, veldrevet og rimelig trygt. Samt at vi er gode på å vedlikeholde over tusen år gammel kulturarv, som stavkirker.

Selv har jeg feriert i Norge mange somre, selv om jeg elsker å reise utenlands. Grunnen er at jeg ikke hadde råd da jeg var i tjueåra, og nå som jeg nærmer meg 40 flyr jeg minst mulig grunnet miljøhensyn og veksler mellom togferie til Europa eller Norgessommer. For sånne som meg er det dermed litt snodig å lese om denne enorme aversjonen mot norgesferie, dette er jo den vanlige virkeligheten for mange. Mange drar ikke ofte sydover, av ymse grunner. Og vi kommer oss rundt likevel, får sett små perler. Så innmari dårlig vær pleier det heller ikke å være, i hvert fall ikke om man drar til øst eller sør i landet. Oslosommeren pleier å være en finfin periode av utepils og bading i marka. 

Noen av stedene jeg har besøkt i Norge opp igjennom somrene som ikke er rene naturopplevelser er; ærverdige gamle hotell som Dalen i Telemark og Alexandria i Loen, så og si alle sommerbyene nedover Oslofjorden og i retning Kristiansand, inkludert Munchs hjem i Åsgårdstrand, jeg har vært i Lillehammer/Hamar-området hvor jeg både har besøkt Sigrid Undsets hjem og Prøysenhuset samt badet varme bad i Mjøsa, jeg har vært på Hurtigruta, jeg har gått på arkitekturvandring i flere norske byer, jeg har spist på et enormt antall restauranter i ulike sjikt, deriblant Maaemo og Omakase. Om man først kommer seg til Oslo, er det plankekjøring å sette seg på et tog til veldig mange steder som har fint vær og greie hoteller. 

Jeg prøver ikke å selge Norge inn som verdens mest urbane sted. Vi er få mennesker, og vi bor på en bergknaus. Men når man først blir stuck i eget land, så finnes det verre skjebner enn å sitte i en solstol ved Mjøsa eller Oslofjorden i 20+ grader (som det ofte er på det glade østland i juli), lese, høre podcast og drikke pils. 

Men da er vi ikke så uenige likevel. Jeg har reist mye i Norge, spesielt som barn og ungdom, siden jeg har slekt både her og der. på grunn av det har jeg også fått venner mange steder, og vi gjør alle så godt vi kan for å besøke hverandre jevnlig. Nå som voksen har jeg en jobb hvor jeg reiser mye i Norge, også til små steder jeg uten bil og lappen ikke hadde hatt mulighet til å få sett under andre omstendigheter, og jeg er veldig glad for det. Jeg har sett mye fint, møtt mange bra folk, spist mye god mat og hatt mange morsomme opplevelser. Jeg har vært i alle fylker, vært på Svalbard og reist med Hurtigruta, fint alt sammen og jeg er glad jeg har opplevd det.

Men bortsett fra mitt første innlegg i denne tråden, som jeg også ser nå at er i overkant sutrete, så har jeg altså først og fremst irritert meg på alt fokus på friluftsliv og at man er en bortskjemt drittunge om man ikke liker dette, og det at det er en del steder det ikke er så lett å komme seg til uten bil. Et alternativ jeg undersøkte tidligere i vår var bokbyen i Fjærland, men uten bil og lappen måtte jeg bare innse at det var såpass komplisert å komme seg dit at jeg får ta det når jeg har privatsjåfør (eller jeg endelig får samlet nok mot til å ta lappen selv).

Så oppsummert ønsker jeg meg mer fokus på kulturreiser i Norge, og gjerne også en større aksept for at ikke alle er interessert i friluftsliv, og jeg vil ha bedre kollektivtilbud så flere destinasjoner blir tilgjengelige for oss uten bil/lappen. Det siste innser jeg at ikke kommer til å skje sånn som situasjonen er nå, men jeg håper det er noe som kan bli tatt tak i på lengre sikt. Og så er jeg så overfladisk at jeg håper på bra vær. Her jeg bor er sommeren sjelden så mye å skryte av, men når det er fint så har jeg heldigvis både balkong og hage så jeg kan pusle litt der når jeg ikke er bortreist. Der foreldrene mine bor er det større sjanse for fint vær, så jeg krysser fingrene, mens Røros og Trondheim kan slå alle veier, men jeg velger å håpe på det beste. Jeg har allerede forklart hvorfor fint vær føles litt viktig for meg, det er altså ikke fordi jeg skal jobbe med brunfargen, for brun blir jeg ikke uansett hvor mye sol det er.

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmt klima er jo faktisk en livsnødvendighet for flere som sliter med sykdom her i Norge. Synes det blir litt unødvendig å prate om hvorvidt man burde ha flyskam eller ikke. Det er et reiseforum så det er jo naturlig å prate mer om reiser. Det finnes vel egne forum for klimadebatten. Mye motargument finnes også for klimadebatten, uten at jeg begir meg ut på den. Heldigvis er Norge et fritt land, så de som vil dra skytteltrafikk til syden kan gjøre det og de som vil bo på en hytte uten innlagt strøm og vann kan gjøre det. Satt på spissen, men det aller beste med det hele er at ingen kan bestemme over andre. Janteloven står dessverre sterkt i Norge, mange mener de vet bedre og en er også veldig opptatt av at alt skal passe inn under normer og regler. Jeg har selv «hytte» i syden, og har booket sommerferien dit med god samvittighet etter de skal åpne grensene.

Anonymkode: 1ee82...321

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle til Italia men det ser ikke ut som det blir noe tur på oss. Vi er vant til å tilbringe ferier i utlandet som selv om Norge har mye flott å by på så foretrekker vi å feriere i utlandet. Norge er også et veldig dyrt land for oss med 3 barn hvor vi må ha 2 soverom og med alle måltider ute. 
 

Vi velger å spare pengene i år og bli hjemme. Har  fint hage og nå får vi tid til å bruke den også. Grille, sole oss, dra på lokal strand. Når det igjen blir aktuelt å reise så kommer vi absolutt til å gjøre det 😊

Anonymkode: 73671...0e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...