Gå til innhold

Coronasommer - hva gjør du i sommerferien?


Zienna

Anbefalte innlegg

Skal kose meg hjemme 😍 I godstolen på verandaen og i hengekøya i hagen, på turer i skog og fjell, og med grilling, nabosamlinger og bading... Elsker byen min, og stedet der jeg bor.

Anonymkode: 880e6...7bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.4.2020 den 23.47, bjone skrev:

Ferie i utlandet ja det er nok en status for Ola og Kari Normann det. Har liksom ikke vært på ferie før man har sittet på et hotellrom i syden. Men må si der høres da utrolig hyggelig ut det du skal da.

De fleste av oss «Ola og Karier» bor ikke på det sentrale østland eller sørland. En helt standard sommer her er 1 uke med sol og over 20 grader og 7 uker med 8-14 grader og regn og litt finvær sånn innimellom enten på formiddag eller ettermiddag (fortsatt med 14 plussgrader).

Norge er kult på så mange måter (likestilling, naturvern, sosialisme, ok helsevesen, gode lønninger, et offentlig apparat som går på skinner), men sommer har vi ikke i størsteparten av landet. Vi har vår, og høst. (Og en uke med snø og altså en med sol og varme, men kun om vi har flaks).

Sommerferien 2020 er kansellert til fordel for ferien 2020 om vi ikke får dratt noe sted. Kult med ferie. Men hadde vært kult med sommer også.

Anonymkode: 96ec4...60b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2020 den 13.07, AnonymBruker skrev:

 Jeg vil ha sivilisasjon, komfort, innlagt vann og strøm. Jeg har vært i de store byene, jeg har sett de fleste av de store attraksjonene som interesserer meg. Har vi noe sted i Norge som er litt som Visby i Sverige? Litt by, litt historie, mye god mat og fine butikker? Ja, jeg høres sikkert fryktelig bortskjemt ut, men siden det Norge først og fremst selger som turistland overhodet ikke interesserer meg, så drar jeg til utlandet for å finne det som passer meg.

Anonymkode: 1288d...f31

Jeg skjønner hva du mener. Det er ikke ferie for alle å være ute i naturen nei. Men det må jo være noen byer i Norge - større eller mindre - som du ikke har vært i før? Om du går nærmere inn på enkelte av disse, så vil du kunne finne severdigheter. De fleste steder har noe. Og alle byer har hotell. Der andre farter fra hytte til hytte, så kan du vel farte fra hotell til hotell?  Der får du komfort, god mat, kanskje badeanlegg osv. :) Reisemåte kan også variere. Ta litt fly, litt båt, litt tog, litt egen bil osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fint i Norge, men det er vanskelig å komme seg rundt mange steder uten bil. Togene er jo mer eller mindre stengt hver sommer, og hvordan blir det hvis alle skal stue seg sammen på buss for tog. Spesielt hvis man fortsatt skal holde to meters avstand, det går jo ikke. 

Anonymkode: 9c6a9...76f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2020 den 23.47, bjone skrev:

Ferie i utlandet ja det er nok en status for Ola og Kari Normann det. Har liksom ikke vært på ferie før man har sittet på et hotellrom i syden. Men må si der høres da utrolig hyggelig ut det du skal da.

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at noen liker å reise? For meg er ikke ferie i utlandet noe status som jeg skryter av, det er ikke for å vise at jeg har råd til det. Jeg elsker å reise, har funnet «mitt» sted/land som jeg besøker så ofte jeg kan. Ikke at det har noe å si, men det er langt fra «et hotellrom i syden».

Jeg sparer til turene, jeg gleder meg til å dra og jeg elsker å være på tur. Hvorfor er det så ille at man ikke ferierer i hjembyen/hytta/Norge? 

Hvem er du/dere som setter dere til doms over mennesker som ikke liker det samme som dere? Jeg kunne ikke finne på å rakke ned på de som ferierer hjemme selv om jeg ikke kunne tenke meg en slik ferie.  

Anonymkode: 7debb...7db

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Amatariel skrev:

Jeg skjønner hva du mener. Det er ikke ferie for alle å være ute i naturen nei. Men det må jo være noen byer i Norge - større eller mindre - som du ikke har vært i før? Om du går nærmere inn på enkelte av disse, så vil du kunne finne severdigheter. De fleste steder har noe. Og alle byer har hotell. Der andre farter fra hytte til hytte, så kan du vel farte fra hotell til hotell?  Der får du komfort, god mat, kanskje badeanlegg osv. :) Reisemåte kan også variere. Ta litt fly, litt båt, litt tog, litt egen bil osv.

Takk! Jeg har tenkt litt siden innlegget mitt og gjort enda mer research, jeg tror jeg har landet på Røros i kombinasjon med Trondheim. Jeg har vært på Røros før, men det er lenge siden så da passer det med et nytt besøk nå. Husker det som et fint sted, og høres ut som de har alt jeg vil ha, selvstendige butikker, gallerier, håndverkere, mye historie og kortreist mat. Jeg har vært mye i Trondheim, men jeg liker byen veldig godt så om jeg likevel er så nære drar jeg dit også. Og jeg har venner der. 

Jeg synes Norge burde bli flinkere til å markedsføre destinasjoner som ikke bare går på friluftsliv og "det enkle liv" på hytta. Jeg nekter å tro at jeg er den eneste her i landet som ikke synes fjell og vidde er toppen av lykke, noen av svarene i tråden her også tyder på det, og om norsk turistnæring ønsker å tjene penger på oss så må de gi oss noe. 

Anonymkode: 1288d...f31

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir sommerjobb i juli og ellers kanskje en tur til sørlandet (spørs hvordan smitten blir i august)

Anonymkode: c3875...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2020 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Det er mye fint i Norge, men det er vanskelig å komme seg rundt mange steder uten bil. Togene er jo mer eller mindre stengt hver sommer, og hvordan blir det hvis alle skal stue seg sammen på buss for tog. Spesielt hvis man fortsatt skal holde to meters avstand, det går jo ikke. 

Anonymkode: 9c6a9...76f

Er togene stengt hver sommer? Bergensbanen går nok hele sommeren. Da kommer du deg fra Oslo og kan stoppe underveis, evt. ta buss videre til andre steder på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, missmcbeal said:

Er togene stengt hver sommer? Bergensbanen går nok hele sommeren. Da kommer du deg fra Oslo og kan stoppe underveis, evt. ta buss videre til andre steder på Vestlandet.

Først må man komme seg til Oslo. De siste somrene har det betydd å klatre oppå hverandre for å sikre seg en ståplass. 

Anonymkode: 9c6a9...76f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker europeiske ledere om å åpne opp for turisme i sommer i sør-Europa👏👍

Anonymkode: 441c9...297

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2020 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Norge burde bli flinkere til å markedsføre destinasjoner som ikke bare går på friluftsliv og "det enkle liv" på hytta. Jeg nekter å tro at jeg er den eneste her i landet som ikke synes fjell og vidde er toppen av lykke, noen av svarene i tråden her også tyder på det, og om norsk turistnæring ønsker å tjene penger på oss så må de gi oss noe. 

Anonymkode: 1288d...f31

Godt sagt! :Nikke: 

Fjelltur kan jeg gå på fra min egen stuedør når jeg måtte ønske det, i ferien vil jeg gjøre noe helt annet - ikke bare gå på et annet fjell. ;) 

Anonymkode: dc290...58f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir oppfordret til å reise rundt i Norge.. men hvordan funker det for oss som ikke har bil? Vi blir jo oppfordret til å ikke ta offentlig transport. Er ufattelig trist å måtte sitte og glo i veggen i 1 år, fordi man ikke kan reise :( Og alt av restauranter og sånt er stengt. Og nei jeg nekter å telte i skogen. Jeg er ikke et dyr og liker å ha komfort.  

Anonymkode: 6667a...e27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi blir oppfordret til å reise rundt i Norge.. men hvordan funker det for oss som ikke har bil? Vi blir jo oppfordret til å ikke ta offentlig transport. Er ufattelig trist å måtte sitte og glo i veggen i 1 år, fordi man ikke kan reise :( Og alt av restauranter og sånt er stengt. Og nei jeg nekter å telte i skogen. Jeg er ikke et dyr og liker å ha komfort.  

Anonymkode: 6667a...e27

Det virker som mange tror hele Norge består av barnefamilier med bil og litt over middels god økonomi. 

Anonymkode: 9c6a9...76f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tenkte reise til sørlandet. (Bor i Oslo) :)

Anonymkode: 0bff8...91c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi blir oppfordret til å reise rundt i Norge.. men hvordan funker det for oss som ikke har bil? Vi blir jo oppfordret til å ikke ta offentlig transport. Er ufattelig trist å måtte sitte og glo i veggen i 1 år, fordi man ikke kan reise :( Og alt av restauranter og sånt er stengt. Og nei jeg nekter å telte i skogen. Jeg er ikke et dyr og liker å ha komfort.  

Anonymkode: 6667a...e27

Vi som ikke har bil må enten skaffe bil, slå oss sammen med noen som har bil, eller bli hjemme. Men sitter du virkelig bare og glor i veggen når du ikke får reise eller dra på restaurant/konsert? Hva med å lære noe, lage noe, arrangere noe for venner?

Anonymkode: 97bd2...e74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer skal jeg kose meg i byen min, og jeg håper det blir sol. Er det varmt nok, blir det nok en tur på stranden. Det er mange ulike plasser en kan dra her, så en sommer her bør ikke bli kjedelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi som ikke har bil må enten skaffe bil, slå oss sammen med noen som har bil, eller bli hjemme. Men sitter du virkelig bare og glor i veggen når du ikke får reise eller dra på restaurant/konsert? Hva med å lære noe, lage noe, arrangere noe for venner?

Anonymkode: 97bd2...e74

Bilutleiefirmaene har gode tilbud nå, lei deg bil en uke eller to 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken lappen eller bil og må ta toget for å komme meg nordover på hytta. Vi har snakket om at om ingenting annet går skal vi sykle, ha med telt osv. Er 10 nasjonale sykkelveier i norge og vi har funnet ut at den ene går forbi her vi bor, så da er tanken å begynne å sykle på den og se hvor langt vi kommer. Har 3 uker ferie med tenåringen og da gjør vi det om vi ikke kommer oss på hytta, så har jeg en uke alene som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Bare slappe av kanskje , eller sykle motsatt vei på den sykkelveien feks. Man må jo bare finne på noe og etter å ha sittet inne siden 10 mars nekter jeg å bare sitte her om sommeren og, sykkel har jeg så da får jeg bruke den rett og slett til å komme meg rundt å oppleve litt. Kommer til å bli sprek som fy etter denne sommeren og på den måten får jeg ladet opp til en ny tøff høst med jobb :) Man må gjøre det beste ut av dette og jeg tror det kan pushe folk til å tenke alternativt som kan være en bra ting :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpa å besøke familie i utlandet (annet europeisk land), men spørs om det blir noe av :( Da blir det nok bare å være hjemme.

Anonymkode: 04758...ff6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, reiseglad said:

Bilutleiefirmaene har gode tilbud nå, lei deg bil en uke eller to 🙂 

Alle har førerkort. Ikke.

Anonymkode: 9c6a9...76f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...