Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Little Diva skrev (48 minutter siden):

Hun må jo ha gjort det når hun har endret innholdet sitt. Så uten at du argumenterer for det, er jo det bare synsing. Dersom man ikke liker en person så bør ikke det komme foran hva som er rett og ikke. 

Vis meg en eneste kilde hvor hun sier ja jeg har driti meg ut og tar selvsagt til meg kritikken?

Og jeg driver ikke med synsing,det er det du som gjør. Jeg forholder meg til fakta 

https://www.tv2.no/a/11875496/

«Forfatter og lege Berit Nordstrand får kraftig kritikk for at hennes nyeste bok kan føre til «sykeliggjøring og helseangst» og at «barn feilernæres». Hun er ikke enig i kritikken»

https://www.nrk.no/trondelag/radet-for-legeetikk-kritiserer_-mener-berit-nordstrands-rad-kan-skape-helseangst-1.15314878
Lege og forfatter Berit Nordstrand får kritikk av Rådet for legeetikk for boken «Omstart 30». Nordstrand er ikke enig i klagene og rådets vurderinger.

Endret av Akr0ym
La ved kilder
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akr0ym skrev (7 minutter siden):

Nei jeg driver ikke med synsing,det er det du som gjør. Jeg forholde meg til fakta 

https://www.tv2.no/a/11875496/

«Forfatter og lege Berit Nordstrand får kraftig kritikk for at hennes nyeste bok kan føre til «sykeliggjøring og helseangst» og at «barn feilernæres». Hun er ikke enig i kritikken»

https://www.nrk.no/trondelag/radet-for-legeetikk-kritiserer_-mener-berit-nordstrands-rad-kan-skape-helseangst-1.15314878
Lege og forfatter Berit Nordstrand får kritikk av Rådet for legeetikk for boken «Omstart 30». Nordstrand er ikke enig i klagene og rådets vurderinger.

Synes du det er konstruktiv og dra frem artikler som er ett år gamle. Vis meg heller kilder på at hun ikke har tatt til seg kritikken. 

I mellomtiden kan du jo lese denne publisert i dag:

https://m24.no/aftenposten-alternativ-medisin-debatt/det-ma-vaere-deilig-a-ha-makt-som-ingeborg-senneset/393413?fbclid=IwAR0H98jCBPxZRxYGDRQvcA3VHw4EnyoCIk5jqrR1oozm2CWtJNZPoVoWgPw

Sitat

«Senneset kritiserer Nordstrand for å misbruke sin makt til å «dure videre». Hva med at Senneset bruker sin mediemakt som klikkfabrikk for seg og Aftenposten?»

Sitat

Også lege Anders Danielsen Lie skrev i Aftenposten i 2012: «Store deler av helsebudsjettet går til sammensatte problemer der skjønn er viktigere enn faglige retningslinjer. Det harde vitenskapsidealet er til tider ubrukelig.»

Når skal Senneset begynne å ta til seg kritikk, og være ærlig om det hun protesterer mot? Hun driver med villedende informasjon, og svertekampanje. Men det som er mest skummelt og farlig er hvordan hun bagatelliserer og rett og slett benekter kosthold i sin helhet, og dens grunnleggende egenskap. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (16 minutter siden):

Synes du det er konstruktiv og dra frem artikler som er ett år gamle. Vis meg heller kilder på at hun ikke har tatt til seg kritikken. 

I mellomtiden kan du jo lese denne publisert i dag:

https://m24.no/aftenposten-alternativ-medisin-debatt/det-ma-vaere-deilig-a-ha-makt-som-ingeborg-senneset/393413?fbclid=IwAR0H98jCBPxZRxYGDRQvcA3VHw4EnyoCIk5jqrR1oozm2CWtJNZPoVoWgPw

Når skal Senneset begynne å ta til seg kritikk, og være ærlig om det hun protesterer mot? Hun driver med villedende informasjon, og svertekampanje. Men det som er mest skummelt og farlig er hvordan hun bagatelliserer og rett og slett benekter kosthold i sin helhet, og dens grunnleggende egenskap. 

Det viser at nei hun tar ikke seg kritikk. Men om du har håndfaste beviser på at hun selv sier ja jeg tar til meg krtitikken så får du gjerne komme med de. Og hva IS angår så har jeg utrykt meg tydelig i tråden hva jeg synes om henne,men akkurat nå handlet det om at BN ikke tar til seg kritikk 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (6 minutter siden):

Det viser at nei hun tar ikke seg kritikk. Men om du har håndfaste beviser på at hun selv sier ja jeg tar til meg krtitikken så får du gjerne komme med de. Og hva IS angår så har jeg utrykt meg tydelig i tråden hva jeg synes om henne,men akkurat nå handlet det om at BN ikke tar til seg kritikk 

Denne tråden handler i utgangspunktet om Senneset, men tar gjerne opp tråden igjen dersom du legger det i riktig tråd. Når det er sagt så svarte Berit Nordstrand på kritikken da hun ble spurt om en kommentar i et intervju gjort av en av avisene. Husker ikke hvilken. Men bare å søke opp. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Classy. En Facebook-post om fredsprisvinner Maria Ressa, som egentlig handler om Ingeborg Senneset, selvfølgelig illustrert med en selfie. Dette er jo patologisk. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (4 timer siden):

Classy. En Facebook-post om fredsprisvinner Maria Ressa, som egentlig handler om Ingeborg Senneset, selvfølgelig illustrert med en selfie. Dette er jo patologisk. 

Selfie med Restylane-ducklips og thinspo-arm…

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (9 timer siden):

Nå er det vel ingen overraskelse at Senneset skriver for egen oppmerksomhet. Stygt å si det kanskje, regner med jeg kaster en brannfakkel her, men mennesker med spiseforstyrrelser er jo i følge litteraturen meget (sykelig) selvopptatte. De trenger å bli sett og hørt. Hadde dog vært fantastisk om hun for en gang skyld kunne kreditert Ressa for hennes arbeid - som hun forøvrig fortjener i en større skala - enn den sammenligningen Senneset kommer med, uten å sette seg selv i fokus. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at hun har ramset opp smått og stort på CV-en, også det at hun har vært meddommer. Det har jeg også, men nå lurer jeg på hvorfor det aldri har falt meg inn å sette det på CV-en. 🤔

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (2 minutter siden):

Jeg ser at hun har ramset opp smått og stort på CV-en, også det at hun har vært meddommer. Det har jeg også, men nå lurer jeg på hvorfor det aldri har falt meg inn å sette det på CV-en. 🤔

Fordi det er et samfunnsansvar mange av oss har, og ikke noe man briefer med og anser som en jobb på en CV.

Ser forøvrig hun også har skrevet nursing for St Olav og Brøset, men hun har vel aldri hatt noe jobb etter ferdig utdanning? Assistent i deltidsstilling er noe annet, mens man er student. Brøset ansetter vel heller ikke folk som har psykiske problemer har jeg hørt?

Og skribent for et forlag. Javel, så har man skrevet ei bok, men man er jo ikke fadt skribent for et forlag av den grunn. (Synes hun tar seg ut veldig høytidelig, og fremstår som uærlig.)

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (19 timer siden):

Nå er det vel ingen overraskelse at Senneset skriver for egen oppmerksomhet. Stygt å si det kanskje, regner med jeg kaster en brannfakkel her, men mennesker med spiseforstyrrelser er jo i følge litteraturen meget (sykelig) selvopptatte. De trenger å bli sett og hørt. Hadde dog vært fantastisk om hun for en gang skyld kunne kreditert Ressa for hennes arbeid - som hun forøvrig fortjener i en større skala - enn den sammenligningen Senneset kommer med, uten å sette seg selv i fokus. 

Føler bare behov for å nyansere denne uttalelsen:

For en undergruppe av dem med spiseforstyrrelser er dette en del av sykdomsbildet, men langt fra for alle. Spiseforstyrrelser er en symptomdiagnose som nesten alltid er en mestringsstrategi for noe annet underliggende,og derfor er også pasientgruppen svært heterogen og det er stort sprik i sykdomsbilde, symptombilde og sykdomsatferd. Men den stereotype anorektiker,som ofte beskrives i litteratur og omtales av media, bærer helt riktig preg av det du beskriver her. Dessverre er det nesten bare den «varianten» av spiseforstyrrelser som får fokus/blir bekreftet i media/offentligheten, og dermed får stereotypien og det skjeve bildet av spiseforstyrrelsespasienter leve i beste velgående. Og det er både kjipt, skummelt og tidvis provoserende. Derav behov for å nyansere. 😉

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanin46 skrev (2 timer siden):

Føler bare behov for å nyansere denne uttalelsen:

For en undergruppe av dem med spiseforstyrrelser er dette en del av sykdomsbildet, men langt fra for alle. Spiseforstyrrelser er en symptomdiagnose som nesten alltid er en mestringsstrategi for noe annet underliggende,og derfor er også pasientgruppen svært heterogen og det er stort sprik i sykdomsbilde, symptombilde og sykdomsatferd. Men den stereotype anorektiker,som ofte beskrives i litteratur og omtales av media, bærer helt riktig preg av det du beskriver her. Dessverre er det nesten bare den «varianten» av spiseforstyrrelser som får fokus/blir bekreftet i media/offentligheten, og dermed får stereotypien og det skjeve bildet av spiseforstyrrelsespasienter leve i beste velgående. Og det er både kjipt, skummelt og tidvis provoserende. Derav behov for å nyansere. 😉

Jeg kan forstå det du skriver om mestringsstrategier, men mener det likevel er parallelle adferdsmønstre som henger godt sammen. En person som har spiseforstyrrelse kan beskrive det som at det for den det gjelder handler om mestringen i seg selv, men når man tenker på hva denne mestringen går ut på, så handler det om å ha kontroll på når og hva man spiser blant annet. (Kontroll på kalorier, fokus på speilbilde osv) Derav selvfokuset og egoismen. Spesielt med anoreksi. (Ref: Senneset som higer etter oppmerksomhet og bekreftelse på nettet, og lyser selvopptatthet lang vei).

Når det gjelder din beskrivelse av at litteraturen handler det mer om hva slags litteratur man søker og leser. Jeg anser ikke den beskrivelsen av den stereotypiske sykdomsbildet som feil, heller tvert i mot - det er en beskrivelse som gjenspeiler en rød tråd blant alle med spiseforstyrrelser, selv om egenopplevelsen kan være forskjellig. Og der mestringen i seg selv hverken er kamuflert eller gjemt.

Endret av Sweetheaven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2021 at 12:41 PM, Sweetheaven said:

Og skribent for et forlag. Javel, så har man skrevet ei bok, men man er jo ikke fadt skribent for et forlag av den grunn. (Synes hun tar seg ut veldig høytidelig, og fremstår som uærlig.)

Selvfølgelig er Ingeborg Senneset skribent - av alle surmaga innlegg er dette absolutt lavmål. Skribent er ingen beskyttet yrkestittel og det er vel overhodet ingen tvil om at Senneset lever av å skrive. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig er Ingeborg Senneset skribent - av alle surmaga innlegg er dette absolutt lavmål. Skribent er ingen beskyttet yrkestittel og det er vel overhodet ingen tvil om at Senneset lever av å skrive. 

Er det surmaga å stusse på hvorfor en person definerer seg som en skribent for et forlag selv om man har skrevet EI BOK? Når man skriver man er skribent for noe være seg et forlag, nettsted, avis osv, så tolker iallfall jeg det som at vedkommende er fast skribent, og ansatt der. En skribent skulle dessuten hatt kunnskap nok til å sett hvor feil det høres ut. 

Hvis man ikke klarer å se det i sammenheng med resten, så sier det mer om innlegget ditt.  

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sweetheaven skrev (21 timer siden):

Jeg kan forstå det du skriver om mestringsstrategier, men mener det likevel er parallelle adferdsmønstre som henger godt sammen. En person som har spiseforstyrrelse kan beskrive det som at det for den det gjelder handler om mestringen i seg selv, men når man tenker på hva denne mestringen går ut på, så handler det om å ha kontroll på når og hva man spiser blant annet. (Kontroll på kalorier, fokus på speilbilde osv) Derav selvfokuset og egoismen. Spesielt med anoreksi. (Ref: Senneset som higer etter oppmerksomhet og bekreftelse på nettet, og lyser selvopptatthet lang vei).

Når det gjelder din beskrivelse av at litteraturen handler det mer om hva slags litteratur man søker og leser. Jeg anser ikke den beskrivelsen av den stereotypiske sykdomsbildet som feil, heller tvert i mot - det er en beskrivelse som gjenspeiler en rød tråd blant alle med spiseforstyrrelser, selv om egenopplevelsen kan være forskjellig. Og der mestringen i seg selv hverken er kamuflert eller gjemt.

Du kan ikke uttale deg på vegne av alle som har spiseforstyrrelser, like lite som Ingeborg Senneset kan. Det i seg selv vitner om lite forståelse for hvor kompleks lidelsen er. Alle har unike historier,årsaker og erfaringer. Noen kjenner seg sikkert igjen i det du skriver, men ikke alle.   

At psykisk sykdom kan gjøre deg egoistisk er ikke så rart. Når du strever med deg selv har du ikke overskudd til å se andre.  Men det er ikke unikt for spiseforstyrrelser.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (1 time siden):

Du kan ikke uttale deg på vegne av alle som har spiseforstyrrelser, like lite som Ingeborg Senneset kan. Det i seg selv vitner om lite forståelse for hvor kompleks lidelsen er. Alle har unike historier,årsaker og erfaringer. Noen kjenner seg sikkert igjen i det du skriver, men ikke alle.   

At psykisk sykdom kan gjøre deg egoistisk er ikke så rart. Når du strever med deg selv har du ikke overskudd til å se andre.  Men det er ikke unikt for spiseforstyrrelser.

Takk. At en viss andel av pasienter med spiseforstyrrelser har et slikt mønster og sykdomsbilde er helt riktig, men langt i fra alle, tvert imot. Det kommer helt an på årsak, bakgrunn, totalt sykdomsbilde m.m. Jeg har vært innlagt på spes.avd for spiseforstyrrelser totalt 20 mnd+vært på vanlig dps-avd med spisegruppe totalt 10 mnd, og det er store sprik. Det jeg kan strekke meg til å si på gruppenivå er at de fleste blir veldig selvsentrert og lite oppmerksomme på og lite hensyntagende til andre rundt når vekta bikker under et visst nivå, da blir så godt som alle veldig «meg, meg, meg». Men det er i stor grad biologiske mekanismer og handler egentlig om overlevelse, det er et mønster man også ser hos i utgangspunktet friske mennesker dersom de blir sulta/ikke har tilgang på nok mat, og altså ikke unikt for spiseforstyrrelser som psykisk lidelse. Når man kommer noe opp i vekt igjen og blir bedre ernært blir de store sprikene i sykdomsbilder vesentlig mer synlig igjen, og da er langt fra alle egosentriske på den måten som her beskrives eller sammenfallende med stereotypien. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (1 time siden):

Nå har jeg vitterlig ikke skrevet at det gjelder for alle heller. Jeg har beskrevet det med ord som kan og blant annet. Når jeg i innlegget mitt referer til spiseforstyrrelser, så skriver jeg spesielt anoreksi - og at egenopplevelsen er forskjellig. Hvorfor du ikke klarer å forstå hva som blir skrevet får du ta på egen kappe. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (På 9.10.2021 den 0.03):

Nå er det vel ingen overraskelse at Senneset skriver for egen oppmerksomhet. Stygt å si det kanskje, regner med jeg kaster en brannfakkel her, men mennesker med spiseforstyrrelser er jo i følge litteraturen meget (sykelig) selvopptatte. De trenger å bli sett og hørt. Hadde dog vært fantastisk om hun for en gang skyld kunne kreditert Ressa for hennes arbeid - som hun forøvrig fortjener i  større skala - enn den sammenligningen Senneset kommer med, uten å sette seg selv i fokus. 

En myte som åpenbart lever i beste velgående, at en med spiseforstyrrelser er en som er selvopptatt, oppmerksomhetsyk og egoistisk. Jeg vet ikke hva slags bøker du leser, men om du vil lære mer om denne komplekse lidelsen bør du åpne sinnet for litteratur fra et nytt perspektiv. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...