Gå til innhold

Hva får du i mnd som sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23000 etter skatt i 80 % stilling dag, kveld og tredjehver helg.

Anonymkode: 3151c...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en uvanlig høy legelønn for en som jobber på sykehus! Jeg jobber 60 timers uker på sykehus og hver 3.helg. Lange nattevakter, hvor man kanskje får hvilt i 1-2 av de totalt 19 timene man løper rundt. Er fødselslege. Tjener med alle tillegg under 1 mill i året.

Anonymkode: d9a94...e71

Hvis du fortsatt jobber 19 timers vakter er du kanskje ikke overlege enda?

Anonymkode: 7a5a1...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Det hadde vært interessant å se hva som faktisk står i avtalen. For inntekt man skatter av skal være pensjonsgivende i folketrygden.

Jeg har aldri sett avtalen men vet at flere poliklinikker har samme avtale. Dette gjøres fordi vi ikke har kapasitet til å ta unna alle pasientene på dagtid. Da gjøres dette etter poliklinikkens åpningstider fra 15.30-18.30. Samme med lørdager. Da får vi 7000 for å jobbe fra kl 08-15. 

Nsf har som sagt frarådet oss denne avtalen siden den ikke er pensjonsgivende. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sett avtalen men vet at flere poliklinikker har samme avtale. Dette gjøres fordi vi ikke har kapasitet til å ta unna alle pasientene på dagtid. Da gjøres dette etter poliklinikkens åpningstider fra 15.30-18.30. Samme med lørdager. Da får vi 7000 for å jobbe fra kl 08-15. 

Nsf har som sagt frarådet oss denne avtalen siden den ikke er pensjonsgivende. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Antar vi her snakker om offentlig tjenestepensjon?

At det er grunnlønn som legges til grunn for dette er jo helt på linje med andre yrkesgrupper. I privat sektor der man har Innskuddspensjon så er det kun grunnlønn som man får dette av. Kjenner ikke til noen som får beregnet innsliddspensjon av annet en grunnlønn. Alt av overtid, smusstillegg, bonuser osv i privat sektor gir ikke grunnlag for innskuddspensjon.
Om overtid og tillegg skulle vært regnet inn for sykepleiere så vil jo alle andre yrkesgrupper og fagforeninger kreve det samme..
 

Pensjon fra folketrygden derimot beregnes av all lønn, inkludert tillegg - også også for sykepleiere.

 

 

 

Anonymkode: 00889...f1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Synes ikke sykepleier skal klage om de får 50 K i mnd

Anonymkode: 69042...02b

dette er med overtid, tillegg for natt osv. de sykepleierne som har dette jobber så mye som mulig og er velfortjent. Jeg er rørlegger og har 320 kr i timen. hadde jeg jobbet natt hadde jeg hatt 640 kr timen om ikke mer og dette hadde blitt langt over 55 k i mnd .

de færreste tjener så mye. de fleste tjener mellom 25 og 35 utbetalt og dette er med overtid, helg og nattevakter

Endret av DonKing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar vi her snakker om offentlig tjenestepensjon?

At det er grunnlønn som legges til grunn for dette er jo helt på linje med andre yrkesgrupper. I privat sektor der man har Innskuddspensjon så er det kun grunnlønn som man får dette av. Kjenner ikke til noen som får beregnet innsliddspensjon av annet en grunnlønn. Alt av overtid, smusstillegg, bonuser osv i privat sektor gir ikke grunnlag for innskuddspensjon.
Om overtid og tillegg skulle vært regnet inn for sykepleiere så vil jo alle andre yrkesgrupper og fagforeninger kreve det samme..
 

Pensjon fra folketrygden derimot beregnes av all lønn, inkludert tillegg - også også for sykepleiere.

 

 

 

Anonymkode: 00889...f1e

Men dette er ikke vanlig tillegg. Det må føres utenom og sendes til godkjenning av klinikksjefen. Dette er ved et offentlig sykehus ja. 

Jeg har full forståelse for at vi ikke får dette i pensjon. Da måtte vi gått med på overtid og da hadde vi knapt sett det på lønnen. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er ikke vanlig tillegg. Det må føres utenom og sendes til godkjenning av klinikksjefen. Dette er ved et offentlig sykehus ja. 

Jeg har full forståelse for at vi ikke får dette i pensjon. Da måtte vi gått med på overtid og da hadde vi knapt sett det på lønnen. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Om det er vanlig tillegg eller ikke spiller ikke noen rolle. Betaler dere skatt av dette, så betales det også trygdeavgift av det. Og da er det grunnlag for pensjon.

Hvem som fører eller ikke fører og hva som føres eller ikke føres spiller ingen rolle, det dere får brutto er grunnlag for pensjon fra folketrygden, så lenge det betales skatt av.

Endret av Tarmegenbolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Og det gjenspeiler seg vel virkelig i lønna. Mannen min er lege og innkasserte rett over 2 mill i lønn i fjor. Han jobber på sykehus i samme avd som meg, men som lege. Han sover 6 timer pr natt som regel på vakt, jeg sitter 10 timer på operasjon og gir anestesi. Unner han hver krone jeg ( vi har felles økonomi), men at han skal tjene nesten 3 ganger så mye som meg er jeg usikker på om er riktig. De får gå lange vakter fordi de får mye hvile imellom, vi går korte fordi vi jobber hele vakta. Men legeforeningen er helt rå på forhandling av både lønn, kurs og andre goder, sykepleierforbundet er et dusteforbund som stort sett bare syter og klager, men ikke får til noe som helst. 

Anonymkode: 48549...da0

Litt forskjell i ansvaret dere har når dere er på vakt da? Og 3 års skole vs 6 år skole+turnus+spesialiseringen. Fullt forståelig at et lege tjener betraktelig mer enn en sykepleier. 

Anonymkode: aee4b...636

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt forskjell i ansvaret dere har når dere er på vakt da? Og 3 års skole vs 6 år skole+turnus+spesialiseringen. Fullt forståelig at et lege tjener betraktelig mer enn en sykepleier. 

Anonymkode: aee4b...636

Hvis den du siterer er anestesisykepleier (slik det høres ut som) har hun 3år skole + 2 års jobbing + 1,5-2 års skole igjen. Jeg er og AIO sykepleier og har master, altså 5 år som andre med master. Kutt ut naggingen om "bare" 3 år på skole som ligger implisitt i slike kommentarer. Ansvaret de har er nok forskjelling, men den pasienten ab forholder seg til kan bli varig hjerneskadet eller dø om hun gjør noe galt eller overser en alram på scopet. 

Anonymkode: d611e...c56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her motsier du jo deg selv. Hvis du avspaserer overtid er det jo i praksis ikke overtid, da er det fri time for time. Når vi blir sendt på fagdager, kurs eller andre pålagte ting er det også avspasering time mot time, dette teller selvsagt ikke med i lønnsgrunnlaget. Tillegg er kompensasjon for ubekvem arbeidstid, arbeider du ikke ubekvemt blir det heller ingen tillegg. Jobber jeg kveld er det tillegg for å jobbe ubekvemt, er jeg på kurs i samme tidsrom  er det avspasering. Så det er helt rett å ikke ta med tillegg, da det er grunnlønn som sammenlignes. På lik linje som at det vil være feil å ta med f.eks bonuser om man sammenligner med privat nærligsliv. 

Anonymkode: d611e...c56

Poenget er at timene vi avspaserer jobbes på kvelder og i helger, det vil si når sykepleiere får kvelds-, helge- og nattillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er ansatt i en særs uavhengig stilling. Han forventes jobbe 60-70 timer i uken. Gjerne mye reiser i tillegg. Han får hverken kveldstillegg eller avspasering.

 

det er rett og slett forventet. Leverer du heller ikke er det kniven på strupen å finn deg noe annet å gjøre.

 

Jeg som sykepleier derimot jobber mine timer, noen ekstranetter når jeg har lyst.

Men jeg har da virkelig ikke noe press og karrierejag. Det kan ikke sammenlignes. 
 

fornøyd med jobb og lønn. 

Anonymkode: e7525...5d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere tjener for dårlig. Jekk heller ned lønnen til statlige mellomledere.

Mann (44)

Anonymkode: 00489...ff6

Statlige mellomledere tjener alt for lite. De i Norge som tjener for mye, sammenlignet med andre land, er de ufaglærte, industriarbeidere og trygdede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Om det er vanlig tillegg eller ikke spiller ikke noen rolle. Betaler dere skatt av dette, så betales det også trygdeavgift av det. Og da er det grunnlag for pensjon.

Hvem som fører eller ikke fører og hva som føres eller ikke føres spiller ingen rolle, det dere får brutto er grunnlag for pensjon fra folketrygden, så lenge det betales skatt av.

Nei, slik er det ikke alltid. Jeg jobber som lokomotivfører og vi har ganske mye tillegg for natt og helg. På den tiden vi var i SPK var det et tak på 56.800,- i tillegg som talte med som pensjonsgivende. Alt over dette var ikke med. Hvordan det er nå er jeg litt usikker på men sjekk denne linken:

https://arbinn.nho.no/arbeidsliv/pensjon/tjenestepensjoner/artikler/ytelsespensjon/

Sitat:
Pensjonsgrunnlaget beregnes i utgangspunktet ut fra den lønn opp til 12 G vedkommende mottar fra bedriften. Det kan avtales andre beregningsmåter, herunder at det skal ses bort fra overtid, naturalytelser, utgiftsgodtgjørelser og andre varierende og midlertidige tillegg. Tillegg som fremstår som faste skal medregnes i lønnen. Mange typer tillegg er i praksis blitt ansett som "faste", som for eksempel nattillegg og skifttillegg.

Anonymkode: df234...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, slik er det ikke alltid. Jeg jobber som lokomotivfører og vi har ganske mye tillegg for natt og helg. På den tiden vi var i SPK var det et tak på 56.800,- i tillegg som talte med som pensjonsgivende. Alt over dette var ikke med. Hvordan det er nå er jeg litt usikker på men sjekk denne linken:

https://arbinn.nho.no/arbeidsliv/pensjon/tjenestepensjoner/artikler/ytelsespensjon/

Sitat:
Pensjonsgrunnlaget beregnes i utgangspunktet ut fra den lønn opp til 12 G vedkommende mottar fra bedriften. Det kan avtales andre beregningsmåter, herunder at det skal ses bort fra overtid, naturalytelser, utgiftsgodtgjørelser og andre varierende og midlertidige tillegg. Tillegg som fremstår som faste skal medregnes i lønnen. Mange typer tillegg er i praksis blitt ansett som "faste", som for eksempel nattillegg og skifttillegg.

Anonymkode: df234...932

Men nå snakker du om ytelsespensjon. Jeg snakker om folketrygdens pensjon. Den får dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 506.000 kr i årslønn (brutto). Er sykepleier med videreutdanning og jobber kun dagtid (ingen tillegg).

Anonymkode: 36d96...667

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialsykepleier 100%, utbetalt 26000 pr mnd.

Anonymkode: c30a8...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.4.2020 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har 52.000 kroner i månedslønn, da er alle tillegg inkludert i lønnen.

Anonymkode: ab17e...344

WTF, hvor jobber du og hvordan er vaktbelastningen???? Det er jo en saftig lederlønn det!

Anonymkode: 71850...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

WTF, hvor jobber du og hvordan er vaktbelastningen???? Det er jo en saftig lederlønn det!

Anonymkode: 71850...db8

... Eller var det før skatt 🙈

Anonymkode: 71850...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Du får deg nok en ekstrajobb på sykehjem som ufaglært. Er bare og søke om du virkelig mener at det er godt kompensert. Hos oss får ihvertfall ufaglærte samme tillegg som sykepleiere. 

Anonymkode: 686de...eae

Det hørtes rart ut. Ut fra mitt kjennskap til helsevesenet står tilleggene i tråd med timelønn. Lavere lønn, lavere tillegg....

Anonymkode: 04eca...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du fortsatt jobber 19 timers vakter er du kanskje ikke overlege enda?

Anonymkode: 7a5a1...371

Finnes overleger som har 19 timers vakter (som er maks når man skal være aktivt tilstede). Men ja, det vanlige som overlege er å gå 24-48 timers vakter. Da er vanligvis deler av vakten på jobb, og deler hjemme i bakvakt hvor mye tas på telefon, men hvor man risikerer å måtte jobbe alle 48 timene. Eller hvis man har en spesialitet som krever praktiske ferdigheter og en litt uerfaren assistentlege/LIS foran seg kan det være man må rykke ut opptil flere ganger (feks anestesi, kirurgiske fag). Og hjemmevakt er lønnet slik at man får betalt for hver 4.time. 

Anonymkode: 9e09a...550

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...