Gå til innhold

Hva får du i mnd som sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årslønn er strengt tatt det som bør sammenlignes, den er tariffregulert og i hovedsak likt for alle innen et arbeidsgiverområde. Å sammenligne vakttillegg er ikke relevant, de er ulike om man jobber i todelt eller tredelt turnus, har ulik vaktbelastning og hvor ofte man jobber helg. Vaktlengder er heller ikke like over alt, og det vil innvirke på tilleggene. Så å ta med faste tillegg blir bare rot, da det ikke kan sammenlignes. Skal man sammenligne med andre yrkesgrupper er det også grunnlønn man går ut fra. Her er oversikt over årslønn i spekter (spesialisthelsetjenesten

Minstelønnssatser

fra 1. august 2019

Sykepleier
0 år   - 410 000
4 år   - 425 000
8 år   - 450 000
10 år - 500 000

Spesialsykepleier
0 år   - 450 000
4 år   - 475 000
8 år   - 510 000
10 år - 538 000

 

 

Anonymkode: d611e...c56

Årslønn etter tilegg før skatt bør brukes som sammenligningsgrunnlag.


tenk hvor mange som jobber i salg som bare har 300.000 som symbolsk lønn men reell lønn er mye høyere siden den er provisjonsbasert. 

Anonymkode: e7525...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.4.2020 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Synes ikke sykepleier skal klage om de får 50 K i mnd

Anonymkode: 69042...02b

Er mange kvelder helger borte fra familien. Ekstravakter etc.. en spesial sykepleier vil jo kanskje få oppimot dette her men er fortsatt mye tung jobbing. 

Anonymkode: 2d81f...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Og det gjenspeiler seg vel virkelig i lønna. Mannen min er lege og innkasserte rett over 2 mill i lønn i fjor. Han jobber på sykehus i samme avd som meg, men som lege. Han sover 6 timer pr natt som regel på vakt, jeg sitter 10 timer på operasjon og gir anestesi. Unner han hver krone jeg ( vi har felles økonomi), men at han skal tjene nesten 3 ganger så mye som meg er jeg usikker på om er riktig. De får gå lange vakter fordi de får mye hvile imellom, vi går korte fordi vi jobber hele vakta. Men legeforeningen er helt rå på forhandling av både lønn, kurs og andre goder, sykepleierforbundet er et dusteforbund som stort sett bare syter og klager, men ikke får til noe som helst. 

Anonymkode: 48549...da0

Dette er vel mye av kjernen at leger og andre mer mannsdominerte yrker har vært bedre til å forhandle lønn. 

For det første synes jeg det er bra at dere får mer tillegg nå - det skulle bare mangle , og så er jeg jo sikker på at dere møter mye mer forståelse hos oss "folk flest" i kommende lønnsforhandlinger 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har nok gode argument for risikotillegg, men alle har jo gått inn i dette yrket i full forståelse med lønnsnivået. Men å tro at reallønn innen offentlig helsevesen vil kunne øke noe særlig etter den krisen vi står i nå er ønsketenkning. Offentlig sektor må jo også ha inntekt, og den inntekten synker. Det vil bare medføre innsparingstiltak, og personallønn er allerede en stor utgift.

Sykepleiere burde alle kunne ha 100% stillinger, det er åpenbart, samtidig har man en sikker jobb og inntekt når man jobber i offentlig - noe andre yrker som kanskje ligg noe høyere i lønn i privat sektor ikke har. Å ha en bortimot bombesikker inntekt i offentlig sektor og kunne planlegge livet utifra dette er faktisk minst like viktig som lønnsnivået.

Anonymkode: 00889...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årslønn er strengt tatt det som bør sammenlignes, den er tariffregulert og i hovedsak likt for alle innen et arbeidsgiverområde. Å sammenligne vakttillegg er ikke relevant, de er ulike om man jobber i todelt eller tredelt turnus, har ulik vaktbelastning og hvor ofte man jobber helg. Vaktlengder er heller ikke like over alt, og det vil innvirke på tilleggene. Så å ta med faste tillegg blir bare rot, da det ikke kan sammenlignes. Skal man sammenligne med andre yrkesgrupper er det også grunnlønn man går ut fra. Her er oversikt over årslønn i spekter (spesialisthelsetjenesten

Minstelønnssatser

fra 1. august 2019

Sykepleier
0 år   - 410 000
4 år   - 425 000
8 år   - 450 000
10 år - 500 000

Spesialsykepleier
0 år   - 450 000
4 år   - 475 000
8 år   - 510 000
10 år - 538 000

 

 

Anonymkode: d611e...c56

Å ikke ta med faste tillegg blir etter min mening helt feil. Mange andre har tillegg inkludert i lønnen sin. Eksempelvis har veldig mange som jobber i administrative stillinger normal overtid innbakt i lønnen, slik at overtid lønnes kun med avspasering time mot time. Hos oss jobber fe fleste 50-100 timer overtid i året og avspaserer dette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får utbetalt rundt 36 000 i mnd. Jobber på poliklinikk. Har en ekstraordinær avtale som gir oss spl 150 000 mer i året og legene får tre ganger mer enn oss. 

Grunnlønnen er på 450 000 men jeg bikker over 600 000 pga denne avtalen om planlagt overtid. Men disse pengene blir desverre ikke en del av pensjonen. De blir heller ikke innregnet ved permisjon eller sykemelding. Det er "svarte" penger vi skatter av. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleiere tjener for dårlig. Jekk heller ned lønnen til statlige mellomledere.

Mann (44)

Anonymkode: 00489...ff6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får utbetalt rundt 36 000 i mnd. Jobber på poliklinikk. Har en ekstraordinær avtale som gir oss spl 150 000 mer i året og legene får tre ganger mer enn oss. 

Grunnlønnen er på 450 000 men jeg bikker over 600 000 pga denne avtalen om planlagt overtid. Men disse pengene blir desverre ikke en del av pensjonen. De blir heller ikke innregnet ved permisjon eller sykemelding. Det er "svarte" penger vi skatter av. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Grunnpensjon er det vel grunnlag for uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har videreutdanning i kreftsykepleie (master) og jobber 100% i sykehus. Har utbetalt 31k i måneden inkludert alle tillegg. 

Anonymkode: 7a5a1...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Grunnpensjon er det vel grunnlag for uansett?

Nei kun for grunnlønnen min på 450 000. Dette er en avtale utenom nsf. De ønsker at vi skal få for en vanlig avtale om overtid men det er et hav av forskjell i timen så det var ikke ønsket. Denne avtalen ble gjort for mange år siden så jeg var ikke med å utarbeide den. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei kun for grunnlønnen min på 450 000. Dette er en avtale utenom nsf. De ønsker at vi skal få for en vanlig avtale om overtid men det er et hav av forskjell i timen så det var ikke ønsket. Denne avtalen ble gjort for mange år siden så jeg var ikke med å utarbeide den. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Uavhengig av hvem som skrev avtalen er det jo pensjonsgivende inntekt? Jeg forstår det om det ikke gir grunnlag for tilleggspensjonsordningene, men den grunnleggende er vanskelig å komme unna. Likevel snakker vi om stat/kommune som ofte ikke har noe problem med å tilpasse regler til egen fordel, så det kan godt være at det du sier stemmer.

Endret av Tarmegenbolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 17.59, AnonymBruker skrev:

Han jobber på sykehus i samme avd som meg, men som lege. Han sover 6 timer pr natt som regel på vakt, jeg sitter 10 timer på operasjon og gir anestesi. Unner han hver krone jeg ( vi har felles økonomi), men at han

Kan ikke fatte hva det klages over?! Synes dere har veldig gode lønner jeg!!

Bedre enn meg - siviløkonom (master) som er daglig leder for et mindre firma (ansatt, ingen egeninteresser) og derfor jobber «hele tiden». Jeg har aldri en dag der jeg ikke må legge inn minst 1-2 timer, om det så skulle være ferie, søndag, kvelder eller sykedag. Og mitt inntrykk er at lønnen min er helt vanlig..,
Jeg lurer på om dere egentlig har noen bakkekontakt med vanlige lønnsnivåer? Eller er dere bare blitt vant til at det skal klages på, og blendet av legenes høye lønninger?

Anonymkode: 15372...c03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har videreutdanning i kreftsykepleie (master) og jobber 100% i sykehus. Har utbetalt 31k i måneden inkludert alle tillegg. 

Anonymkode: 7a5a1...371

Hva en har utbetalt sier jo ikke all verden. Ma kan jo sette skattetrekket langt høyere enn nødvendig om man ønsker. Eller lavere for den del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Uavhengig av hvem som skrev avtalen er det jo pensjonsgivende inntekt? Jeg forstår det om det ikke gir grunnlag for tilleggspensjonsordningene, men den grunnleggende er vanskelig å komme unna. Likevel snakker vi om stat/kommune som ofte ikke har noe problem med å tilpasse regler til egen fordel, så det kan godt være at det du sier stemmer.

Nei det er ikke pensjonsgivende inntekt. 

Hver mnd går vi inn i personalportalen og fører hvor mange av disse "vaktene" vi har hatt. Det kommer i egen rubrikk i lønnslippen. Det kalles ekstraordinær aktivitet. 

Jeg har nettopp vært i fødselspermisjon og da fikk jeg kun grunnlønn. Du tjener ikke pengene om du ikke jobber de. Hver vakt får vi 3500 kr for å jobbe tre ekstra timer. Avdelingen kan ikke utbetale dette til alle som er i permisjon, sykemeldt eller pensjon. Man får de kun når man fysisk jobber. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Brunello skrev:

Å ikke ta med faste tillegg blir etter min mening helt feil. Mange andre har tillegg inkludert i lønnen sin. Eksempelvis har veldig mange som jobber i administrative stillinger normal overtid innbakt i lønnen, slik at overtid lønnes kun med avspasering time mot time. Hos oss jobber fe fleste 50-100 timer overtid i året og avspaserer dette. 

Her motsier du jo deg selv. Hvis du avspaserer overtid er det jo i praksis ikke overtid, da er det fri time for time. Når vi blir sendt på fagdager, kurs eller andre pålagte ting er det også avspasering time mot time, dette teller selvsagt ikke med i lønnsgrunnlaget. Tillegg er kompensasjon for ubekvem arbeidstid, arbeider du ikke ubekvemt blir det heller ingen tillegg. Jobber jeg kveld er det tillegg for å jobbe ubekvemt, er jeg på kurs i samme tidsrom  er det avspasering. Så det er helt rett å ikke ta med tillegg, da det er grunnlønn som sammenlignes. På lik linje som at det vil være feil å ta med f.eks bonuser om man sammenligner med privat nærligsliv. 

Anonymkode: d611e...c56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke fatte hva det klages over?! Synes dere har veldig gode lønner jeg!!

Bedre enn meg - siviløkonom (master) som er daglig leder for et mindre firma (ansatt, ingen egeninteresser) og derfor jobber «hele tiden». Jeg har aldri en dag der jeg ikke må legge inn minst 1-2 timer, om det så skulle være ferie, søndag, kvelder eller sykedag. Og mitt inntrykk er at lønnen min er helt vanlig..,
Jeg lurer på om dere egentlig har noen bakkekontakt med vanlige lønnsnivåer? Eller er dere bare blitt vant til at det skal klages på, og blendet av legenes høye lønninger?

Anonymkode: 15372...c03

Hva har du i månedslønn?

Anonymkode: 7a5a1...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke pensjonsgivende inntekt. 

Hver mnd går vi inn i personalportalen og fører hvor mange av disse "vaktene" vi har hatt. Det kommer i egen rubrikk i lønnslippen. Det kalles ekstraordinær aktivitet. 

Jeg har nettopp vært i fødselspermisjon og da fikk jeg kun grunnlønn. Du tjener ikke pengene om du ikke jobber de. Hver vakt får vi 3500 kr for å jobbe tre ekstra timer. Avdelingen kan ikke utbetale dette til alle som er i permisjon, sykemeldt eller pensjon. Man får de kun når man fysisk jobber. 

Anonymkode: 8adad...0c2

Det hadde vært interessant å se hva som faktisk står i avtalen. For inntekt man skatter av skal være pensjonsgivende i folketrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du i månedslønn?

Anonymkode: 7a5a1...371

41.666,- brutto.

500.000/år.

Anonymkode: 15372...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns sykepleiere tjener bra sammenlignet med utdanningsnivået. Det er tross alt bare en treårig utdanning for de fleste. I tilegg er det en jobb man ikke jobber 60-70 timer i uken. 
 

Det jeg derimot syns er feil er systemet rundt. Alle sykepleiere skulle fått tilbud om 100% om ønskelig, individuelle lønnsbetingelser, helseforsikring og flere goder. 

Anonymkode: e7525...5d3

For å få til 100% stilling til alle må sykepleierne akseptere å jobbe annenhver helg, slik som man gjør i andre turnus-yrker med høy arbeidsbelastning i helg. 

Så lenge sykepleierforbundet insisterer på jobbing kun 3.hver helg blir det fortsatt små deltidsstillinger til de fleste, slik at de må ta masse ekstravakter. Dermed ender de eldste, med 100% stilling, opp med å jobbe hver 3.helg mens de yngste må jobbe 3 av 4 helger for å få økonomien til å gå rundt. Rettferdig? Neppe. 

Anonymkode: df234...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Og det gjenspeiler seg vel virkelig i lønna. Mannen min er lege og innkasserte rett over 2 mill i lønn i fjor. Han jobber på sykehus i samme avd som meg, men som lege. Han sover 6 timer pr natt som regel på vakt, jeg sitter 10 timer på operasjon og gir anestesi. Unner han hver krone jeg ( vi har felles økonomi), men at han skal tjene nesten 3 ganger så mye som meg er jeg usikker på om er riktig. De får gå lange vakter fordi de får mye hvile imellom, vi går korte fordi vi jobber hele vakta. Men legeforeningen er helt rå på forhandling av både lønn, kurs og andre goder, sykepleierforbundet er et dusteforbund som stort sett bare syter og klager, men ikke får til noe som helst. 

Anonymkode: 48549...da0

Det er en uvanlig høy legelønn for en som jobber på sykehus! Jeg jobber 60 timers uker på sykehus og hver 3.helg. Lange nattevakter, hvor man kanskje får hvilt i 1-2 av de totalt 19 timene man løper rundt. Er fødselslege. Tjener med alle tillegg under 1 mill i året.

Anonymkode: d9a94...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...