Gå til innhold

Hva får du i mnd som sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

36 000 kr utbetalt imnd.  Sykepleier i dagstilling med mastergrad(husk at ikke alle har turnustillegg). Dvs 5 års høgskole. 

Kan ikke si jeg er fornøyd med det når det sammenlignes med andre med lik lengde på utdanning👎

 

 

Anonymkode: 7cfb4...231

Jeg har doktorgrad og har mindre enn 36000 utbetalt i mnd

Anonymkode: 94793...549

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har doktorgrad og har mindre enn 36000 utbetalt i mnd

Anonymkode: 94793...549

Ja da skjønner jeg at du heller ikke er fornøyd!

Anonymkode: 7cfb4...231

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 85%, utbetalt 28 000 i mnd ca inkludert alle tillegg,  bortsett fra helligdagstillegg som kommer ekstra noen mnd

Hadde vel 40 000 brutto

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2020 den 15.45):

Sammenlignet med hvem? Butikkansatt? Frisør? Husk at spl har minimum 3 år på høyskole, veldig mange har videreutdanning på 1-2 år. Masse kurs etc. Spl har ansvar over liv og død, de jobber dag og natt, utsettes for smitte, vold fr pasienter osv. De må regne med å jobbe helligdager osv.

Anonymkode: 694af...0cf

Ja, men de som har videreutdanning har jo betalt for det. 
De fleste yrker har masse kurs! 
Du jobber ikke både dag og natt, du har kun din vakt. 
Liv og død? Vel, legen har jo det øverste ansvaret. Sykepl får beskjed om hva de skal gjøre av lege. 
dere legger opp dosetter etter det legen har konkludert med. 

Anonymkode: 411a2...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på ansiennitet, alle har lavere lønn de første årene. 
Jeg har fagbrev i barnehage og har 500.000 i året.  Med full ansiennitet. 
Og gjett om vi er utsatt for smitte, har lav bemanning, plantid vi ikke får tid til. 
Vi burde fått høyere lønn

Anonymkode: 411a2...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier med videreutdanning i dagjobb (full ansinitet og 10 000 ekstra pga lokale forhandlinger). Utbetalt ca 34000 etter skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

36 000 kr utbetalt imnd.  Sykepleier i dagstilling med mastergrad(husk at ikke alle har turnustillegg). Dvs 5 års høgskole. 

Kan ikke si jeg er fornøyd med det når det sammenlignes med andre med lik lengde på utdanning👎

 

 

Anonymkode: 7cfb4...231

Når skal dere forstå at lengden på utdannelsen har absolutt null nada niks å si for lønnsnivået? :klo: 

Anonymkode: 4ab5f...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når skal dere forstå at lengden på utdannelsen har absolutt null nada niks å si for lønnsnivået? :klo: 

Anonymkode: 4ab5f...a6b

Vi har forstått det for lengst, betyr ikke at vi mener det blr fortsette sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Vi har forstått det for lengst, betyr ikke at vi mener det blr fortsette sånn

Nei vel. Hva er årsaken til at dere tenker at lønn skal fastsettes i forhold til lengden på utdanningen da? :klo: 
Og reflekterer dere over at sykepleiere i turnus har et tillegg i lønna veldig mange steder, slik at de ligger høyere i lønn enn andre offentlige ansatte med 3-årig høyskoleutdanning? Er dette greit i henhold til din logikk ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 4ab5f...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErGlad skrev (På 10.4.2020 den 16.52):

Det er vel ikke så enkelt å få ekstrajobb på sykehjem!

Det er veldig enkelt. Det er bare å søke. Du får jobb, utenom hvis du har rulleblad.

Hilsen nyutdannet sykepleier som jobbet på sykehjem under studiene. Til og med kassafolk på rema 1000 jobbet på sykhjemmet jeg jobbet på.

Anonymkode: 41ce1...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 12.4.2020 den 1.55):

Hvorfor skriver så mange hva de har utbetalt? Det er helt uvesentlig. Det vesentlige er grunnlønn. I tillegg bør en ta med faste vakttillegg. Ekstravakter og tilfeldige helligdagstillegg er ikke relevant.

At sykepleiere kan ha turnus og en del jobb på ugunstig tidspunkt er velkjent. Det er imidlertid ikke bare negativt. De sykepleierne jeg kjenner har relativt ofte langhelger med fri fra torsdag til og ned mandag.

Er vanskelig. Hvor mange timer jobber man faktisk, er lunsj betalt... Og så videre. Husker en gang når jeg var ung. Navnet mitt var på topplisten i lokalavisen når skattelistene kom, men hadde lavere grunnlønn per time enn hva nyutdannede sykepleiere i kommunen hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei vel. Hva er årsaken til at dere tenker at lønn skal fastsettes i forhold til lengden på utdanningen da? :klo: 
Og reflekterer dere over at sykepleiere i turnus har et tillegg i lønna veldig mange steder, slik at de ligger høyere i lønn enn andre offentlige ansatte med 3-årig høyskoleutdanning? Er dette greit i henhold til din logikk ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 4ab5f...a6b

Tatt i betraktning at per idag får sykepleiere mindre gjennom livsløpet enn helsefagarbeidere, så mener jeg absolutt lønna må opp ja. Synes i offentlige stillinger at lønna med lik lenge på utdanning være den samme. Hvorfor skal helse lønnes dårligere enn ingeniør f eks?

Og om jeg synes vi skal ha betalt for ubekvem arbeidstid, ja, synes ikke du?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig normal årslønn for en sykepleier? Jeg er sykepleier og har 650 000 i året brutto. Det er vel ganske vanlig, er det ikke? 

Anonymkode: a8656...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er egentlig normal årslønn for en sykepleier? Jeg er sykepleier og har 650 000 i året brutto. Det er vel ganske vanlig, er det ikke? 

Anonymkode: a8656...a5d

Da har lønna blitt bedre. 

Er elektriker med 650 000 i grunnlønn men pleid å ligge over sykepleiere

Anonymkode: 48049...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da har lønna blitt bedre. 

Er elektriker med 650 000 i grunnlønn men pleid å ligge over sykepleiere

Anonymkode: 48049...95f

Grunnlønna til en sykepleier er nok ikke så høyt, men brutto totalt.

Anonymkode: a8656...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

90k brutto, men vet jeg ikke er en gjennomsnittlig sykepleier mtp lønn 😅

Anonymkode: 79428...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 minutter siden):

Tatt i betraktning at per idag får sykepleiere mindre gjennom livsløpet enn helsefagarbeidere, så mener jeg absolutt lønna må opp ja. Synes i offentlige stillinger at lønna med lik lenge på utdanning være den samme. Hvorfor skal helse lønnes dårligere enn ingeniør f eks?

Og om jeg synes vi skal ha betalt for ubekvem arbeidstid, ja, synes ikke du?

Kilde på påstanden om at helsefagarbeidere har høyere livsløpsinntekt enn sykepleiere? En artikkel fra Sykepleien i 2019 påstår det motsatte. 🤷‍♀️ «Forventet livsløpsinntekt var på 8,98 millioner kroner før skatt for sykepleierne. Hjelpepleierne og helsefagarbeiderne kom på jumboplassen med 7,99 millioner kroner».

Lønnstillegget jeg refererer til er et tillegg på grunnlønna, ikke for ubekvem arbeidstid… T-trinn kommer på toppen. Så da spør jeg igjen; Hvordan passer det inn i din logikk at sykepleiere i turnus mange steder har høyere grunnlønn enn andre offentlige ansatte med 3-årig høyskoleutdannelse, når du argumenterer for at det bør være lik lønn for lik utdanningslengde? 

Når det gjelder hvorfor ingeniører ofte lønnes høyere enn sykepleiere i offentlig sektor er det enkelt å svare på; Det er høy etterspørsel etter ingeniører i privat sektor, ergo må offentlig sektor lønne denne gruppen høyere for å i det hele tatt få søkere. De færreste ville ha valgt å søke seg til det offentlige dersom de lett kunne ha fått en jobb med langt høyere lønn i offentlig sektor. Jeg mistenker dog at du overvurderer lønnsnivået til ingeniører med 3-årig høyskole/universitetsutdannelse da man som ingeniør bør ha Mastergrad eller veldig lang erfaring for å tjene særlig godt. 
 

 

Anonymkode: 4ab5f...a6b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kilde på påstanden om at helsefagarbeidere har høyere livsløpsinntekt enn sykepleiere? En artikkel fra Sykepleien i 2019 påstår det motsatte. 🤷‍♀️ «Forventet livsløpsinntekt var på 8,98 millioner kroner før skatt for sykepleierne. Hjelpepleierne og helsefagarbeiderne kom på jumboplassen med 7,99 millioner kroner».

Lønnstillegget jeg refererer til er et tillegg på grunnlønna, ikke for ubekvem arbeidstid… T-trinn kommer på toppen. Så da spør jeg igjen; Hvordan passer det inn i din logikk at sykepleiere i turnus mange steder har høyere grunnlønn enn andre offentlige ansatte med 3-årig høyskoleutdannelse, når du argumenterer for at det bør være lik lønn for lik utdanningslengde? 

Når det gjelder hvorfor ingeniører ofte lønnes høyere enn sykepleiere i offentlig sektor er det enkelt å svare på; Det er høy etterspørsel etter ingeniører i privat sektor, ergo må offentlig sektor lønne denne gruppen høyere for å i det hele tatt få søkere. De færreste ville ha valgt å søke seg til det offentlige dersom de lett kunne ha fått en jobb med langt høyere lønn i offentlig sektor. Jeg mistenker dog at du overvurderer lønnsnivået til ingeniører med 3-årig høyskole/universitetsutdannelse da man som ingeniør bør ha Mastergrad eller veldig lang erfaring for å tjene særlig godt. 
 

 

Anonymkode: 4ab5f...a6b

https://www.forskning.no/ntb-utdanning/hoyere-utdanning-lonner-seg-ikke-for-alle/2117796

Sykepleier er på denne lista. Hvem i offentlig sektor med 3-årig universitetsutdannelse har lavere grunnlønn enn oss? Jeg mener selvsagt at ingen skal ha det...

Sitat

"

Noen høyere utdanninger er mindre lønnsomme enn bare videregående skole, ifølge Unio.

Det gjelder blant andre universitets- og høyskoleutdanninger som diakon, barnehagelærer, ergoterapi, tannpleier, bibliotekutdanninger, pedagogikk, allmennfaglærer, adjunkt, sykepleier og radiograf."

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (53 minutter siden):

Tatt i betraktning at per idag får sykepleiere mindre gjennom livsløpet enn helsefagarbeidere, så mener jeg absolutt lønna må opp ja. Synes i offentlige stillinger at lønna med lik lenge på utdanning være den samme. Hvorfor skal helse lønnes dårligere enn ingeniør f eks?

Og om jeg synes vi skal ha betalt for ubekvem arbeidstid, ja, synes ikke du?

Det handler ikke om lengde på utdanning, det handler om konkurrerende arbeidsgivere (hvor mye lønner de?) og tilgang på arbeidskraft. Lykke til med å innføre en flat lønnsstruktur i det offentlige. Alle med bachelor tjener det samme, alle med master tjener det samme, alle med PhD tjener det samme… Kompetanse det offentlige desperat trenger hadde lekket ut til det private. Det skjer jo med sykepleiere også, men det er færre alternative arbeidsplasser å ta av. 
I tillegg er antall personer av betydning. Det er forskjell på at en kommune må betale tre ingeniører 1 million i året vs at samme kommune må betale 50 sykepleiere 1 million i året. 
 

Dere burde hatt bedre betalt for ubekvem arbeidstid. 
 

Og at utdanning ikke lønner seg gjelder MANGE yrkesgrupper, det handler ikke om sykepleiere, det handler om at Norge har en sammenpresset lønnsstruktur. 

Anonymkode: 26268...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...