Gå til innhold

Talla (snapchat)

Lolland78

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Mowepe skrev:

den dama eier ikke skam i livet... 

True. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina1975
39 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Nei, men hun har vist feilmeldinger på bilen og spurt om hjelp, mangler deler og skal helst ha det fikset «nå» som i utenfor normal arbeidstid/kvelden. Hun har gjort det 2 ganger før med vil, og en gang med oppvaskmaskina som var gåen. Er tydelig på at hun trenger hjelp og fiks via snap.

Trodde hun hadde så stålkontroll på økonomien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mellion skrev:

Var det venninna eller dattera som kjørte den mopeden? 

Er ikke en moped

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, martineemilie skrev:

Er ikke en moped

Den kjørte ihvertfall veldig fort på et fortau.. moped eller ei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En elektrisk sykkel skal i Norge kun tilføre hjelpekraft til hjulene når syklisten trør. Et unntak fra dette er opp til 6kmt for å «starte». Men jeg såg ingen trøer på det kjøretøyet der. Så sannsynligvis var det en moped, med tilhørende krav om førerkort klasse M, ansvarsforsikring og godkjent klassing av kjøretøyet. For å ikke nevne hjelm og 16 års aldersgrense.

Litt mer teknisk her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra nett:

"Med denne elsykkelen trenger du ingen registrering eller førerkort . El sykkelen kan brukes på alle gangstier og veier foruten motorveier. Kan brukes alle steder hvor du har lov til å sykle, som på gang og sykkelsti samt i skog og mark. Det er ingen aldersgrense på denne el sykkelen, men vi anbefaler at du er minst 13 år."

Kan fort ta feil når man ser kjapt på de, så skjønner at mange tror det er en vanlig scooter og at man må være 16 for å kjøre den 😊

Endret av Flettfrid
La til tekst.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Flettfrid skrev:

Hentet fra nett:

"Med denne elsykkelen trenger du ingen registrering eller førerkort . El sykkelen kan brukes på alle gangstier og veier foruten motorveier. Kan brukes alle steder hvor du har lov til å sykle, som på gang og sykkelsti samt i skog og mark. Det er ingen aldersgrense på denne el sykkelen, men vi anbefaler at du er minst 13 år."

Kan fort ta feil når man ser kjapt på de, så skjønner at mange tror det er en vanlig scooter og at man må være 16 for å kjøre den 😊

Hastigheten som avgjør, maks hastighet på 20 km/t om ikke skal den registreres som motorkjøretøy. Tantebarn på 15 år der mor er kjørelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 kmt står det rundt om på nett der jeg har lest, vegvesenet sin side osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ha førerkort for å kjøre el-moped?

Sv: Ja, man må ha førerkort klasse AM for å kjøre (elektrisk) moped. Hvis du har eller tar førerkort for motorsykkel eller bil, får du rett til å føre alle typer moped. Se utfyllende informasjon hos Statens vegvesen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Flettfrid skrev:

Hentet fra nett:

Men det er som nevnt altså noen krav som må innfris for at det skal være en el sykkel. Et av disse som er nevnt tidligere er st sykkelen går i maks 6kmt uten å trø selv. Føreren på videoen trør ikke en eneste gang og for meg virker farten å være en del høyere enn 6kmt.

Og man må ikke stole på alle forhandlere her. De store kjedene vet hva de gjør men det finnes et flust av mindre og useriøse forhandlere som importerer og selger kjøretøy som ikke er lovlige på norske veier, eller uten å vite hvilken klasse kjøretøyet de selger er i. Og det er lett å skrive på nettsiden at kjøretøyet er lovlig.

Men om vi nå uansett ser bort fra kjøretøyet ett øyeblikk og ser på situasjonen som blir filmet. Hun som blir filmet har på seg noe som jeg vil påstå at såvidt kan kalles en sykkelhjelm, kjører på fortauet i minst 6kmt(jeg tipper egentlig at farten er rundt 10-12kmt), har ikke så mye fokus fremover(kikker mye mot kamera) og kjører svært uforsvarlig igjennom det krysset der. Det vies lite oppmerksomhet til folk, dyr eller andre trafikanter som kan komme fra venstre bak hekken. Og hadde «syklisten» her kræsjet med en person ville skadene på den personen vært betydelige. Og hadde «syklisten» kræsjet med et annet kjøretøy kunne syklisten selv ha skadet seg ganske alvorlig.

Jeg er lite imponert over filmklippet.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det enda ikke blitt trukket en vinner av gavekort på tatovering hos henne, eller er jeg blind? Trodde det skulle trekkes 1. juli? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, nomore82 skrev:

Men om vi nå uansett ser bort fra kjøretøyet ett øyeblikk og ser på situasjonen som blir filmet. Hun som blir filmet har på seg noe som jeg vil påstå at såvidt kan kalles en sykkelhjelm, kjører på fortauet i minst 6kmt(jeg tipper egentlig at farten er rundt 10-12kmt), har ikke så mye fokus fremover(kikker mye mot kamera) og kjører svært uforsvarlig igjennom det krysset der. Det vies lite oppmerksomhet til folk, dyr eller andre trafikanter som kan komme fra venstre bak hekken. Og hadde «syklisten» her kræsjet med en person ville skadene på den personen vært betydelige. Og hadde «syklisten» kræsjet med et annet kjøretøy kunne syklisten selv ha skadet seg ganske alvorlig.

Jeg er lite imponert over filmklippet.

Enig i alt dette, men det blir "en annen diskusjon" enn det jeg svarte på som du siterte meg på. 

I tillegg er det vist ikke påbudt med sykkelhjelm heller for å kjøre en slik. Det forundrer meg mer. 

At farten var mer en 6 kmt uten at hun tråkker har nok med nedoverbakke/helling å gjøre. Jenta har nok sitt på det tørre når det gjelder kjøretøy, lovlighet aldersmessig og bruk av hjelm. 

Kjøremåte,filming osv er en annen sak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jeg ser deg skrev:

Må jeg ha førerkort for å kjøre el-moped?

Sv: Ja, man må ha førerkort klasse AM for å kjøre (elektrisk) moped. Hvis du har eller tar førerkort for motorsykkel eller bil, får du rett til å føre alle typer moped. Se utfyllende informasjon hos Statens vegvesen.

El-moped og El-sykkel  blir ikke det samme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke elsykkelen på de samme områdene som vanlige sykler og du er ikke forpliktet til å registrere sykkelen. Det er ikke påbudt med sykkelhjelm, men vi oppfordrer alle syklister til å bruke dette.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, nomore82 skrev:

En elektrisk sykkel skal i Norge kun tilføre hjelpekraft til hjulene når syklisten trør. Et unntak fra dette er opp til 6kmt for å «starte». Men jeg såg ingen trøer på det kjøretøyet der. Så sannsynligvis var det en moped, med tilhørende krav om førerkort klasse M, ansvarsforsikring og godkjent klassing av kjøretøyet. For å ikke nevne hjelm og 16 års aldersgrense.

Litt mer teknisk her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel

Det er pedaler på den også så den er lovlig og ingen aldersgrense 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, nomore82 skrev:

Hvis du ser bildet som er på instagramen til tallla ser du pedalene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å lære opp barna til å ikke se fremover når de kjører også. 😊 Viktigere å filme og distrahere mest mulig. For et nek. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...