Gå til innhold

Når bruden bestemmer hva gjestene har på seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.2.2020 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har en nydelig kjole som er veldig passende både til sted, årstid og dresscode. Den er virkelig helt perfekt. I tillegg føler jeg meg veldig fin i den. Jeg har akkurat født et barn, så jeg føler meg generelt lite fresh. Det er også en ganske dyr kjole. Men den er sort. Og det er forbudt. Bruden sier jeg kan gå i mørke blått, men ikke sort. 
I og med at jeg har fått denne beskjeden så direkte føler jeg at jeg må ut å kjøpe nytt antrekk.. Jeg kan jo ikke møte opp i sort kjole! 

ts

Anonymkode: 4c765...8d2

jeg er konservativ mht kleskoder i bryllup, og synes alle bør unngå rødt og hvitt. Men den regelen om at man ikke kan gå i sort- den gjelder ikke lenger!! Det er 100 år siden folk assosierte sort kun med begravelse. Idag er det helt vanlig at festkjoler er sorte, og det er ikke en farge som utkonkurrerer bruden heller. 

Anonymkode: 210c8...93d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.3.2020 den 16.13, AnonymBruker skrev:

Gammel skikk og bruk? Jeg har «Skikk og bruk» fra 60-tallet i bokhyllen, det står ingenting om forbud mot rød kjole der. Det atår om hvit (reservert for bruden) og svart(sørgefarge), men ingenting om rødt. Jeg har sett bilde av Danmarks dronning Margrethe i bryllup i rød kjole, tror noen at hun ville bryte skikk og bruk?  Dette forbudet mot rødt har jeg bare lest om i diskusjonsfora på nett.

Anonymkode: b68f6...fd9

jeg var i et bryllup der forloveren hadde høyrød kjole, og da forsto jeg plutselig veldig godt hvorfor mange mener man bør unngå rødt. Forloveren dominerer fullstendig på alle bilder som ble tatt den dagen - høyrødt er en utrolig dominerende farge. Hvis poenget er å la bruden skinne alene, så bør man unngå rødt.

Anonymkode: 210c8...93d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg var i et bryllup der forloveren hadde høyrød kjole, og da forsto jeg plutselig veldig godt hvorfor mange mener man bør unngå rødt. Forloveren dominerer fullstendig på alle bilder som ble tatt den dagen - høyrødt er en utrolig dominerende farge. Hvis poenget er å la bruden skinne alene, så bør man unngå rødt.

Anonymkode: 210c8...93d

Hva med knall rosa, knall blå, knall grønn, knall gul. Alle sterke og klare farger er dominerende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg er konservativ mht kleskoder i bryllup, og synes alle bør unngå rødt og hvitt. Men den regelen om at man ikke kan gå i sort- den gjelder ikke lenger!! Det er 100 år siden folk assosierte sort kun med begravelse. Idag er det helt vanlig at festkjoler er sorte, og det er ikke en farge som utkonkurrerer bruden heller. 

Anonymkode: 210c8...93d

Nei, sort har vært en vanlig farge i over 100 år. Morsomt at du tenker du er konservativ, men synes sort er bedre enn rødt. Men men, du om det, folk får mene hva de vil, men ikke argumenter med liksom-historie 

28 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg var i et bryllup der forloveren hadde høyrød kjole, og da forsto jeg plutselig veldig godt hvorfor mange mener man bør unngå rødt. Forloveren dominerer fullstendig på alle bilder som ble tatt den dagen - høyrødt er en utrolig dominerende farge. Hvis poenget er å la bruden skinne alene, så bør man unngå rødt.

Anonymkode: 210c8...93d

Min forlover hadde knall rosa kjole i glatt stoff. Alle skjønte hvem som var bruden likevel, gitt. Og jeg syntes helt fint på bilder. Om ingen andre enn bruden skal synes er det faktisk lurt at alle andre også bruker hvitt, og står mot en hvit vegg. Gult, grønt, rødt og alle fargene i spekterene mellom disse er iøynefallende, spesielt i klare, mettede nyanser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Krok1 skrev:

Nei, sort har vært en vanlig farge i over 100 år. Morsomt at du tenker du er konservativ, men synes sort er bedre enn rødt. Men men, du om det, folk får mene hva de vil, men ikke argumenter med liksom-historie 

Min forlover hadde knall rosa kjole i glatt stoff. Alle skjønte hvem som var bruden likevel, gitt. Og jeg syntes helt fint på bilder. Om ingen andre enn bruden skal synes er det faktisk lurt at alle andre også bruker hvitt, og står mot en hvit vegg. Gult, grønt, rødt og alle fargene i spekterene mellom disse er iøynefallende, spesielt i klare, mettede nyanser. 

eh, nå er det jo ikke det at man kan bli forvekslet med bruden som er problemet med rødt.

Poenget er at det er uhøflig å trekke oppmerksomheten mot seg selv med et oppsiktsvekkende antrekk, og rødt faller fort i den kategorien. Men jeg er forsåvidt enig med deg i at det ikke er fargen i seg selv som gjør det. Selv en beige hatt har blitt kritisert på bred basis for å være en oppmerksomhetstyv i et bryllup.

Anonymkode: 210c8...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

eh, nå er det jo ikke det at man kan bli forvekslet med bruden som er problemet med rødt.

Poenget er at det er uhøflig å trekke oppmerksomheten mot seg selv med et oppsiktsvekkende antrekk, og rødt faller fort i den kategorien. Men jeg er forsåvidt enig med deg i at det ikke er fargen i seg selv som gjør det. Selv en beige hatt har blitt kritisert på bred basis for å være en oppmerksomhetstyv i et bryllup.

Anonymkode: 210c8...93d

Jeg, for min del, tenker at det har ingenting med farge å gjøre. Jeg er en gammal snerpe selv, som rynker på nesen når kidsa kommer i kirken med bare skuldre, hullkort, åpne sko, dongeribukse og skjorte, herrebunad uten jakke. Det er sånne ting som i min omgangskrets stjeler mye mer oppmerksomhet enn en rød kjole.. Eller en beige en. Jeg hadde høyt blodtrykk i hele fjor sommer da moten var brudgommen og hans 13 forlovere (når begynte vi med dette igjen?) I shorts.... Shorts... Og tennissokker. 

Samtidig synes jeg de beste bryllupene er de der brudeparet gjør sin greie. Har riktignok aldri vært i bryllup der greiene har vært komplisert og full av rare krav og regler. Men om jeg hadde blitt invitert til bryllup uten kleskode, med antrekkkravet "shorts og korte kjolerc, ja... Da hadde jeg gjort gode miner til slett spill og rocka det. Skal love deg jeg hadde syntes godt på bildene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det varierer mye mtp omgangskrets.

I vår familie og omgangskrets av venner er det feks heller ikke normalt å sitte til bords med partner. Følger konservative skikker. 
 

 

Anonymkode: e5e50...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krok1 skrev:

Jeg, for min del, tenker at det har ingenting med farge å gjøre. Jeg er en gammal snerpe selv, som rynker på nesen når kidsa kommer i kirken med bare skuldre, hullkort, åpne sko, dongeribukse og skjorte, herrebunad uten jakke. Det er sånne ting som i min omgangskrets stjeler mye mer oppmerksomhet enn en rød kjole.. Eller en beige en. Jeg hadde høyt blodtrykk i hele fjor sommer da moten var brudgommen og hans 13 forlovere (når begynte vi med dette igjen?) I shorts.... Shorts... Og tennissokker. 

Samtidig synes jeg de beste bryllupene er de der brudeparet gjør sin greie. Har riktignok aldri vært i bryllup der greiene har vært komplisert og full av rare krav og regler. Men om jeg hadde blitt invitert til bryllup uten kleskode, med antrekkkravet "shorts og korte kjolerc, ja... Da hadde jeg gjort gode miner til slett spill og rocka det. Skal love deg jeg hadde syntes godt på bildene. 

så enig!!! jeg grøsser når folk kommer i kirken i nattklubbantrekk, enten det er bryllup eller konfirmasjon eller julaften!! Noen jenter tror at bare plagget heter "kjole så er det innafor til enhver anledning, uansett for lite tøy de brukte da de laget den

Anonymkode: 210c8...93d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Krok1 skrev:

Jeg, for min del, tenker at det har ingenting med farge å gjøre. Jeg er en gammal snerpe selv, som rynker på nesen når kidsa kommer i kirken med bare skuldre, hullkort, åpne sko, dongeribukse og skjorte, herrebunad uten jakke. Det er sånne ting som i min omgangskrets stjeler mye mer oppmerksomhet enn en rød kjole.. Eller en beige en. Jeg hadde høyt blodtrykk i hele fjor sommer da moten var brudgommen og hans 13 forlovere (når begynte vi med dette igjen?) I shorts.... Shorts... Og tennissokker. 

Samtidig synes jeg de beste bryllupene er de der brudeparet gjør sin greie. Har riktignok aldri vært i bryllup der greiene har vært komplisert og full av rare krav og regler. Men om jeg hadde blitt invitert til bryllup uten kleskode, med antrekkkravet "shorts og korte kjolerc, ja... Da hadde jeg gjort gode miner til slett spill og rocka det. Skal love deg jeg hadde syntes godt på bildene. 

Bare skuldre?  De fleste bruder har jo bare skuldre, er det greit at en brud som står synlig foran alle har bare skuldre men ikke en gjest? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apocalypte skrev:

Bare skuldre?  De fleste bruder har jo bare skuldre, er det greit at en brud som står synlig foran alle har bare skuldre men ikke en gjest? 😅

nei, det er ikke greitt med bare skuldre i kirken for noen. Det er ikke noe i veien med en brudekjole med bare skuldre, men skikk og bruk tilsier at de har noe over mens de er i kirken. Det er det mange som ikke har fått med seg.

Anonymkode: 210c8...93d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Apocalypte skrev:

Bare skuldre?  De fleste bruder har jo bare skuldre, er det greit at en brud som står synlig foran alle har bare skuldre men ikke en gjest? 😅

Du tar virkelig ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Apocalypte said:

Bare skuldre?  De fleste bruder har jo bare skuldre, er det greit at en brud som står synlig foran alle har bare skuldre men ikke en gjest? 😅

Vel, for ikke mange år siden var det ganske vanlig at bruden da hadde noe som dekket skuldrene mens de var i kirken, Sjal eller avtagbare kappeermee eller noe. 

Det er visst litt mer nåde for bruden i dag, men det er kanskje fordi folk gir blaffen i etiketten i det hele tatt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Tror det varierer mye mtp omgangskrets.

I vår familie og omgangskrets av venner er det feks heller ikke normalt å sitte til bords med partner. Følger konservative skikker. 
 

 

Anonymkode: e5e50...ec7

Jeg får kløe av at folk kaller ting konservative skikker og så bruker ting og benevner ting på helt feil måte. Er hardt miljøskadet etter mange år som etiketteveileder 😜

Men altså, det er ikke noe konservativt, men tradisjonelt å ikke ha sin ektefelle til bords ved formelle anledninger. Til bords betyr at han har henne som borddame, på sin høyre side. Det betyr ikke at partnere må sitte milevis fra hverandre, man kan feks sitte ovenfor hverandre, eller hun kan ha en annen kavaler og sitte til venstre. 

Endret av Krok1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Krok1 skrev:

Vel, for ikke mange år siden var det ganske vanlig at bruden da hadde noe som dekket skuldrene mens de var i kirken, Sjal eller avtagbare kappeermee eller noe. 

Det er visst litt mer nåde for bruden i dag, men det er kanskje fordi folk gir blaffen i etiketten i det hele tatt. 

Når folk kommer i hullete jeans og skitne sneakers i begravelse er det noen som ikke tar poenget.  Bare skuldre er det ingen som hever bryn over i 2020, foruten om pripne tanter på 80. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 16.42, Krok1 skrev:

Svarte på posten lenger opp som mente det var teit med regler mot hvite kjoler i bryllup, så det er aktuelt for noen ihvertfall 

Personlig har jeg ikke problem med sort og rødt i bryllup, men om bruden ikke ønsker det, er man virkelig nødt til å være smålig og ha på seg det likevel? 

Jeg for min del synes folk er altfor uformelle i bryllup, mange regelrett uanstendige. Og folk kan ikke kleskodene og gidder ikke Google heller. Synes det er leit at folk ikke kan fokusere på en venninnes ønsker bare den ene dagen. 

Gruer meg faktisk til å begynne å planlegge eget bryllup, for folk er blitt så innmari negative til bryllup, og det å ikke få være i fokus selv. 

Du må bare senke forventninger over hva du bestemmer. Bortsett fra hvit kjole, må gjestene gå i hva de vil. Bør glad for at gjestene vil sette av en kveld til å feire dere. De har også mest sannsynlig med seg en fin gave. Vær fornøyd med det! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en norsk greie, det å ikke lenger bry seg om kleskoder og etikette?

Svart kjole i brullyp tar seg ikke ut.

Dette gjelder i mange land.

Om man er typen som glir rett inn i norske rednecks, så værsegod

Se slik ut.

Men skal man i ordentlig brullyp, og fotograferes til evig tid, så følger man kleskoder.

 

Rødt kan duskuteres med bruden. 

Sier hun det er greit, er det greit.

Sort og hvitt, feil lengde,stor utringning, bare skuldre i kirken, åpen tå (sandaler) er IKKE rett.

Anonymkode: f0e12...937

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en norsk greie, det å ikke lenger bry seg om kleskoder og etikette?

Svart kjole i brullyp tar seg ikke ut.

Dette gjelder i mange land.

Om man er typen som glir rett inn i norske rednecks, så værsegod

Se slik ut.

Men skal man i ordentlig brullyp, og fotograferes til evig tid, så følger man kleskoder.

 

Rødt kan duskuteres med bruden. 

Sier hun det er greit, er det greit.

Sort og hvitt, feil lengde,stor utringning, bare skuldre i kirken, åpen tå (sandaler) er IKKE rett.

Anonymkode: f0e12...937

Men hva er egentlig gæærnt med åpne sandaler?

Gikk med det i sommer en gang, og selv om jeg ofte leser på dette underforumet, leste jeg selvfølgelig nettopp dette for aller første gang etterpå😂 

Å gå med svart, rødt og hvitt har jeg selvfølgelig hørt om før. Også dette med bare skuldre, men det er nok fordi jeg er vokst opp i et kristent hjem. Tror det er mange som ikke forholder seg til religion i dag og er klar over temaet. 

Endret av Anim92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kvalitet said:

Du må bare senke forventninger over hva du bestemmer. Bortsett fra hvit kjole, må gjestene gå i hva de vil. Bør glad for at gjestene vil sette av en kveld til å feire dere. De har også mest sannsynlig med seg en fin gave. Vær fornøyd med det! 

Jeg har ikke tenkt å bestemme noe for gjestene, har ingen forventinger til hva jeg kan bestemme heller. Man burde i det hele tatt slippe å måtte bestemme noe for gjestene. Jeg har imidlertid forventninger, altså tanker om hva jeg kan forvente av gjester, som handler om det jeg anser som normal skikk og bruk, men som jeg ser at mange nå har begynt å anse som diva-nykker. 

Jeg er feks vant til at man kler seg anstendig og etter kleskoden, og det betyr en masse småting som folk ikke lenger er klar over, og som mange også latterliggjør. 

Jeg blir glad for at folk kommer, men synes det er trist å lese at vi på vår bryllupsdag skal anstrenge oss for å oppfylle gjestenes "krav" og forventninger, ellers har de rett til å surmule i ettertid. Holdningen "vær glad for at noen i det hele tatt gidder å komme på festen din" er deprimerende :(

Vi skal ha ganske avslappet kleskode, men nei, jeg tenker faktisk ikke at man nødvendigvis skal kunne gå i "det man vil". For de fleste er dette null problem, fordi de vet å kle seg, men jeg blir ganske overrasket over å lese her inne hva enkelte anser som helt innafor i bryllup. 

Endret av Krok1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apocalypte skrev:

Når folk kommer i hullete jeans og skitne sneakers i begravelse er det noen som ikke tar poenget.  Bare skuldre er det ingen som hever bryn over i 2020, foruten om pripne tanter på 80. 

Jeg reagerer på nakne skuldre i kirken ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det en norsk greie, det å ikke lenger bry seg om kleskoder og etikette?

Svart kjole i brullyp tar seg ikke ut.

Dette gjelder i mange land.

Om man er typen som glir rett inn i norske rednecks, så værsegod

Se slik ut.

Men skal man i ordentlig brullyp, og fotograferes til evig tid, så følger man kleskoder.

 

Rødt kan duskuteres med bruden. 

Sier hun det er greit, er det greit.

Sort og hvitt, feil lengde,stor utringning, bare skuldre i kirken, åpen tå (sandaler) er IKKE rett.

Anonymkode: f0e12...937

Jeg elsker deg. Vil du komme i bryllupet mitt? ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...