Gå til innhold

Når bruden bestemmer hva gjestene har på seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle vet at man ikke går med hvit, rød eller sort kjole i bryllup. Det er gammel skikk og bruk, og det er temmelig harry å ignorere et helt normalt ønske om å holde bryllupet tradisjonsrikt. 

Bli hjemme om dette er så vanskelig for deg. 

Anonymkode: 92b2b...7d2

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hvitt siden det skal bruden ha. Forståelig. (Selv om de færreste bruder i Norge er jomfruer til bryllupet som er den egentlige grunnen til at bruden skal ha hvit ren kjole🙊)

Ikke rødt siden da har man visst pult brudgommen. Teit, men jeg hadde nok holdt meg unna uansett..

Ikke svart siden det forbindes med sorg. Den hadde jeg ikke brydd meg noe om. Med pent pyntet hår og smykker som gir farge er det lite som minner om sorg. 
 

Men det går jo fint an å låne en kjole av en venninne eller familiemedlem til en slik dag og da. Så slipper man å kjøpe noe som kanskje aldri blir brukt igjen...

Anonymkode: 24944...36c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste bare at man ikke skulle gå i hvitt og har gått i sort mange ganger fordi jeg ikke har behov for mange pene kjoler og de jeg har funnet som var billige og satt pent har begge gangene vært sorte. Den første brukte jeg i ca 10 år, men nå har jeg kjøpt en ny som jeg bare har brukt én gang fordi andre bryllup jeg har vært i har enten vært på vinter og kaldt så jeg gikk i bunad eller mer uformelt sommerbryllup så jeg gikk i sommerkjole. Jeg vil gjerne bruke den igjen, men den er for pen til jul og vanlig bursdag eller begravelse, så bryllup er en het kandidat. Bortsett fra til eget bryllup har jeg aldri kjøpt nye klær for én anledning og jeg skjønner ikke at noen skal synes at jeg burde handle ny kjole som jeg ikke trenger bare for at det skal passe bedre på et bilde (eller hva hensikten er). Jeg synes uansett det er viktig å føle seg pen, for da blir dagen mye bedre, så jeg hadde helt klart gått i sort. Siden hun har sagt så tydelig ifra at du ikke kan gå i sort kan du si til henne at du ønsker å gå i den sorte kjolen som du pynter med et farget sjal eller veske, men at du godt kan la være å komme om det er veldig viktig for henne at ingen har sorte kjoler. 

Anonymkode: 56a2d...be2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke greier å følge dresscode kan du bli hjemme. Jeg hadde klikka om noen ikke respekterte hva jeg ba om. Faktisk hadde jeg diskret bedt de om å gå hjem. Hadet bra. 

Anonymkode: be42e...192

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet at man ikke går med hvit, rød eller sort kjole i bryllup. Det er gammel skikk og bruk, og det er temmelig harry å ignorere et helt normalt ønske om å holde bryllupet tradisjonsrikt. 

Bli hjemme om dette er så vanskelig for deg. 

Anonymkode: 92b2b...7d2

Sort og rødt er helt ok, men hadde syns det var litt rart med lang sort kjole. Blir litt trist.  Hvorfor er det ikke greit med rødt med rosa er ok?   Rosa kan jo være en like sterk farge som rød.   Hvit lang kjole er ikke ok, det er vel innlysende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt betyr at man har ligget med brudgommen, men kan tillates om bruden sier det er greit.

Har ett bryllup en god og ordentlig fotograf, og det er sommer bryllup, ser det ikke bra ut med sort kjole.

Var selv i ett flott sommerbryllup der en kjæreste av ett familiemedlem dukket opp i sort kjole.

Bruden sa det ødela så mye av helheten på alle bildene den dama var med i.

Alle var i rette sommerfarger, og ei gikk rundt som en deprimert goth kjærring og ble en svart flekk på ellers flotte gruppe og action bilder.

Anonymkode: f0e12...937

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.2.2020 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Er det innafor? En ting er at brudeparet setter dresscode, en annen ting er at denne bruden forventer at alle holder seg til de litt teite reglene som ingen svarte, røde eller hvite kjoler. Men denne bruden sender gjerne linker til kjoler hun mener at venninnene bør kjøpe. Dette gjelder ikke bare forlovere og brudepiker, men venninner som ikke kommer til å være midtpunkt på hverken bilder, taler osv osv. Bunad er strengt forbudt også. 

Anonymkode: 4c765...8d2

Det er nok en bridezilla dere har med å gjøre, enkleste er å overse alt sånt og så rett og slett kle seg etter skikk og bruk i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Er det innafor? En ting er at brudeparet setter dresscode, en annen ting er at denne bruden forventer at alle holder seg til de litt teite reglene som ingen svarte, røde eller hvite kjoler. Men denne bruden sender gjerne linker til kjoler hun mener at venninnene bør kjøpe. Dette gjelder ikke bare forlovere og brudepiker, men venninner som ikke kommer til å være midtpunkt på hverken bilder, taler osv osv. Bunad er strengt forbudt også. 

Anonymkode: 4c765...8d2

Vel, brudeparet kan jo stille akkurat de krav de ønsker, men om folk ønsker å gå med på dem og komme i bryllupet får være opp til hver enkelt. Men det er jo deres bryllup, så de kan jo faktisk nekte folk som ikke følger deres regler å komme, men de risikerer jo at det ikke kommer noe særlig gjester. Men ja, det er ganske spesielt å ha så strenge krav. 

Anonymkode: 3ece2...eca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Er det innafor? En ting er at brudeparet setter dresscode, en annen ting er at denne bruden forventer at alle holder seg til de litt teite reglene som ingen svarte, røde eller hvite kjoler. Men denne bruden sender gjerne linker til kjoler hun mener at venninnene bør kjøpe. Dette gjelder ikke bare forlovere og brudepiker, men venninner som ikke kommer til å være midtpunkt på hverken bilder, taler osv osv. Bunad er strengt forbudt også. 

Anonymkode: 4c765...8d2

Psyyyycooooo... Det tenker jeg. 

Dette bryllupet hadde jeg hvertfall droppet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke greier å følge dresscode kan du bli hjemme. Jeg hadde klikka om noen ikke respekterte hva jeg ba om. Faktisk hadde jeg diskret bedt de om å gå hjem. Hadet bra. 

Anonymkode: be42e...192

 Jeg tatt gaven under armen og gått....

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet at man ikke går med hvit, rød eller sort kjole i bryllup. Det er gammel skikk og bruk, og det er temmelig harry å ignorere et helt normalt ønske om å holde bryllupet tradisjonsrikt. 

Bli hjemme om dette er så vanskelig for deg. 

Anonymkode: 92b2b...7d2

Tradisjon og tradisjon.. Bunad er en festdrakt som en tradisjonelt sett bruker i bryllup og sånt!

Anonymkode: d862a...a65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Det hører med at vi av ulike årsaker ikke har all verdens av økonomi denne sommeren. Å bruke masse penger på nytt antrekk, gave og drosje til og fra (bryllupet er i byen ved siden av vår og det er ikke kollektiv-alternativer tilgjengelig så det vil koste et par tusen i reise til og fra) er tungt. De forventer nok relativt dyre gaver også, kjenner jeg dem rett. Mannen har dress, men trenger nye sko og slips. Jeg skulle gjerne sluppet å bruke 1000kr på kjole (med min kropp og deres dresscode finner jeg garantert ingenting passende under) + sko og veske når jeg har en kjole som har riktig lengde og stoff for dresscode, sted og anledning men bare feil farge. Hun tillater jo mørk grønn eller mørk blå, det har hun sagt. Bare ikke sort. Så den har feil mørke nyanse... 

Igjen. Jeg er ikke familie, forlover, brudepike eller lignende. Jeg er en av mange venninner invitert. 
 

Anonymkode: 4c765...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.2.2020 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har en nydelig kjole som er veldig passende både til sted, årstid og dresscode. Den er virkelig helt perfekt. I tillegg føler jeg meg veldig fin i den. Jeg har akkurat født et barn, så jeg føler meg generelt lite fresh. Det er også en ganske dyr kjole. Men den er sort. Og det er forbudt. Bruden sier jeg kan gå i mørke blått, men ikke sort. 
I og med at jeg har fått denne beskjeden så direkte føler jeg at jeg må ut å kjøpe nytt antrekk.. Jeg kan jo ikke møte opp i sort kjole! 

ts

Anonymkode: 4c765...8d2

Er det deg eller kjolen hun ønsker skal være der? Bruk den kjolen og bruk litt fint tilbehør. Det får da være måte på også. Jeg hadde troppet opp i sort kjole bare på barnslig trass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge de "lærde" innen kleskoder, er bunad ansett som et passende antrekk ved de fleste anledninger. Blir man bedt på galla på slottet, er bunad mer enn akseptert for eksempel. Skjønner ikke helt hvorfor hun har satt ned foten på det🤔  litt drastisk av bruden å diktere hva folk skal ha på seg, med mindre det er brudefølget og hun selv betaler for det.. 

Anonymkode: 405ee...f9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 15.57, The Kitten skrev:

Da hadde jeg spurt om hun spanderte nye kjoler. Alternativt ville jeg dukket opp i bunad bare på trass.

Det finnes enklere fremgangsmåter for å avslutte et vennskap. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge de "lærde" innen kleskoder, er bunad ansett som et passende antrekk ved de fleste anledninger. Blir man bedt på galla på slottet, er bunad mer enn akseptert for eksempel. Skjønner ikke helt hvorfor hun har satt ned foten på det🤔  litt drastisk av bruden å diktere hva folk skal ha på seg, med mindre det er brudefølget og hun selv betaler for det.. 

Anonymkode: 405ee...f9d

Hun synes bare ikke bunad er fint. Det er hennes personlige mening.

Anonymkode: 4c765...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg bare skal møte opp i min sorte kjole og satse på at hun ikke engang tenker over det. Sier hun noe under eller etter bryllupet tror jeg bare at jet sier at jeg ikke fant noe fint og passende jeg hadde råd til - og bruke økonomi som unnskyldning. Er det noe hun forstår er det kroner og øre.. 

 

ts

Anonymkode: 4c765...8d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke dra i bryllupet da.

Alle som klager på at de ikke har råd til kjoler og sko og gaver og alt er så styr bla bla

Ikke dra i bryllupet. Si dere ikke kan komme.

Er ikke verre enn det.

 

Anonymkode: f0e12...937

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...