Gå til innhold

Når bruden bestemmer hva gjestene har på seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, abc123detvardet said:

Ganske stor forskjell på å gå i bar overkropp og å vise skuldre.

 Det har ingenting med respekt, men gamle og utdaterte normer som idioter fortsatt velger å følge. 

Hva er forskjellen? Bar overkropp er bar overkropp. 

Disse skikkene er i bruk i dag, og er derfor verken gamle eller utdaterte. Med den holdningen er det en del steder du ikke kommer til å slippe inn, men du om det. Du spør om respekt, og det er tydelig at du ikke skjønner konsepet, når du kaller folk som har andre preferanser enn deg idioter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, med mindre hun spanderer antrekk på alle gjestene.

Og, hun tar bryllupet en smule for alvorlig. Alle andre enn bruden selv har et liv utenom å tenke på den dagen😄

Anonymkode: 54e71...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krok1 skrev:

 

 

Nei. Nei. Vi har 4 kleskoder. Fire. Bukse og jakke, mørk dress, smoking, kjole og hvitt. 

De sier noe om farge på dress, ikke på kjole. De sier dog mye om forventing til kjolen mtp lengde og slike ting. 

Sommerlig er ikke en kleskode. 

https://www.careofcarl.no/no/carlmagazine/stilkunnskap-2/2017/05/21/en-kort-guide-til-kleskoder.html

Feil:

Sitat

En viktig regel ved bryllup er at ingen kvinne, utenom bruden, bærer helhvitt antrekk. Det er likevel akseptabelt at kvinnelige gjester bærer delvis hvitt antrekk, så lenge det hvite ikke er antrekkets dominerende farge. Bryllupsgjester skal ikke heller bære sorgantrekk, for også ved sorg skal gleden dominere, om enn bare kortvarig, under bryllupet. Rødt og sterke farger skal heller ikke benyttes. Lårkorte kjoler er heller ikke regnet som passende ved bryllup.

Det finnes dessuten flere enn 4 kleskoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, abc123detvardet said:

Feil:

Det finnes dessuten flere enn 4 kleskoder.

Ja, det er en universell regel, den gjelder uansett kleskode. 

Hvilke andre kleskoder finnes det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krok1 skrev:

Hva er forskjellen? Bar overkropp er bar overkropp. 

Disse skikkene er i bruk i dag, og er derfor verken gamle eller utdaterte. Med den holdningen er det en del steder du ikke kommer til å slippe inn, men du om det. Du spør om respekt, og det er tydelig at du ikke skjønner konsepet, når du kaller folk som har andre preferanser enn deg idioter.

Det her er overkropp

Bilderesultater for overkropp

Det her er bare skuldre

Bilderesultater for skuldre

Stor forskjell.

Men bare fortsett og foretrekk kvinneundertrykkende normer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abc123detvardet said:

Det her er overkropp

Bilderesultater for overkropp

Det her er bare skuldre

Bilderesultater for skuldre

Stor forskjell.

Men bare fortsett og foretrekk kvinneundertrykkende normer. 

Regner du ikke skuldrene som en del av overkroppen? Ok, jeg skjønner hvordan vi forbi hverandre. 

Det med bare skuldre gjelder for alle kjønn

Endret av Krok1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Krok1 skrev:

Ja, det er en universell regel, den gjelder uansett kleskode. 

Hvilke andre kleskoder finnes det? 

Nei, det er ikke en universell regel som gjelder alle kleskoder.

Male_dress_code_in_Western_culture.png

Dette er kun kleskoder i den vestlige verden for menn. Du har flere i andre kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk sort, rødt eller hvitt, det bør alle vite.

Cubus, HM, Lindex og Kappahl har mange kjoler i bomull i str XL, 2XL og 3XL i forskjellige farger med og uten mønster til under 300kr, også gravidkjoler og lange tunika. Da kan du heller gi mindre i gave.

Anonymkode: 6ea23...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Krok1 skrev:

Har heller ingenting med kvinneundertrykking å gjøre. Menn bør heller ikke gå i bar overkropp i kirka. 

I mange land får man ikke slippe inn i kirkene uten å dekke seg til, til og med kirker som kun er åpen for turister, og aldri har gudstjeneste, der blir man stoppet i døren og bedt om å dekke seg til. Man kan mene hva man vil om det, og om livvsynet til de som tenker dette er innafor, men å gi blaffen i det er respektløst. 

Det finnes masse skikker som er basert på ting man kan være uenig i, som handler om respekt. Man bukker før man går på en kampsportmatte, man neier for kongen, man kler seg etter anledningen. 

Og du mener altså da at det på lik linje er en utbredt skikk her i Norge at bruden skal dekke til skuldre og det dermed er respektløst ikke å gjøre det?

Anonymkode: 54e71...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krok1 skrev:

Regner du ikke skuldrene som en del av overkroppen? Ok, jeg skjønner hvordan vi forbi hverandre. 

Det er en del av overkroppen, men langt fra hele overkroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abc123detvardet said:

Nei, det er ikke en universell regel som gjelder alle kleskoder.

Male_dress_code_in_Western_culture.png

Dette er kun kleskoder i den vestlige verden for menn. Du har flere i andre kulturer.

Ja, men nå snakker vi om bryllup i Norge 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, abc123detvardet said:

Det er en del av overkroppen, men langt fra hele overkroppen. 

Bare virket sånn, iom at du hadde kuttet skuldrene av mannen på bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og du mener altså da at det på lik linje er en utbredt skikk her i Norge at bruden skal dekke til skuldre og det dermed er respektløst ikke å gjøre det?

Anonymkode: 54e71...be3

Det har vært det inntil ganske nylig, ja. Det er det ikke lenger. Det er ikke noe jeg gidder å hisse meg opp over, men i mitt stille sinn sukker jeg litt over at alle våre tradisjoner, skikker og riter sakte, men sikkert blir latterliggjort og utradert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Krok1 skrev:

Det har vært det inntil ganske nylig, ja. Det er det ikke lenger. Det er ikke noe jeg gidder å hisse meg opp over, men i mitt stille sinn sukker jeg litt over at alle våre tradisjoner, skikker og riter sakte, men sikkert blir latterliggjort og utradert. 

Har det vært slik inntil nylig? Det har jeg ikke sett. Og alle de store motehusene i Vesten opererer jo heller ikke med det

Anonymkode: 54e71...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, abc123detvardet skrev:

Det her er overkropp

Bilderesultater for overkropp

Det her er bare skuldre

Bilderesultater for skuldre

Stor forskjell.

Men bare fortsett og foretrekk kvinneundertrykkende normer. 

så du mener at ett av disse er et ok antrekk i kirkeantrekk, i motsetning til kvinner med bare skuldre??

Anonymkode: 210c8...93d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det vært slik inntil nylig? Det har jeg ikke sett. Og alle de store motehusene i Vesten opererer jo heller ikke med det

Anonymkode: 54e71...be3

det er jo bare å google "bare skuldre i kirken" så får du et stort antall treff som alle sier at bare skuldre i kirken ikke er greitt. Så jo, det er en utbredt skikk som er vel kjent. At du ikke kjenner den, betyr ikke at skikken ikke finnes, men at du er uinformert.

Anonymkode: 210c8...93d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Visste ikke om alle disse reglene, kun det om hvit kjole pga bruden, og møtte i en rød kjole i mitt søskenbarns bryllup. Hadde valget mellom hvit, en sommerkjole og rød kjole, så ble lett valg sånn sett. 

Var noen som fortalte meg det etter kaffen var servert, de mente det var upassende. Ante jo ikke noe om det jeg.. 

Anonymkode: 63d48...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Visste ikke om alle disse reglene, kun det om hvit kjole pga bruden, og møtte i en rød kjole i mitt søskenbarns bryllup. Hadde valget mellom hvit, en sommerkjole og rød kjole, så ble lett valg sånn sett. 

Var noen som fortalte meg det etter kaffen var servert, de mente det var upassende. Ante jo ikke noe om det jeg.. 

Anonymkode: 63d48...c30

Jeg bryr meg ikke om det med rødt, men fikk sms fra en nær venninne et par dager før bryllupet mitt, der hun sa hun kun hadde to alternativer, en flott dyprød kjole og en enkel mørkeblå. Jeg sa rødt er greit for meg og at hun skulle ta den hun følte seg best i. Hun er nydelig rød på alle bildene og skiller seg ikke ut mellom alle bunaden og min forlovers knæsj rosa (også nydelige) kjole. 

Så jeg vil anbefale å spørre om man er usikker, bare ikke på selve dagen 😛 og er enig i at rødt alltid er bedre enn hvitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å unngå  bare skuldre og lårkort i kirka trodde jeg var allmenn kunnskap. Er jo derfor man ofte har sjal og boleroer til penkjoler. 

Jeg er overhodet ikke religiøs, prippen eller tante, men har bodd en periode i sør-Europa og der er de ihvertfall strenge med påkledning i kirker. Selv om man ikke er like strenge i Norge så tenker jeg at det er vanlig skikk og bruk å vise respekt i kirker og andre hellige hus og ikke kle seg upassende. Selv om det ikke blir pålagt så kan man jo velge å vise respekt. 

Anonymkode: d8dc7...b87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...