Gå til innhold

Når bruden bestemmer hva gjestene har på seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det innafor? En ting er at brudeparet setter dresscode, en annen ting er at denne bruden forventer at alle holder seg til de litt teite reglene som ingen svarte, røde eller hvite kjoler. Men denne bruden sender gjerne linker til kjoler hun mener at venninnene bør kjøpe. Dette gjelder ikke bare forlovere og brudepiker, men venninner som ikke kommer til å være midtpunkt på hverken bilder, taler osv osv. Bunad er strengt forbudt også. 

Anonymkode: 4c765...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei hun kan ikke bestemme hva folk går kledd i.

Anonymkode: 32ef1...917

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en brud kan ikke bestemme antrekk for gjestene. 

Når det er sagt kan jeg skjønne at hun vil foreslå og vise hva hun ser for seg, når gjestene tenker på vanlig etikette for antrekk i bryllup som "teit". Skjønner ikke at folk i det hele tatt vurderer å gå i hvitt i bryllup, men ser det mer og mer. 

Bunad er vel universelt festantrekk som passer alle kleskoder, så det er rart at hun nekter på dette. Med mindre hun skal ha bunad selv da?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nydelig kjole som er veldig passende både til sted, årstid og dresscode. Den er virkelig helt perfekt. I tillegg føler jeg meg veldig fin i den. Jeg har akkurat født et barn, så jeg føler meg generelt lite fresh. Det er også en ganske dyr kjole. Men den er sort. Og det er forbudt. Bruden sier jeg kan gå i mørke blått, men ikke sort. 
I og med at jeg har fått denne beskjeden så direkte føler jeg at jeg må ut å kjøpe nytt antrekk.. Jeg kan jo ikke møte opp i sort kjole! 

ts

Anonymkode: 4c765...8d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Krok1 skrev:

Nei, en brud kan ikke bestemme antrekk for gjestene. 

Når det er sagt kan jeg skjønne at hun vil foreslå og vise hva hun ser for seg, når gjestene tenker på vanlig etikette for antrekk i bryllup som "teit". Skjønner ikke at folk i det hele tatt vurderer å gå i hvitt i bryllup, men ser det mer og mer. 

Bunad er vel universelt festantrekk som passer alle kleskoder, så det er rart at hun nekter på dette. Med mindre hun skal ha bunad selv da?

Hvitt er uaktuelt for alle, vil jeg tro. Men sort? Rødt? 
Bruden skal ha hvit kjole selv. 

Anonymkode: 4c765...8d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvitt er uaktuelt for alle, vil jeg tro. Men sort? Rødt? 
Bruden skal ha hvit kjole selv. 

Anonymkode: 4c765...8d2

Svarte på posten lenger opp som mente det var teit med regler mot hvite kjoler i bryllup, så det er aktuelt for noen ihvertfall 

Personlig har jeg ikke problem med sort og rødt i bryllup, men om bruden ikke ønsker det, er man virkelig nødt til å være smålig og ha på seg det likevel? 

Jeg for min del synes folk er altfor uformelle i bryllup, mange regelrett uanstendige. Og folk kan ikke kleskodene og gidder ikke Google heller. Synes det er leit at folk ikke kan fokusere på en venninnes ønsker bare den ene dagen. 

Gruer meg faktisk til å begynne å planlegge eget bryllup, for folk er blitt så innmari negative til bryllup, og det å ikke få være i fokus selv. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvitt er uaktuelt for alle, vil jeg tro. Men sort? Rødt? 
Bruden skal ha hvit kjole selv. 

Anonymkode: 4c765...8d2

Kunne fint gått i sort lårkort eller knekort kjole i et høst eller vinterbryllup men ikke lang sort kjole, det blir for begravelsesaktig.   Rødt også er helt greit. Lyyse pastellfargede lange kjoler blir også ofte påfallende likt brudekjoler.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse reglene er teite og gammeldagse. Jeg tenker at så lenge man føler seg fin, så ta den på. 
 

Om bruden ønsker å diktere hva gjestene skal ha på seg, så får hun punge ut.

Anonymkode: 1d077...077

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 15.57, The Kitten skrev:

Da hadde jeg spurt om hun spanderte nye kjoler. Alternativt ville jeg dukket opp i bunad bare på trass.

Men i alle dager.....  Det er ingen som tvinger deg til å takke ja når du er invitert i bryllup. Dersom du ikke kan godta brudens ønsker så kan du bare takke nei, og begrunne det med at det dessverre ikke passer/ eller at du ikke har passende antrekk...   

Anonymkode: 9543e...1bb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager.....  Det er ingen som tvinger deg til å takke ja når du er invitert i bryllup. Dersom du ikke kan godta brudens ønsker så kan du bare takke nei, og begrunne det med at det dessverre ikke passer/ eller at du ikke har passende antrekk...   

Anonymkode: 9543e...1bb

Ønsker og krav er to ulike ting.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har en nydelig kjole som er veldig passende både til sted, årstid og dresscode. Den er virkelig helt perfekt. I tillegg føler jeg meg veldig fin i den. Jeg har akkurat født et barn, så jeg føler meg generelt lite fresh. Det er også en ganske dyr kjole. Men den er sort. Og det er forbudt. Bruden sier jeg kan gå i mørke blått, men ikke sort. 
I og med at jeg har fått denne beskjeden så direkte føler jeg at jeg må ut å kjøpe nytt antrekk.. Jeg kan jo ikke møte opp i sort kjole! 

ts

Anonymkode: 4c765...8d2

Jeg personlig hadde nok stilt i bunad uansett. Kombinasjonen liten, feit og dårlig økonomi gjør det vanskelig å finne noe som jeg syns blir pent nok i bryllup. Syns du skal bruke den svarte kjolen, men ha tilbehør i en annen farge så det ikke blir helmørkt. Poenget er jo at du skal føle deg vel også.

Anonymkode: b9c4e...dd4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke disse skikkene er så teite. Å unngå hvitt, svart og rødt er etikette og er da ikke så vanskelig å følge. Jeg synes også man skal unngå knæsje farger (fordi de skiller seg så voldsomt ut på bryllupsbilder). Hvis ikke bruden ønsker bunader hadde jeg respektert det også, selv om jeg forstår at folk synes det er vanskelig å svelge. Men faktum er at du får fine selskapskjoler til et par hundrelapper, og da bør det ikke være så vanskelig å finne noe passende om man ikke har noe. Eventuelt kan man jo gi en billigere gave? Det er jo på sett og vis bare "fortjent".

Anonymkode: 78e77...5d1

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å komme med slike krav synes jeg egentlig er ganske frekt og egoistisk. Det minner om disse som legger bryllupet til en destinasjon langt unna, gjerne i fellesferien, slik at gjestene på grunn av både økonomi og tid må velge mellom selvvalgt sommerferie og å stille i bryllup. Dvs. hvis det er et reelt valg gjestene har, så er det jo greit, men jeg har inntrykk av at mange bruder tar det som en selvfølge at alle nedprioriterer alt annet for å feire bryllupet deres og blir fornærmet hvis man ikke kommer.

Klart at det er hyggelig å bli invitert i bryllup, men når det følger med krav, spesielt så strenge krav som det ble beskrevet her, da er det ikke fullt så kjekt lenger. Da får man følelsen av at det ikke er samværet med venner og slekt som er det viktigste, men derimot fasaden og behov for å kontrollere. Man skulle egentlig tro at det var nok av andre ting å ta tak i når man planlegger et bryllup enn å detaljstyre hva gjestene har på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv brud i år og forventer vel egentlig at gjestene ikke dukker opp i dongeribukse og ræva hengende ut 😅 eneste "tipset" jeg har kommet med var når min forlover spurte om det var noe spesielt jeg kunne tenke meg at hun hadde på seg, hvor jeg sa at det kunne vært fint med bunad i kirken, så det måtte hun gjerne ha om hun ville. Hun har en veldig fin bunad, og er glad når hun får bruke den. Ellers har jeg ingen føringer på antrekk annet enn ingen dongeribukser og ræva ut. Tenker at de fleste vet at hvis de dukker opp i hvitt (typ brud-ish) og lignende så blir de sett rart på av de andre gjestene😜

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Er det innafor? En ting er at brudeparet setter dresscode, en annen ting er at denne bruden forventer at alle holder seg til de litt teite reglene som ingen svarte, røde eller hvite kjoler. Men denne bruden sender gjerne linker til kjoler hun mener at venninnene bør kjøpe. Dette gjelder ikke bare forlovere og brudepiker, men venninner som ikke kommer til å være midtpunkt på hverken bilder, taler osv osv. Bunad er strengt forbudt også. 

Høres veldig rart ut . Høres ut som en dame som liker å ha kontroll ..på hva gjestene har på seg i bryllupet hennes..😆

Men seriøst ,det høres veldig spesielt ut . Hadde heller vært glad for at folk ville komme i bryllupet mitt . Hva de går med er uvesentlig, de fleste har normal sunn fornuft og kler seg som man pleier i et bryllup ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig spesielt... Man skal selvfølgelige pynte seg i et bryllup, men jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva gjestene mine hadde på seg i bryllupet mitt! Det er jo ikke det som har noe å si for om man har en fin dag eller ikke. Å dra i bryllup koster faktisk en del, og hvis man da i tillegg må kjøpe nye klær, selv om man har fint brukbare klær i skapet, er jo bare latterlig. Ikke spesielt miljøvennlig heller, at man må kjøpe en ny kjole (selv om den bare koster noen hundrelapper) når man egentlig ikke trenger. Jeg er så glad jeg har den gamle bunaden min, den bruker jeg i alle bryllup, uansett dresskode eller krav/ønsker fra bruden. I mine øyne får man ikke blitt mer pyntet enn bunad 🤩

Anonymkode: fa474...14c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å unngå rødt er IKKE en regel. Bare å se på kongebryllup det.

Anonymkode: 82658...4bd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har en nydelig kjole som er veldig passende både til sted, årstid og dresscode. Den er virkelig helt perfekt. I tillegg føler jeg meg veldig fin i den. Jeg har akkurat født et barn, så jeg føler meg generelt lite fresh. Det er også en ganske dyr kjole. Men den er sort. Og det er forbudt. Bruden sier jeg kan gå i mørke blått, men ikke sort. 
I og med at jeg har fått denne beskjeden så direkte føler jeg at jeg må ut å kjøpe nytt antrekk.. Jeg kan jo ikke møte opp i sort kjole! 

ts

Anonymkode: 4c765...8d2

Trodde det var vanlig og ikke stille opp i helt sort, hvit eller rød kjole i et bryllup

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager.....  Det er ingen som tvinger deg til å takke ja når du er invitert i bryllup. Dersom du ikke kan godta brudens ønsker så kan du bare takke nei, og begrunne det med at det dessverre ikke passer/ eller at du ikke har passende antrekk...   

Anonymkode: 9543e...1bb

Hadde brura diktert antrekket mitt, hadde jeg lett takket nei. Hadde bare vært glad for å slippe et sånt hysterisk bryllup. Er glad for alle bryllup jeg ikke må gå i. Uansett antrekk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...