Gå til innhold

Hva savner du fra 90tallet?


miniomelett

Anbefalte innlegg

På 25.2.2020 den 18.48, AnonymBruker skrev:

 Rett og slett fordi man ikke hadde noe valg, det fantes ikke smarttelefoner eller internett for allmennheten. 

Anonymkode: a21d4...072

Vel, vel. Var da mye på nett allerede fra 92 og det ble bare mer og mer utover 90 tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg savner den delen av barndommen min som var god. De første årene av skoletiden, før jeg flyttet til et mobbemiljø

Jeg savner brevskriving, og minnebøker med fine vers

Jeg savner musikken

Jeg savner det å se mange barn være ute og leke i hager og på lekeplasser, uten nesa konstant ned i en mobil. Selv om tamagotchi, datadyr som vi kalte det

Jeg savner nintendo, men den dagen vi skal ha opprydding på loftet hos mamma og tante er jeg ganske sikker på at jeg finner den igjen. 

Bedre tv-underholdning

Noen typer is og godis

...og sikkert mye, mye mer :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2020 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Savner å være en av de pene jentene på byn(ja, faktisk🙈), musikken, at det gikk an å være på stranden/svømmehallen etc uten å være redd for at noen snikfilmer/tar bilde og evt sprer dette til potensielt hele verden. Ikke minst savner jeg tilstedeværelsen vi hadde da, iforhold til i dag med mobiler etc. Med mobilen forsvant også evnen til å inngå skikkelige avtaler som man faktisk også holdt. 
Savner også at vi var mer naturlige den gang. Ja, vi sminket oss, men tror ikke så mange tok buttlift, Restylane og botox osv, og på toppen av dette bruke filter og retusjering. Skjønnhetsidealet i dag er blitt helt uoppnåelig og ekstremt.

Anonymkode: 02631...526

Jeg synes skjønnhetsidealet har falt jeg. De fleste sånne instamodeller er ikke noe fengende. Og man ser altfor godt at alle linjer er tatt bort med redigering. 

Anonymkode: 3bc51...3e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- at det var lov å eldes. Du ble bare mer respektert med alderen. Nå prøver alle middelalderende å se evig 20 ut. Å fylle 30 er en sorg

- at man holdt seg til en partner. Nå virker det som man bare skal ha mest mulig ligg.

- at man kunne leve på normal kost. Nå er 1000 dietter som folk blir besatt av. Og all fancy «supermat» som liksom skal gjøre deg yngre, gi seg bedre helse osv. 
 

- at ting ikke gikk så fort. 
 

- at man kunne gå vanlig skole og få grei jobb. Nå er det bare masse tullestudier som gir studiegjeld.

 

Anonymkode: 3bc51...3e0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^^ 

Der sa du noe. Jeg husker før, da var det omtrent stas å bli kelner/hovmester. "servitøryrket" var en ting, f.ex. Nå blir det nesten sett ned på, eller alle forventer at hvis du er servitør er det bare en sommerjobb eller noe du gjør for å tjene litt ekstra cash, etc. For noen år siden ble jeg korrigert når jeg sa "yrket" om enten servitøe eller stuepike. ("det er ikke et 'yrke', det er en jobb!") .... okey??

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2020 den 17.47, AnonymBruker skrev:

Savner ordentlige avtaler i god tid. Nå skal man alltid se an alt til siste liten og alt er «kanskje».

Anonymkode: 504f0...ed0

Helt enig! 
Jeg elsker å planlegge og glede meg til ting, men nesten umulig med de fleste i dag☹️.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At vi var sosiale. Var helt normalt å besøke hverandre flere ganger i uken. Eller besøke sine bekjente. Nå har jo folk ALDRI tid!! Av en merkelig grunn. Hvis livet har blitt bedre og flere medisiner er kommet på markedet, hcorfor er folk så mye mer slitne? 
 

Jeg savner at man med glede besøkte hverandre og ikke har denne «tror de er slitne i dag». 
 

At folk hadde jobb. Nå har jo data tatt over alt. 
 

At man møtte folk i virkeligheten og ikke på nett. Vennskap over nett er blitt viktigere enn de man har i virkeligheten. 

Anonymkode: 3bc51...3e0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg savner at man med glede besøkte hverandre og ikke har denne «tror de er slitne i dag». 
 

Anonymkode: 3bc51...3e0

Godt poeng. Tidligere var det aldri noe problem med folk som kom innom. Nå er det et ork og noe vi helt unngår og da gjerne med unnskyldningen om at vi er slitne. Lurer på hvorfor vi er mer slitne nå enn før.

Anonymkode: 09ca3...6ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savner med 90 tallet er at ingen  brydde seg hva man hadde på seg eller hva slags musikk man hørte på. Man kunne gå ut å leke dagen lang uten at foreldrene hang over dem med ta bilder eller filme for å oppdatere some. Løpe over/ned til naboen for å spise middag med nabobarnan. Klatre i treene å bygge hytte uten at kommunen å miljøvernet kom med pekefingeren. Spise akkurat den maten man ville uten man fikk slengt i ansiktet at dyrene lidet for det. Kropp var kropp uansett hva som sto i sladder bladene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MaleficentAurora skrev:

Det jeg savner med 90 tallet er at ingen  brydde seg hva man hadde på seg eller hva slags musikk man hørte på. Man kunne gå ut å leke dagen lang uten at foreldrene hang over dem med ta bilder eller filme for å oppdatere some. Løpe over/ned til naboen for å spise middag med nabobarnan. Klatre i treene å bygge hytte uten at kommunen å miljøvernet kom med pekefingeren. Spise akkurat den maten man ville uten man fikk slengt i ansiktet at dyrene lidet for det. Kropp var kropp uansett hva som sto i sladder bladene.

Jo folk brydde seg om klær og musikk du likte, det kan jeg skrive under på. Ble mobbet for feil musikk smak og feil klesmerket

Anonymkode: 6ace6...de9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo folk brydde seg om klær og musikk du likte, det kan jeg skrive under på. Ble mobbet for feil musikk smak og feil klesmerket

Anonymkode: 6ace6...de9

Selv om du opplevde det så betyr det ikke automatisk at det foregikk overalt. Men det er synd at du ble mobbet for det. Selv så fant jeg 90 tallet som meget befriende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes skjønnhetsidealet har falt jeg. De fleste sånne instamodeller er ikke noe fengende. Og man ser altfor godt at alle linjer er tatt bort med redigering. 

Anonymkode: 3bc51...3e0

Da er du kanskje godt over 30 år? Jeg er forøvrig helt enig med deg. Syns det ser latterlig ut med disse oppblåste leppene og rumpene, og jeg fatter ikke hvordan enkelte greier å få et så «preppet» ansikt. Men jeg har to døtre som skal vokse opp i dette, og jeg tror jeg har en kjempejobb foran meg i å lære de hva som er normalt og greit ift utseende og kropp. Jeg kan si hva som er normalt, men resten av verden viser de det motsatte😐

Anonymkode: 0e36c...533

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng. Tidligere var det aldri noe problem med folk som kom innom. Nå er det et ork og noe vi helt unngår og da gjerne med unnskyldningen om at vi er slitne. Lurer på hvorfor vi er mer slitne nå enn før.

Anonymkode: 09ca3...6ed

Kanskje det er blitt mer press på oss sosialt? Husker at foreldrene mine stadig fikk impulsbesøk på 90tallet, men det gjorde ingenting. Om det ikke var strøkent, ingen brydde seg. De satte på kaffe og tørket over stuebordet.

Det var ikke rart at stuebordet hadde kaffeflekker. Eller om det var hundehår på golvet. Nå føler folk kanskje at hvis det ikke er superhyperrent over alt så vil de bli dømt/baksnakket osv så da er det lettere å si at man er sliten.

Men det er kanskje flere grunner. Vi er kansje mer mentalt slitne etter jobb idag. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, miniomelett skrev:

Kanskje det er blitt mer press på oss sosialt? Husker at foreldrene mine stadig fikk impulsbesøk på 90tallet, men det gjorde ingenting. Om det ikke var strøkent, ingen brydde seg. De satte på kaffe og tørket over stuebordet.

Det var ikke rart at stuebordet hadde kaffeflekker. Eller om det var hundehår på golvet. Nå føler folk kanskje at hvis det ikke er superhyperrent over alt så vil de bli dømt/baksnakket osv så da er det lettere å si at man er sliten.

Men det er kanskje flere grunner. Vi er kansje mer mentalt slitne etter jobb idag. 

Jeg vil si at det er det digitale verden som øker pressen mer. På 90 tallet så var det ikke noe internett som fortalte hvordan  hus og hjem skulle ses ut. Vi fikk reklame i posten om tilbud å siste nytt ja, men ikke noe som tilsa at slim måtte det være. Det at man nesten ikke vet hvem man er nabo med i dag er litt skremmende. Utviklingen får 90 tallet til nå er utviklet så til de grader negativt at man får så vidt med seg hvem om er ny og hvem som har bodd lengt i blokka eller i gata. Skal man være sosialt så er det ekstra viktig i dag at man har siste nytt innenfor klær, tlf, sminke. Like ellet smakt på nyere mat. Eventuelt gått fra kjøtt til mer grønt. Det er så mye i dagens samfunn man blir mentalt sliten av at det er ikke rart at man skulle ønske det gikk ant å skrik tiden tilbake så man fikk til og puste ordentlig ut.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du kanskje godt over 30 år? Jeg er forøvrig helt enig med deg. Syns det ser latterlig ut med disse oppblåste leppene og rumpene, og jeg fatter ikke hvordan enkelte greier å få et så «preppet» ansikt. Men jeg har to døtre som skal vokse opp i dette, og jeg tror jeg har en kjempejobb foran meg i å lære de hva som er normalt og greit ift utseende og kropp. Jeg kan si hva som er normalt, men resten av verden viser de det motsatte😐

Anonymkode: 0e36c...533

Har ikke kommet til 30 årene. Men jeg synes skjønnhetsidealet har falt veldig. De fleste er helt vanlige jenter som har lært seg å sminke seg eller tatt operasjoner. 

Anonymkode: 3bc51...3e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner å ha gode naboer, det at alle kjente alle og at man alltid hadde noen å henge med hver eneste dag dersom man ønsket. Nå kan jeg ikke navnet på noen av naboene som bor i leilighetene rundt meg og alle venner er alltid for "opptatt" til å finne på noe som helst. Savner at man liksom ikke trengte noen spesiell grunn til å møtes, man kunne bare banke på døra til hverandre og finne på noe gøy, eller så kunne man gå til nærmeste lekeplass så var det alltid en gjeng der man kunne henge seg på enten man kjente de eller ikke. Livet i dag er så ensomt i forhold..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Jeg vil si at det er det digitale verden som øker pressen mer. På 90 tallet så var det ikke noe internett som fortalte hvordan  hus og hjem skulle ses ut. Vi fikk reklame i posten om tilbud å siste nytt ja, men ikke noe som tilsa at slim måtte det være. Det at man nesten ikke vet hvem man er nabo med i dag er litt skremmende. Utviklingen får 90 tallet til nå er utviklet så til de grader negativt at man får så vidt med seg hvem om er ny og hvem som har bodd lengt i blokka eller i gata. Skal man være sosialt så er det ekstra viktig i dag at man har siste nytt innenfor klær, tlf, sminke. Like ellet smakt på nyere mat. Eventuelt gått fra kjøtt til mer grønt. Det er så mye i dagens samfunn man blir mentalt sliten av at det er ikke rart at man skulle ønske det gikk ant å skrik tiden tilbake så man fikk til og puste ordentlig ut.

Godt poeng! Tror nok dette er en stor grunn til at vi er slitne og ikke vil at noen skal se hvor "bak fasaden" hjemme. Veldig synd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at om dette var 1990 tallet og denne tråden ble lagd på 90 tallet, så ville denne tråden handlet om 1960 tallet og hvordan alt var bedre på 60 tallet.

Anonymkode: 00d04...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2020 den 14.39, miniomelett skrev:

Godt poeng! Tror nok dette er en stor grunn til at vi er slitne og ikke vil at noen skal se hvor "bak fasaden" hjemme. Veldig synd.

Så absolutt.. Nå skal alt ses så perfekt å bra ut. Det skal være rene interiør katalog stil når man venter besøk eller skal besøke andre. Ser ikke hjemmet bra nok ut så vil man nesten ikke vende snuten tilbake. Selv om det var noe lignende holding på 50,60 tallet så var det ikke så ille som det er i dag. Før så kunne man ha like ting uten at noen ble snutt av det. Men i dag så skal man skille seg mest mulig ut for å holde strid med trenden. Deb Ddigitale verden  gjør ikke dagens samfunn noe bedre. Presset øker i alle områder noe så veldig unødvendig. Man blir til og med gransket på bussen. Ser man ikke bra ut så havner på enten på jodel eller lukket face grupper der man blir snakket dritt om. 

Endret av MaleficentAurora
Rettelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner tiden hvor vi ikke hadde så mange valg. Ble glad i en artist og sanger fordi jeg ikke hadde tilgang til så mye annet. 
mest savner jeg tiden uten mobil. Da vi kunne ha full fokus på andre ting enn skjerm. 
jeg er skjerm junkie:(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...