Gå til innhold

Hva savner du fra 90tallet?


miniomelett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For en koselig tråd :)

Det er mye jeg savner fra 90tallet. Jeg er født i 81, så jeg var tenåring på 90-tallet. Det som slår meg først og fremst er at informasjonsflyten og -mengden var annerledes. Vi visste mindre og undret oss mer, og var mer nysgjerrige på ting. F.eks. husker jeg at jeg og vennene mine var veldig opptatt av det overnaturlige. Vi leste mye om det og trodde at vi opplevde ting. Vi trodde på spøkelser og ufo og allting. I dag "vet" vi alt og lurer vi på noe, er det alltid noen som har google i hånda (smarttelefon) og sjekker med en gang, og da er alt avklart. Før internett/smarttelefoner var tilværelsen mer mystisk, man kunne tillate seg å undres eller tro på ting eller som i dag virker ganske fjernt. Selv savner jeg litt å fantasere om UFO, det har liksom forsvunnet helt. Haha. Jeg likte også Sagaen om Isfolket veldig godt! I dag fremstår det som ganske platt... 

Og så savner jeg X-files. Det var kjempeartig! 

 

 

Anonymkode: 1f1c8...3b1

Ja vet hva du mener, og jeg er enig! Det var noe spesielt med å måtte "leve med" mysterier og slikt. Man hørte slike skumle historier enten lokalt eller bare "sagn" som man ikke kunne debunke umiddelbart med et googlesøk. Også måtte man undersøke selv eller bare tro på det osv. Husker jeg leste i slike magasiner om "bisarre" historier, bigfoot, vardøger osv. 

 

Anonymkode: ff0df...0de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

matrobot skrev (På 25.2.2020 den 21.15):

Flere av sånne musikk 😄 

Hanson var LIVET MITT på 90 tallet! 😅

Anonymkode: 15505...0be

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/25/2020 at 6:36 PM, AnonymBruker said:

Ikke en ting. 2020 er endeløst mye bedre enn 90-tallet. mannssjåvinistisk, diskriminerende, åpenbart rasistisk sted der det å klype lettkledde damer i rumpa ble sett på som helt ok i familieprogrammer og en helt på alvor diskuterte om det virkelig kunne være greit å nekte folk å røyke inne på skoler, kafeer og offentlige kontorer. 90-tallet stinket sigaretter og så ut som en kåt, middelaldrende overgriper. 

Har dere som savner tiåret sett ett eneste nyhetsklipp fra det? Gjør det. Bli realitetsorientert.

Anonymkode: 0a5ab...29c

Levde du i det hele tatt da? 

Eller kjenner du bare det livet gjennom nyhetsklipp? 

Anonymkode: 9e0c3...3dc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Levde du i det hele tatt da? 

Eller kjenner du bare det livet gjennom nyhetsklipp? 

Anonymkode: 9e0c3...3dc

Akkurat det med røyking er jo et poeng da. Husker jo kjederøykende mødre og barnehagetanter på 80- og 90-tallet, for ikke å snakke om hvordan både klær og hår måtte vaskes etter en tur på byen. 

Anonymkode: ce22c...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange andre sikkert har nevnt før meg; men jeg savner tiden før internett, og spesielt mobiltelefon. Jeg husker da jeg fikk min første mobil så kunne jeg bare skrive korte meldinger og ringe. Hadde den ikke på hele tiden heller, men slo den av da jeg var på skolen og på natta. Nå har jeg smartphone med meg hele tiden. Har prøvd å legge den vekk, men plutselig må jeg jo ha den, f.eks. når jeg skal ta bussen. Syns det er irriterende å være avhengig av en dings. 

Ellers husker jeg at jeg leste mer før verden ble digital. På 90-tallet leste jeg og venninnene mine Sagen om isfolket og det var helt magisk. Vi var ikke så "dopet" på stimuli den gangen og derfor skulle det ikke så mye til før vi ble hekta eller veldig interessert. I dag tipper jeg ingen tenåringer leser isfolket 😅

Ellers savner jeg selvsagt fremtidshåpet og optimismen. Jeg savner at jeg og vennene mine var unge, at foreldrene våre var unge og at de vi hadde besteforeldre. 

Jeg mener også å huske at "tidsånden" var mer romantisk og at ting gikk litt saktere? I dag er det jo dommedag over flere plan og alle er så travle at vi blir helt utslitte av alt. Visse ting var bedre før ❤️ 

Anonymkode: 1f1c8...3b1

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner de sinnsykt lange remsene med drops. Noen som husker det?? Og så hadde de sånn små pakker med tyggis med bare 2 tyggis i.

Og så savner jeg å være et barn og dra på ferie med familien. Familien var mye mer sammenspleiset før. Og at man ringte på til venninner og spurte om å leke 😅

Anonymkode: 3cf71...855

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Som mange andre sikkert har nevnt før meg; men jeg savner tiden før internett, og spesielt mobiltelefon. Jeg husker da jeg fikk min første mobil så kunne jeg bare skrive korte meldinger og ringe. Hadde den ikke på hele tiden heller, men slo den av da jeg var på skolen og på natta. Nå har jeg smartphone med meg hele tiden. Har prøvd å legge den vekk, men plutselig må jeg jo ha den, f.eks. når jeg skal ta bussen. Syns det er irriterende å være avhengig av en dings. 

Ellers husker jeg at jeg leste mer før verden ble digital. På 90-tallet leste jeg og venninnene mine Sagen om isfolket og det var helt magisk. Vi var ikke så "dopet" på stimuli den gangen og derfor skulle det ikke så mye til før vi ble hekta eller veldig interessert. I dag tipper jeg ingen tenåringer leser isfolket 😅

Ellers savner jeg selvsagt fremtidshåpet og optimismen. Jeg savner at jeg og vennene mine var unge, at foreldrene våre var unge og at de vi hadde besteforeldre. 

Jeg mener også å huske at "tidsånden" var mer romantisk og at ting gikk litt saktere? I dag er det jo dommedag over flere plan og alle er så travle at vi blir helt utslitte av alt. Visse ting var bedre før ❤️ 

Anonymkode: 1f1c8...3b1

Huff føler det samme med mobiler! Digger jo å ha telefon, kamera, internett osv så lett tilgjengelig, men er helt ør i hodet av å må ha den med meg hele tiden. Jeg føler jeg kan ikke dra NOE sted uten den. Og er man "heldig" å klarer legge den vekk, så har folk ringt og blitt sure fordi man ikke tar telefon osv. Jeg er dritlei av å drasse rundt på mobilen, når den i tillegg knapt passer i lommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Savner vel først og fremst det å være barn, men er utrolig glad for at jeg fikk store deler av barndommen min på 90-tallet. 

Savner somrene med lange dager ute i solen som ble avsluttet med Pacific Blue som gikk rundt 23 på kvelden som jeg så på den lille TV-skjermen min på rommet mitt (på den tiden var vel skjermen egentlig ganske stor) eller sammen med ei venninne dersom jeg overnattet hos noen /eller noen til meg. Ikke minst det å kunne dra fysisk på en kiosk for å leie en VHS film, og bruke en god halvtime eller mer for å lese bak på de forskjellige filmene for å velge en og så kjøpe smågodt. Nå i dag så føler jeg at jeg har sett absolutt alt, og må bruke evigheter på å finne noe å se i helgene..

Følge med på serier som Friends som kom ut en gang i uken, og så måtte vente en uke til neste episode. Nå er det jo bare å binge watche noe med en gang man finner en serie man liker(vanligvis). 

Pølsepizza på lørdag med foreldrene mine. 

Det å ikke være avhengig av mobiltelefon, internett, og så videre (begynte vel sånn sakte å bli "hektet" fra rundt 99). Følte jeg hadde mer energi og overskudd til å lese, skrive, og var mer kreativ. 

Savner 90-talls musikken også, ja jeg kan høre på den nå også men nå blir det jo mer ren nostalgi. De fleste sanger jeg hører fra 90-tallet bringer tilbake noen minner i en eller annen form, det er er veldig koselig men også trist. Rart å tenke det er 23 år siden vi forlot 90-tallet.. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyana skrev (3 timer siden):

 

Savner vel først og fremst det å være barn, men er utrolig glad for at jeg fikk store deler av barndommen min på 90-tallet. 

Savner somrene med lange dager ute i solen som ble avsluttet med Pacific Blue som gikk rundt 23 på kvelden som jeg så på den lille TV-skjermen min på rommet mitt (på den tiden var vel skjermen egentlig ganske stor) eller sammen med ei venninne dersom jeg overnattet hos noen /eller noen til meg. Ikke minst det å kunne dra fysisk på en kiosk for å leie en VHS film, og bruke en god halvtime eller mer for å lese bak på de forskjellige filmene for å velge en og så kjøpe smågodt. Nå i dag så føler jeg at jeg har sett absolutt alt, og må bruke evigheter på å finne noe å se i helgene..

Følge med på serier som Friends som kom ut en gang i uken, og så måtte vente en uke til neste episode. Nå er det jo bare å binge watche noe med en gang man finner en serie man liker(vanligvis). 

Pølsepizza på lørdag med foreldrene mine. 

Det å ikke være avhengig av mobiltelefon, internett, og så videre (begynte vel sånn sakte å bli "hektet" fra rundt 99). Følte jeg hadde mer energi og overskudd til å lese, skrive, og var mer kreativ. 

Savner 90-talls musikken også, ja jeg kan høre på den nå også men nå blir det jo mer ren nostalgi. De fleste sanger jeg hører fra 90-tallet bringer tilbake noen minner i en eller annen form, det er er veldig koselig men også trist. Rart å tenke det er 23 år siden vi forlot 90-tallet.. 

 

Sommerkveld med Pacific Blue på liten TV på soverommet!! Har vi levd samme liv? 🤭😂 Savner at kabel-TV var så lettvint. Var bare å strekke en forgrener rundt omkring i huset. Nå er det programkort og boxer etc og alt koster flesk.

Anonymkode: ff0df...0de

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner at kakene i barnebursdager ikke trengte å se så flotte ut. Da var det nok med nonstop og seigmenn på. I dag skal det være dyre kaker til flere tusen kroner og alt skal se ut som digre slott eller magiske enhjørninger. Kakene smakte bedre også uten en kilo med konditorfarge og alle slags mulige smørkremer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miniomelett skrev (På 25.2.2020 den 16.46):

Er det noe du savner fra 90tallet,

Ei som heter Tove

Anonymkode: 760c5...de5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90-tallet var min ungdomstid, og vil derfor alltid være en slags "fasit" for meg. Ikke noe krenkehysteri, ingen sosiale medier, generelt mye mindre stress og kaos i samfunnet slik jeg husker det.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner ironien, at man kunne tulle med alt og alle uten at noen ble krenket eller at man risikerte å bli kansellert.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...
Lilletrille79 skrev (På 13.4.2022 den 13.34):

Jeg savner at kakene i barnebursdager ikke trengte å se så flotte ut. Da var det nok med nonstop og seigmenn på. I dag skal det være dyre kaker til flere tusen kroner og alt skal se ut som digre slott eller magiske enhjørninger. Kakene smakte bedre også uten en kilo med konditorfarge og alle slags mulige smørkremer.

Ja kaker idag er bare søppel 😂

Savner slike gooooode og saftige sjokoladekaker i langpanne med nonstop og seigmenn...Nammmm!

Anonymkode: ff0df...0de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja kaker idag er bare søppel 😂

Savner slike gooooode og saftige sjokoladekaker i langpanne med nonstop og seigmenn...Nammmm!

Anonymkode: ff0df...0de

Helt enig 😀ingen stress med bursdager på den tiden. Vi hadde muffins også med melis og en sukkertopp på😂nå skal det være fancy muffins med fargede smørkremer og masse pynt😜

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...