Jump to content
miniomelett

Hva savner du fra 90tallet?

Recommended Posts

miniomelett

Er det noe du savner fra 90tallet, og isåfall hva da? Kan være alt mulig, som er på en annen måte nå/ikke finnes mer.

Jeg savner for eks at lineær-tv konkurrerte om å være best. Husker det var stas å ha masse kvalitetsprogram på fredag og lørdagskveld. Gråtefilmer på onsdager, thrillere på torsdag. Action/thriller på søndag. "Ta sjansen" på NRK, allo allo. Ja generelt masse som familien kunne samles rundt. Nå er det bare drit og jammer på tv i helgene. Og ja vi kan jo heller streame, og takk gud for det - men likevel. 

Husker det var så syyyyykt mye på tv for barn også, hvis du hadde tv kanaler nok. Jeg husker jeg kunne sitte i timevis om morran å sluke alt på nickelodeon og tcc og senere cartoon network. tcc hadde en del sånne læringsprogrammer også. 

Eventyrbånd og sånne disneykassetter var også stas! og å ta opp lyd på kassett, sitte og ha "podcast" 😂😂 dvs vi syns det var gøy å rape høyt osv på tape, haha.

Folk var mer ute også her. I hagene, liksom. Husker foreldrene mine holdt mye på i hagen om sommeren, eller bare satt ute og lyttet på radio. Ruslet seg en tur over i nabohagen for å skravle. En nabo mekket bil for eks. Ser aldri naboene utenfor huset nå. De sitter av og til ute på balkongen og soler seg noen minutt. Kanskje bare mitt strøk, men likevel. 

Det var også såååå gøy når nye gadgets kom ut. Alt mulig tech-skvip i forskjellige farger - og gjennomsiktig. Nå trøkkes det ut en ny mobil hele tiden og ingen merker noe nyt. Og fargene er liksom svart eller rose gold eller blå.

Og det er vel hovedsaklig bare telefoner/smartklokker/annen overvåking det går i.

Husker dere alle butikkene før!? eurospar og tiern osv. Det var så gøy å sose rundt der og se på alt. mesteparten der var jo bare for å fylle søppeltippen ennå mer, men det var en del bra der også - og billig!!!

europris er jo for eks ikke så billig lengre, og Nille her i byen i alle fall er nesten bare kopper og kar og garn. Nille hadde syyykt stort utvalg her før. Hyllevis med leker og hobbysaker og lange reoler med vaskeløsninger. 

Jeg pleide lese sånne gamle Argos kataloger (tror det her argos...noe ala sparkjøp i alle fall) hvor man på 90tallet bestilte alt mulig fra et lagerhus. hvis man sammenligner ting i katalogene fra år til år så ser man at nesten alt av hobby/sport er borte og byttet ut med passiv elektro.

Hva med dere? Savner dere noe fra 90tallet? enten noe konkret eller bare hvordan kulturen var?

Fortsetter under...

AnonymBruker

Savner det å ha brevvenninner! Husker jeg kom på trykk på brevvenn-sidene til Pennyklubben når jeg var 8 år. Den følelsen av å åpne opp en postkasse full av koselige håndskrevne brev i alle regnbuens farger hver dag i flere uker glemmer jeg aldri 🥰 

Synd ikke nåtidens barn får oppleve dette, det kommer jo knapt brev i postkassen til folk lengre. Jeg hadde hvertfall stor glede av brevskrivingen. 

Anonymkode: 267c9...c4e

AnonymBruker

Kykkelikokos ☺️

Anonymkode: d5e46...fef

AnonymBruker

Savner at reality tv hadde deltagere som var vanlige mennesker og ikke kjendiser. Man tilba ikke kjendiser slik man gjør i dag. 

Anonymkode: 623f5...d94

AnonymBruker

Savner å høre på radioen, å sitte tett inntil og ikke bli forstyrret av noe.

Anonymkode: 7f233...f63

Supernova17

Jeg savner generelt 90-talls stilen. Klærne var mye kulere enn moten i dag og hårfrisyrene. Jeg er også begeistret for musikken. 💗

Annonse

AnonymBruker

At det ikke var så mye jag, tilgjengelighet og stress i arbeidslivet som det er nå. Nå går det i ett 24/7/365 som følge av at teknologi gjør at man forventes å være tilgjengelig hele tiden, noe som ikke var mulig for bare 20 år siden. 

Optimismen i verdensøkonomien og den geopolitiske situasjonen. Nå i 2020 så går det feil vei igjen. 

Anonymkode: 7e8d8...e65

miniomelett
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Savner det å ha brevvenninner! Husker jeg kom på trykk på brevvenn-sidene til Pennyklubben når jeg var 8 år. Den følelsen av å åpne opp en postkasse full av koselige håndskrevne brev i alle regnbuens farger hver dag i flere uker glemmer jeg aldri 🥰 

Synd ikke nåtidens barn får oppleve dette, det kommer jo knapt brev i postkassen til folk lengre. Jeg hadde hvertfall stor glede av brevskrivingen. 

Anonymkode: 267c9...c4e

Åhh jaa! Ååh nå kom jeg på BREVPAPIR!! husker før man fikk kjøpt sånne folde-permer i papp med brevpapir. og de med parfyme?? mmmm. helt borte fra butikkene nå. 

Men jeg sendte faktisk brev til noen venner for et par år siden. de bor lengre unna så vi skrev brev selv om vi snakka på nett hver dag haha. er jo gøy å få noe i postkassa.

savner også sånne beanie babies greier og Diddl! eller generelt at ikke alt bare er Frozen/Paw patrol. Før var det mye mer. Hadde sååå mye Diddl stasj og sånn lignende Diddl.

(eller var det Diddle?)

AnonymBruker

At det ikke var så mye sosial media. Det er jo ikke til å stikke under en stol at alt blir mer synbart av det. I tillegg alt jaget om størst popularitet og å ta seg bra ut på bilder. Og blir du hengt ut vil det være der for alltid nå. På 90-tallet kunne du fremdeles drite deg uten at det ble dokumentert. 

Naturlig utseende. Vi så folk for dem de var. Slapp noen skuffelser av å se folk i virkeligheten. Ikke at alle var supernaturluge altså, men nå jukser jo folk med fillers, mer sminke, falske vipper, tannbleking. 

Å trykke på en knapp og ting var i orden. Å vri på komfyren i stedet for å holde fingeren på i en evighet før den slår seg på/av. Alt dette moderne tar så lang tid!

Å kunne handle for prisen det var. Ikke alt dette «bli medlem, få poeng når du handler hos Xxxxxx» 

Ting var for å brukes, ikke for pynt. Nå må man jo være så redd for alt. 

Anonymkode: 3bc51...3e0

miniomelett
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det ikke var så mye jag, tilgjengelighet og stress i arbeidslivet som det er nå. Nå går det i ett 24/7/365 som følge av at teknologi gjør at man forventes å være tilgjengelig hele tiden, noe som ikke var mulig for bare 20 år siden. 

Optimismen i verdensøkonomien og den geopolitiske situasjonen. Nå i 2020 så går det feil vei igjen. 

Huff ja å være "tilgjengelig" hele tiden er no dritt. Jeg prøver å la mobilen ligge langt unna hjemme, slik at jeg heller kan være tilgjengelig via chatteprogram på PCen når jeg er PÅ pcen, og offline når jeg holder på med noe annet. Fikk så angst av å bli ringt av jobben for noen år tilbake at jeg klarer ikke ha mobilen på med lyd lengre. Husker jeg ble helt svett og dårlig og redd hver gang den ringte etter jobb. Slettes ikke bra.

Savner den generelle optimismen også ja. Føler alt er så hult og dystopisk nå.

Perelandra

Det hender jeg savner håndskrevne brev. Jeg var student på begynnelsen 90-tallet, og brevskriving var den mest vanlige måten for å holde kontakten med venner andre steder. Mobiltelefoner var veldig dyrt. Det var stor sett bare for yrkessjåfører eller andre som trengte det i jobb.

Jeg kan også savne gleden med å kjøpe eller få musikk i fysisk format. Særlig hvis det var noe jeg hadde spart til eller ønsket meg i gave. 

Castor Troy

Savner jojo, tamagotchi, ingen hadde mobiler, og leie VHS filmer med slush og shave ice. 

theTitanic

Verden generelt. Bortsett fra den skyhøye boligrenta. 

Annonse

miniomelett
22 minutter siden, Castor Troy skrev:

Savner jojo, tamagotchi, ingen hadde mobiler, og leie VHS filmer med slush og shave ice. 

jaaa tamagotchi! husker det var krangel om at de forstyrret skoletimer osv, så en del av de kom med sånn lydløs funksjon. 

mener å huske jeg kjøpte en sånn, ikke ekte tamagotchi men noe annet på europris til 70 kr. den var faktisk litt morsommere å holde på med.

Savner også at man ikke var så hysterisl mtp usunn mat osv. De fleste hadde helt normalt kosthold og om man ville skeie ut og kjøpe macdonalds osv var det ingen som reagerte. såklart skulle man ha børgers! nå flyr alle rundt og er ernæringseksperter.

Edited by miniomelett

AnonymBruker

Savner ordentlige avtaler i god tid. Nå skal man alltid se an alt til siste liten og alt er «kanskje».

Anonymkode: 504f0...ed0

Castor Troy
1 minutt siden, miniomelett skrev:

jaaa tamagotchi! husker det var krangel om at de forstyrret skoletimer osv, så en del av de kom med sånn lydløs funksjon. 

mener å huske jeg kjøpte en sånn, ikke ekte tamagotchi men noe annet på europris til 70 kr. den var faktisk litt morsommere å holde på med.

Savner også at man ikke var så hysterisl mtp usunn mat osv. De fleste hadde helt normalt kosthold og om man ville skeie ut og kjøpe macdonalds osv var det ingen som reagerte. såklart skulle man ha børgers! nå flyr alle rundt og er ernæringseksperter.

Ja det var før verden ble politisk korrekt 🤪

AnonymBruker
26 minutter siden, Perelandra skrev:

Det hender jeg savner håndskrevne brev. Jeg var student på begynnelsen 90-tallet, og brevskriving var den mest vanlige måten for å holde kontakten med venner andre steder. Mobiltelefoner var veldig dyrt. Det var stor sett bare for yrkessjåfører eller andre som trengte det i jobb.

Jeg kan også savne gleden med å kjøpe eller få musikk i fysisk format. Særlig hvis det var noe jeg hadde spart til eller ønsket meg i gave. 

Akkurat musikk i fysisk format kan man jo fortsatt gjøre, faktisk har jo flere artister begynt å gi ut ting på LP igjen fordi det har blitt populært blant samlere. Samme med hifi bransjen som nå har begynt å produsere LP spillere igjen. 

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Savner å høre på radioen, å sitte tett inntil og ikke bli forstyrret av noe.

Anonymkode: 7f233...f63

Det kan du vel ennå?

Anonymkode: 504f0...ed0

Kågebruker

Video og spillutleie. 

Perelandra
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat musikk i fysisk format kan man jo fortsatt gjøre, faktisk har jo flere artister begynt å gi ut ting på LP igjen fordi det har blitt populært blant samlere. Samme med hifi bransjen som nå har begynt å produsere LP spillere igjen. 

Jo, det er sant nok, men når musikken er tilgjengelig via strømmetjenester, er det ikke så aktuelt for meg.