Gå til innhold

Hva savner du fra 90tallet?


miniomelett

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Perelandra skrev:

Jo, det er sant nok, men når musikken er tilgjengelig via strømmetjenester, er det ikke så aktuelt for meg. 

Ja, men da er du jo ikke en typisk samler ;)

 

Anonymkode: 7e8d8...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men da er du jo ikke en typisk samler ;)

 

Anonymkode: 7e8d8...e65

Nei, det er jeg ikke.

Det jeg savner, er nok helst følelsen av forventning. Når man har mulighet til å høre det man vil når man vil, forsvinner en del av spenninga. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner MTV før det ble realityshow, da det bare var musikkvideoer dagen lang. Jeg savner egentlig at man slapp å vøre tilgjengelig hele tiden. Jeg savner at folk var mer oppdaterte og virkelig hadde argumenter for det de stod for. At nyhetene og avisene hadde innhold og ikke bare sensasjoner. Bilene hadde mer personlighet, man var ikke i tvil om bilmerket. Heldigvis har mye av den kule moten dukket opp igjen, men savner to ting som ikke er å finne. Alle brukte enten to par tubesokker eller to par aerobicsokker, begge typene var supermyke og knelange, var så komfortabelt. Og high top sneakers, finnes jo litt igjen, men vanskeligere uten å kjøpe fra USA. Elsker også høyhalset under collegegenser som jeg ser at er tilbake i motebildet. Og at klær hadde masse farger. Savner også at folk brydde seg mer om hverandre og ikke hang hverandre ut, i det minste så var mobbing om ikke penere isolert til en skolegård. Nå er man fritt vilt over internett. Det er utrolig stygt. 

Men savner ikke aids, den kalde krigen med mere, så alt var ikke bare glansbilder. 

Anonymkode: 0ca7f...2cb

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropos den kalde krigen ja. savner ikke å drive å øve på "flyangrep" og slikt på skolen. mye snakk om krig og atomkrig husker jeg.

tubesokker 😭😭😭

Endret av miniomelett
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, miniomelett said:

apropos den kalde krigen ja. savner ikke å drive å øve på "flyangrep" og slikt på skolen. mye snakk om krig og atomkrig husker jeg.

tubesokker 😭😭😭

"Den kalde krigen" var vel mer eller mindre over i 91... Den var vel ikke akkurat 90 tallet

Anonymkode: b8800...024

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken! Jeg var i konstant musikkekstase hele 90-tallet! 

Anonymkode: 038f0...7f8

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Den kalde krigen" var vel mer eller mindre over i 91... Den var vel ikke akkurat 90 tallet

Anonymkode: b8800...024

ja den var vel det i teorien men husker lærere som var så redde for dette og fortalte i det vide og brede om hva som kunne skje hvis "russerne kom" og alt det der. og atombomber og flyangrep. Måtte øve på å gå på rekker til bomberommet.

tror det satt langt inne hos noen voksne, og det smittet vel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en ting. 2020 er endeløst mye bedre enn 90-tallet. mannssjåvinistisk, diskriminerende, åpenbart rasistisk sted der det å klype lettkledde damer i rumpa ble sett på som helt ok i familieprogrammer og en helt på alvor diskuterte om det virkelig kunne være greit å nekte folk å røyke inne på skoler, kafeer og offentlige kontorer. 90-tallet stinket sigaretter og så ut som en kåt, middelaldrende overgriper. 

Har dere som savner tiåret sett ett eneste nyhetsklipp fra det? Gjør det. Bli realitetsorientert.

Anonymkode: 0a5ab...29c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en ting. 2020 er endeløst mye bedre enn 90-tallet. mannssjåvinistisk, diskriminerende, åpenbart rasistisk sted der det å klype lettkledde damer i rumpa ble sett på som helt ok i familieprogrammer og en helt på alvor diskuterte om det virkelig kunne være greit å nekte folk å røyke inne på skoler, kafeer og offentlige kontorer. 90-tallet stinket sigaretter og så ut som en kåt, middelaldrende overgriper. 

Har dere som savner tiåret sett ett eneste nyhetsklipp fra det? Gjør det. Bli realitetsorientert.

Anonymkode: 0a5ab...29c

Sintetrusa! 😅

Anonymkode: a579a...081

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en ting. 2020 er endeløst mye bedre enn 90-tallet. mannssjåvinistisk, diskriminerende, åpenbart rasistisk sted der det å klype lettkledde damer i rumpa ble sett på som helt ok i familieprogrammer og en helt på alvor diskuterte om det virkelig kunne være greit å nekte folk å røyke inne på skoler, kafeer og offentlige kontorer. 90-tallet stinket sigaretter og så ut som en kåt, middelaldrende overgriper. 

Har dere som savner tiåret sett ett eneste nyhetsklipp fra det? Gjør det. Bli realitetsorientert.

Anonymkode: 0a5ab...29c

Går an å være nyansert. Var mye dritt da også, som det er i både 2020 og sikkert i 2030 også. Men man kan jo like deler  av ting fordeom.

 

Forøvrig er vel 2020 også rasistisk, diskriminerende, mannssjåvinistisk osv...bare på litt andre måter.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner evnen til konsentrasjon og tilstedeværelse. Rett og slett fordi man ikke hadde noe valg, det fantes ikke smarttelefoner eller internett for allmennheten. Satt man på bussen måtte man se ut vinduet eller lese en avis, kanskje til og med slå av en prat med sidemannen. I dag blir man jo omtrent ansett som en creepy freak om man ikke sitter klistret til telefonen. Når man var hjemme måtte man gjøre én ting om gangen, så man på en film eller leste i en bok så kunne man konsentrere seg om det i timesvis, nå blir man jo dratt ut av innlevelsen hver gang man får et pushvarsel. Vi går konstant rundt med følelsen av at noen kanskje prøver å få tak i oss, at vi har "plikt" til å være tilgjengelig hele tiden. 

Savner også det at man holdt avtaler. Om man hadde en avtale med noen, måtte man møte opp, alternativt måtte man ringe dem en god stund før (hvis de i det hele tatt var hjemme og kunne svare på fasttelefonen) og forklare hvorfor man ikke kunne komme. Det var mer ubehagelig å lyve. I dag er det så lett å sende en vag melding om at man er litt sliten eller noe kom i veien, man gjør ikke en innsats for å holde en avtale på samme måte. Det har skjedd flere ganger at jeg har invitert folk på middag eller vin hjemme hos meg, og så er det noen av gjestene som sender melding en time før og skriver at de ikke kan komme likevel. Sånt ville vært ansett som ekstremt dårlig oppførsel på 90-tallet. 

Anonymkode: a21d4...072

  • Liker 32
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg savner å spille spill på kveldene.

Nå er det så uendelig lett å havne fremfor netflix eller ned i mobilen. 

Anonymkode: 4c115...f7e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du vel ennå?

Anonymkode: 504f0...ed0

Nei. På 90-tallet bodde jeg hos foreldrene mine, på et lite rom. Nå har jeg familie og stua er stor. Den følelsen av å sitte tett inntil radioen (altså gammaldags radio), er nå bare et minne. 

Anonymkode: 7f233...f63

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg savner å spille spill på kveldene.

Nå er det så uendelig lett å havne fremfor netflix eller ned i mobilen. 

Anonymkode: 4c115...f7e

playstation 1 😍 var bare å slå på og spille. nå er det oppdateringer og nett-tilgang og masse jag for å spille

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, n_97 skrev:

BBS'er! (for de som vet hva det er). At det var mindre stress. Og folk satt ikke på byen med nesa neddi telefonen. 

Bankenes betalingssentral? :ler:

Endret av Perelandra
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg savner å spille spill på kveldene.

Nå er det så uendelig lett å havne fremfor netflix eller ned i mobilen. 

Anonymkode: 4c115...f7e

Kanskje du kan prøve å samle noen venner til en brettspillkveld? :)  Det blir sikkert populært, folk er jo fortsatt glad i brettspill!! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...