Gå til innhold

Hva savner du fra 90tallet?


miniomelett

Anbefalte innlegg

Savner å være en av de pene jentene på byn(ja, faktisk🙈), musikken, at det gikk an å være på stranden/svømmehallen etc uten å være redd for at noen snikfilmer/tar bilde og evt sprer dette til potensielt hele verden. Ikke minst savner jeg tilstedeværelsen vi hadde da, iforhold til i dag med mobiler etc. Med mobilen forsvant også evnen til å inngå skikkelige avtaler som man faktisk også holdt. 
Savner også at vi var mer naturlige den gang. Ja, vi sminket oss, men tror ikke så mange tok buttlift, Restylane og botox osv, og på toppen av dette bruke filter og retusjering. Skjønnhetsidealet i dag er blitt helt uoppnåelig og ekstremt.

Anonymkode: 02631...526

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, den reelle kalde krigen var nok over, men den satt i veggene. Og man hadde i det minste ikke Trump som president i USA... 

Enig i avtaler. Man avtalte, ingen snakket om det på to uker, og det var helt soleklart at man møttes klokken to utenfor kiosken allikevel. I dag brytes avtaler over en lav sko for dusteargumenter som er totalt uviktig. Folk har ikke selvrespekt lengre. For bryter man avtaler bryr man seg ikke om eget rykte. 

Sitter ellers innesnødd på fjellet, er hjemme på langferie, jeg bor ikke i Norge lengre og ikke vært på familiehytta på mange år. Men i kommoden på hytta til mamma og pappa fant jeg etter denne tråden masse nostalgi. Så jeg har fått på meg en altfor stor gul Umbrogenser med en mørkeblå Adidas treningsjakke under og mørkeblå Adidas kneppebukse og fant tubesokker! Nike med brede blå striper og Champion med fire røde striper over, over buksa. Så nå er jeg meg selv på 90-tallet igjen! Mine foreldre og min mann begynte å flire da jeg hadde skiftet! Nå er mannen inne sammen med broren min for å finne klær i samme stil, så her blir det 90-tallsfest. Fant noen DVDer med Peter Gabriel, Genesis, Madonna, Pet Shop Boys og Michael Jacksom musikkvideoer så nå blir det mimrefest! 

Anonymkode: 0ca7f...2cb

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, den reelle kalde krigen var nok over, men den satt i veggene. Og man hadde i det minste ikke Trump som president i USA... 

Enig i avtaler. Man avtalte, ingen snakket om det på to uker, og det var helt soleklart at man møttes klokken to utenfor kiosken allikevel. I dag brytes avtaler over en lav sko for dusteargumenter som er totalt uviktig. Folk har ikke selvrespekt lengre. For bryter man avtaler bryr man seg ikke om eget rykte. 

Sitter ellers innesnødd på fjellet, er hjemme på langferie, jeg bor ikke i Norge lengre og ikke vært på familiehytta på mange år. Men i kommoden på hytta til mamma og pappa fant jeg etter denne tråden masse nostalgi. Så jeg har fått på meg en altfor stor gul Umbrogenser med en mørkeblå Adidas treningsjakke under og mørkeblå Adidas kneppebukse og fant tubesokker! Nike med brede blå striper og Champion med fire røde striper over, over buksa. Så nå er jeg meg selv på 90-tallet igjen! Mine foreldre og min mann begynte å flire da jeg hadde skiftet! Nå er mannen inne sammen med broren min for å finne klær i samme stil, så her blir det 90-tallsfest. Fant noen DVDer med Peter Gabriel, Genesis, Madonna, Pet Shop Boys og Michael Jacksom musikkvideoer så nå blir det mimrefest! 

Anonymkode: 0ca7f...2cb

ååhh hørtes kjempegøy ut!  har selv noen adidasklær fra 90 tallet som passer 😍 sykt at de holder seg så lenge, stoffet altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en ting. 2020 er endeløst mye bedre enn 90-tallet. mannssjåvinistisk, diskriminerende, åpenbart rasistisk sted der det å klype lettkledde damer i rumpa ble sett på som helt ok i familieprogrammer og en helt på alvor diskuterte om det virkelig kunne være greit å nekte folk å røyke inne på skoler, kafeer og offentlige kontorer. 90-tallet stinket sigaretter og så ut som en kåt, middelaldrende overgriper. 

Har dere som savner tiåret sett ett eneste nyhetsklipp fra det? Gjør det. Bli realitetsorientert.

Anonymkode: 0a5ab...29c

Ja, det er alltids noe som blir bedre med årene også. Men jeg syntes det er mye som har blitt mye verre også på viktige samfunnsarenaer. 

Anonymkode: 7e8d8...e65

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg savner fra nitti-tallet er ungdomstiden min (jeg var i tjueårene) og tiden jeg var sammen med Min Store Kjærlighet, og i de periodene jeg var singel var jeg stadig omsvermet og livet var lett! :)

Ah, good times.

 

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Million skrev:

Det jeg savner fra nitti-tallet er ungdomstiden min (jeg var i tjueårene) og tiden jeg var sammen med Min Store Kjærlighet, og i de periodene jeg var singel var jeg stadig omsvermet og livet var lett! :)

Ah, good times.

 

Må ha vært spennende tid å være ungdom på ja! Husker det var såååå spennende å få låne søsterens jenteblader (husker ikke om det var Topp den gangen eller noe annet), og fikle med all sminken (ikke at det var så mye men det føltes mye!) og parfymer og dilldall. Nabojenta var ennå litt eldre og lånte oss kassetter/cder av og til når hun ble lei.

Satt i loft-stua til nabogutten å spilte nintendo når vi ble leie av å løpe rundt ute i skogen.

Og så noen nevnte dette med utseende osv. Sprøtt egentlig hvor stor forskjell det er. Nå er det løsvipper og contouring og tre lag sparkel og pudder, settingspray og påmalte øyebryn. Jenter dro jammen gutter før også, med grorudpalme og litt great lash mascara om de skulle være ekstra fancy 😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å glede seg til underholdning. Vente på at et fint program eller film skulle komme på lineær TV eller radio. Lese plateanmeldelser og prøve å se for seg hvordan musikken høres ut, bestille den på platesjappa og sette seg ned og høre gjennom hele skiva når den endelig kom. Låne CDer og dataspill av hverandre.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelrocken.

Skulle ofret mang en rapper for å få puddelrocken tilbake 🤩

Anonymkode: b109d...dc0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh 90-tallet🥰

Husker så godt på lørdager dro søsteren min, mamma og jeg til videoutleien, og det var omtrent det gøyeste vi visste. Føler at vi brukte ganske lang tid på å velge en film. Skikkelig happening😅 Noen lørdager var det tilbud på 2 filmer pluss en potetgullpose, og det var seriøst tidenes høydepunkt. 

Anonymkode: cc1ba...9b0

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner vekta mi. Pluss at det var lett å holde den vedlike...

Men mest av alt savner jeg friheten jeg hadde. Penger på konto; dyr moro. Null på konto; gratis moro.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig lite, for å være helt ærlig. Nesten alt det folk mimrer om er jo fortsatt tilgjengelig, er bare det at nå har man en hel masse andre ting og. Hvis jeg vil lese gamle Donald Pocket, spille gjennom Donkey Kong Country, høre på The Prodigy, ta bilder på film, eller skrive en novelle på vaskekte papir, er det jo ingenting som hindrer meg. Samtidig kan jeg også lese på Kindle, spille Dark Souls, ta bilder digitalt og legge dem ut på Instagram, og lett som fett kjøpe gamle spill og antikke kameraobjektiver på ebay og få dem i posten om et par uker.

Det eneste jeg egentlig savner fra nittitallet er å være barn. Akkurat det toget har jo gått, men det gjør det jo for alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner barndommen og en bekymringsfri tid. Og at pappaen min levde. Savner Mandagsfilmen på NRK, og at pc-spill var noe fantastisk nytt og spennende. Savner musikken. Savner å reise til videosjappa for å låne VHS, det var stor stas og luksus den gangen! Savner bilferiene om sommeren. Savner å være sykelig opptatt av Donald-blader og pocketer. Savner at det var vanlig med arrangementer med mye folk, f.eks lokale skøyteløp på et lite vann hvor alle fra nærmiljøet dukket opp. I dag skjer ikke sånt. Savner tjukkas-tv-en som jeg så OL på Lillehammer med. Savner nesten alt ved 90-tallet. Et tiår som hadde alt verden ikke har i dag. Sjarm, varme og en lettere og mindre stressende hverdag for de fleste. 

Endret av Expandable86
  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Expandable86 skrev:

Savner barndommen og en bekymringsfri tid. Og at pappaen min levde. Savner Mandagsfilmen på NRK, og at pc-spill var noe fantastisk nytt og spennende. Savner musikken. Savner å reise til videosjappa for å låne VHS, det var stor stas og luksus den gangen! Savner bilferiene om sommeren. Savner å være sykelig opptatt av Donald-blader og pocketer. Savner at det var vanlig med arrangementer med mye folk, f.eks lokale skøyteløp på et lite vann hvor alle fra nærmiljøet dukket opp. I dag skjer ikke sånt. Savner tjukkas-tv-en som jeg så OL på Lillehammer med. Savner nesten alt ved 90-tallet. Et tiår som hadde alt verden ikke har i dag. Sjarm, varme og en lettere og mindre stressende hverdag for de fleste. 

Ja! Før skjedde det altlid så mye gøy av sånne arrangementer. Vi har fortsatt masse musikkfestivaler og slikt her, men det koster skjorta. Husker på 90tallet da pleide det være mer sånn, samlinger i regi av enten kommune eller for eks en bank/et kjøpesenter osv. Husker "nattåpent" her pleide være tøft. Da var det kjempemasse gode tilbud, alt var åpent til midnatt, om ikke lengre - det var musikk og gjerne matservering og alt mulig rart på kjøpesentrene. Nå er det nattåpent et par ganger i året, men salgene er ikke noe å skryte av - og det er ikke noe ståhei over det. 

Generelt var det mer slike "familievennlige" greier hvor man tok med hele familien og så var det festlig og påkostet. En bank som gjerne disket opp med pølser i brød og slikt på grunn av no greier.

Og til tross for at vi bare hadde lokalavis og ikke akkurat facebook, så fant man ut av dette. Nå må jeg saumfare uttallige "hva skjer i Xxxxx"-grupper, lokalavisa på nett, lokalavisas facebookside, lokalavisas egen "hva skjer" -side som de linker til fra no event-greier... for å sikre at jeg får med meg om det skjer noe gøy.

Savner også at ting var litt lettere før mtp for eks TV osv. Skulle du ha TV flere rom var det bare å strekke en kabel. Nå må du ha TV boks og TV kort og faen hans oldemor. Kan jo såklart igjen bare streame til tven med chrome cast osv, men det var noe eget med å bare slå på tven og ha kabeltv.

Pleide å være digg å slå på den bittelille tven på kjøkkenet for å ha litt frokost-tv mens man spiste/lagde frokost. Nå må jeg sitte og lute over mobilen, og da blir det til å lese nettaviser osv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg blander 90-tall, tidlig 00. Jeg er født i 89. Men savner det å ikke ha smarttelefon egentlig. Hadde jeg vært 14 år i dag hadde det nok skjedd mye rart på Snapchat osv. Vi drev med mye rart. Greit at alt dette ble holdt innenfor vennegjengen. 
 

Ellers var det kult med alle de greiene vi samla på. Klistremerker, pogs, spice girls bilder, glansbilder. Skjønner jo at det helt sikkert førte med seg noe press, men det var gøy da. Også de skoledagbøkene og minnebøkene😍. Jeg jobber på barneskole nå, og det er ikke lov å ha med seg sånne ting. Syns det er litt synd. Men forstår jo at det kan skape press. 
 

Tamagotchi var sååå koselig da😍

Vi hadde bare fire TV-kanaler. Så tv-en ble ikke kjempemye brukt. Men da var det ekstra stas når Barne-TV begynte. Husker lørdagsmorgen med kykelikokos. Vi unga sto opp tidlig, dro med oss dyna, skjærte opp noe frukt, og koste oss foran tv-en til foreldra våre sto opp. 
 

Leie VHS på kiosken! Var noe herk å levere det igjen, da! Kiosken lå ikke så langt fra skolen. Vi leide på pappa sitt navn, men fikk selv ansvaret for å levere tilbake siden kiosken var nærme skolen. Så fikk vi bare gå hjem igjen etter det eller vente på neste buss. Ikke f om foreldra våre gadd å hente oss. Så da var det bare å gå hjem. Det tok ca 40 min. Gikk sånn to busser om dagen, så ofte gadd vi ikke vente på neste.

Anonymkode: 46118...8d0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner tida da mine foreldre, onkler og tanter var friske og oppegående. Pappa døde for flere år siden, og mamma har fått påvist demens. :( 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan hende jeg blander 90-tall, tidlig 00. Jeg er født i 89. Men savner det å ikke ha smarttelefon egentlig. Hadde jeg vært 14 år i dag hadde det nok skjedd mye rart på Snapchat osv. Vi drev med mye rart. Greit at alt dette ble holdt innenfor vennegjengen. 
 

Ellers var det kult med alle de greiene vi samla på. Klistremerker, pogs, spice girls bilder, glansbilder. Skjønner jo at det helt sikkert førte med seg noe press, men det var gøy da. Også de skoledagbøkene og minnebøkene😍. Jeg jobber på barneskole nå, og det er ikke lov å ha med seg sånne ting. Syns det er litt synd. Men forstår jo at det kan skape press. 
 

Tamagotchi var sååå koselig da😍

Anonymkode: 46118...8d0

Haha, ja jeg misunner ikke unger som må vokse opp med smarttelefoner. Huff. Når jeg var tenåring var det jo fritt fram på MSN og internett, og det var jo slettes ikke greit alt det vi gjorde på den tiden. Men selv da hadde det lite ringvirkninger fordi det fantes ikke sosiale medier på samme måte som det gjør nå.

Pogs var poppis her også en kort periode! Jeg har fortsatt mine. Har ca to sånne "stuter" med pogs, haha. Noen av de er riktige fine og tøffe! :p 

Klistremerker holdt vi på med leeenge tror jeg. Det gikk vel ikke helt av moten på samme måte - men vi slutta å bytte etterhvert. Jeg kjøpte i årevis i alle fall. Klistremerker er jo fortsatt gøy! xD 

Er det ikke lov å holde på med noe slikt på skolen lengre? Så snodig!! Ikke skoledagbøker ellernoe? Da skjønner jeg jo at det begynner å bli vanskelig å finne sånne "typiske" skoledagbøker. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...