Gå til innhold

Prosjekt: lag et menneske


Strikkesokken

Anbefalte innlegg

Innbilte meg at jeg hadde svart her i går, men det var visst bare inni hodet mitt :P 

Velkommen i høygravid-klubben! Her er det koselig altså :biggrin: Ah, misunner det meieriet ditt... 

Jeg har ekstremt lite 50 :sjokkert: Jeg klarer bare ikke å se for meg hvordan et menneske skal få plass i så små klær. Så her må vi på shopping hvis jenta virkelig er så liten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sunhands

Åh, så koselig med babyshower! :)

Vi har kjøpt inn veldig lite i 50, for jeg tror ikke baby blir så liten. Tenker heller at jeg kjøper da om det blir nødvendig. Har i tillegg ei venninne jeg kan låne størrelse 50 av, hvis vi skulle behov for så smått tøy. Tror jeg har fem bodyer og et par bomullsbukser. En eller to av bodyene er vel i ull. Fulgte med litt i 50 da jeg kjøpte en klespakke på Finn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2016 den 14.01, A4-livet skrev:

Vi har altfor mye, tror jeg telte fem bodyer og syv bukser i stad. Og sikkert dobbelt så mye i str 56. Men det er fordi jr var en skikkelig gulpebaby og så har vi fått litt arvetøy. Str 50 ble brukt i under to uker forrige gang så tror to bodyer burde holde. Mange går jo rett på str 56

På 26.10.2016 den 14.27, Pentu skrev:

Her gikk det mye i 50. Husker ikke hvor lenge hun brukte str, men mener å huske at det var ganske lenge 

På 26.10.2016 den 17.03, Småkjekset skrev:

Vi skulle hatt flere bodyer og strømpebukser i 50 sist, så blir nok til at vi kjøper litt ekstra denne gangen i tilfelle det er samme behov. Tror E brukte 50 i nærmere en måned og 56 i to måneder, så vi hadde rikelig i 56 ihvertfall :)

På 27.10.2016 den 16.21, maja87 skrev:

Vi brukte 50 i 7-8 uker.. Mest bodyer og pysjer. Hadde for lite (trodde jo ingen kunne bruke såå smått 😂), så fikk mer i gaver 👍 

Sant.. fire veldig sprikende svar her:fnise: umulig å bli klok på! Har innsett at det må shopping til her og, hvis det viser seg at hun er like liten som storebroren. Husker ikke hvor lenge han brukte 50, men han var 49 cm da han ble født, så regner med det var en stund.. Hvorfor kunne man ikke bare fått vite sånt på forhånd :P

På 27.10.2016 den 20.54, Weebs skrev:

Innbilte meg at jeg hadde svart her i går, men det var visst bare inni hodet mitt :P 

Velkommen i høygravid-klubben! Her er det koselig altså :biggrin: Ah, misunner det meieriet ditt... 

Jeg har ekstremt lite 50 :sjokkert: Jeg klarer bare ikke å se for meg hvordan et menneske skal få plass i så små klær. Så her må vi på shopping hvis jenta virkelig er så liten :fnise:

Takk:nigo: koser meg jeg altså, men begynner faktisk å bli litt lei nå. Kun plagene altså, nyter fortsatt stillheten:fnise:

Ikke sant! De har sagt hun her er litt under gjennomsnittet, men jeg klarer ikke helt å stole på dem, for de sa også at L ville være over 4,5 kg til termin og han kom ut og var 3410 gram. Så kanskje de tar feil andre veien denne gang?:vetikke: føler liksom det er så bortkastet med 10 skift som kan brukes èn uke..herregud jeg husker ingenting fra babytiden jeg - hvor ofte man skifter på dem og alt det der.

10 timer siden, Sunhands skrev:

Åh, så koselig med babyshower! :)

Vi har kjøpt inn veldig lite i 50, for jeg tror ikke baby blir så liten. Tenker heller at jeg kjøper da om det blir nødvendig. Har i tillegg ei venninne jeg kan låne størrelse 50 av, hvis vi skulle behov for så smått tøy. Tror jeg har fem bodyer og et par bomullsbukser. En eller to av bodyene er vel i ull. Fulgte med litt i 50 da jeg kjøpte en klespakke på Finn. :)

Nei, jeg har vanskelig for å se for meg en minibaby jeg og :P fem bodyer er mer enn vi har da:fnise: vi har liksom til hjemreise fra klinikken vi..:ler: må nok ut og handle bittelitt til..sååå trist:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på. Får du en gulpebaby så må du jo kunne skifte på de hver gang de blir gjennomvåt av gulp. Også er det denne morsmelkbæsjen da. Den fyker jo for ut av bleier og gjennom flere lag med klær :fnise:

jeg måtte sende mamma på jakt etter klær i 44. For her druknet hun i 50 når hun kom til verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tickeren min sier at livmoren min er tusen ganger sin vanlige størrelse nå?! Shiiit:sjokkbla: det er mye! Merker at hun tar stor plass inni der. Tror magen har sunket litt faktisk, men jeg syns fortsatt det er vanskelig å puste:fnise:

Skulle rygge ut fra parkeringsplassen idag, og hørte et dunk i ene hjulet. Tenkte at nå har jeg kjørt på en stein eller noe. Kjørte oppover i veien, og det dunket med jevne mellomrom. Lurte på om det hang en katt fast i dekket:ler: mannen skiftet jo dekk her om dagen, så jeg stoppet i en busslomme og ringte ham og spurte om det var noe rart da han skiftet dekkene, og om jeg burde etterstramme boltene kanskje. Jeg så ikke noe rart med det heller, men turte ikke å kjøre mer så dro hjem igjen for å hente den der dingsen som man fester boltene i hjulene med, den var i hans bil (hvorfor har vi ikke en hver?!:klaske:). Gikk ut av bilen, og der så jeg en knekt nøkkel og en nøkkelhank som hang fast i dekket!  Aner ikke hvem det var sin, men forbannet den idioten som har latt noe sånt ligge på parkeringsplassen:kjefte: kom for sent til shoppingdate med ei venninne og alt:daane: noe som egentlig gikk helt greit, for det var slitsomt altså! Hun kan snakke. Og gikk omtrent 10 cm fra meg konstant, fikk ikke snudd meg engang uten å dulte borti henne, og magen min er ikke såå enorm:fnise: 

Jeg fikk ihvertfall kjøpt meg en 2 pk ammebh-er så jeg har til føden. Men jeg bruker egentlig 65 rundt, men det er umulig å få tak i mindre enn 75 på h&m og cubus?! Kunne tenke meg 70 ihvertfall. Ser for meg at jeg løfter armene med amme bh på og puppen faller ut under:ler: 
Ble en ny joggebukse til fødebagen, bestemortruser, litt av julegaven til mannen, er ferdig med kalenderen til L, fikk til og med kjøpt meg en ammekurv:biggrin: og nattbind:nigo: så nå slipper jeg å løpe halvdød inn på Kiwi på vei hjem fra klinikken :P 

Ikveld er mannen ute med noen kamerater, så nå skal jeg ta en laang dusj, prøve den nye selvbruningen jeg kjøpte (inspirert av @Weebs selv om det blir hjemme på badet:fnise:), og se om sesong 2 av Jane the Virgin er noe bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pentu skrev:

Det kommer jo veldig an på. Får du en gulpebaby så må du jo kunne skifte på de hver gang de blir gjennomvåt av gulp. Også er det denne morsmelkbæsjen da. Den fyker jo for ut av bleier og gjennom flere lag med klær :fnise:

jeg måtte sende mamma på jakt etter klær i 44. For her druknet hun i 50 når hun kom til verden. 

Æsj:ler: må ut på enda en shoppingrunde da ;) to bodyer og èn bukse er kanskje litt lite uansett :P da blir det med mor isåfall, hun holder litt mer kjeft når vi går i butikker:fnise:

Helt sykt at de kan være så små! 50 er jo bittelite! Ser nesten for meg en toåring komme ut av meg og bare "Hallo mamma":fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig gøy å være brun et par dager! :biggrin: Bare synd det ikke forsvinner naturlig :fnise: Jeg er litt sånn brun og hvit om hverandre akkurat nå. Likbleike hender, kjempebrun på brystet. Hot stuff ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Weebs skrev:

Det er veldig gøy å være brun et par dager! :biggrin: Bare synd det ikke forsvinner naturlig :fnise: Jeg er litt sånn brun og hvit om hverandre akkurat nå. Likbleike hender, kjempebrun på brystet. Hot stuff ;) 

Ble ikke sånn kjempepent med den sprayen jeg kjøpte, ser ut som jeg har litt lepra på lårene:fnise: satser på at det går seg til, planen er å ikke være gjennomsiktig rundt termin:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+1 og mannen har reist på jobb igjen, i 3 nye uker:grine: TRE uker! Herregud, hvordan skal jeg klare meg?! Men det betyr også at om nøyaktig 3 uker begynner Mission: Get Baby Out:biggrin: dvs mest mulig sengekos:lur: de mengdene jeg har planlagt innebærer fare for brannsår her og der:ler: vurderer å begynne på bringebærbladkapsler en uke før han kommer hjem da, noen med erfaring med det kanskje? Er livredd for å gå i fødsel mens han er på jobb så tør liksom ikke å begynne tidligere, men da er jeg jo allerede i uke 37.. Hun venninna jeg møtte igår utdanner seg til å bli lege, og har akkurat vært med på en del fødsler. I følge henne kommer jeg til å føde på 1,5-2 timer fordi L kom på ca 3 :sjokkbla: håper hun tar feil. Isåfall rekker jeg ikke å både få regelmessige rier og komme meg til føden i tide :P 

Idag lagde jeg skikkelig raspeballmiddag med røkeknok, vossakorv og kålrabistappe! Aldri lagd det før! Ti tusen voksenpoeng til meg. Det ble faktisk like godt som mamma lager det:nigo:

Mannen har smittet meg med forkjølelsen sin. Jeg er ikke fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den østlendingen jeg er så har jeg faktisk aldri smakt raspeballer. Mannen mener at jeg ikke har gått glipp av noe som helst, men det kommer jo fra mannen som verken liker laks, pasta eller oliven, så jeg vet ikke helt om jeg egentlig skal stole på ham :fnise: 

Jeg tok bringebærbladkapsler forrige gang, fødte ikke så veldig tidlig av den grunn (dagen etter termin). Hva annet var det det skulle hjelpe mot igjen? :klo: Tror jeg kommer til å ta de denne gangen og (skal bare google hva greia var igjen), tenker at det sikkert ikke skader. Hadde en relativt rask og ukomplisert fødsel forrige gang, men jeg vet jo ikke hvordan den hadde blitt uten kapsler, eller om de hadde noen effekt i det hele tatt.. 

Tre timer :overrasket::overrasket::overrasket: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sitronkake skrev:

Som den østlendingen jeg er så har jeg faktisk aldri smakt raspeballer. Mannen mener at jeg ikke har gått glipp av noe som helst, men det kommer jo fra mannen som verken liker laks, pasta eller oliven, så jeg vet ikke helt om jeg egentlig skal stole på ham :fnise: 

Jeg tok bringebærbladkapsler forrige gang, fødte ikke så veldig tidlig av den grunn (dagen etter termin). Hva annet var det det skulle hjelpe mot igjen? :klo: Tror jeg kommer til å ta de denne gangen og (skal bare google hva greia var igjen), tenker at det sikkert ikke skader. Hadde en relativt rask og ukomplisert fødsel forrige gang, men jeg vet jo ikke hvordan den hadde blitt uten kapsler, eller om de hadde noen effekt i det hele tatt.. 

Tre timer :overrasket::overrasket::overrasket: 

Det må du smake! Jeg er ikke sånn superfan av det selv, men det var mye bedre når jeg lagde det selv og har siklet over grytene hele dagen :fnise: både mannen og L elsker det da!

Er det ikke bare for modning da? Kan jo kanskje ikke skade å begynne enda tidligere.. én uke blir kanskje litt knapt?:vetikke: 

Ja var litt for raskt for min del det altså! Satser på å få snakket mellom riene denne gangen. Ihvertfall få pause mellom dem :fnise: gikk med maserier i 10 dager før noe endelig skjedde da, but still :P de sier jo at etter 4-5 år blir man som førstegangs igjen? Kanskje det er håp da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raspeballer :hjerte: Farmoren min fant ut hun skulle gjøre noe fint for meg før de reiser på ferie, så der er vi invitert på rasper på onsdag :nigo:

Blir spennende med denne fødselen din! Hvis du føder mye fortere denne gangen får jeg begynne å planlegge å flytte nærmere KK til min fødsel, fra første kynner/murring til hun var ute tok det 3 timer og 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tiden kan variere veldig tror jeg. Ene venninnen min har 5 barn. 3 av fødslene var 2-3timers, mens 2 av de var 17timer ++.  En annen venninne fødte på 8 timer første gang, mens hun fødte hjemme på badet med nr 2 (gikk så fort at hun ikke kom lenger). 

Det å skulle komme seg opp på KK etter at ting har startet skremmer meg litt. Jeg hadde jo hele løpet på KK sist. Kjørte opp dit selv gjorde jeg og  

Raspeballer er best på dag nr 2. Delt opp i biter og stekt 😃👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raspeballer! Eller komle, som vi kaller det her ;) Jeg har aldri våget meg på å prøve selv, men det må vel til en gang. Det er så goooooodt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Småkjekset skrev:

Raspeballer :hjerte: Farmoren min fant ut hun skulle gjøre noe fint for meg før de reiser på ferie, så der er vi invitert på rasper på onsdag :nigo:

Blir spennende med denne fødselen din! Hvis du føder mye fortere denne gangen får jeg begynne å planlegge å flytte nærmere KK til min fødsel, fra første kynner/murring til hun var ute tok det 3 timer og 20 min.

Åå for en snill farmor!:biggrin: 

Hehe ja, jeg vurderer å campe på parkeringen til KK:sjenert: vi bruker i underkant av en time å komme oss dit, så om venninna mi har rett så må jeg kaste meg i bilen med en gang jeg får antydning til vondt:fnise:

11 timer siden, Pentu skrev:

Det med tiden kan variere veldig tror jeg. Ene venninnen min har 5 barn. 3 av fødslene var 2-3timers, mens 2 av de var 17timer ++.  En annen venninne fødte på 8 timer første gang, mens hun fødte hjemme på badet med nr 2 (gikk så fort at hun ikke kom lenger)

Det å skulle komme seg opp på KK etter at ting har startet skremmer meg litt. Jeg hadde jo hele løpet på KK sist. Kjørte opp dit selv gjorde jeg og  

Raspeballer er best på dag nr 2. Delt opp i biter og stekt 😃👍🏻

:sjokkbla: skrekken er å ikke nå fram altså! Herregud. Heldigvis kom jeg inn på føden i ambulanse med L så var jo halvveis i trygge hender, men jeg husker at legen i ambulansen skulle undersøke meg og han bare "jeg kan ikke kjenne noe åpning..." og jeg trodde jeg skulle ta tak i skyvedøren og skubbe fyren ut i fart:dry: Hadde jo driiitvondt. Kom inn med 8 cm, så jeg er usikker på om han i det hele tatt var en ekte lege:tongue: Ser for meg at dette er oss i desember:sno:

Aldri smakt dem stekt. Her forsvinner alt:fnise:

3 timer siden, Weebs skrev:

Raspeballer! Eller komle, som vi kaller det her ;) Jeg har aldri våget meg på å prøve selv, men det må vel til en gang. Det er så goooooodt. 

Var toro sin pakke da:sjenert: men det gjør mamma og:opplyser: men kålrabistappen var fra bunn da. Så jeg er uansett stolt:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det 5 uker til termin. Tror jeg har fått litt nestinghormoner over meg, for jeg sitter og planlegger all maten jeg skal lage og fryse ned til etter fødsel. Dvs, jeg har kun kommet på vårruller, rundstykker og lasagne. Syns mye mat blir så ekkelt når det ligger i frysen. Men det må vel finnes noe mer jeg kan lage?:klo: vi har allerede både boller og muffins ;) jeg skal også bake pepperkaker, kokosmakroner og kakemenn sammen med L:biggrin: men ikke idag..jeg er så tett i nesen og ørene at jeg kan nesten ikke se:ler: tenkte å sette på en maskin eller to med babyklær da. Er vel på tide nå :P 
Også lurer jeg på å skrive en ønskeliste til fødselen. Vet ikke hvordan folk skriver disse fødselsbrevene jeg, men jeg tenker å bare skrive ned et par punkt, som at jeg har et sterkt ønske om vannfødsel, klystèr, og familierom. Og at forrige fødsel gikk veldig fort :P Får jeg vannfødsel så får jeg de andre punktene og, men da må jeg føde mellom mandag og fredag før kl 1430 eller noe sånt for Storken er ikke åpen i helgene. Eller, jordmoren min sa at de var begynt å ha åpent noen helger, men hun venninna mi som har vært på KK en stund nå sa at de helgene de skulle være der hadde det vært stengt :sukk: desember er vel ikke akkurat måneden for stor pågang heller, så vi får satse på at hun melder sin ankomst i vanlig arbeidstid :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Strikkesokken skrev:

 

:sjokkbla: skrekken er å ikke nå fram altså! Herregud. Heldigvis kom jeg inn på føden i ambulanse med L så var jo halvveis i trygge hender, men jeg husker at legen i ambulansen skulle undersøke meg og han bare "jeg kan ikke kjenne noe åpning..." og jeg trodde jeg skulle ta tak i skyvedøren og skubbe fyren ut i fart:dry: Hadde jo driiitvondt. Kom inn med 8 cm, så jeg er usikker på om han i det hele tatt var en ekte lege:tongue: Ser for meg at dette er oss i desember:sno:

Aldri smakt dem stekt. Her forsvinner alt:fnise:

 

Nei nei nei nei nei nei nei! Jeg skal ikke føde i bilen :ohmy::fnise:

Neste gang må du lage dobbelt, for de er helt geniale når de er stekt. Mamma lager alltid såpass at hun kan fordele restene på hele familien :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pentu skrev:

Nei nei nei nei nei nei nei! Jeg skal ikke føde i bilen :ohmy::fnise:

Neste gang må du lage dobbelt, for de er helt geniale når de er stekt. Mamma lager alltid såpass at hun kan fordele restene på hele familien :P 

Tror ikke mannen her hadde vært så rolig som han i den videoen om det skjedde i bilen altså:fnise: får kjøpe inn søppelsekker og tre over setet på vei til føden ihvertfall, nekter å ødelegge bilen for denne babyen:ler:

Ja, mannen har også snakket om stekte raspeballer så får gjøre det. Men hva har dere til liksom?:klo:

---

Herlighet, jeg er blitt bitt av nestinghormonet! Nå hadde det vært veldig fint å være frisk, altså.. Fikk plutselig for meg at det var viktig å rydde i kjøkkenskapene. Og det var det faktisk. Herlighet så mye greier vi har som vi aldri bruker! Blir gitt bort en del gryter og tallerkner til grupper som hjelper fattige nå altså :P så nå kan hun bare komme for vi har orden i gryteskapet:ler:
Så har jeg satt på første maskin med babyklær:rodmer: jeg måtte jo først tømme skittentøyskurven for våre klær selvfølgelig:fnise: sengetøyet hennes skal til og med strykes:biggrin: jeg strøk sengetøyet til resten av familien sist vi skiftet på sengen og det var såå herlig å legge seg i! Men mye energi brukt på lite greier da, for neste dag merket man jo ingen forskjell :P så spørs om jeg gidder å gjøre dét igjen :tongue:

Skrev fødebrev også. Veldig enkelt og greit, ser sånn ut:

Brev til jordmor

Ønsker vannfødsel – dette har jeg tenkt på siden vi fant ut at jeg var gravid og det er det største ønsket for denne fødselen
- Ønsker klyster
- Ønsker vi familierom, spesielt fordi dette er fars første barn og vi bor langt unna sykehuset

- Første fødsel (7,5 år siden) gikk veldig raskt, jeg var redd og husker svært lite. Hadde omtrent ikke pause mellom riene, men alt gikk fint. Føler meg mer forberedt denne gangen og vil helst ha det rolig rundt meg
- Fikk ikke til ammingen sist, og ønsker derfor ekstra hjelp med dette om mulig. Vil helst ikke reise hjem før jeg føler meg trygg på ammingen.

Mvh
Strikkesokken

Er vel greit nok det? Googlet litt og så at folk hadde tusen punkter nedover og var veldig detaljerte. "Ønsker ikke å revne":sprettoy: tror ikke at jordmor driter i om jeg revner fordi jeg ikke skrev det på listen liksom:fnise:

Endret av Strikkesokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pølse, kjøtt og grønnsaker til. Nå tror jeg jeg må be mamma og å lage. :fnise:

eneste jeg er opptatt av er at de skal fortelle meg hva som skjer og så syns jeg at de godt kan vente med klipping av navlesnoren. Det gjorde de automatisk sist. Også syns jeg de var litt for masete på barsel. Dro i puppene mine og maste noe voldsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Jeg skrev sen avnavling og det synes de var en bra greie :)

Ellers kan man jo skrive hva man vil, men jeg tipper mange har tilsvarende ønsker på type rom/hotell/ekstrahjelp osv- så det kommer sikkert an på kapasitet. Der jeg var(Ullevåll) var det bare å glemme, selv med helsebaserte behov. Men andre sykehus igjen har kanskje flere kar/enerom osv- så jeg hadde krafsa til meg alt jeg fikk :P 

Jeg skrev faktisk finskegrepet også. Sånn mtp høna lissom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...