Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis Danmark, noen som har erfaringer med VivaNeo eller Copenhagen fertility center?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Coffee1234 skrev:

Takk for svar :) Kjenner at det er litt overveldende, for vi kan så lite og vet ikke hvor vi skal begynne å finne informasjon, i et hav av informasjon og kaos. 

Har kanskje tenkt at å ha samme donor har vært viktig for oss, samtidig som at jeg tenker mer og mer på gjennomførbarheten og prisen. Hva vil lang ventetid si, tar det faktisk to år? Og hva er veien å gå hvis vi vil gjøre det offentlig, har skjønt at jeg går til fastlegen, men hvilke prøves må tas? Takk for svar. Spennende å lese om alle dere. ❤

Veien vår var en undersøkelse privat først. Fant så ut at vi trengte donor for å bli foreldre. Privatklinikken henviste offentlig. Fikk sånn fortone raskt, men måtte vente 1 år før vi hørte noe fra de igjen. Blir forsøk i januar , forhåpentligvis. Så over 1 år har det tatt. 

Anonymkode: 18021...5fe

• Liker 1
Skrevet

Ok takk. Hva slags undersøkelse tar man? Er det hos gynekolog? 

Skrevet
40 minutter siden, Coffee1234 skrev:

Ok takk. Hva slags undersøkelse tar man? Er det hos gynekolog? 

Skjønner godt det er mye å sette seg inn i. Men bare spør her så skal vi svare så godt vi kan.

Vi har hatt fem forsøk i Danmark på Selmer klinikken, veldig fornøyd med de. De føles mindre og mer personlig enn foreksempel Stork, men de har ikke hormoner, så hvis dere blir anbefalt det er det andre steder som er bedre. 

Jeg ble henvist fra fastlege til gynekolog, som gjennomførte noen tester, både en undersøkelse og en del blodprøver, så henviste hun oss videre. Men vet om andre der fastlegen har tatt alle tester og henvist. Kommer nok litt ann på legen, så anbefaler at du hører med fastlegen først, er fort litt ventetid på å komme til gynekolog. 

Vi ventet 11 måneder fra henvisningen ble sent til vi fikk beskjed på Riksen om at det var vår tur. Og jeg tror at etter korona og at enslige også kan bli henvist er det blitt noe lenger, men vet ikke nøyaktig hvordan det ligger ann. Tenker det er bedre å bli henvist og så heller vente en måned eller to før oppstart (hvis dere ikke er klare når dere får brev) enn å bli gal av å måtte vente 😉

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Etter å ha lest litt og fått prislister fra private aktører i Norge nå, så kjenner jeg at det virker fristende å forsøke inseminasjon i DK. Selv om jeg nå ikke vet hvordan det blir med corona. Blir veldig spennende :) Trenger man å gjøre undersøkelser også før dette? 

Skrevet
5 minutter siden, Coffee1234 skrev:

Takk for svar. Etter å ha lest litt og fått prislister fra private aktører i Norge nå, så kjenner jeg at det virker fristende å forsøke inseminasjon i DK. Selv om jeg nå ikke vet hvordan det blir med corona. Blir veldig spennende :) Trenger man å gjøre undersøkelser også før dette? 

Er det ikke like dyrt i Danmark som i Norge? 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke like dyrt i Danmark som i Norge? 

Virker ikke sånn, når jeg sammenligner prisinformasjon. 

Skrevet
13 timer siden, Coffee1234 skrev:

Man trenger en del undersøkelser likevell, litt varierende hva de ulike klinikkene krever, men send de en mail, så får du oversikt over hva de ønsker at skal være skjekket 😃

Det er en god del dyrere i Norge, mest fordi sæden blir veldig dyr her, den sendes fra Danmark. Så det lønner seg absolutt økonomisk å reise for å gjøre det. Så krysser fingrene for at korona har roet seg og det er mulig å reise når dere er klare. 

Skrevet
1 time siden, mr.popcorn skrev:

Man trenger en del undersøkelser likevell, litt varierende hva de ulike klinikkene krever, men send de en mail, så får du oversikt over hva de ønsker at skal være skjekket 😃

Det er en god del dyrere i Norge, mest fordi sæden blir veldig dyr her, den sendes fra Danmark. Så det lønner seg absolutt økonomisk å reise for å gjøre det. Så krysser fingrene for at korona har roet seg og det er mulig å reise når dere er klare. 

Takk :) Har fått beskjed om at man kan reise til DK nå, med negativ coronatest og papirer på hva man skal. 

Men sjokkerer meg hvor dyrt det er å kjøpe sperm, hvis man skal holde av for søsken også. Minst 75000, for åpen donor.. Begynner å miste litt motet når alt skal være så dyrt :(

Skrevet

Så bra!! 

Og det er vel prisen for å få det til Norge. Min erfaring (men det er over ett år siden sist forsøk) er at det lå på mellom 5000-8000 pr strå (pr forsøk) i Danmark . 

Skrevet
44 minutter siden, mr.popcorn skrev:

Så bra!! 

Og det er vel prisen for å få det til Norge. Min erfaring (men det er over ett år siden sist forsøk) er at det lå på mellom 5000-8000 pr strå (pr forsøk) i Danmark . 

Ja, dette var hvis man beregner å kjøpe ti strå, som vi må gjøre hvis vi vil at de skal være halvsøsken siden vi vil bære fram ett hver. Skjønner ikke helt hvordan vi kan få det billigere så lenge vi vil de skal være halvsøsken og for å reservere. 

Skrevet

Jeg har betalt 13000 for 1 forsøk inseminasjon inkludert frakt til Norge. I tillegg kommer barnerett som jeg har betalt fra før. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har betalt 13000 for 1 forsøk inseminasjon inkludert frakt til Norge. I tillegg kommer barnerett som jeg har betalt fra før. 

Fikk du da holdt av sperm også? Til senere forsøk?

Skrevet
19 timer siden, Coffee1234 skrev:

Takk for svar :) Kjenner at det er litt overveldende, for vi kan så lite og vet ikke hvor vi skal begynne å finne informasjon, i et hav av informasjon og kaos. 

Har kanskje tenkt at å ha samme donor har vært viktig for oss, samtidig som at jeg tenker mer og mer på gjennomførbarheten og prisen. Hva vil lang ventetid si, tar det faktisk to år? Og hva er veien å gå hvis vi vil gjøre det offentlig, har skjønt at jeg går til fastlegen, men hvilke prøves må tas? Takk for svar. Spennende å lese om alle dere. ❤

Hei.

Velkommen i prosessen.
Dette kan være en dyr prosess. Erfaringsmessig kan et forsøk som de de andre skriver her komme på flere titalls tusen kroner.
Vet ikke hvor gamle dere er. Alder kan også ha en stor betydning i denne prosessen med hva slags prøver og undersøkelser som er greit å få tatt.
Selv har vi vært i prosessen snart i 6 år. Stort sett har vi forsøkt privat, bortsett fra et forsøk på Riksen.
De fleste som gjør forsøkene sine privat har en bra opplevelse med å bli fulgt opp godt og om man lurer på noe så er det lett å få tak i de som jobber på klinikken å spørre om det man lurer på.
Noen må gå på mange forskjellige sprøyter og medisiner, mens andre ikke trenger fult så mye eller ingenting.
Dette avgjør klinikken utfri alder og prøvesvar på de ulike prøvene.Dette er individuelt.
Selv synes jeg erfaringen med Riksen ikke var noe særlig. Flere leger og sykepleiere å forholde seg til, og veldig upersonlig. 
Sånn blir det nok for når du fort bare er et nummer på listen. 
Har man råd og mulighet til å gå privat så vil jeg absolutt anbefale det.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Coffee1234 skrev:

Ja, dette var hvis man beregner å kjøpe ti strå, som vi må gjøre hvis vi vil at de skal være halvsøsken siden vi vil bære fram ett hver. Skjønner ikke helt hvordan vi kan få det billigere så lenge vi vil de skal være halvsøsken og for å reservere. 

Ja sant, ti strå blir en del penger. Det koster nok fort det, desverre. 

Skrevet
5 timer siden, Coffee1234 skrev:

Fikk du da holdt av sperm også? Til senere forsøk?

Nei, man kan kjøpe flere sånne barneretter på samme donor tror jeg. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan kjøpe flere sånne barneretter på samme donor tror jeg. 

Det stemmer. 😊

Skrevet

Hei igjen :) Vi har nå fått klarsignal fra familie at de vil hjelpe oss med prosessen, noe som gjør det overkommelig å gjøre det privat likevel :) Ser som sagt at det koster 75 000 for ti strå på european spermbank. Er det noen som vet om det vil koste det samme, dersom f.eks Livio eller Hausten da bestiller for oss? Isåfall vurderer vi å gjøre det i Norge istedet for DK, da det koster 10 000 med inseminasjon, og tror det fort faktisk kan bli dyrere med reisekostnader til DK. 

Skrevet
2 minutter siden, Coffee1234 skrev:

Hei igjen :) Vi har nå fått klarsignal fra familie at de vil hjelpe oss med prosessen, noe som gjør det overkommelig å gjøre det privat likevel :) Ser som sagt at det koster 75 000 for ti strå på european spermbank. Er det noen som vet om det vil koste det samme, dersom f.eks Livio eller Hausten da bestiller for oss? Isåfall vurderer vi å gjøre det i Norge istedet for DK, da det koster 10 000 med inseminasjon, og tror det fort faktisk kan bli dyrere med reisekostnader til DK. 

Hei.

Så flott å høre 😊

Ja, det er samme pris uansett. 

Skrevet

Så flott å høre! :) Hvis dette stemmer, er det egentlig helt fantastisk. Da slipper vi rensingen til DK. Men da jeg fikk et prisoverslag fra medicus, på utvidet profil og "barnerett", stod det at det ville koste omtrent 20 000 kroner. Fikk ikke det helt til å stemme med mitt regnestykke. Og har ikke helt forstått barnerett heller, det gir en en slags garanti for søsken, men man kan risikere at donorer ikke har flere strå? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...