Gå til innhold

Skeive prøvere


Skeiv stork

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 6.43):

Jeg som begynte på synarela ved nyttår fikk positiv test i går 😅 Jeg tror knapt det er sant! 

Anonymkode: 18021...5fe

Åååå, så spennende.

Masse lykke til, og hold oss oppdatert 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skeiv stork skrev (13 timer siden):

Hei:) Gratulerer❤️ så flott! 

Vi har gjort IUI og fikk positiv test, men den blir svakere og svakere for hver dag som går. Så ganske tungt å stå i det nå.. 

Nei og nei.... Det er så utrolig dritt når det skjer! Føler med deg. Har vært der så mange ganger. God bedring... ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente_38 skrev (10 timer siden):

Oiiii, gratulerer 💙💙💙

Kan du fortelle litt om fra du skjønte at nå skjer det og om selve fødselen?

Idag er det 40 dager igjen til terminen. Kjenner at det skal bli godt å få ut kolla. Har hatt veldig symfysesmerter fra uke 16. Nå både gleder jeg meg og gruer meg til fødselen. Gleder meg mest selvfølgelig. Selv nå etter 8 mnd er det veldig uvirkelig at jeg skal bli mor.

Til dere som fortsatt er i prøveprossen: Ikke gi opp💜

Takk 💙 jeg ble satt igang, og var innlagt fra det startet. Så var ikke den lange "er dette noe" fasen hjemme. 

 

Spennede! Ikke lenge igjen og holde ut med smertene.  Altså, selv en liten uke etter at kulen på magen har blitt en hylende, nattevåken bylt er det helt uvirkelig at jeg er mamma.  Husker ikke hvor i landet bor, men tiltross for reglene så ble det en fin opplevelse med dyktige folk på Ahus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei fine folk! Jeg melder meg herved spent inn i tråden, da samboer og jeg skal begynne prøvingen ved privatklinikk, og jeg har utallige spørsmål allerede. Jeg har tatt "fruktbarhetstest", og venter nå på svar fra legen om hva de anbefaler - IUI eller IVF. Ettersom alle prøvesvar tilsynelatende er normale antar jeg at de vil anbefale IUI. Noen som vet om man gå for det klinikken anbefaler, eller kan jeg hoppe rett på IVF? IVF er jo mer inngripende, men sjansen likevel høyere for å lykkes, så ønsker egentlig å gå rett på det.


Videre lurer jeg på hvordan prosessen er rundt valg av donor i det private. I hvor stor grad får man lov til å påvirke donorvalget? Jeg er i gang ved Medicus, men har også vært i kontakt med både Hausken og Fertilitetsklinikken. Jeg har spurt hos alle klinikkene, men svaret er hos alle: "det er legen som velger donor". Må innrømme at jeg er bittelitt skuffa over det, trodde at vi skulle få lov til å påvirke valget litt. Hos Medicus kan man få lov til å sette opp 3 ønskedonorer, men det er ingen garantier for at legen velger en av disse.

Endret av kaffelarsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man må vente et år på søskenforsøk hos Riksen? Får man samme donor? 

Anonymkode: 18021...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testene mine er fremdeles sterke og har fått satt opp ultralydtime. 
Ringte legen og fikk time til første kontroll. Det ble i uke 12 litt pga påskefri og slikt. Men er ikke første kontroll litt sent? 

Anonymkode: 18021...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaffelarsen skrev (4 timer siden):

Hei fine folk! Jeg melder meg herved spent inn i tråden, da samboer og jeg skal begynne prøvingen ved privatklinikk, og jeg har utallige spørsmål allerede. Jeg har tatt "fruktbarhetstest", og venter nå på svar fra legen om hva de anbefaler - IUI eller IVF. Ettersom alle prøvesvar tilsynelatende er normale antar jeg at de vil anbefale IUI. Noen som vet om man gå for det klinikken anbefaler, eller kan jeg hoppe rett på IVF? IVF er jo mer inngripende, men sjansen likevel høyere for å lykkes, så ønsker egentlig å gå rett på det.


Videre lurer jeg på hvordan prosessen er rundt valg av donor i det private. I hvor stor grad får man lov til å påvirke donorvalget? Jeg er i gang ved Medicus, men har også vært i kontakt med både Hausken og Fertilitetsklinikken. Jeg har spurt hos alle klinikkene, men svaret er hos alle: "det er legen som velger donor". Må innrømme at jeg er bittelitt skuffa over det, trodde at vi skulle få lov til å påvirke valget litt. Hos Medicus kan man få lov til å sette opp 3 ønskedonorer, men det er ingen garantier for at legen velger en av disse.

Jeg er ikke skeiv, men har gjort både IUI og IVF hos Medicus, så jeg svarer på det. For meg satte de opp behandlingsplan for begge deler, og så kunne jeg velge. Jeg har gjort tre IUI og en IVF. Viktig å være klar over at IVF ikke er noen "mirakelkur" det heller (det vet dere sikkert). Jeg ble ekstremt skuffet da jeg bare fikk ett brukbart embryo av min IVF-runde, så jeg hadde nok alt for høye forventninger (nå ser det ut til at ett emryo var alt som skulle til da, så jeg håper jo at det blir bra likevel). 

Medicus har sagt til meg at de velger den donoren man ønsker seg, med mindre det er en god grunn til å ikke gjøre det. Når det gjelder sammenligning av ulike klinikker kan det være greitt å sjekke opp sædbankene de har samarbeid med. Cryos (som Medicus samarbeider med) har en litt annen prismodell (=dyrere) enn European Sperm Bank. Til Medicus kan man også bare få sendt ett og ett strå, mens jeg tror kanskje man kan få flere om gangen til noen av de andre. Det blir jo en del frakt og administrasjonsgebyr etter hvert med mange forsøk! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solo2020 skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke skeiv, men har gjort både IUI og IVF hos Medicus, så jeg svarer på det. For meg satte de opp behandlingsplan for begge deler, og så kunne jeg velge. Jeg har gjort tre IUI og en IVF. Viktig å være klar over at IVF ikke er noen "mirakelkur" det heller (det vet dere sikkert). Jeg ble ekstremt skuffet da jeg bare fikk ett brukbart embryo av min IVF-runde, så jeg hadde nok alt for høye forventninger (nå ser det ut til at ett emryo var alt som skulle til da, så jeg håper jo at det blir bra likevel). 

Medicus har sagt til meg at de velger den donoren man ønsker seg, med mindre det er en god grunn til å ikke gjøre det. Når det gjelder sammenligning av ulike klinikker kan det være greitt å sjekke opp sædbankene de har samarbeid med. Cryos (som Medicus samarbeider med) har en litt annen prismodell (=dyrere) enn European Sperm Bank. Til Medicus kan man også bare få sendt ett og ett strå, mens jeg tror kanskje man kan få flere om gangen til noen av de andre. Det blir jo en del frakt og administrasjonsgebyr etter hvert med mange forsøk! 

Tusen takk for at du deler, Solo2020. Så spennende med din prosess! Krysser fingre og tær for deg. Det er jo faktisk bare ett embryo som må til. Har du hatt innsett, ennå? 

Usj, nei IVF er dessverre ingen mirakelkur, nei, selv om sjansen er litt høyere for å lykkes. Til gjengjeld er jo prosessen kanskje mer krevende, med egguttak og hormonstimulering osv.

Oj, jeg var faktisk ikke klar over at man kun kan få ett og ett strå tilsendt. Bare forsendelse koster jo 3500 kroner og 1400 i admin.utgifter. Kommer til å ruinere meg på denne prosessen, men det blir jo verdt det tilslutt. Jeg har fått et veldig godt inntrykk av Medicus, og utvalget av donorer hos Cryos er større enn ESB, men stoort minus dersom kun ett strå blir tilsendt av gangen. Må gå i tenkeboksen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffelarsen skrev (7 timer siden):

Hei fine folk! Jeg melder meg herved spent inn i tråden, da samboer og jeg skal begynne prøvingen ved privatklinikk, og jeg har utallige spørsmål allerede. Jeg har tatt "fruktbarhetstest", og venter nå på svar fra legen om hva de anbefaler - IUI eller IVF. Ettersom alle prøvesvar tilsynelatende er normale antar jeg at de vil anbefale IUI. Noen som vet om man gå for det klinikken anbefaler, eller kan jeg hoppe rett på IVF? IVF er jo mer inngripende, men sjansen likevel høyere for å lykkes, så ønsker egentlig å gå rett på det.


Videre lurer jeg på hvordan prosessen er rundt valg av donor i det private. I hvor stor grad får man lov til å påvirke donorvalget? Jeg er i gang ved Medicus, men har også vært i kontakt med både Hausken og Fertilitetsklinikken. Jeg har spurt hos alle klinikkene, men svaret er hos alle: "det er legen som velger donor". Må innrømme at jeg er bittelitt skuffa over det, trodde at vi skulle få lov til å påvirke valget litt. Hos Medicus kan man få lov til å sette opp 3 ønskedonorer, men det er ingen garantier for at legen velger en av disse.

Hei og velkommen hit😊 blir spennende å følge deg på veien! Loven sier at for å få godkjent befruktning utenfor kroppen (ivf) må man ha vansker med å bli gravid, så det er nok sannsynlig at du må prøve IUI først. Det er mindre medisiner og styr også så om det går er det jo veldig flott😊

 

Endret av Skeiv stork
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeiv stork skrev (9 timer siden):

Hei og velkommen hit😊 blir spennende å følge deg på veien! Loven sier at for å få godkjent befruktning utenfor kroppen (ivf) må man ha vansker med å bli gravid, så det er nok sannsynlig at du må prøve IUI først. Det er mindre medisiner og styr også så om det går er det jo veldig flott😊

 

Tusen takk for det Skeiv stork. Det er fint å vite at vi er flere i samme båt. Jeg er spent på å følge dere også, og håper vi alle sammen får en liten spire på vei i 2021. Er du i gang med forsøk du også, nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffelarsen skrev (13 timer siden):

Tusen takk for det Skeiv stork. Det er fint å vite at vi er flere i samme båt. Jeg er spent på å følge dere også, og håper vi alle sammen får en liten spire på vei i 2021. Er du i gang med forsøk du også, nå?

Ja, vi krysser fingrene for en liten vårspire🌱☀️ vi venter på neste syklus-IUI. Så er i limbo for øyeblikket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei på dere.

 

Hvordan går det med dere alle sammen?

En oppdatering fra våres kant.

20.mars kom lille frøkna vår til verden. Etter over 5 år i IVF-prosessen. Selvfølgelig helt perfekt jente 🥰 Hun har ikke fått noe navn ennå.

Fortell gjerne litt om hvor dere er i barneprosessen 🌺

Hilsen veldig stolt mor på 40 år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente_38 skrev (2 timer siden):

Hei på dere.

 

Hvordan går det med dere alle sammen?

En oppdatering fra våres kant.

20.mars kom lille frøkna vår til verden. Etter over 5 år i IVF-prosessen. Selvfølgelig helt perfekt jente 🥰 Hun har ikke fått noe navn ennå.

Fortell gjerne litt om hvor dere er i barneprosessen 🌺

Hilsen veldig stolt mor på 40 år.

Gratulerer så mye🥰 Så fantastisk å høre. Kan jeg spørre hva du tror gjorde "utslaget", slik at spiren endelig satt?

Selv er jeg helt fersk i ivf-gamet, og skal i gang med mitt aller første forsøk i april. Kort protokoll, og startdose av Gonal-F er bare 125 IE, som jeg er redd for er for lavt. Jeg er spent og nervøs, googler, leser, tenker, og sliter meg selv helt ut, hehe.  Prøver å forberede meg selv på at dette kan ta lang tid og bli krevende og tungt. Men hvis det går tilslutt blir det jo verdt det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente_38 skrev (10 timer siden):

Hei på dere.

 

Hvordan går det med dere alle sammen?

En oppdatering fra våres kant.

20.mars kom lille frøkna vår til verden. Etter over 5 år i IVF-prosessen. Selvfølgelig helt perfekt jente 🥰 Hun har ikke fått noe navn ennå.

Fortell gjerne litt om hvor dere er i barneprosessen 🌺

Hilsen veldig stolt mor på 40 år.

Gratulerer!!! Nyt tida, selv om det ikke er noe søvn og ganske slitsomt ❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente_38 skrev (11 timer siden):

Hei på dere.

 

Hvordan går det med dere alle sammen?

En oppdatering fra våres kant.

20.mars kom lille frøkna vår til verden. Etter over 5 år i IVF-prosessen. Selvfølgelig helt perfekt jente 🥰 Hun har ikke fått noe navn ennå.

Fortell gjerne litt om hvor dere er i barneprosessen 🌺

Hilsen veldig stolt mor på 40 år.

Gratulerer! Jeg er snart i uke 10 😊

Anonymkode: 18021...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Håper alt går bra med alle. 

Jeg og kjæresten min har nå bestemt oss for å prøve rikshospitalet, framfor det private marked. 

Vi trenger dermed henvisning fra lege til både rikshospitalet og gynekolog. Det vi lurer på er om vi skal få dette fra hver vår lege, eller om vi går til en av vår lege sammen? 

Står at legen skal henvise paret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Coffee1234 skrev (54 minutter siden):

Hei dere! Håper alt går bra med alle. 

Jeg og kjæresten min har nå bestemt oss for å prøve rikshospitalet, framfor det private marked. 

Vi trenger dermed henvisning fra lege til både rikshospitalet og gynekolog. Det vi lurer på er om vi skal få dette fra hver vår lege, eller om vi går til en av vår lege sammen? 

Står at legen skal henvise paret. 

Hei. Da min partner og jeg ble henvist offentlig gjorde vi det kun gjennom hennes fastlege. Vi dro til fastlegen sammen som fylte ut nødvendige skjemaer og diverse etter samtale med oss. Det er sikkert å mulig å gjøre det hver for seg også. Du kan jo ringe til legekontoret og høre hva de anbefaler/foretrekker?

Spennende at dere skal i gang! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coffee1234 skrev (7 timer siden):

Hei dere! Håper alt går bra med alle. 

Jeg og kjæresten min har nå bestemt oss for å prøve rikshospitalet, framfor det private marked. 

Vi trenger dermed henvisning fra lege til både rikshospitalet og gynekolog. Det vi lurer på er om vi skal få dette fra hver vår lege, eller om vi går til en av vår lege sammen? 

Står at legen skal henvise paret. 

Vi brukte min lege, siden jeg skulle bli gravid. Trengte ikke å være innom samboer sin lege. Men begge måtte ta noen blodprøver når vi var hos gynekolog. Masse lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Gratulerer! Jeg er snart i uke 10 😊

Anonymkode: 18021...5fe

Gratulerer😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2021 at 9:44 AM, Jente_38 said:

Hei på dere.

 

Hvordan går det med dere alle sammen?

En oppdatering fra våres kant.

20.mars kom lille frøkna vår til verden. Etter over 5 år i IVF-prosessen. Selvfølgelig helt perfekt jente 🥰 Hun har ikke fått noe navn ennå.

Fortell gjerne litt om hvor dere er i barneprosessen 🌺

Hilsen veldig stolt mor på 40 år.

Gratulerer ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...