Gå til innhold

Skeive prøvere


Skeiv stork

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboeren min ønsker oss veldig et barn og har gjort flere forsøk på Riks'n med IUI og IVF. Vi er på vårt 9.forsøk nå:

- 6 IUI negativ

- 1 runde IVF: 1 fersk (SA), 1. frys (neg) og nå 2. frys (?). 

Er det flere skeive prøvere der ute?  🌸🌈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 

Vi har ikke tenkt å begynne å prøve før om noen år, men har allerede begynt å søke opp en del informasjon om temaet. Har derfor ikke så mye å bidra med, men det kommer nok noen spørsmål. Savner å ha noen i omgangskretsen som man kunne drøftet temaet med! 

Hvor staret dere når dere fant ut at tiden var inne? Tok dere kontakt med en av fastlegene deres?

Hvor lang tid tok det før dere ble enige om å starte å få barn, til at dere var på sykehuset første gang? 

Hvordan opplevde dere prosessen med å bli "godkjent" for å motta hjelp?

Har dere spart opp en pott med penger før dere startet? Det er jo ganske vanskelig å vite hvor mye det vil koste.

Og hvordan føler medmor seg ivaretatt i prosessen? 

Lykke til med prøving! Håper det snart blir baby! 

Anonymkode: dbbb7...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei AnonymBruker!

Tusen takk for fine ord 🌼 Dere er i en spennende tid og forhåpentligvis går det raskere for dere enn oss!

Vi startet hos fastlegen rimelig kjapt etter at vi begynte å tenke tanken på barn. Det ble gjort litt forskjellige tester før vi ble satt på venteliste hos Riks'n. Vi ventet en god stund før vi fikk begynne- føltes som en evighet! Det er ganske lange ventelister i det offentlige, dessverre. Selve "godkjenningen" var helsesjekken og en samtale, så det gikk ganske fort og greit ;)  Når det gjelder penger så fordeles summen over ganske lange perioder, så det er ikke så ille som man skulle tro. Men sikkert lurt å ha en liten pott så det ikke plutselig stopper opp midt i en behandling for sprøytene kan være ganske dyre. Jeg er medmor og har vært veldig aktiv hele veien, noe som har vært viktig for oss :) 

Lykke til! 🌸 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 5 forsøk med inseminering i Danmark og etter nesten ett års venting er vi endelig i gang med nesespray (og snart sprøyter) for IVF på Riksen. Ikke helst sikker på hva vi syns om oppfølging og behandling av noen av oss foreløpig ( men det virker veldig likt som alle hetro parene også). Har time på riksen første uka i mars, spent på hvordan det blir ( første time var på Ullevål). Har dere noen gode tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så dumt at man må vente så lenge for å komme i gang her.. Men godt at dere har fått begynt med medisinene for da føles det i alle fall som om noe skjer, synes jeg. Hvordan er det å gå på nesespray? Vi har bare hatt kort protokoll, så har ikke prøvd annet enn Progynova og sprøyter ifm IVF. Har det gitt mange bivirkninger?

Vi har en stort sett god opplevelse av Riks'n, men det er et høyt tempo der. Jeg kunne ønsket meg at de tok seg litt bedre tid og at man fikk flere samtaler som gikk på det å være i prosessen og å takle nedturene. Men det er nok litt for mange pasienter og for dårlig tid.. Men jeg har ikke følelsen av at de behandler oss noe annerledes enn heterofile.

Sånn praktisk så tenker jeg at det er greit å være forberedt på at egg-innsett er en kjapp prosess. Det overrasket meg veldig første gangen, for man ser jo for seg at det er litt sånn magisk og at det tar tid å sette inn egget igjen. Men det tok ikke lenger tid enn en inseminasjon, faktisk litt mindre fordi man trenger ikke å ligge stille etterpå. Og så er det ikke så lett å få tak på dem på tlf fordi det er så mange som ringer. Så vi pleier å ringe presis kl. 12 og så legge igjen nummeret. Da ringer de ila dagen eller dagen etter. 

Har dere prøvd ut noen kjerringråd/vitaminter/akupunktur etc? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta med nesespray på onsdag, så ikke helt sikker på bivirkninger enda. Men kan holde dere oppdatert på hvordan det går fremover. Spent på å høre mer om hvorfor vi må i gang med det, hadde egetlig sett for oss kort protokoll. Men vi gjør som de sier og stiller heller spørsmål når vi kommer på time. 

Spennede, må innrømme jeg har brukt mest tid og energi på å bekymre meg for uttak av egg. Men greit å vite at innsett i hvertfall er greit. 
 

Hadde akupunktur på noen av forsøka i Danmark, og følte det var fint. Men vet ikke om det var faktisk nålene eller det faktum at jeg da fikk ganske mye lenger tid som jeg bare skulle ligge å puste og slappe av 😉

Men en ting vi lurer veldig på, fikk dere ha noe å si på donor? Hva ble egetlig lagt vekt på i forhold til valg fra Riksen sin side? 
 

Masse lykke til med eskimoen på frys foresten 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hold meg gjerne oppdatert for det er interessant å sammenligne kort og lang protokoll! 

Uttak gikk bedre enn vi trodde også, og samboeren min opplevde det ikke som så ille, bare en litt rar opplevelse. Der nok veldig forskjellig fra person til person, men jeg tror man kan be om mere beroligende om man er skikkelig stressa. Veldig spennende å sitte på sidelinjen og observere det som skjer i alle fall! 

Akupunktur er vel godt for sjela uansett ;) Vi har gjort det dette forsøket og håper at det hjelper. 

Vi lurte også veldig på det med donor og de sa at de valgte ut fra fargene mine, og etnisk opprinnelse. Men det er dessverre ikke mulig å velge selv. Det får man vel i Danmark?

Tusen takk😁 Hun har ingen symptomer enda, så det er litt laber stemning i stua. Jeg hører på en podcast som heter Big Fat Negative - den er veldig fin å ha når man venter på at det skjer noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, hadde dere mye bivirker av medisinene? 
 

Så bra! Krysser fingrene for at det går greit for meg også. 

 

Absolutt, vi vurderer forskjellig, men har ikke konkludert enda med om vi prøver mer akupunktur eller noe. 

Aha, greia vår er at jeg er 160 og kommer fra en familie som ikke er veldig høye og medmor er 180 og er lavest i sin familie. Så vi håper på noen «flagstangfrø». 

 

Der vi var i fikk vi innlogging til en nettside og fikk lese donorprofiler så mye vi ville. Det kan man velge helt fritt. Det føles så sykt rart å sitte å «shoppe». 
 

Krysser fingrene for dere, og st det er en liten spire. Lykke til med berg og dalbane av følelser. Jeg gleder meg ikke til den verneperioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koslig å lese om prøving nå, mine to storke-barn blir 11 år og 13 år i år. :)

Begge lagd i Danmark, før reglene ble forandret her i Norge. Førstemann brukte vi 13 forsøk og 4 år på, om jeg ikke husker feil, andremann satt på første forsøk. *ler* 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke prøver, og var vel bare det så vidt! Men ville bare ønske dere lykke til:) 

Vi var så heldige at spiren satt på første forsøk, utrolig nok! Inseminering uten noe tilleggsbehandling eller Medisinering. «Kun» donorsæd og hjelp til å få det inn. Nå er vi i 25.uke og gleder oss stort til lille snuppa vår kommer i starten av juni! ❤️ vi fikk hjelp fra klinikk spiren i trondheim, anbefales på det varmeste! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mr.popcorn skrev:

Mhm, hadde dere mye bivirker av medisinene? 
 

Så bra! Krysser fingrene for at det går greit for meg også. 

 

Absolutt, vi vurderer forskjellig, men har ikke konkludert enda med om vi prøver mer akupunktur eller noe. 

Aha, greia vår er at jeg er 160 og kommer fra en familie som ikke er veldig høye og medmor er 180 og er lavest i sin familie. Så vi håper på noen «flagstangfrø». 

 

Der vi var i fikk vi innlogging til en nettside og fikk lese donorprofiler så mye vi ville. Det kan man velge helt fritt. Det føles så sykt rart å sitte å «shoppe». 
 

Krysser fingrene for dere, og st det er en liten spire. Lykke til med berg og dalbane av følelser. Jeg gleder meg ikke til den verneperioden. 

Har ikke hatt så mye før uttak/innsett, men etter har det meldt seg alle slags bivirkninger som minner veldig om graviditet. Kvalme, stikking, murring etc. Så det har vært veldig forvirrende. Har i ettertid skjønt at alt har vært pga medisinene, men man har jo så lyst til at det skal gå så det er kjipt. Har dere opplevd slike bivirkninger?

Håper det går greit for deg også og at det blir mange egg! Har du prøvd Myo-inositol? Det er et vitamintilskudd som hjelper på eggkvalitet/mengde etc. 

Dere kan helt sikkert komme med ønsker for donor, men da ville jeg ringt dem før uttak hvis dere ikke får en samtale først? 

Synes det er litt fint å kunne velge donor, men vi får satse på at det er bra folk som donerer her og at de velger klokt!

Takk igjen🌼 krysser fingrene for dere også og håper at det går fort for dere! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blatter skrev:

Er ikke prøver, og var vel bare det så vidt! Men ville bare ønske dere lykke til:) 

Vi var så heldige at spiren satt på første forsøk, utrolig nok! Inseminering uten noe tilleggsbehandling eller Medisinering. «Kun» donorsæd og hjelp til å få det inn. Nå er vi i 25.uke og gleder oss stort til lille snuppa vår kommer i starten av juni! ❤️ vi fikk hjelp fra klinikk spiren i trondheim, anbefales på det varmeste! 

Tusen takk🌻🌼 Gratulerer så mye❤ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er skeive prøvere. Holder til på Riksen. 

Seks negative IUI før vi gikk over på IVF

Er fem uker på vei etter første IVF. Helt surrealistisk at det funket. Våger å være optimistisk og ikke bekymre meg for å miste spiren. 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende lesing 🤩 Gleder meg så mye til det er vår tur! 

Vi vurderer å gjøre det privat her i Norge, men kan jeg spørre om hvilke begrunnelser dere har lagt i til grunn for valg av hvor dere har valgt å få hjelp? Altså privat i Norge, Danmark eller offentlig 😊

Anonymkode: dbbb7...ba6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Spunkys skrev:

Vi er skeive prøvere. Holder til på Riksen. 

Seks negative IUI før vi gikk over på IVF

Er fem uker på vei etter første IVF. Helt surrealistisk at det funket. Våger å være optimistisk og ikke bekymre meg for å miste spiren. 

 

 

 

 

Gratulerer!!🌼 Jeg håper det sitter! Hvilke symptomer har du hatt?:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) np er det bare å leve sunt og ikke stresse. Mer kan man ikke gjøre. 

Mange symptomer tror jeg skyldes crinonen. Men hadde ømme bryster fra to dager etter insett frem til 4+4. Vi satte inn en blasto som hadde begynt å hatche. Natten etter innsett drømte jeg at jeg ikke kunne gå fordi jeg hadde vondt i magen. At jeg ikke kunne bøye meg liksom. Hadde ikke festesmerter, men lurer på om egget festet seg på natta. Men litt sånn stikking rett under navel hadde jeg, men det tror jeg var psykiskt. Hadde også stråling i nerve ned til høyrelåret. 4 dager etter innsett hadde jeg skikkelig pms og det føltes som mensen var på vei. Var nedfor og irritabel. Våknet tidlig på morgenen og var veldig våt nedentil, litt sånn når man får mensen på natta. Tenkte at det var mensen så gikk på do for å sjekke. Ikke noe blod så fyrte av en graviditetstest og den var veldig tydelig. Hadde ikke så mye symptomer egentlig. Trodde forsøket var negativt helt frem til motsatte var bevist. Når hadde dere innsett? Ventetiden er jo krevende i seg selv ♥️ 

Krysser fingre for dere! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Spunkys skrev:

Takk :) np er det bare å leve sunt og ikke stresse. Mer kan man ikke gjøre. 

Mange symptomer tror jeg skyldes crinonen. Men hadde ømme bryster fra to dager etter insett frem til 4+4. Vi satte inn en blasto som hadde begynt å hatche. Natten etter innsett drømte jeg at jeg ikke kunne gå fordi jeg hadde vondt i magen. At jeg ikke kunne bøye meg liksom. Hadde ikke festesmerter, men lurer på om egget festet seg på natta. Men litt sånn stikking rett under navel hadde jeg, men det tror jeg var psykiskt. Hadde også stråling i nerve ned til høyrelåret. 4 dager etter innsett hadde jeg skikkelig pms og det føltes som mensen var på vei. Var nedfor og irritabel. Våknet tidlig på morgenen og var veldig våt nedentil, litt sånn når man får mensen på natta. Tenkte at det var mensen så gikk på do for å sjekke. Ikke noe blod så fyrte av en graviditetstest og den var veldig tydelig. Hadde ikke så mye symptomer egentlig. Trodde forsøket var negativt helt frem til motsatte var bevist. Når hadde dere innsett? Ventetiden er jo krevende i seg selv ♥️ 

Krysser fingre for dere! 

Så spennende! Og gøy at testen var så tydelig med en gang :) var det fersk eller frys?

Vi hadde innsett av en blasto som hadde begynt å hatche vi også på mandag, så er 6dp nå. Merker ingenting annet enn at hun er litt varmere enn ellers. Men man vet jo aldri- får bare krysse fingrene🍀

Takk🌼

Endret av Skeiv stork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spennende lesing 🤩 Gleder meg så mye til det er vår tur! 

Vi vurderer å gjøre det privat her i Norge, men kan jeg spørre om hvilke begrunnelser dere har lagt i til grunn for valg av hvor dere har valgt å få hjelp? Altså privat i Norge, Danmark eller offentlig 😊

Anonymkode: dbbb7...ba6

Vi gjorde inseminering privat fordi da har vi flere valg av donor og ingen ventetider. Valgte Danmark fordi de er billigere enn Norge. Men nå som vi må over på IVF gjør vi det offentlig, det er så sinnsykt dyrt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeiv stork, kjipt med bivirkninger etterpå. Da går man jo å overanalysere alt. 

Gratulerer Spunkys. Lykke til med groing av ett menneske ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mr.popcorn skrev:

Vi gjorde inseminering privat fordi da har vi flere valg av donor og ingen ventetider. Valgte Danmark fordi de er billigere enn Norge. Men nå som vi må over på IVF gjør vi det offentlig, det er så sinnsykt dyrt. 

Har dere prøvd å bli gravid begge to før dere gikk over på IVF? 

Anonymkode: d44c0...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...