Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siste leieboer sa opp i november i fjor.  I midten av november spurte samboer om sønne kunne flytte inn. Og jeg sa det var greit ut januar med krav om at han fant en ny jobb/inntekt.

 

Vi er nå i februar og han har verken ordnet jobb og har ikke noen inntekt å betale leie fra. Mora vil ikke ha ham hos seg som gratis beboer, men faren mener det er greit han bor hos oss. Jeg  mener det ikke er greit.  Han betaler ikke leie eller strøm. Han går opp til oss for å spise stort sett og betaler heller ikke for mat. Han lever på oss. Min datter trenger et sted å bo sammen sin samboer i sin turnusperiode, og hun betaler også leie. For meg er regnestykket lett. Om hans sønn hadde betalt leie kunne han bodd her, men gratis - nei.

 

Problemet er at han har avsluttet utdanningsløpet sitt som lærling. Han har per dags dato ingen intekt og betaler ikke for leie av leilighet – til tross for mye krangel med hans far, Min datter som skal ha sin turnus trenger nå leiligheten og hun kommer til å betale leie.

Jeg føler alt for mange syns det er "kjipt" å be et voksent menneske betale leie. Men la oss nå fokusere på den viktige informasjonen i hovedinnlegget. 

1) Når stesønn flyttet inn var avtalen at han kunne bo der ut januar, med det kravet om at han fikk en jobb/skaffet seg inntekt. Vi er nå i februar. og han har fremdeles ikke noe jobb/inntekt. 

2) Han betaler ikke for noe. Han har fremdeles ikke jobb/inntekt enda det var et krav, han bor og spiser på regningen til TS. 

3) TS har leid ut leilighet før, noe som kom godt med. Forrige leieboer leide frem til stesønn, og stesønn fikk flytte inn med mulighet til å leie hvis han fikk seg en inntekt. Det har han altså ikke gjort. TS sin datter trenger en plass å bo, hun er villig til å betale leie med samboer.

Stesønn er voksen (regner med begynnelsen av 20-årene), han er ikke under utdanning, og han jobber ikke. Hva har han gjort på siden november? Er det ingen som lurer på hvorfor han ikke får bo med sin egen mor? Kanskje fordi han er en arbeidsledig, voksen mann som er litt lat? 
TS sin datter leter etter en plass å bo, og hun er villig til å betale for leiligheten. TS vil gjerne LEIE ut leiligheten da de pengene kommer godt med. Stesønn har ikke oppfylt kravene om å skaffe seg jobb for å betale for seg, det var avalen.

Anonymkode: ed903...e3a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

5 timer siden, Sylveon skrev:

Nå er det snakk om at stebarnet bor i en egen leilighet i huset, der hun nå taper inntekt hver eneste måned på å ha han boende der. Hvis han ikke ønsker å betale leie, så er det et godt alternativ og flytte opp i samme hus som stemor, far og deres felles barn. Da bor han gratis og har eget rom, men må tilpasse seg fordi at han bor med andre. Jeg ser ingen gode argumenter med at stemor skal sponse han med flere tusen kroner i måneden, samtidig som det ikke stilles noe krav tilbake. Far er en slask og dette er holdninger som selvfølgelig farger av på sønnen. Det hele er uakseptabelt. 

Er det et ekstra soverom han kan få i huset? I så fall er det for meg en selvfølge at han kan bo gratis der, og at datter får betale for å bo i leiligheten. 

Anonymkode: b08e4...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver jo ikke at hun er avhengig av den, hun skriver at den er kjærkommen. Og hun skriver at den har vært brukt av de eldste barna frem til de flyttet ut, da først leide de den ut. Så at hun er avhengig av den for å få økonomien til å gå rundt, skriver hun ikke. Så er vel ikke helt urimelig at stesønnen ønsker å bo der litt han også når de andre barna har gjort det. Han har vel kanskje gledet seg i flere år til han blir eldst og kan få bo der slik som hennes barn. De har jo tross alt bodd sammen (hvertfall med faren) i 8 år, så ikke helt urimelig at han tenker at nå er det hans tur.

Anonymkode: f4e22...3f0

Dette tenkte jeg også. Hvor lenge fikk de andre barna bo i leiligheten? Fikk de bo gratis? I så fall bør sønnen få samme muligheten. 

Anonymkode: b08e4...0be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tenkte jeg også. Hvor lenge fikk de andre barna bo i leiligheten? Fikk de bo gratis? I så fall bør sønnen få samme muligheten. 

Anonymkode: b08e4...0be

men det er jo ikke sønnen hennes.. han ble vel stesønnen hennes når han var rundt 12-13 år 

Anonymkode: 6d482...ebe

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men det er jo ikke sønnen hennes.. han ble vel stesønnen hennes når han var rundt 12-13 år 

Anonymkode: 6d482...ebe

Når du inngår i et familieliv med en mann med barn, og i tillegg får felles barn med denne mannen, så bør alle barna få samme muligheter. Jeg har selv både egne barn og stebarn, og jeg behandler dem likt. Noe annet synes jeg faktisk er hårreisende. Da bør man finne seg en barnløs mann i første omgang. 

Anonymkode: b08e4...0be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette tenkte jeg også. Hvor lenge fikk de andre barna bo i leiligheten? Fikk de bo gratis? I så fall bør sønnen få samme muligheten. 

Anonymkode: b08e4...0be

Skal stesønnen ha mulighet til å bo gratis i stemor sin utleieleilighet fordi hennes barn fikk? Hvordan er det rimelig å forvente? 

 

Anonymkode: f012a...5fb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal stesønnen ha mulighet til å bo gratis i stemor sin utleieleilighet fordi hennes barn fikk? Hvordan er det rimelig å forvente? 

 

Anonymkode: f012a...5fb

Fordi man alltid behandler barna i familien likt. Punktum. 

Anonymkode: b08e4...0be

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi man alltid behandler barna i familien likt. Punktum. 

Anonymkode: b08e4...0be

Disse barna har jo ikke engang vokst opp sammen! Stesønnen har bodd hos sin mor.  Ts og mannen har bare vært samboere i 6 år. Hennes barn er tydligvis mye eldre siden de er ferdig med lange utdanningsløp allerede og var muligens allerede flyttet før samboeren flyttet inn i det hele tatt.  Det er jo helt merkelig å kreve at gutten skal ha samme fordeler som stesøsken.

Anonymkode: f012a...5fb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man alltid behandler barna i familien likt. Punktum. 

Anonymkode: b08e4...0be

Dette er ikke et barn. Det er en voksen som har inngått en avtale om å bo i leiligheten ut januar, og som bryter avtalen. Det fører til at ts ikke kan holde avtalen hun har inngått med sin datter om utleie.

Anonymkode: bd003...a92

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du inngår i et familieliv med en mann med barn, og i tillegg får felles barn med denne mannen, så bør alle barna få samme muligheter. Jeg har selv både egne barn og stebarn, og jeg behandler dem likt. Noe annet synes jeg faktisk er hårreisende. Da bør man finne seg en barnløs mann i første omgang. 

Anonymkode: b08e4...0be

Nei. Denne sønnen har en mor og en far. Stemor skal da virkelig ikke forsørge stesønnen sin. Ja, de bør få samme mulighet, men skal stemor sponse alt?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tenkte jeg også. Hvor lenge fikk de andre barna bo i leiligheten? Fikk de bo gratis? I så fall bør sønnen få samme muligheten. 

Anonymkode: b08e4...0be

Enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

Nei. Denne sønnen har en mor og en far. Stemor skal da virkelig ikke forsørge stesønnen sin. Ja, de bør få samme mulighet, men skal stemor sponse alt?

Det er vel en far her. 

Selvfølgelig bidrar steforeldre til å forsørge stebarna sine. Er du helt rusk? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev:

Enig. 

Hvorfor skal stemor finansiere stesønnen sin? Hun har ingen juridisk plikt til det. Jeg er sikker på at hennes samboer ikke har fullfinansiert hennes barns bolig. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller, til tross for at jeg tjener ganske godt. Men det var en god grunn til hvorfor jeg bodde hjemme(1 år) og foreldrene mine liker veldig godt å ha meg hjemme. 

Anonymkode: 354cd...547

Men dere som bodde hjemme, gjorde dere ingenting for å bidra i hjemmet? Hvordan kan man bo i lengre tid hos foreldrene sine i voksen alder, uten å bidra med penger, snørydding eller gressklipping (evt annet arbeid) og middagslaging? Hvordan har man samvittighet til det?

Det står vel ikke hvor mye denne gutten gjør, men jeg får inntrykk av at han lever et slaraffenliv og bare setter seg til bords når middagen er klar. Det hadde jeg aldri i verden hatt samvittighet til. For å ta den siden av saken.

Men dette er jo en ikke-sak. Du har en avtale med datteren din fra tidligere, du kan jo ikke bryte den.

Anonymkode: e77b5...5e7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Det er vel en far her. 

Selvfølgelig bidrar steforeldre til å forsørge stebarna sine. Er du helt rusk? 

 

Nei. Forsørgerplikt for barn ligger hos foreldrene. Forsørgerplikt for voksne barn ligger ikke hos noen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

Hvorfor skal stemor finansiere stesønnen sin? Hun har ingen juridisk plikt til det. Jeg er sikker på at hennes samboer ikke har fullfinansiert hennes barns bolig. 

Juridisk plikt? :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Juridisk plikt? :ler: 

Ja. Foreldre har juridisk plikt til å forsørge sine mindreårige barn. Steforeldre har det ikke. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gitt ham tid til å få seg jobb/betale husleie. Det har han etter hva jeg forstår ikke gjort noe for å klare. Så da er det ut med ham! Han må lære på den harde måten. Datter som studerer bør få leiligheten, slik det var avtalt. Han utnytter dere bare. 

Anonymkode: 26752...60d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som bodde hjemme, gjorde dere ingenting for å bidra i hjemmet? Hvordan kan man bo i lengre tid hos foreldrene sine i voksen alder, uten å bidra med penger, snørydding eller gressklipping (evt annet arbeid) og middagslaging? Hvordan har man samvittighet til det?

Det står vel ikke hvor mye denne gutten gjør, men jeg får inntrykk av at han lever et slaraffenliv og bare setter seg til bords når middagen er klar. Det hadde jeg aldri i verden hatt samvittighet til. For å ta den siden av saken.

Men dette er jo en ikke-sak. Du har en avtale med datteren din fra tidligere, du kan jo ikke bryte den.

Anonymkode: e77b5...5e7

Det interessante er hvorfor du har dette inntrykket. Hvis du leser HI igjen er det fint lite info om dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev:

Juridisk plikt? :ler: 

En annen ting, hvis man skal behandle alle barn likt, skal stesønnen til ts enten jobbe eller studere, slik hennes barn har gjort. Han gjør ingenting. Hvorfor skal han behandles bedre enn de andre barna?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...