Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Her kommer hersketeknikken frem ser jeg, på vei til å gå tom for argumenter? Jeg har nok høyere utdanning enn majoriteten på forumet, hvis det er så viktig for deg å vite. De fleste her diskuterer ut fra sin erfaring, og min erfaring er således noe jeg diskuterer med bakgrunn i. Hva ellers skulle vi diskutere saker ut fra mener du? 

Anonymkode: 74978...075

Gratulerer. Jeg tenker at når flere her inne skriver at de vet om flere som slipper å betale hjemme, så er det veldig bastant å skrive at det er vanlig at hjemmeboende barn betaler leie. Her er forresten en (litt gammel) artikkel som sier at bare én av fem betaler for å bo hjemme:

https://www.nrk.no/osloogviken/unge-bor-hjemme---men-betaler-ikke-1.8312516

Nå et vel ts sin sak at stesønn bor i en separat leilighet, vet ikke om det påvirker statistikken.

Anonymkode: 74ff9...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange har foreslått det.

Og datteren vil betale husleie, da får hun vel ikke mest hjelp?

Anonymkode: bd003...a92

Mange her har foreslått det, ja, men ikke ts. Som sagt, tror ikke på det. 

Jeg er meget godt voksen og kunne bodd gratis hos foreldrene mine når som helst hvis noe skulle skje med meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så samboeren gjennom 6-8 år, far til deres felles barn, må danse etter hennes pipe fordi hun eier huset? Nei, vet du hva! De er to voksne i forholdet, og de må ta avgjørelser SAMMEN.

Anonymkode: d2d56...e96

De tok jo en avgjørelse sammen, og ordnet det slik at stesønnen skulle bo i leiligheten frem til datteren skulle ta over! Det er far og stesønn som har brutt en avtale her, en avtale de gikk med på! 

Anonymkode: d35f3...c8c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere sider så har ikke TS svart på noe som helst. Og hva er poenget i hi hvilken utdannelse dine barn tar, TS?? 

Anonymkode: 5c01d...f13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Men nå har han ikke jobb og ikke inntekt. Skal han bo på gata da? 

Jeg har voksne barn, og de har bodd gratis hos meg et år eller to etter vgs for å spare penger. Siden jeg ikke har så stor sparekonto var det en ting jeg kunne gjøre for å hjelpe, andre kan jo skyte inn mer cash. 

Mine barn vil alltid være velkomne i mitt hus. Barn er et eneste, gigantisk tapsprosjekt rent økonomisk. :fnise: Men en enorm verdi ellers. 

Og jeg tror det må være tull fra ts sin side, hvorfor ellers legge så mye vekt på medisinstudier vs lærling? 

Så jeg må være fattig resten av livet og aldri unne meg noe for å kunne støtte mine voksne (!) udugelige barn økonomisk? Ja, det koster å ha barn. Men når barna er voksne bør de forsørge seg selv. Ts har ikke skrevet at stesønnen har en sykdom eller andre utfordringer som gjør det umulig for ham å få jobb eller gjøre husarbeid. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaling er underordnet, men jeg hadde ALDRI akseptert at et voksent barn gikk hjemme uten å gjøre noe. Jobb eller koke spiller ingen rolle, men ut av huset på dagtid er et krav.

Anonymkode: 6b738...35b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Så jeg må være fattig resten av livet og aldri unne meg noe for å kunne støtte mine voksne (!) udugelige barn økonomisk? Ja, det koster å ha barn. Men når barna er voksne bør de forsørge seg selv. Ts har ikke skrevet at stesønnen har en sykdom eller andre utfordringer som gjør det umulig for ham å få jobb eller gjøre husarbeid. 

 

Hva stesønnen sin situasjon er skriver Ts lite om, men det er jo relativt tydelig at hun ikke er spesielt begeistret for ham. Så, han er antakelig ca 19-20 år, har en mor som vil bli kvitt ham og nå også en stemor som vil det samme. Stakkars gutt. Jeg synes det er hårreisende. 

Hvor du får «fattig resten av livet» fra skjønner jeg ikke. Man blir ikke fattig resten av livet av å hjelpe barna sine, og strøm og mat klarer de fleste husholdninger i en kortere periode. 

Jeg skjønner heller ikke hvor du får «udugelig» fra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaling er underordnet, men jeg hadde ALDRI akseptert at et voksent barn gikk hjemme uten å gjøre noe. Jobb eller koke spiller ingen rolle, men ut av huset på dagtid er et krav.

Anonymkode: 6b738...35b

Kanskje han kunne få litt hjelp til dette da? Litt hjelp til motivasjon, litt trøst og oppmuntring, litt taco på fredag, hjelp til å skrive søknader eller kontakte NAV. Dette er en gutt som er uønsket både av sin egen mor og av stemor. Kan hende han trenger litt ekstra akkurat nå for å komme seg ut i jobb og få sin egen inntekt (og leilighet).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nevner at denne stesønnen ikke fikk bo hjemme hos mora gratis og drive dank, så hvorfor skal da det være greit for ts? 

Om far og mor bestemmer seg for å subsidiere gutten får de betale for det selv. Han kan ikke forvente å få okkupere en utleieenhet gratis på bekostning av stemor. 

Jeg lurer også på hva folk hadde sagt om det var omvendt, at ts var mann og stefar?

Anonymkode: f012a...5fb

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden. Meeeen dette koker ned til at man tåler uendelig mye mer av egne barn enn av stebarn. Sånn er det bare. Tenk dere om, folkens, før dere flytter sammen med noen med mine barn og dine barn.

Anonymkode: fa96b...eed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

 

Hva stesønnen sin situasjon er skriver Ts lite om, men det er jo relativt tydelig at hun ikke er spesielt begeistret for ham. Så, han er antakelig ca 19-20 år, har en mor som vil bli kvitt ham og nå også en stemor som vil det samme. Stakkars gutt. Jeg synes det er hårreisende. 

Hvor du får «fattig resten av livet» fra skjønner jeg ikke. Man blir ikke fattig resten av livet av å hjelpe barna sine, og strøm og mat klarer de fleste husholdninger i en kortere periode. 

Jeg skjønner heller ikke hvor du får «udugelig» fra. 

Her forlanger sønnen egen leilighet (ikke bare et rom i huset) og bidrar ikke med noen ting. Hadde jeg aldri i verden akseptert. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest hele tråden. Meeeen dette koker ned til at man tåler uendelig mye mer av egne barn enn av stebarn. Sånn er det bare. Tenk dere om, folkens, før dere flytter sammen med noen med mine barn og dine barn.

Anonymkode: fa96b...eed

Hun skriver at datteren må betale. Hvorfor skal ikke stesønnen måtte det samme? Skal man behandle stebarn bedre enn egne barn?

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Kanskje han kunne få litt hjelp til dette da? Litt hjelp til motivasjon, litt trøst og oppmuntring, litt taco på fredag, hjelp til å skrive søknader eller kontakte NAV. Dette er en gutt som er uønsket både av sin egen mor og av stemor. Kan hende han trenger litt ekstra akkurat nå for å komme seg ut i jobb og få sin egen inntekt (og leilighet).

 

Han er ikke uønsket. Han gidder ikke å bidra med verken penger eller husarbeid. Motivere et voksent menneske til å rydde etter seg? Seriøst?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

Her forlanger sønnen egen leilighet (ikke bare et rom i huset) og bidrar ikke med noen ting. Hadde jeg aldri i verden akseptert. 

Jeg er enig i at han fint kan bo på et av barnerommene. Selvsagt. 

Pussig nok har vi ikke sett noe til Ts etter HI.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Hun skriver at datteren må betale. Hvorfor skal ikke stesønnen måtte det samme? Skal man behandle stebarn bedre enn egne barn?

Datteren har jobb og samboer. Hun har penger til å leie leilighet hvor som helst. Sønnen har ikke jobb og ikke samboer. Han har ikke penger til å leie noe sted. 

Det er heller ikke slik at han har drevet dank i årevis. 

2 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Han er ikke uønsket. Han gidder ikke å bidra med verken penger eller husarbeid. Motivere et voksent menneske til å rydde etter seg? Seriøst?

Han er uønsket hvis han ikke betaler hos ts. Grunnen til at han er uønsket hos sin egen mor vet vi ikke. 

Husarbeid og rydding har du diktet opp helt selv, det står ikke et eneste ord om dette i HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Datteren har jobb og samboer. Hun har penger til å leie leilighet hvor som helst. Sønnen har ikke jobb og ikke samboer. Han har ikke penger til å leie noe sted. 

Det er heller ikke slik at han har drevet dank i årevis. 

Han er uønsket hvis han ikke betaler hos ts. Grunnen til at han er uønsket hos sin egen mor vet vi ikke. 

Husarbeid og rydding har du diktet opp helt selv, det står ikke et eneste ord om dette i HI. 

Han er ikke "uønsket", tvert i mot har han jo faktisk fått bo gratis i sokkelleiligheten siden november. Avtalen var at han kunne bo der ut januar mens han forsøke å skaffe ny jobb/inntekt. Det er vel helt rimelig at han må nøye seg med et eget rom når avtalen er utløpt og han ikke har overholdt sin del? 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Datteren har jobb og samboer. Hun har penger til å leie leilighet hvor som helst. Sønnen har ikke jobb og ikke samboer. Han har ikke penger til å leie noe sted. 

Det er heller ikke slik at han har drevet dank i årevis. 

Han er uønsket hvis han ikke betaler hos ts. Grunnen til at han er uønsket hos sin egen mor vet vi ikke. 

Husarbeid og rydding har du diktet opp helt selv, det står ikke et eneste ord om dette i HI. 

Det står at han spiser hos dem, ergo ikke lager mat. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Datteren har jobb og samboer. Hun har penger til å leie leilighet hvor som helst. Sønnen har ikke jobb og ikke samboer. Han har ikke penger til å leie noe sted. 

Det er heller ikke slik at han har drevet dank i årevis. 

Han er uønsket hvis han ikke betaler hos ts. Grunnen til at han er uønsket hos sin egen mor vet vi ikke. 

Husarbeid og rydding har du diktet opp helt selv, det står ikke et eneste ord om dette i HI. 

Men det er sønnens egen skyld at han ikke har giddet å skaffe seg jobb enda!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Roci skrev:

Han er ikke "uønsket", tvert i mot har han jo faktisk fått bo gratis i sokkelleiligheten siden november. Avtalen var at han kunne bo der ut januar mens han forsøke å skaffe ny jobb/inntekt. Det er vel helt rimelig at han må nøye seg med et eget rom når avtalen er utløpt og han ikke har overholdt sin del? 

Ja, det er jeg enig i, men mange mener jo at han skal kastes ut. Hva Ts mener om å bo på et rom i huset aner vi ikke siden hun på mystisk vis har forsvunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Det står at han spiser hos dem, ergo ikke lager mat. 

Hva har det med husarbeid og «motivasjon til å rydde» å gjøre? Du dikter mye, du! :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...