Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i mitt hus, som jeg arvet fra min bestemor, og som jeg om min tidligere mann (nå død) bygde om og tilpasset behovene til oss og våre barn. Min tidligere mann døde for 12 år siden, jeg satt igjen med et helt hus og to barn. Jeg møtte 3 år senere min nåværende samboer og vi flytta sammen i min bolig etter et tre år. Han har en sønn fra tidligere, og sammen har vi en datter.

De eldste ungene er nå ute av redet og i gang med utdannelsen sin. Min eldste studerer medisin og min mellomste studerer jus. Min eldste som studerer medisin i utlandet skal snart i gang med turnusperiode og hun har fått plass her i byen. Vi har en sokkelleilighet i huset som har vært benyttet av de eldste så lenge de bodde hjemme, men når de flytta for å studere så har den vært leid ut. Et kjærkomment inntektsgrunnlag for meg. Siste leieboer sa opp i november i fjor.  I midten av november spurte samboer om sønne kunne flytte inn. Og jeg sa det var greit ut januar med krav om at han fant en ny jobb/inntekt.

Vi er nå i februar og han har verken ordnet jobb og har ikke noen inntekt å betale leie fra. Mora vil ikke ha ham hos seg som gratis beboer, men faren mener det er greit han bor hos oss. Jeg  mener det ikke er greit.  Han betaler ikke leie eller strøm. Han går opp til oss for å spise stort sett og betaler heller ikke for mat. Han lever på oss. Min datter trenger et sted å bo sammen sin samboer i sin turnusperiode, og hun betaler også leie. For meg er regnestykket lett. Om hans sønn hadde betalt leie kunne han bodd her, men gratis - nei.

Problemet er at han har avsluttet utdanningsløpet sitt som lærling. Han har per dags dato ingen intekt og betaler ikke for leie av leilighet – til tross for mye krangel med hans far, Min datter som skal ha sin turnus trenger nå leiligheten og hun kommer til å betale leie.  Jeg har bedt faren om å si at sønnen  må flytte, men han mener sønnen har like mye rett til å bo der som min datter. Jeg eier huset, men både samboer og sønnen er helt steile på dette. De rikker seg ikke. Vi har et felles barn og jeg må trå varsomt, samtidig som jeg ikke kan gå med på å bli utnyttet økonomisk. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: d2c03...9d2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen drittsekker.

Hva du skal gjøre? Aner ikke. Din samboer er jo en kødd og hans sønn har lært av sin far. Far legger tilrette for slikt slabbedaskliv.

Ditt hus, dine regler. Din samboer betaler leie til deg? Da skal hans sønn også gjøre det. Eller din samboer betale for at hans sønn bruker boenheten som ikke ligger i din samboers kontrakt med deg og ditt hus.

 

Anonymkode: 54b01...f2b

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for å ikke nevne at man gjør han en skikkelig bjørnetjeneste om han får bo og spise gratis uten at det blir stilt krav til han. Det hadde nok vært min største bekymring som forelder.

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev husleie. Betalende leietakere går foran snikere. Datteren din trenger et sted å bo, stesønnen trenger å bli selvstendig. Enkelt og greit. 

Kan du finne opp en akutt grunn til hvorfor dere trenger penger? 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din datter har selvfølgelig mer rett til å bo der enn denne sønnen. Helt soleklart. Hun er direkte arving etter deg. Hvis du dør så arbeid ikke barnet til din samboer noe av deg. Ergo: han har ingen rettigheter, men det har din datter.

Anonymkode: 54b01...f2b

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Din datter har selvfølgelig mer rett til å bo der enn denne sønnen. Helt soleklart. Hun er direkte arving etter deg. Hvis du dør så arbeid ikke barnet til din samboer noe av deg. Ergo: han har ingen rettigheter, men det har din datter.

Anonymkode: 54b01...f2b

*arver

Anonymkode: 54b01...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her må du trå varsomt hvis du vil beholde det gode forholdet til både din mann og din stesønn. Men det er ulogisk at en voksen skal bo helt gratis, og komme til dekka bord hver dag uten å bidra. Det går ikke i lengden, og det må du kreve av han. Problemet bunner jo litt i at du omtaler det som "ditt hus", osv, og at du gir inntrykk av at din datter har mer rett til å bo i leiligheten enn han - kan kjapt gi en liten følelse av å prioritere "dine", noe som er ganske spydig og dårlig når man har valgt å være en familie.

Jeg tenker at her må du og din mann bli enige - dere er voksne mennesker begge to, og når alt kommer til alt tror jeg nok også at han er enig i at sønnen bør få seg en jobb og kunne bidra økonomisk/betale husleie. Det hjelper kanskje ikke å kaste han på hue og ræva ut uten noe sted å bo, dere må i så fall hjelpe han å finne en jobb sånn at han kan betale for seg.

 

Anonymkode: 026cd...527

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du må være enda klarere?

Det er jo først og fremst ditt hus og som voksen er det da vitterlig helt normalt å betale husleie. Om sønnen ikke kan betale for seg, må han ut. Han lever jo åpenbart på at "det ordner seg" siden han ikke har giddet og skaffet seg noe jobb. Du ga jo også en tidsfrist ut januar med krav om at han skaffet en inntekt, noe han ikke har gjort.

Nei, for en slabbedask :laugh:  Datteren din trenger et sted å bo og sønnen trenger å bli voksen.

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i mitt hus, som jeg arvet fra min bestemor, og som jeg om min tidligere mann (nå død) bygde om og tilpasset behovene til oss og våre barn. Min tidligere mann døde for 12 år siden, jeg satt igjen med et helt hus og to barn. Jeg møtte 3 år senere min nåværende samboer og vi flytta sammen i min bolig etter et tre år. Han har en sønn fra tidligere, og sammen har vi en datter.

De eldste ungene er nå ute av redet og i gang med utdannelsen sin. Min eldste studerer medisin og min mellomste studerer jus. Min eldste som studerer medisin i utlandet skal snart i gang med turnusperiode og hun har fått plass her i byen. Vi har en sokkelleilighet i huset som har vært benyttet av de eldste så lenge de bodde hjemme, men når de flytta for å studere så har den vært leid ut. Et kjærkomment inntektsgrunnlag for meg. Siste leieboer sa opp i november i fjor.  I midten av november spurte samboer om sønne kunne flytte inn. Og jeg sa det var greit ut januar med krav om at han fant en ny jobb/inntekt.

 

Vi er nå i februar og han har verken ordnet jobb og har ikke noen inntekt å betale leie fra. Mora vil ikke ha ham hos seg som gratis beboer, men faren mener det er greit han bor hos oss. Jeg  mener det ikke er greit.  Han betaler ikke leie eller strøm. Han går opp til oss for å spise stort sett og betaler heller ikke for mat. Han lever på oss. Min datter trenger et sted å bo sammen sin samboer i sin turnusperiode, og hun betaler også leie. For meg er regnestykket lett. Om hans sønn hadde betalt leie kunne han bodd her, men gratis - nei.

 

Problemet er at han har avsluttet utdanningsløpet sitt som lærling. Han har per dags dato ingen intekt og betaler ikke for leie av leilighet – til tross for mye krangel med hans far, Min datter som skal ha sin turnus trenger nå leiligheten og hun kommer til å betale leie.  Jeg har bedt faren om å si at sønnen  må flytte, men han mener sønnen har like mye rett til å bo der som min datter. Jeg eier huset, men både samboer og sønnen er helt steile på dette. De rikker seg ikke. Vi har et felles barn og jeg må trå varsomt, samtidig som jeg ikke kan gå med på å bli utnyttet økonomisk. Hva bør jeg gjøre?

 

 

Anonymkode: d2c03...9d2

hadde du satt stesønn foran biologisk datter, hadde jeg som datter aldri tilgitt deg

Anonymkode: 6d482...ebe

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske enkelt. Bare krev husleie ellers blir det flytting. Blir det missnøye så flytter begge to. De fleste skjønner da hvordan dette vil gå og fikser slik at det blir smileansikt og ikke surfjes. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært vrang her om jeg var deg. Det er ditt hus og hvis de ikke aksepterer dette så må de faktisk flytte! Jeg takler ikke folk som ikke klarer å forstå så enkle ting som ditt og mitt. Han er samboer og bor i ditt hus, han eier ikke noe av huset men snakker som han eier 50%. Nei, enten får han akseptere det eller flytte

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hadde du satt stesønn foran biologisk datter, hadde jeg som datter aldri tilgitt deg

Anonymkode: 6d482...ebe

Om stesønn som bor i leiligheten betalte leie ville det vært mest fornuftig at TS datter måtte finne en annen leilighet å leie. For TS bor sammen med stesønnens far, og stesønn bodde i leiligheten når TS datter fikk vite at hun får praksis i hjembyen.

Og om TS har oppdratt sin datter godt ville ikke datteren synes det var feil, og det virker som at TS har lykkes godt med oppdragelsen av sine barn.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest WhisperingWind

Du sier at han kan bo der mot husleie eller så overtar datteren sin som skal betale husleie for å bo der. Du forskjellsbehandler ingen og rett skal være rett. Skal en bo i utleiedelen skal en betale husleie, stesønn som datter.

Samboer har faktisk ikke noe han skulle sagt. Den voksne sønnen hans må enten skaffe seg jobb eller gå til nav og få dagpenger og betale for seg.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mt3 skrev:

Om stesønn som bor i leiligheten betalte leie ville det vært mest fornuftig at TS datter måtte finne en annen leilighet å leie. For TS bor sammen med stesønnens far, og stesønn bodde i leiligheten når TS datter fikk vite at hun får praksis i hjembyen.

Og om TS har oppdratt sin datter godt ville ikke datteren synes det var feil, og det virker som at TS har lykkes godt med oppdragelsen av sine barn.

Nå  var det bestemt at ts sin datter m/ sambo skulle leie leiligheten før stesønn flyttet inn. I HI står det også at stesønn skulle få bo i leiligheten ut januar sånn at leiligheten var klar for ts sin datter når hun kom hjem for turnusperioden sin. Betingelsen var også at stesønn kulle finne seg jobb sånn at han kunne betale for seg, noe han ikke har gjort. 

Sånn som jeg skjønner det ut i fra HI så fikk stesønn bo i leiligheten ut januar da datter m/ sambo skulle bo i leiligheten når de kommer hjem. Ser ikke at det står noen steder at datter akkurat har fått turnusplass. 

Anonymkode: 49b1c...6b8

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå  var det bestemt at ts sin datter m/ sambo skulle leie leiligheten før stesønn flyttet inn. I HI står det også at stesønn skulle få bo i leiligheten ut januar sånn at leiligheten var klar for ts sin datter når hun kom hjem for turnusperioden sin. Betingelsen var også at stesønn kulle finne seg jobb sånn at han kunne betale for seg, noe han ikke har gjort. 

Sånn som jeg skjønner det ut i fra HI så fikk stesønn bo i leiligheten ut januar da datter m/ sambo skulle bo i leiligheten når de kommer hjem. Ser ikke at det står noen steder at datter akkurat har fått turnusplass. 

Anonymkode: 49b1c...6b8

Beklager leste feil.

Men utfallet er jo uansett at han som ikke betaler må vike for ei som vil betale.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere hadde en avtale om at han kunne 1) bo ut januar 2) hvis han betalte husleie. Januar er over, han har ikke betalt. Da trenger ikke du å fornye avtalen med ham, uansett hvem som nå skal bo der, din datter eller noen andre.

Så du kan i argumentasjonen holde din datter utenfor, og fokusere på at avtalen dere hadde er utgått på tid, og du ønsker ikke å inngå ny avtale med ham fordi han ikke overholdt sin del. Han må ut, du ønsker nye betalende leietakere.

Anonymkode: 6a6a9...f4e

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...