Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du statistikk på det? Vet av flere som har bodd hjemme gratis. Det er vel opp til foreldrene om de vil godta at voksne barn bør hjemme gratis, hvis denne personens foreldre synes det er greit er hen ikke en snylter. At du evt ville valgt å være kjip forelder gjør det ikke automatisk vanlig.

Anonymkode: 74ff9...dd7

Det brukes heldigvis ikke midler på å lage statestikk over dette, jeg baserer meg på erfaring fra egen omgangskrets gjennom livet. Det er ikke vanlig å flytte hjem som voksen og forvente at mor og far betaler alt. Stesønnen her bor ikke engang på gutterommet, han tar opp utleieleiligheten som er en nødvendig inntektskilde for ts. TS godtar det heller ikke, han vil ikke betale for seg, ergo er han en snylter. Man er ikke en kjip forelder for å forvente at barn som bor hjemme og har inntekt bidrar til husholdningen. Tvert imot vil jeg si man har feilet i oppdragelsen om voksne barn er så uselvstendige at de må flytte hjem igjen fordi de ikke klarere å fø seg selv. 

Anonymkode: 74978...075

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det mye strenge tanter! Hadde mine foreldre (evt mor eller far) kastet meg ut, eller bedt meg betale husleie (så fremt de ikke hadde dårlig råd) så hadde jeg faktisk blitt veldig såret. Og ikke minst følt meg enda mindre velkommen dersom det var min bonus mamma. Jeg tenker det er lov å be om at man bidrar litt når man er 20+ dersom man har en inntekt, men ikke kall det husleie! 

Skal sies at jeg har bodd hjemme et år uten å betale for noe etter vgs. Sov stort sett og hadde en liten vaskejobb noen ganger i uken. Livet trengte en liten pause! Har etterpå studert og flyttet for meg selv. Mine søsken har også bodd hjemme uten husleie i 1 og 2 år, men da søkt jobber og spart til egenkapital til å kjøpe selv. 

Bonus sønn har det nok sikkert allerede litt kjipt ettersom hans egen mor ikke vil ha han boende, og nå føler han sikkert at ikke dere vil det heller! Tenk dere den følelsen! 

Her ville jeg satt meg ned med samboer og hans sønn og forklart situasjonen (rolig og ikke surt); 

Du ønsker at din datter skal bo der så du får se henne ekstra siden hun har bodd lenge vekke. Siden hun skal bo sammen med kjæresten er det naturlig at de får leiligheten. Evt at du/dere også trenger inntekten ettersom dere har leid den ut i perioder før og er vant til den som en inntektskilde. Du kan jo kanskje også legge frem ca hvor mye det faktisk går til faste kostnader og mat i mnd så det er lettere å forstå. Så ville jeg ikke eskalert samtalen og krevd noe svar, men spurt om han ikke kunne tenke litt på det i noen dager. Og at du hadde satt veldig stor pris på det. 

Så ville jeg selvfølgelig tilbudt han et rom i huset. Men også hørt litt hva han tenker fremover med studier eller jobb, og motivere han litt og tilby å hjelpe med det dere kan. F.eks skrive jobbsøknader. Jeg vet ingenting om dere elle han uten om det du skriver, men det er nok sannsynlig at han ikke bare er vrang og lat, men kanskje har det litt kjipt og trenger litt motivasjon og støtte. Livet er ikke så lett alltid! Kanskje føler han seg veldig som sist i rekken blant deres felles barn, dine vellykkede barn som studerer medisin og juss, mens han «bare tar fagbrev»... 

Hvis det ender med at han ikke vil flytte ut av leiligheten, må du nesten velge hva som er viktigst for deg; å ha din datter boende i noen måneder + ekstra inntekt, eller din samboer og at dere holder sammen for deres felles datter. Så lenge du i utgangspunktet fortsatt vil være sammen med din samboer, så hadde jeg definitivt valgt det siste og ikke latt dette ødelegge for dere! 

Og PS, du sier mye ditt hus, men som noen andre også har kommentert, dette høres lite hyggelig ut for de to som «bare bor der». 

Lykke til! 

Hilsen j 33

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar man virkelig husleie av egne barn?? 

Jeg bor hos mine foreldre av ulike grunner på tredje året, og har ikke betalt en krone. 

Anonymkode: 310f0...8b7

I min omgangskrets så er det ikke vanlig nei. Mulig at dette er på grunn av vår kultur, da vi ikke er etnisk norske. Jeg har dog norske venner og naboer, så vidt jeg vet så krever heller ikke de. 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er da ikke en kjip forelder om man krever husleie av voksne barn, det handler om å forberede dem på voksenlivet slik at det ikke blir et sjokk når de en gang flytter ut. 

Jeg kommer til å be om «husleie» fra barna mine om de fremdeles bor hjemme når de er voksne og sette pengene på en sparekonto som de får når de skal kjøpe bolig, men de får ikke vite om denne kontoen før de faktisk skal kjøpe bolig. Syntes ikke det gjør meg til en kjip forelder altså. 

Anonymkode: bab51...f9c

Min datter tar en profesjon utdannelse, og hun jobber deltid i vår by, så hun kommer hjem i feriene. Her og nå betaler hun ingenting for soverommet hjemme. Hun sparer lønning, som hun bruker resten av året. Så det er ikke aktuell å be om dette uansett. Hun er flink til å spare selv. 

 

Dette til tross for at vår økonomi er helt i bånn, men vi klarer oss, så hun kommer ikke til å bli spurt om penger, ihvertfall så lenge hun er student. Hun er i begynnelsen av 20-årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du statistikk på det? Vet av flere som har bodd hjemme gratis. Det er vel opp til foreldrene om de vil godta at voksne barn bør hjemme gratis, hvis denne personens foreldre synes det er greit er hen ikke en snylter. At du evt ville valgt å være kjip forelder gjør det ikke automatisk vanlig.

Anonymkode: 74ff9...dd7

Det er opp til foreldrene å finne en god løsning på dette. Far har ikke enerett og kan trumfe gjennom at stemor skal sponse han med flere tusen kroner i måneden, mens sønnen sitter og gror fast i sofaen fordi at han ikke gjør noe. Hvis han er over 20 år, så burde det stilles STRENGE krav tilbake, men er han under så er det mulig han trenger litt veiledning for å komme i gang igjen. NAV har ofte en ungdomsveileder som kan hjelpe folk i gang. 

Jeg jobber sammen med mange som har fått helt sjokk når de flytter for seg selv og har brent seg på kredittkort og forbrukslån fordi at de er vant til et visst forbruk. En del av voksenlivet er at man må lære hva det betyr å bo alene og det er IKKE gratis. 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner mange som har barn boende gratis hos seg etter vgs. Veldig vanlig å bo gratis mens de venter på studieplass, tar opp fag eller sparer egenkapital til egen bolig. Synes tanken om at barnet er leieboer etter fylte 18 er helt fjern. Krever ikke leie av mannen heller. Krever derimot at både små og store bidrar til fellesskapet. Alle må lage middag, vaske badet, gå med søpla, og de som har fått lappen må hjelpe til med kjøring hit og dit for det er tidkrevende med mange av dine, mine og våre. 

Anonymkode: b08e4...0be

Nå er det snakk om at stebarnet bor i en egen leilighet i huset, der hun nå taper inntekt hver eneste måned på å ha han boende der. Hvis han ikke ønsker å betale leie, så er det et godt alternativ og flytte opp i samme hus som stemor, far og deres felles barn. Da bor han gratis og har eget rom, men må tilpasse seg fordi at han bor med andre. Jeg ser ingen gode argumenter med at stemor skal sponse han med flere tusen kroner i måneden, samtidig som det ikke stilles noe krav tilbake. Far er en slask og dette er holdninger som selvfølgelig farger av på sønnen. Det hele er uakseptabelt. 

Endret av Sylveon
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, *A* skrev:

Her var det mye strenge tanter! Hadde mine foreldre (evt mor eller far) kastet meg ut, eller bedt meg betale husleie (så fremt de ikke hadde dårlig råd) så hadde jeg faktisk blitt veldig såret. Og ikke minst følt meg enda mindre velkommen dersom det var min bonus mamma. Jeg tenker det er lov å be om at man bidrar litt når man er 20+ dersom man har en inntekt, men ikke kall det husleie! 

 

Her okkuperer altså stesønnen utleieleiligheten ts er avhengig av for å få økonomien til å gå rundt, ikke bare et soverom, fikk du med deg det? Er det greit å gi hele familien dårligere økonomi fordi man er ung og egosentrisk? 

Anonymkode: 74978...075

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det brukes heldigvis ikke midler på å lage statestikk over dette, jeg baserer meg på erfaring fra egen omgangskrets gjennom livet. Det er ikke vanlig å flytte hjem som voksen og forvente at mor og far betaler alt. Stesønnen her bor ikke engang på gutterommet, han tar opp utleieleiligheten som er en nødvendig inntektskilde for ts. TS godtar det heller ikke, han vil ikke betale for seg, ergo er han en snylter. Man er ikke en kjip forelder for å forvente at barn som bor hjemme og har inntekt bidrar til husholdningen. Tvert imot vil jeg si man har feilet i oppdragelsen om voksne barn er så uselvstendige at de må flytte hjem igjen fordi de ikke klarere å fø seg selv. 

Anonymkode: 74978...075

Du kan ikke bruke din omgangskrets "gjennom livet" som argument for at noe er vanlig, kjære deg. Har du tilfeldigvis gått livets harde skole også?

Anonymkode: 74ff9...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, *A* skrev:

Her var det mye strenge tanter! Hadde mine foreldre (evt mor eller far) kastet meg ut, eller bedt meg betale husleie (så fremt de ikke hadde dårlig råd) så hadde jeg faktisk blitt veldig såret. Og ikke minst følt meg enda mindre velkommen dersom det var min bonus mamma. Jeg tenker det er lov å be om at man bidrar litt når man er 20+ dersom man har en inntekt, men ikke kall det husleie! 

Lykke til! 

 

 

Jeg er yngre enn deg og er helt uenig med deg. 

Jeg betalte husleie når jeg var i den alderen. Det var verken sårende eller fornærmerende. Det var den største selvfølgelig at man som ung voksen skal bidra til husholdningen. Pengene er ikke til eget forbruk. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke stebarn, men hos meg hadde saken vært klar.

En avtale er en avtale.   Sønnen hadde måttet flytte opp på et soverom, mens datteren hadde flyttet ned i leiligheten. 

Datteren og samboer er 2, og det er mer hensiktsmessig at de bør i en leilighet.

Datteren og samboer kommer til å betale husleie, egne utgifter, og egen mat, noe som kommer hele familien til gode. 

Sønnen må bli voksen, og en del av den lærdommen er at han kan ikke bo gratis på hotell uten å bidra selv.

Ts og mannen gjør sønnen en ordentlig bjørnetjeneste om de lar han bli boende i leiligheten. 

Anonymkode: 4a0a5...963

Enig i denne

 

 

2 timer siden, Alex_rude skrev:

Du skjønner at farens penger mest sannsynlig er hennes penger og sant? De lever sammen og har et barn sammen🙄. Så da vil hun jo i teorien betale til seg selv🤪

Ja, det har du nok sikkert rett i. Da er jeg helt enig med det jeg har sitert over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her okkuperer altså stesønnen utleieleiligheten ts er avhengig av for å få økonomien til å gå rundt, ikke bare et soverom, fikk du med deg det? Er det greit å gi hele familien dårligere økonomi fordi man er ung og egosentrisk? 

Anonymkode: 74978...075

Hun skriver jo ikke at hun er avhengig av den, hun skriver at den er kjærkommen. Og hun skriver at den har vært brukt av de eldste barna frem til de flyttet ut, da først leide de den ut. Så at hun er avhengig av den for å få økonomien til å gå rundt, skriver hun ikke. Så er vel ikke helt urimelig at stesønnen ønsker å bo der litt han også når de andre barna har gjort det. Han har vel kanskje gledet seg i flere år til han blir eldst og kan få bo der slik som hennes barn. De har jo tross alt bodd sammen (hvertfall med faren) i 8 år, så ikke helt urimelig at han tenker at nå er det hans tur.

Anonymkode: f4e22...3f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bruke din omgangskrets "gjennom livet" som argument for at noe er vanlig, kjære deg. Har du tilfeldigvis gått livets harde skole også?

Anonymkode: 74ff9...dd7

Her kommer hersketeknikken frem ser jeg, på vei til å gå tom for argumenter? Jeg har nok høyere utdanning enn majoriteten på forumet, hvis det er så viktig for deg å vite. De fleste her diskuterer ut fra sin erfaring, og min erfaring er således noe jeg diskuterer med bakgrunn i. Hva ellers skulle vi diskutere saker ut fra mener du? 

Anonymkode: 74978...075

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La din datter med samboer bo i leiligheten. Og stesønn flytte opp på gutterommet/barnerom hos dere. Han kan ikke forvente å bo gratis i hybel hos dere. Men å få tak over hodet og bo gratis på gamle barnerommet er sikkert ikke like kult og behagelig så kanskje han ordner noe annet raskere enn om han har hybelen. 

Anonymkode: 0978f...332

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det noen som reagerer på at samboeren har like mye å si fordi det er hjemmet hans også. Det er en tankefeil. Utleieleiligheten er ikke del av hjemmet bare fordi det er fysisk i samme hus. La oss si at leiligheten hadde vært i blokk i byen, eid av henne alene, ville dere da også tenke at samboeren skulle ha noe å bestemme? Selvfølgelig ikke.

Jeg oppfatter det slik at stesønnen bodde hos moren inntil nylig og flyttet til faren for ikke så lenge siden. Jeg ville ikke gjøre ham hjemløs men heller ikke gå glipp av utleieinntekt. Så forslag måtte være å tilby ham rom i hjemmet men ikke i leiligheten. Der må han bidra og godta at han er et familiemedlem med småsøsken og privatlivet er ikke som om man bor alene. Kanskje det motiverer å finne seg jobb og stå på egne bein.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samle far og sønn til et møte i ettermiddag. Fortell at avtalen var at sønnen skulle få bo til ut januar, og nå er dere i februar. Denne helgen må sønnen derfor flytte ut fra leiligheten og inn på det gamle soverommet sitt. Slik blir det, og dette er ikke en sak som er oppe til diskusjon.

Du har gjort en avtale med datteren din, og på lik linje med om det hadde vært en ekstern leietaker, kan man ikke bryte en kontrakt. 

Hvis far og sønn setter seg alvorlig på bakbeina, er jeg redd du må begynne å se nøyere på parforholdet ditt for slik adferd er ikke normalt for oppegående mennesker. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stesønn kastes ikke ut av huset, men må ut av utleieleiligheten og inn på et vanlig soverom. 

Datter m/samboer bor i utleiedelen og betaler leie. 

Noe annet ville vært urimelig, uansett om begge var TS biologiske eller begge var stebarn! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ulven skrev:

Samle far og sønn til et møte i ettermiddag. Fortell at avtalen var at sønnen skulle få bo til ut januar, og nå er dere i februar. Denne helgen må sønnen derfor flytte ut fra leiligheten og inn på det gamle soverommet sitt. Slik blir det, og dette er ikke en sak som er oppe til diskusjon.

Du har gjort en avtale med datteren din, og på lik linje med om det hadde vært en ekstern leietaker, kan man ikke bryte en kontrakt. 

Hvis far og sønn setter seg alvorlig på bakbeina, er jeg redd du må begynne å se nøyere på parforholdet ditt for slik adferd er ikke normalt for oppegående mennesker. 

Signerer denne, datter og samboer hadde avtale om leie, ergo må stesønn inn i annet soverom etasjen over. Samme om der er egne eller stebarn, avtale er avtale. 
 

Følelsesmesig vil jeg si at datter har mer rett på utleieleilighet da dette er avdøde fars hus, mor eier huset (uskiftet bo) og stefar eier ikke. 

Anonymkode: a2788...cea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så mye kjipe folk det var her da. 

Stesønnen får bo, gratis, på et av barnerommene. Er dette i det hele tatt foreslått? 

Og i parentes: hvorfor skal de barna som greier seg best få mest hjelp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Så mye kjipe folk det var her da. 

Stesønnen får bo, gratis, på et av barnerommene. Er dette i det hele tatt foreslått? 

Og i parentes: hvorfor skal de barna som greier seg best få mest hjelp? 

Altså, seriøst. Et voksent menneske som denne stesønnen kan bidra i huset og skaffe seg jobb. De aller aller fleste voksne kan det hvis de vil. Man trenger verken å være geni eller noe sånt for å gjøre husarbeid, det greier fireåringen min... 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Så mye kjipe folk det var her da. 

Stesønnen får bo, gratis, på et av barnerommene. Er dette i det hele tatt foreslått? 

Og i parentes: hvorfor skal de barna som greier seg best få mest hjelp? 

Mange har foreslått det.

Og datteren vil betale husleie, da får hun vel ikke mest hjelp?

Anonymkode: bd003...a92

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

Altså, seriøst. Et voksent menneske som denne stesønnen kan bidra i huset og skaffe seg jobb. De aller aller fleste voksne kan det hvis de vil. Man trenger verken å være geni eller noe sånt for å gjøre husarbeid, det greier fireåringen min... 

Men nå har han ikke jobb og ikke inntekt. Skal han bo på gata da? 

Jeg har voksne barn, og de har bodd gratis hos meg et år eller to etter vgs for å spare penger. Siden jeg ikke har så stor sparekonto var det en ting jeg kunne gjøre for å hjelpe, andre kan jo skyte inn mer cash. 

Mine barn vil alltid være velkomne i mitt hus. Barn er et eneste, gigantisk tapsprosjekt rent økonomisk. :fnise: Men en enorm verdi ellers. 

Og jeg tror det må være tull fra ts sin side, hvorfor ellers legge så mye vekt på medisinstudier vs lærling? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...