Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ditt hus = du bestemmer! Håper for din del at du har noe form for skriftlig avtale om betaling av leie, da kan du begjære utkastelse. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er han og hvor gamle var de eldste barna dine når de bodde i leiligheten før du begynte å leie ut?

Anonymkode: 910d0...9b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sjokoladefruen skrev:

Ditt hus = du bestemmer! Håper for din del at du har noe form for skriftlig avtale om betaling av leie, da kan du begjære utkastelse. 

Men selv om det er TS sitt hus- så er det likevel mannen sitt hjem så han har vel like mye han skulle ha sagt som TS? . Regner med at han er med å betaler slik som er vanlig i et samboerforhold.

Hvor gml er stesønnen? 

Anonymkode: a786d...092

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leier ut leiligheten til din datter og samboer, og lar stesønnen få et soverom i alle fall for en periode (å kaste ham ut vil bare skape splid, men det er ingen som vil mene at han har krav på å få bo i utleie-leiligheten når han ikke kan betale!)

Anonymkode: 23266...a90

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mitt hus"? Joda, du eier det på papiret, men det høres litt ut som om samboeren ikke har noe eget hjem. Hvordan er det å være en voksen mann som bor i stort hus med sin samboer og deres felles barn, og så får han ikke lov til å huse sin unge sønn? Det bestemmer samboeren hans, for hun eier huset! 

Disse har vært sammen i ni år, bodd sammen i seks eller åtte år (litt uklart), og har et barn sammen. De er en familie, og har vært det i mange år. Nå har et av familiens barn droppet ut av utdannelsen og trenger et sted å bo. Han har bodd der i tre måneder inkl julehelga. Jeg er enig i at han bør komme seg i skole/jobb, men synes ikke det er for mye forlangt at han får bo hos faren sin litt. Vet ikke hvor i landet dette er, men i de større byene og omegn er det veldig dyrt å bo. 

Jeg synes ts sauser sammen mye her. Tydelig at hun er veldig stolt av barna sine som har alt på stell og tar fine utdannelser, og det er lov det, men gir det hennes barn mer rett til å bo der? Datteren har en samboer, de er to og har studielån/den ene kanskje jobb, og dermed større mulighet til å finne seg noe annet.

Jeg tror jo at det som ligger bak, er at ts har lyst til å ha datteren sin boende litt, det er sikkert veldig hyggelig, og det er helt lov å ønske det. Selvsagt ER man sine egne barn nærmest. Men det samme er jo tilfelle for ts sin samboer. Fra hans ståsted er det vel mer logisk å hjelpe den svakeste av barna også.

At stesønnen bor der akkurat nå som datteren skal komme er vel mer uflaks som ts må leve med, tenker jeg. Synd, men vanskelig å hive ham på gata om de ikke kak hjelpe ham å finne en annen løsning. 

Jeg reagerer på at samboeren er en annenrangs beboer i eget hjem altså...

 

Anonymkode: d2d56...e96

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her har jo verdens enkleste løsning. 

Si i fra til far og stesønn at det skal betales husleie f. O. M 1/2 eller så må stesønnen flytte inn på ett soverom i huset så du får leid ut til noen andre. 

Selvsagt vil ikke stesønnen flytte... Han har det som plommen i egget... Egen gratis leilighet og gratis mat. Flytt han inn til dere så privatlivet forsvinner så skal du se han har fått ordnet seg jobb om noen måneder. 

Anonymkode: 73f35...c96

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men selv om det er TS sitt hus- så er det likevel mannen sitt hjem så han har vel like mye han skulle ha sagt som TS? . Regner med at han er med å betaler slik som er vanlig i et samboerforhold.

Hvor gml er stesønnen? 

Anonymkode: a786d...092

Kjellerleiligheten er ikke mannens hjem.

Anonymkode: bd003...a92

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jo faren betale deg den leien. Jeg synes faren skulle betale leien, og da sønnen få bo videre. Tror jeg.

Hvor lenge er den turnusen  til din datter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo avtalen tidsbegrenset i utgangspunktet. Ts hadde jo allerede lovet leiligheten til datteren, så stesønnen kunne ikke bodd ubegrenset uansett. Hun har jo også vært klar på det fra begynnelsen av, det er stesønnen og faren som plutselig har ombestemt seg. 

Helt ærlig, samboeren til ts får heller investere i en egen leilighet sønnen kan bo i gratis. Det bør han ha mulighet til siden han sannsynligvis har minimale boutgifter selv siden huset tilhører ts. 

Anonymkode: f012a...5fb

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din datter har selvfølgelig mer rett til å bo der enn denne sønnen. Helt soleklart. Hun er direkte arving etter deg. Hvis du dør så arbeid ikke barnet til din samboer noe av deg. Ergo: han har ingen rettigheter, men det har din datter.

Anonymkode: 54b01...f2b

Arv er noe annet. Men nå er de en familie. Hadde ts latt sine biologiske barn bo der gratis om de ikke hadde inntekt, eller hadde hun kastet dem ut på gata? Hva er alternativet for stesønnen om han blir kastet ut? Hvorfor har han ikke inntekt, er han lat, eller sliter han med noe som gjør det vanskelig å få jobb/fullføre utdannelse? Det er mye vi ikke vet her. 

7 timer siden, Morten1 skrev:

Jeg hadde vært vrang her om jeg var deg. Det er ditt hus og hvis de ikke aksepterer dette så må de faktisk flytte! Jeg takler ikke folk som ikke klarer å forstå så enkle ting som ditt og mitt. Han er samboer og bor i ditt hus, han eier ikke noe av huset men snakker som han eier 50%. Nei, enten får han akseptere det eller flytte

Han eier ikke, men det er også hans hjem. Så lenge de er samboere må de komme til en slags felles ordning. Jeg regner med han bidrar med penger og annet, det er ikke riktig at et samboerpar skal bestå av en sjef og en underordnet, eller at "mine" og "dine" bv arn skal ha ulike rettigheter. Bortsett fra, selvfølgelig, når arven skal fordeles. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine, dine og felles barn, og er opptatt av at alle skal behandles likt. Sånn sett ser jeg synspunktet til Thyra. Men her er det en klar forskjell: det lå en avtale i bunnen, og denne er brutt av ts’ samboer. 
 

Voksne mennesker skal ikke bo gratis hjemme uten å bidra, uansett hvem sin kropp de kom ut av. I dette tilfellet er det ts’ stesønn som er snylteren. Jeg regner med problemet ville vært like stort dersom han var medisinstudenten som ville betale, og den biologiske datteren satt på ræva i leiligheten. 
 

Denne sønnen må flytte ut av leiligheten slik avtalen var. Leiligheten skal brukes av noen andre som betaler leie. Mitt konkrete forslag: tegn kontrakt med din datter. Den er juridisk bindende, og snylteren må da ut. 

Hvis dette fører til gnisninger og problemer mellom deg og samboer får du vurdere om forholdet er liv laga. 

Anonymkode: 9cb20...7f9

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man virkelig husleie av egne barn?? 

Jeg bor hos mine foreldre av ulike grunner på tredje året, og har ikke betalt en krone. 

Anonymkode: 310f0...8b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mine, dine og felles barn, og er opptatt av at alle skal behandles likt. Sånn sett ser jeg synspunktet til Thyra. Men her er det en klar forskjell: det lå en avtale i bunnen, og denne er brutt av ts’ samboer. 
 

Voksne mennesker skal ikke bo gratis hjemme uten å bidra, uansett hvem sin kropp de kom ut av. I dette tilfellet er det ts’ stesønn som er snylteren. Jeg regner med problemet ville vært like stort dersom han var medisinstudenten som ville betale, og den biologiske datteren satt på ræva i leiligheten. 
 

Denne sønnen må flytte ut av leiligheten slik avtalen var. Leiligheten skal brukes av noen andre som betaler leie. Mitt konkrete forslag: tegn kontrakt med din datter. Den er juridisk bindende, og snylteren må da ut. 

Hvis dette fører til gnisninger og problemer mellom deg og samboer får du vurdere om forholdet er liv laga. 

Anonymkode: 9cb20...7f9

Pengene er neppe problemet her. Det virker heller (forståelig nok) at det er ts som helst vil ha datteren sin der.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var jo avtalen tidsbegrenset i utgangspunktet. Ts hadde jo allerede lovet leiligheten til datteren, så stesønnen kunne ikke bodd ubegrenset uansett. Hun har jo også vært klar på det fra begynnelsen av, det er stesønnen og faren som plutselig har ombestemt seg. 

Helt ærlig, samboeren til ts får heller investere i en egen leilighet sønnen kan bo i gratis. Det bør han ha mulighet til siden han sannsynligvis har minimale boutgifter selv siden huset tilhører ts. 

Anonymkode: f012a...5fb

Han har vel ikke noe mindre boutgifter enn ts? Koster å vedlikeholde hus, kommunale avgifter, kanskje lån mm

 

Anonymkode: d2d56...e96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar man virkelig husleie av egne barn?? 

Jeg bor hos mine foreldre av ulike grunner på tredje året, og har ikke betalt en krone. 

Anonymkode: 310f0...8b7

Ja, det er nok vanlig, men etter evne, ikke markedsleie.

Anonymkode: d2d56...e96

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen drittsekker.

Hva du skal gjøre? Aner ikke. Din samboer er jo en kødd og hans sønn har lært av sin far. Far legger tilrette for slikt slabbedaskliv.

Ditt hus, dine regler. Din samboer betaler leie til deg? Da skal hans sønn også gjøre det. Eller din samboer betale for at hans sønn bruker boenheten som ikke ligger i din samboers kontrakt med deg og ditt hus.

 

Anonymkode: 54b01...f2b

Dette oppsummerer stort sett det jeg hadde tenkt å skrive!

Ditt hus, dine regler. Ikke minst betalende leietaker først. Jeg blir helt matt av noen tråder her om hva slags frekke personer det finnes i dette landet 😮 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Drizzt skrev:

Dette oppsummerer stort sett det jeg hadde tenkt å skrive!

Ditt hus, dine regler. Ikke minst betalende leietaker først. Jeg blir helt matt av noen tråder her om hva slags frekke personer det finnes i dette landet 😮 

Så samboeren gjennom 6-8 år, far til deres felles barn, må danse etter hennes pipe fordi hun eier huset? Nei, vet du hva! De er to voksne i forholdet, og de må ta avgjørelser SAMMEN.

Anonymkode: d2d56...e96

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at han har avsluttet utdanningsløpet sitt som lærling. Han har per dags dato ingen intekt og betaler ikke for leie av leilighet – til tross for mye krangel med hans far, Min datter som skal ha sin turnus trenger nå leiligheten og hun kommer til å betale leie.  Jeg har bedt faren om å si at sønnen  må flytte, men han mener sønnen har like mye rett til å bo der som min datter. Jeg eier huset, men både samboer og sønnen er helt steile på dette. De rikker seg ikke. Vi har et felles barn og jeg må trå varsomt, samtidig som jeg ikke kan gå med på å bli utnyttet økonomisk. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: d2c03...9d2

Hvor gammelt er dette barnet? Hva er planen hans videre? Hva ønsker han med livet? Er han i en periode der han trenger hjelp? Jeg tenker at det er forskjell på en 16-åring og en 20-åring på disse punktene. Er han 20 år eller mer, så er det ikke noe å trå varsomt på. Han må betale for seg eller flytte ut. Punktum. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så samboeren gjennom 6-8 år, far til deres felles barn, må danse etter hennes pipe fordi hun eier huset? Nei, vet du hva! De er to voksne i forholdet, og de må ta avgjørelser SAMMEN.

Anonymkode: d2d56...e96

I utgangspunktet, ja, men det er fortsatt hennes hus og hennes regler, så hun har siste ordet. Spesielt når de har hatt avtale ut januar. Det er midten av februar allerede, så avtalen gjelder ikke. Da kan ikke samboeren bare bestemme dette selv. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drizzt skrev:

I utgangspunktet, ja, men det er fortsatt hennes hus og hennes regler, så hun har siste ordet. Spesielt når de har hatt avtale ut januar. Det er midten av februar allerede, så avtalen gjelder ikke. Da kan ikke samboeren bare bestemme dette selv. 

Nei, men de må jo bli enige. Det er ikke sånn at ts heller kan "bestemme dette selv". Og utgangspunktet burde være å lete etter gode løsninger, heller enn bare "fløtt deg, her kommer dattera MI". 

Hvis han er lærling er han kanskje i 3.-4. år av vgs, ca 20 år? Uten inntekt eller studielån. Han må på NAV, og søke jobber, og vurdere å søke nytt skoleår, men får vel ikke arbeidsledighetstrygd om han ikke har vært i jobb, tror jeg. Så mulighetene hans på leiemarkedet er små med mindre dette er på bygda.

Anonymkode: d2d56...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...