Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Pengene er neppe problemet her. Det virker heller (forståelig nok) at det er ts som helst vil ha datteren sin der.

Han har vel ikke noe mindre boutgifter enn ts? Koster å vedlikeholde hus, kommunale avgifter, kanskje lån mm

 

Anonymkode: d2d56...e96

Det er vel ts som dekker utgiftene som lån og vedlikehold. Jeg regner med han ikke betaler mer enn sin del av resten av utgiftene og burde hatt nok av mulighet til å legge opp sparekonto, investere i egen bolig til utleie etc. Hvis ikke så har han gått i "kvinnefella" og kan takke seg selv (i  beste KG ånd om kvinner som stadig opplever dette...). 

Anonymkode: f012a...5fb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, exictence skrev:

Da må jo faren betale deg den leien. Jeg synes faren skulle betale leien, og da sønnen få bo videre. Tror jeg.

Hvor lenge er den turnusen  til din datter?

Du skjønner at farens penger mest sannsynlig er hennes penger og sant? De lever sammen og har et barn sammen🙄. Så da vil hun jo i teorien betale til seg selv🤪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stebarn, men hos meg hadde saken vært klar.

En avtale er en avtale.   Sønnen hadde måttet flytte opp på et soverom, mens datteren hadde flyttet ned i leiligheten. 

Datteren og samboer er 2, og det er mer hensiktsmessig at de bør i en leilighet.

Datteren og samboer kommer til å betale husleie, egne utgifter, og egen mat, noe som kommer hele familien til gode. 

Sønnen må bli voksen, og en del av den lærdommen er at han kan ikke bo gratis på hotell uten å bidra selv.

Ts og mannen gjør sønnen en ordentlig bjørnetjeneste om de lar han bli boende i leiligheten. 

Anonymkode: 4a0a5...963

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tar man virkelig husleie av egne barn?? 

Jeg bor hos mine foreldre av ulike grunner på tredje året, og har ikke betalt en krone. 

Anonymkode: 310f0...8b7

Da er det du som oppfører deg som en snylter. Det er vanlig å betale for seg når man bor hjemme etter vgs, det er ikke gratisk å ha deg i hus. 

TS, hvis stesønnen ikke vil betale, og faren ikke vil betale, så hadde jeg byttet lås på døren og klargjort den for at datter kunne flyttet inn. Stesønnen kan ha et soverom hos dere til ha forostår at han må ta ansvar for eget liv.  

Anonymkode: 74978...075

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da er det du som oppfører deg som en snylter. Det er vanlig å betale for seg når man bor hjemme etter vgs, det er ikke gratisk å ha deg i hus. 

TS, hvis stesønnen ikke vil betale, og faren ikke vil betale, så hadde jeg byttet lås på døren og klargjort den for at datter kunne flyttet inn. Stesønnen kan ha et soverom hos dere til ha forostår at han må ta ansvar for eget liv.  

Anonymkode: 74978...075

Har du statistikk på det? Vet av flere som har bodd hjemme gratis. Det er vel opp til foreldrene om de vil godta at voksne barn bør hjemme gratis, hvis denne personens foreldre synes det er greit er hen ikke en snylter. At du evt ville valgt å være kjip forelder gjør det ikke automatisk vanlig.

Anonymkode: 74ff9...dd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et soverom i huset stesønnen din kan bruke? Hvis du har det kan du be han flytte inn på et annet rom, og forklare at datteren din og samboer trenger en leilighet som de skal betale leie for. Han kan ikke nekte å flytte ut av en leilighet som du kan få leie for. 
Jeg mener at det er urimelig at en voksen person som ikke går på skole skal bo gratis. Jeg har betalt mine foreldre penger for å bo hjemme, selv når jeg studerte. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du statistikk på det? Vet av flere som har bodd hjemme gratis. Det er vel opp til foreldrene om de vil godta at voksne barn bør hjemme gratis, hvis denne personens foreldre synes det er greit er hen ikke en snylter. At du evt ville valgt å være kjip forelder gjør det ikke automatisk vanlig.

Anonymkode: 74ff9...dd7

Man er da ikke en kjip forelder om man krever husleie av voksne barn, det handler om å forberede dem på voksenlivet slik at det ikke blir et sjokk når de en gang flytter ut. 

Jeg kommer til å be om «husleie» fra barna mine om de fremdeles bor hjemme når de er voksne og sette pengene på en sparekonto som de får når de skal kjøpe bolig, men de får ikke vite om denne kontoen før de faktisk skal kjøpe bolig. Syntes ikke det gjør meg til en kjip forelder altså. 

Anonymkode: bab51...f9c

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du statistikk på det? Vet av flere som har bodd hjemme gratis. Det er vel opp til foreldrene om de vil godta at voksne barn bør hjemme gratis, hvis denne personens foreldre synes det er greit er hen ikke en snylter. At du evt ville valgt å være kjip forelder gjør det ikke automatisk vanlig.

Anonymkode: 74ff9...dd7

Jeg kjenner ingen som bor gratis hjemme hos foreldrene etter vgs. Jeg har selv betalt foreldrene mine. Jeg betalte ganske lite sammenlignet med en leilighet, men jeg betalte dem fast sum hver måned. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skriver hun ikke har særlig god råd; så det er nokså likegyldig hvem som bor der, bare leietaker betaler.  Her betaler ikke leietaker og burde LÅNE et gjesterom i huset frem til dattera som kan betale flytter ut, sånn at alle får et sted å bo og huseier sitt beste kompromiss er at sønn bor på "gutterom" eller sofa for den perioden dattera trenger husværet.  Så får dere se hvor lenge faren synes det er greit å ha en utakknemlig gutt boende uten å stille krav.  Uansett kan gutten ikke snylte på TS, da må i så fall faren dekke kostnaden, på lik linje med at mor dekker kostnad for sine. 

Endret av Fantorang1
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvor lenge bodde dine barn gratis i sokkelleiligheten før de flyttet ut, og hvor gamle var de da de flyttet ut? Og hvor gammel er stesønn nå?

Snakk skikkelig med mannen om dette: - Sønnen kan jo ikke kastes ut, men kan han bo i selve huset? Hva er hans planer framover? Har han forsøkt å få seg jobb? 

Alternativet at han fortsetter å bo i sokkelleilighet helt uten planer på ubestemt tid er uaktuelt, det må du få samboer (og sønn) til å forstå. 
Det er sikkert ekstra belastende på familieforhold at det er din datter som er tiltenkt å flytte inn. Men hvis det var en avtale helt fra november, og hun trenger stedet nå, må hun jo ha skikkelig beskjed om hun eventuelt må finne seg et annet sted å leie. Ønsker du å ha henne (og samboer) boende der? Det vil bli ekstra sårende for  familieforholdet alle veier når situasjonen er som den er. Ønsker du å leie ut til fremmede, trenger du pengene?  

Anonymkode: 2d249...773

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar man virkelig husleie av egne barn?? 

Jeg bor hos mine foreldre av ulike grunner på tredje året, og har ikke betalt en krone. 

Anonymkode: 310f0...8b7

Men du bidrar kanskje på andre måter, og oppfører deg ikke som om du bor på hotell?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Morten1 skrev:

Jeg hadde vært vrang her om jeg var deg. Det er ditt hus og hvis de ikke aksepterer dette så må de faktisk flytte! Jeg takler ikke folk som ikke klarer å forstå så enkle ting som ditt og mitt. Han er samboer og bor i ditt hus, han eier ikke noe av huset men snakker som han eier 50%. Nei, enten får han akseptere det eller flytte

Hva med det felles barnet da? Må hun også flytte? Hvor hører hun hjemme i «ditt og mitt»?

For en suppe.. Her har dere valgt å bli familie, og da kan man faktisk ikke tenke «mitt og ditt», man må faktisk se hva som blir best som familie. Det er klart at dere ikke bare kan sende sønn på dør uten å ha inntektsvei eller bolig, men det må stilles krav til han. Datter har inntekt og kan betale husleie andre steder. Hun MÅ ikke bo hos dere, men det må faktisk sønn til han får seg en jobb. Eventuelt fått dere sørge for at han har et sted å bo før han kastes ut, men jeg ser for meg at det er dyrere for dere. Jeg har stebarn selv, og behandler dem som mine egne. Det er slik det skal være. Du kan ikke prioritere den ene over den andre, men du må stille krav. Tre måneder er ikke god nok tid til å få seg jobb, i hvert fall ikke når det er jul i mellomtiden. 

Anonymkode: b08e4...0be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Chiyo skrev:

Jeg kjenner ingen som bor gratis hjemme hos foreldrene etter vgs. Jeg har selv betalt foreldrene mine. Jeg betalte ganske lite sammenlignet med en leilighet, men jeg betalte dem fast sum hver måned. 

Jeg kjenner mange som har barn boende gratis hos seg etter vgs. Veldig vanlig å bo gratis mens de venter på studieplass, tar opp fag eller sparer egenkapital til egen bolig. Synes tanken om at barnet er leieboer etter fylte 18 er helt fjern. Krever ikke leie av mannen heller. Krever derimot at både små og store bidrar til fellesskapet. Alle må lage middag, vaske badet, gå med søpla, og de som har fått lappen må hjelpe til med kjøring hit og dit for det er tidkrevende med mange av dine, mine og våre. 

Anonymkode: b08e4...0be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det du som oppfører deg som en snylter. Det er vanlig å betale for seg når man bor hjemme etter vgs, det er ikke gratisk å ha deg i hus. 

TS, hvis stesønnen ikke vil betale, og faren ikke vil betale, så hadde jeg byttet lås på døren og klargjort den for at datter kunne flyttet inn. Stesønnen kan ha et soverom hos dere til ha forostår at han må ta ansvar for eget liv.  

Anonymkode: 74978...075

Snylter når man bor hos sine foreldre? Det er nok ulik praksis rundt det å ta leie av sine barn, men i min omgangskrets var det å betale leie heller unntaket enn regelen.

Jeg bodde selv gratis hos mine foreldre i to-tre år etter vgs, det samme gjorde de fleste av mine venner, noen bodde også hjemme lenger. Felles for oss alle var at ingen betalte leie til foreldrene sine. Jeg tipper at våre foreldre så at noen ekstra tusenlapper på konto ikke var så viktig for dem som allerede var voksne og hadde en stabil økonomi, og at de heller så verdien i at vi kunne spare opp penger til å kjøpe oss egen bolig. Boligmarkedet er nemlig tøft å komme inn på for oss unge i dag.

Som sagt, vi betalte heldigvis ikke leie til våre foreldre, og kunne dermed kjøpe oss noe eget tidlig i 20-årene uten å ha kastet bort penger i husleie fordi vi følte oss "presset ut" hjemme. Helt uten annen hjelp. Og det har da blitt folk av oss også, selvom vi "snyltet" og foreldrene våres gjorde oss en "bjørnetjeneste" ved å ikke la oss betale leie. Man kan fortsatt lære om økonomi og at det koster å leve, selvom man ikke betaler leie hos foreldrene sine. Jeg var jo ikke dum og blottet for virkelighetsoppfattelse av den grunn.

 

Nå er dette veldig off-topic i forhold til TS sin situasjon, der stesønnen verken tjener penger som han setter av eller virker å ha noen planer for fremtiden, men jeg kjenner jeg blir provosert når folk mener at man snylter eller taper læring i livet bare fordi man ikke betaler leie til sine foreldre i et par år. Makan.

Anonymkode: 51296...a4c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snylter når man bor hos sine foreldre? Det er nok ulik praksis rundt det å ta leie av sine barn, men i min omgangskrets var det å betale leie heller unntaket enn regelen.

Jeg bodde selv gratis hos mine foreldre i to-tre år etter vgs, det samme gjorde de fleste av mine venner, noen bodde også hjemme lenger. Felles for oss alle var at ingen betalte leie til foreldrene sine. Jeg tipper at våre foreldre så at noen ekstra tusenlapper på konto ikke var så viktig for dem som allerede var voksne og hadde en stabil økonomi, og at de heller så verdien i at vi kunne spare opp penger til å kjøpe oss egen bolig. Boligmarkedet er nemlig tøft å komme inn på for oss unge i dag.

Som sagt, vi betalte heldigvis ikke leie til våre foreldre, og kunne dermed kjøpe oss noe eget tidlig i 20-årene uten å ha kastet bort penger i husleie fordi vi følte oss "presset ut" hjemme. Helt uten annen hjelp. Og det har da blitt folk av oss også, selvom vi "snyltet" og foreldrene våres gjorde oss en "bjørnetjeneste" ved å ikke la oss betale leie. Man kan fortsatt lære om økonomi og at det koster å leve, selvom man ikke betaler leie hos foreldrene sine. Jeg var jo ikke dum og blottet for virkelighetsoppfattelse av den grunn.

 

Nå er dette veldig off-topic i forhold til TS sin situasjon, der stesønnen verken tjener penger som han setter av eller virker å ha noen planer for fremtiden, men jeg kjenner jeg blir provosert når folk mener at man snylter eller taper læring i livet bare fordi man ikke betaler leie til sine foreldre i et par år. Makan.

Anonymkode: 51296...a4c

Nå bor han i utleiedelen og ikke "hjemme" da. Det blir veldig annerledes synes jeg. 

Anonymkode: d0492...917

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå bor han i utleiedelen og ikke "hjemme" da. Det blir veldig annerledes synes jeg. 

Anonymkode: d0492...917

Som jeg avsluttet med, så var ikke denne myntet på TS sitt innlegg, men en som kalte en annen i tråden for en snylter fordi hen bodde hjemme uten å betale leie. 

Anonymkode: 51296...a4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Mitt hus"? Joda, du eier det på papiret, men det høres litt ut som om samboeren ikke har noe eget hjem. Hvordan er det å være en voksen mann som bor i stort hus med sin samboer og deres felles barn, og så får han ikke lov til å huse sin unge sønn? Det bestemmer samboeren hans, for hun eier huset! 

Disse har vært sammen i ni år, bodd sammen i seks eller åtte år (litt uklart), og har et barn sammen. De er en familie, og har vært det i mange år. Nå har et av familiens barn droppet ut av utdannelsen og trenger et sted å bo. Han har bodd der i tre måneder inkl julehelga. Jeg er enig i at han bør komme seg i skole/jobb, men synes ikke det er for mye forlangt at han får bo hos faren sin litt. Vet ikke hvor i landet dette er, men i de større byene og omegn er det veldig dyrt å bo. 

Jeg synes ts sauser sammen mye her. Tydelig at hun er veldig stolt av barna sine som har alt på stell og tar fine utdannelser, og det er lov det, men gir det hennes barn mer rett til å bo der? Datteren har en samboer, de er to og har studielån/den ene kanskje jobb, og dermed større mulighet til å finne seg noe annet.

Jeg tror jo at det som ligger bak, er at ts har lyst til å ha datteren sin boende litt, det er sikkert veldig hyggelig, og det er helt lov å ønske det. Selvsagt ER man sine egne barn nærmest. Men det samme er jo tilfelle for ts sin samboer. Fra hans ståsted er det vel mer logisk å hjelpe den svakeste av barna også.

At stesønnen bor der akkurat nå som datteren skal komme er vel mer uflaks som ts må leve med, tenker jeg. Synd, men vanskelig å hive ham på gata om de ikke kak hjelpe ham å finne en annen løsning. 

Jeg reagerer på at samboeren er en annenrangs beboer i eget hjem altså...

 

Anonymkode: d2d56...e96

Helt enig! Men så lenge han ikke betaler noe, synes jeg han kunne fått et rom oppe i huset, slik at leiligheten kan leies ut. TS taper jo endel penger i tillegg til utgifter på et voksent barn. Kan forstå at det ikke er noe greit også. 

Anonymkode: 6bde5...63a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med leie til foreldre avhenger vel av økonomi; har foreldre god råd krever de normalt ikke leie, annet enn at de eventuelt sparer (husleien) på vegne av poden for å muliggjøre fremtidig egen bolig.  Mange som får bo hjemme for å bygge startkapital etter endt utdanning, det er jo også god hjelp om foreldre ikke kan bidra med store kontantsummer.  TS var klar på at hun ikke har spesielt god råd annet enn nedbetalt hus.  Da vil hjelp til å dekke kostnader ha noe å si. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg avsluttet med, så var ikke denne myntet på TS sitt innlegg, men en som kalte en annen i tråden for en snylter fordi hen bodde hjemme uten å betale leie. 

Anonymkode: 51296...a4c

Så det nå, beklager det gikk litt fort her! 🤗

Anonymkode: d0492...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det nå, beklager det gikk litt fort her! 🤗

Anonymkode: d0492...917

Ikke noe problem😊 Jeg ser selvfølgelig at det hadde vært annerledes for meg også om jeg skulle ha bodd i en leilighet som egentlig var ment som en inntektskilde for mine foreldre.

Anonymkode: 51296...a4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...