Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Det interessante er hvorfor du har dette inntrykket. Hvis du leser HI igjen er det fint lite info om dette. 

Det står at han går opp til dem og spiser, og betaler ikke for mat som han spiser. Har du lesevansker?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Det interessante er hvorfor du har dette inntrykket. Hvis du leser HI igjen er det fint lite info om dette. 

I hovedinnlegget står det at han fikk flytte inn under visse betingelser. Han fikk bo der ut januar mot at han skaffet seg en inntekt. Han har jo ikke jobb, han er ikke under utdanning, hva gjør han på da? Det gir inntrykk av noen som lever et "slaraffenliv", spesielt når moren hans nekter han å bo med henne. 

Anonymkode: ed903...e3a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Det interessante er hvorfor du har dette inntrykket. Hvis du leser HI igjen er det fint lite info om dette. 

Du har fått svar på denne av andre, men jeg må legge til noe. Hvis denne gutten hadde vært flink til å lage middag, hjelpe til med f eks oppussing av leiligheten eller annet arbeid, så hadde nok tonen til ts vært en annen. Vi ville vel neppe lest tråden i det hele tatt da.

Anonymkode: e77b5...5e7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Det står at han går opp til dem og spiser, og betaler ikke for mat som han spiser. Har du lesevansker?

Han spiser hos dem, ja. Det er den informasjonen vi har. 

Brukerangrep er lite sjarmerende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått svar på denne av andre, men jeg må legge til noe. Hvis denne gutten hadde vært flink til å lage middag, hjelpe til med f eks oppussing av leiligheten eller annet arbeid, så hadde nok tonen til ts vært en annen. Vi ville vel neppe lest tråden i det hele tatt da.

Anonymkode: e77b5...5e7

Hva vet vi om det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Hva vet vi om det? 

Like lite som vi vet om denne fantastiske, arbeidsomme og snille unge gutten med svært store problemer med å finne arbeid, som han er helt uforskyldt i, som du snakker om. Hvem er denne gutten?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Like lite som vi vet om denne fantastiske, arbeidsomme og snille unge gutten med svært store problemer med å finne arbeid, som han er helt uforskyldt i, som du snakker om. Hvem er denne gutten?

Du dikter ass. :ler: Fint om du kunne sitere meg på noe av det der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ItchyBitchySpider skrev:

Vi er midt i februar. Han flyttet inn i november. Det er adskillig mer enn to måneder. 

Hahahha!!! Dagens beste! Ja, det er tre måneder! Tre er ADSKILLIG mer enn to 😂😂😂 Husk at halve desember er jul også da (lavsesong for jobbannonser...)

Anonymkode: d2d56...e96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahha!!! Dagens beste! Ja, det er tre måneder! Tre er ADSKILLIG mer enn to 😂😂😂 Husk at halve desember er jul også da (lavsesong for jobbannonser...)

Anonymkode: d2d56...e96

Min søsters samboer fikk jobb i jula. Han var på tre jobbintervju. Og han er fra Litauen, så det er mer vanskelig for ham. Hvis man vil finne jobb så gjør man det. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

Min søsters samboer fikk jobb i jula. Han var på tre jobbintervju. Og han er fra Litauen, så det er mer vanskelig for ham. Hvis man vil finne jobb så gjør man det. 

Er han nitten år uten arbeidserfaring? Vi vet ikke hvor disse bor og hvordan arbeidsmarkedet er.

Uansett syntes jeg det var veldig komisk med denne ab som syntes det var nødvendig å skrive et innlegg for å forklare oss at det er ADSKILLIG mer enn to måneder siden november 😀

Anonymkode: d2d56...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler vel om mer enn bare hvem som skal bo i leiligheten. At stesønn bør ut av leiligheten og tilbake på gutterommet, slik at samboerparet kan overta leiligheten er ikke urimelig. Men det ligger så mye mellom linjene her og. TS fremhever hvilke annerkjente utdanninger egne barn tar. Stesønn omtales som en som har avsluttet lærlingeløp, og ikke er i arbeid. Har han hoppet av underveis, eller har han fått et fagbrev? Er fagbrev "dårligere" enn å ta høyere utdanning? Hva er grunnen til at han ikke er i jobb/ fullfører utdanning? Har han psykiske utfordringer, eller er han lat? Kan han få hjelp til å finne jobb? Uansett så er det en gutt som ikke er velkommen hos mor, og som bor hos far på stemors nåde. Far synes tydeligvis at dette er en veldig vanskelig situasjon, og får vel ofte høre hvilken kvalitetsforskjell det er på hans og hennes barn. Slikt er pyton for en forelder som er glad i sitt barn, og han ser vel at sønnen trenger en som står opp for ham.  Kanskje han kvir seg til SITT stebarn skal komme flyttende tilbake? Ser hun også ned på hans sønn? Kanskje han synes hun er like ufordragelig som TS synes hans sønn er en lat snylter? Jeg regner med TS leser her selv om hun ikke svarer, og jeg ville nok tenkt igjennom situasjonen på et langt dypere plan enn bare det praktiske rundt en leilighet. Far og sønn er nok fullstendig klar over at de er leietagere og at huset er TS sitt, til tross for felles barn. Jeg ville også ha tenkt igjennom om en klarte å omtale mine, dine og våre med samme respekt, eller om en favoriserte noen ovenfor andre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å respektere folk som går fra inngåtte avtaler. Respekt må man fortjene, ikke forlange.

Anonymkode: bd003...a92

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at stesønnen din må flytte ut av leiligheten og inn på et soverom hos dere. Han har jo faktisk brutt avtalen dere hadde. Din datter og hennes samboer skal leie leiligheten, så den må være klar når de kommer. Så enkelt kan det gjøres, og hvis han setter seg fullstendig på bakbeina, så hadde jeg forklart han at han har ikke holdt sin del av avtalen. Januar er over og han må ut av leiligheten. Sånn er det bare. Jeg hadde gitt han noen dager til å flytte tingene sine inn på et soverom og gjør han ikke det, så hadde jeg gjort det selv.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, *A* skrev:

Her var det mye strenge tanter! Hadde mine foreldre (evt mor eller far) kastet meg ut, eller bedt meg betale husleie (så fremt de ikke hadde dårlig råd) så hadde jeg faktisk blitt veldig såret. Og ikke minst følt meg enda mindre velkommen dersom det var min bonus mamma. Jeg tenker det er lov å be om at man bidrar litt når man er 20+ dersom man har en inntekt, men ikke kall det husleie! 

Skal sies at jeg har bodd hjemme et år uten å betale for noe etter vgs. Sov stort sett og hadde en liten vaskejobb noen ganger i uken. Livet trengte en liten pause! Har etterpå studert og flyttet for meg selv. Mine søsken har også bodd hjemme uten husleie i 1 og 2 år, men da søkt jobber og spart til egenkapital til å kjøpe selv. 

Bonus sønn har det nok sikkert allerede litt kjipt ettersom hans egen mor ikke vil ha han boende, og nå føler han sikkert at ikke dere vil det heller! Tenk dere den følelsen! 

Her ville jeg satt meg ned med samboer og hans sønn og forklart situasjonen (rolig og ikke surt); 

Du ønsker at din datter skal bo der så du får se henne ekstra siden hun har bodd lenge vekke. Siden hun skal bo sammen med kjæresten er det naturlig at de får leiligheten. Evt at du/dere også trenger inntekten ettersom dere har leid den ut i perioder før og er vant til den som en inntektskilde. Du kan jo kanskje også legge frem ca hvor mye det faktisk går til faste kostnader og mat i mnd så det er lettere å forstå. Så ville jeg ikke eskalert samtalen og krevd noe svar, men spurt om han ikke kunne tenke litt på det i noen dager. Og at du hadde satt veldig stor pris på det. 

Så ville jeg selvfølgelig tilbudt han et rom i huset. Men også hørt litt hva han tenker fremover med studier eller jobb, og motivere han litt og tilby å hjelpe med det dere kan. F.eks skrive jobbsøknader. Jeg vet ingenting om dere elle han uten om det du skriver, men det er nok sannsynlig at han ikke bare er vrang og lat, men kanskje har det litt kjipt og trenger litt motivasjon og støtte. Livet er ikke så lett alltid! Kanskje føler han seg veldig som sist i rekken blant deres felles barn, dine vellykkede barn som studerer medisin og juss, mens han «bare tar fagbrev»... 

Hvis det ender med at han ikke vil flytte ut av leiligheten, må du nesten velge hva som er viktigst for deg; å ha din datter boende i noen måneder + ekstra inntekt, eller din samboer og at dere holder sammen for deres felles datter. Så lenge du i utgangspunktet fortsatt vil være sammen med din samboer, så hadde jeg definitivt valgt det siste og ikke latt dette ødelegge for dere! 

Og PS, du sier mye ditt hus, men som noen andre også har kommentert, dette høres lite hyggelig ut for de to som «bare bor der». 

Lykke til! 

Hilsen j 33

 

Jeg er i store linjer enig med deg, men jeg finner det likevel urimelig at han skal bo gratis i leiligheten ts kan få leie for, og også har lovet bort. De hadde en avtale om hvor lenge han kunne bo der, og den tiden er nå ute. 

Jeg ville aldri sette hverken barn eller bonusbarn på gaten, med mindre det var helt nødvendig. Med det mener jeg at det går år ut og år inn, og et voksent barn ikke klarer å komme seg opp på egne ben. Da er det til slutt en sak for helsevesenet og nav, foreldre gjør barnet antagelig ingen tjenester ved å bare akseptere dette urimelig lenge. Det blir en sovepute, og vedkommende kommer seg ikke videre i livet, fordi han/hun ikke nå fikse livet på noen måter. Folk med psykiske utfordringer kommer seg ofte ikke ut av det overhodet om de ikke ser behovet for å søke hjelp, eller ta tak i seg selv på andre måter. Da er det for lett å lulle seg inn i det, og bli der. 

Så kaste ut slik umiddelbart, nei, men kaste ut av leiligheten, ja. Sønnen bør få et rom i huset, men vike fra leiligheten. Å få et rom i huset er ikke å bli kastet ut, men å kreve en egen boenhet alene er temmelig urimelig. 

Det handler ikke nødvendigvis om mine eller dine barn, men om økonomi og avtale med andre. Jeg har selv utleieleilighet, og mine to hjemmeboende barn var enige om at vi skulle ofre den plassen for å få bedre økonomi generelt, selv om de godt kunne tenke seg å ha en plass å ha venner. Egentlig trenger det, ettersom de ikke har så store rom. Da min eldste (min biologiske, men voksen) trengte bolig hadde det da blitt feil i forhold til offeret de to andre valgte at han skulle bo der gratis, og ha alle godene ved at vi ofret denne delen av bolig til utleieleilighet. Han fikk da tilbud om å leie til halve markedspris, så alle barna fikk goder ut av dette, ikke bare han. 

Jeg tror at han ble litt skuffet over at han ikke fikk bo der gratis, men de to andre ville vært veldig skuffet dersom jeg lot ham bo der gratis, de mistet uansett den muligheten til å et sted for venner, og ikke fikk vi bedre økonomi heller, men måtte leve like sparsomt som før leiligheten ble laget. Til og med mer sparsomt, for det kostet en del å lage den til, og lånet mitt ble derfor økt tilsvarende opp. 

Det er mange hensyn å ta som forelder, og økonomi og andre barn kan ikke settes til side for ett barn, biologisk barn eller stebarn uvesentlig i det. 

Å bo i en utleieleilighet gratis er egentlig kun noe man kan forvente dersom foreldre har god nok økonomi til det, og det ikke går utover andre søsken/stesøsken. I denne situasjonen trenger ts pengene, og det at han nekter å flytte ut går utover annet barn, som er villig til å betale det ts trenger. 

Jeg synes ikke det er det minste rimelig krav av sønn og far, men et rom i huset derimot.... 

Anonymkode: b7f0d...cec

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar man virkelig husleie av egne barn?? 

Jeg bor hos mine foreldre av ulike grunner på tredje året, og har ikke betalt en krone. 

Anonymkode: 310f0...8b7

Ja for å oppdra dem, du ser kanskje ikke det??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Det tviler jeg sterkt på. :ler: 

Han «okkuperer» ikke leiligheten, han bor der. Merkelig hvordan Ts sitt negative syn smitter over på alle. 

Men, ja, som jeg har skrevet gjentatte ganger, jeg tenker det er ganske så rimelig at han flytter inn på et av de gamle barnerommene. 

Jo, det er akkurat det det er når han nekter å flytte ut etter at avtalen gikk ut. Tar man seg til rette på den måten ute i det virkelige liv så får det konsekvenser.

Anonymkode: d35f3...c8c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Avtalen er avtale, han skulle betale og det gjør han ikke. Og utleie er faktisk inntekt/økonomi. Han får heller flytte opp på gutterommet sitt i hovedetasje og betale 2-3000kr mnd i matpenger. (Går an å sette til side litt som en overraskelse til når han velger å flytte). 

Hadde jeg latt være med å betale min husleie hadde bestemor kastet meg ut! Hjelper lite om jeg er familie.

jeg tenker at gutten trenger en lærepenge ang hva som skjer når du ikke har jobb. Og det burde hans pappa være inneforstått med. Jeg og er tilhenger av å kunne bo hjemme under utdanning/læretid, så det vil stå soverom klart her frem til det er unnagjort. Etter det så må de bidra.

Anonymkode: e816e...ffd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Alterego666 skrev:

Pælm ut guttevalpen! Om faren protesterer; pælm ut han også. Det er ditt hus. #herregud

Tenker at etter 8 år som samboer- så har nok far også noe rett på del av huset, da han sikkert har bidratt med inntekt og vedlikehold.  Så at det BARE er TS sitt hus blir veldig feil kort å bruke. 

Anonymkode: a786d...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at etter 8 år som samboer- så har nok far også noe rett på del av huset, da han sikkert har bidratt med inntekt og vedlikehold.  Så at det BARE er TS sitt hus blir veldig feil kort å bruke. 

Anonymkode: a786d...092

Nei, som samboer har man ikke rett på del av huset som ble kjøpt før samboerskap. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...