Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ja nå er alt luftet - og ikke falt i god jord hos samboers sønn.

Han har overhodet ikke sett for seg å flytte ut, men bo her uten å betale for seg enda ei stund fordi faren har vistnok sagt det er greit. Og fordi faren har sagt noe om mine barn som har bodd gratis tidligere. Joda, de har bodd billig, men aldri gratis (betalt strøm vann), og jeg har spart opp pengene til dem. Nå er det bare i null. Og jeg har ikke råd til det på sikt. Om jeg skal beholde huset må jeg betale på lånet, og jeg ser ikke for meg å søke om rentefritak pga stesønn.

Attpåtil har han nylig fått seg kjæreste og har invitert henne til å flytte inn - helt nytt for meg, men dette er i flge hans far. Så han føler han taper ansikt i forholdet for hun er på vei inn. Det er ikke aktuelt at de to (hun har vi nesten ikke møtt) skal bo i samme hus som oss, men han kan det så klart - da snakker jeg om å overta soverommet i vår leilighet av huset.  Min datter kommer hjem snart og de har ikke noe annet sted å bo enn i vårt hus. Og det er ikke hva som var avtalt. Mulig jeg må kaste meg ut og se på boligmakedet for dem nå snart

 

Samboer er på sønnen sin side for det meste. Så nå er jeg helt rådløs.

Anonymkode: d2c03...9d2

Foreslo du at sønnen kunne flytte inn i farens leilighet å bo der gratis? Synes faktisk det var et godt poeng. For om han ikke vil tape leie, hvorfor skal du?

Anonymkode: 910d0...9b7

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Foreslo du at sønnen kunne flytte inn i farens leilighet å bo der gratis? Synes faktisk det var et godt poeng. For om han ikke vil tape leie, hvorfor skal du?

Anonymkode: 910d0...9b7

Farens leilighet er et ikke-tema for de to. den er leid ut til fars søster. Og ergo ikke noen man kan kaste ut. Og jeg er enig med dem om det. Men men men,,

Anonymkode: d2c03...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Farens leilighet er et ikke-tema for de to. den er leid ut til fars søster. Og ergo ikke noen man kan kaste ut. Og jeg er enig med dem om det. Men men men,,

Anonymkode: d2c03...9d2

De kan kaste ut om den skal tas i bruk selv. 
 

Tror jeg hadde kasta ut begge mannfolka 🙄

Anonymkode: 2e78b...fcb

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ja nå er alt luftet - og ikke falt i god jord hos samboers sønn.

Han har overhodet ikke sett for seg å flytte ut, men bo her uten å betale for seg enda ei stund fordi faren har vistnok sagt det er greit. Og fordi faren har sagt noe om mine barn som har bodd gratis tidligere. Joda, de har bodd billig, men aldri gratis (betalt strøm vann), og jeg har spart opp pengene til dem. Nå er det bare i null. Og jeg har ikke råd til det på sikt. Om jeg skal beholde huset må jeg betale på lånet, og jeg ser ikke for meg å søke om rentefritak pga stesønn.

Attpåtil har han nylig fått seg kjæreste og har invitert henne til å flytte inn - helt nytt for meg, men dette er i flge hans far. Så han føler han taper ansikt i forholdet for hun er på vei inn. Det er ikke aktuelt at de to (hun har vi nesten ikke møtt) skal bo i samme hus som oss, men han kan det så klart - da snakker jeg om å overta soverommet i vår leilighet av huset.  Min datter kommer hjem snart og de har ikke noe annet sted å bo enn i vårt hus. Og det er ikke hva som var avtalt. Mulig jeg må kaste meg ut og se på boligmakedet for dem nå snart

 

Samboer er på sønnen sin side for det meste. Så nå er jeg helt rådløs.

Anonymkode: d2c03...9d2

Her er det jo far som har gjort noe han ikke skulle ha gjort. Han har mer eller mindre sagt at sønnen kan bo der så lenge han vil uten å snakke med deg først. Og det spiller ingen rolle om sønnen har fått seg kjæreste. Hun er ikke med i denne saken og skal heller ikke flytte inn i din leilighet. 

Jeg hadde stått på mitt og sagt at jeg må ha leiligheten ledig og klar til min datter og hennes samboer kommer. Han var med på avtalen jeg kom med, ikke avtalen faren kom med. Så han må forholde seg til min avtale og sånn er det bare. 

Alvorlig talt, han er 21 år. Han vet veldig godt hva han har gått med på og hva han nå holder på med. Enten så flytter han inn på et soverom eller så får han flytte inn i sin far sin leilighet og bo der med sin tante og hennes familie. Han holder deg for narr og din samboer lar han holde på som han vil. Hadde far hatt litt forståelse for din situasjon og avtalen du og din stesønn kom fram til, så hadde han ristet litt vett inn i sønnen sin og bedt han om å oppføre seg som den voksne personen han er. Dette er voksenlivet og han må ta ansvar.

Stå på ditt, ts. Jeg hadde ikke gitt meg...

Endret av Kittykat
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier på deg, ts! Virker som om de tror de kan overkjøre deg, ikke la dem rikke deg.

Anonymkode: d0492...917

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg synes både stesønnen og samboeren din er utrolig frekke! 
Egentlig mest samboeren din! 
 

Mener han virkelig at du skal tape penger fordi hans sønn skal bo gratis? Hvorfor kan ikke han bruke det han får i leie på sin leilighet til å betale leie for sønnen sin? 
 

Utrolig frekt av stesønn å invitere kjæreste til å komme å bo gratis også. 
Jeg tror du må bli hardere og gi klar beskjed om at dette er fullstendig uaktuelt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy så frekt! Nei vet du hva, her hadde jeg blitt forbanna og gitt klar beskjed at det er uakseptabelt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt så forbannet av dette her at jeg hadde kastet både far og sønn ut.

Anonymkode: d35f3...c8c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste løsningen er å kaste ut både sønn og far. Slasker begge to.  

Og uredelige siden de bryter avtalen om tidsbegrenset lån(!) av utleieboligen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ikke moren engang vil at han skal bo hos henne. Hvorfor skal du da som stemor godta dette? 

Kast begge ut xD

Anonymkode: 896fc...8a5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det enkelt, ingen av barna får leie, de må ut på det åpne markedet. Og du leier ut leiligheten til en fremmed. Da forskjellsbehandles ingen av barna, og du får pengene dine.

Det lyser forresten igjennom i innlegget ditt at du anser dine barn som bedre enn stesønnen. 

Anonymkode: 3ab6a...d00

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ja nå er alt luftet - og ikke falt i god jord hos samboers sønn.

Han har overhodet ikke sett for seg å flytte ut, men bo her uten å betale for seg enda ei stund fordi faren har vistnok sagt det er greit. Og fordi faren har sagt noe om mine barn som har bodd gratis tidligere. Joda, de har bodd billig, men aldri gratis (betalt strøm vann), og jeg har spart opp pengene til dem. Nå er det bare i null. Og jeg har ikke råd til det på sikt. Om jeg skal beholde huset må jeg betale på lånet, og jeg ser ikke for meg å søke om rentefritak pga stesønn.

Attpåtil har han nylig fått seg kjæreste og har invitert henne til å flytte inn - helt nytt for meg, men dette er i flge hans far. Så han føler han taper ansikt i forholdet for hun er på vei inn. Det er ikke aktuelt at de to (hun har vi nesten ikke møtt) skal bo i samme hus som oss, men han kan det så klart - da snakker jeg om å overta soverommet i vår leilighet av huset.  Min datter kommer hjem snart og de har ikke noe annet sted å bo enn i vårt hus. Og det er ikke hva som var avtalt. Mulig jeg må kaste meg ut og se på boligmakedet for dem nå snart

 

Samboer er på sønnen sin side for det meste. Så nå er jeg helt rådløs.

Anonymkode: d2c03...9d2

Bytt lås mens han er ute, flytt tingene hans opp. Her hjelper tydeligvis ikke prat.

Anonymkode: bd003...a92

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utnytter deg. Du kan si at dengang barna dine bodde i leiligheten billig, aldri gratis, var før du tok arveoppgjøret etter deres far. Nå har du mer lån, så du har hverken råd eller lyst til å sponse noen som tar seg så til rette.

Gi dem en dato for når leiligheten skal være tom (i god tid før datteren din kommer).

Din samboer har flere muligheter for din sønn å velge blandt

- sønnen får et soverom i huset, gratis

- sønnen bor i fars leilighet, gratis

- far leier en leilighet til sønnen på det åpne markedet som han betaler for, så sønn får bo gratis

Sønn kan også bli gitt ansvaret for bolig selv, men det får far eventuelt konkludere selv. Du vil ha betalende leieboere, og det blir ikke hans sønn fordi du allerede har inngått en avtale med ny leieboer.

Dette hadde jeg ikke gitt meg på. For en tufs av en mann som sier så mye rart til sønnen, ikke hva gutten trenger overhode.

Anonymkode: 6a6a9...f4e

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ja nå er alt luftet - og ikke falt i god jord hos samboers sønn.

Han har overhodet ikke sett for seg å flytte ut, men bo her uten å betale for seg enda ei stund fordi faren har vistnok sagt det er greit. Og fordi faren har sagt noe om mine barn som har bodd gratis tidligere. Joda, de har bodd billig, men aldri gratis (betalt strøm vann), og jeg har spart opp pengene til dem. Nå er det bare i null. Og jeg har ikke råd til det på sikt. Om jeg skal beholde huset må jeg betale på lånet, og jeg ser ikke for meg å søke om rentefritak pga stesønn.

Attpåtil har han nylig fått seg kjæreste og har invitert henne til å flytte inn - helt nytt for meg, men dette er i flge hans far. Så han føler han taper ansikt i forholdet for hun er på vei inn. Det er ikke aktuelt at de to (hun har vi nesten ikke møtt) skal bo i samme hus som oss, men han kan det så klart - da snakker jeg om å overta soverommet i vår leilighet av huset.  Min datter kommer hjem snart og de har ikke noe annet sted å bo enn i vårt hus. Og det er ikke hva som var avtalt. Mulig jeg må kaste meg ut og se på boligmakedet for dem nå snart

 

Samboer er på sønnen sin side for det meste. Så nå er jeg helt rådløs.

Anonymkode: d2c03...9d2

Fy fan det går bare ikke an? Ikke si at du finner deg i dette???

Anonymkode: b6442...114

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt, dere tre tok bare en prat, ingen ting ble bestemt? Skal han ut i løpet av uka eller ikke? Hva sier du til datter? Den praten må jo ha fortsatt med din samboer til dere kom fram til en løsning? Hva bestemte du? Du kan bestemme dette. Det blir krangling med samboer. Det tåler du. 
Slik situasjonen er hadde det vært mye bedre om du leide ut til andre enn datter. Ikke koselig for henne å bo i samme hus som stefar og stesønn som ikke ønsker henne der heller, og situasjonen er som den er.  Men uansett må en avgjørelse tas, sønnen kommer aldri til å bli enig, det visste du fra før. Samboer har sagt sin mening. 
Du må gjennomføre.

Anonymkode: 2d249...773

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du snart er single.

Forventer stesønnen arv etter deg også? 

Anonymkode: 5c4ee...4fb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og du, mye bedre å leie ut til fremmede. Ordentlige kontrakter, ordnede forhold. Tips samboer om det også. 

Anonymkode: 2d249...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De utnytter deg. Du kan si at dengang barna dine bodde i leiligheten billig, aldri gratis, var før du tok arveoppgjøret etter deres far. Nå har du mer lån, så du har hverken råd eller lyst til å sponse noen som tar seg så til rette.

Gi dem en dato for når leiligheten skal være tom (i god tid før datteren din kommer).

Din samboer har flere muligheter for din sønn å velge blandt

- sønnen får et soverom i huset, gratis

- sønnen bor i fars leilighet, gratis

- far leier en leilighet til sønnen på det åpne markedet som han betaler for, så sønn får bo gratis

Sønn kan også bli gitt ansvaret for bolig selv, men det får far eventuelt konkludere selv. Du vil ha betalende leieboere, og det blir ikke hans sønn fordi du allerede har inngått en avtale med ny leieboer.

Dette hadde jeg ikke gitt meg på. For en tufs av en mann som sier så mye rart til sønnen, ikke hva gutten trenger overhode.

Anonymkode: 6a6a9...f4e

Så enig. Her eier jeg huset, og min mann betaler selvfølgelig for å bo, spise og ha barn han også, men utleieleiligheten har han absolutt ingenting med å gjøre. Den er holdt helt utenfor utregning i forhold til hva han bidrar med, og er strengt talt ikke del av boligenheten han leier seg inn i. 

Jeg ser ikke bort fra at regnskapet mellom TS og samboeren er at han leier ut sin leilighet rimeligere enn markedsleie til sin søster (så søsteren tjener på det), samtidig bidrar han til bolig de bor i i forhold til at "han også har utgifter på egen bolig, og det er ikke han som eier huset, så... ", så TS egentlig er den som sponser at søsteren bor rimelig. TS har allerede fortalt at det er hun som har alle driftsutgifter ved huset, og at hans bidrag i såmåte har kun vært å male litt. Nå skal også TS sponse at sønnen bor gratis? I en boenhet som altså ikke egentlig er en del av boenheten samboer betaler en slags leie for å få bo i. Hvilket ikke er urimelig, siden han bor der. 

Tar jeg feil TS? 

Jeg vet ikke om mannen din er en dott som ikke våger å sette foten ned, eller om han rett ut er egoistisk og utnytter deg, men uansett bør du sette foten hardt ned. Det får heller bare bli ramaskrik, og en stesønn som synes at du er slem. Kanskje til og med en mann som synes det. Slik kan du ikke la deg tråkke på. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2020 den 7.41, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gjort det enkelt, ingen av barna får leie, de må ut på det åpne markedet. Og du leier ut leiligheten til en fremmed. Da forskjellsbehandles ingen av barna, og du får pengene dine.

Det lyser forresten igjennom i innlegget ditt at du anser dine barn som bedre enn stesønnen. 

Anonymkode: 3ab6a...d00

Ærlig talt! Det er ikke snakk om barn her altså, men voksne mennesker som må betale for å bo og en ung mann og hans far som tar seg noe vanvittig til rette på andres eiendom. 
 

Hvis man ikke vil betale må man nøye seg med det man får tilbud om; i dette tilfellet et soverom hjemme hos far. Man får i hvertfall ikke bo gratis med kjæresten i stemors utleieleilighet og sause henne ned i gjeld! 
 

Om ikke det var nok, så hadde ts allerede inngått en muntlig leieavtale med sin datter (dette var altså før far kom med den lyse idéen om at sønn kunne få bo der i mellomtiden), den er bindende og det er heller ingen grunn til at hun skal straffes for at stefar og hans sønn skal få lov til å holde sånn på. De er jo frekkere enn flatlusa!
 

Jeg lurer på om ikke dette var sønnens plan fra starten av, han er åpenbart vant til å få viljen sin og måten han tar seg til rette ved å invitere dama å flytte inn, enda han vet utmerket at det er en avtale på plass med andre som skal flytte inn i løpet av noen få uker. Han oppfører seg ufint og respektløst. Jeg skjønner ikke hva feiler far som ikke klarer å sette grenser og backer up sin voksne freeloader sønn på å bli regelrett husokkupant sammen med kjæresten i stemors utleieenhet! (Men jeg begynner smått å mistenke at mye av støtten fra far handler om at han ikke orker alternativet som er at den voksne sønnen skal flytte inn til far og ts på fulltid.)
 

Ts! Jeg tror jeg ville gitt gutten et x antall dager å flytte (muntlig og skriftlig), hvis han ikke gjør det, ville jeg rett og slett byttet lås en dag han er ute! Ser at andre har også foreslått det og jeg er helt enig. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rett og slett sagt til dem, spesielt samboeren din, at deres oppførsel nå tvinger deg til å ta drastiske grep. At du har avtaler å forholde deg til, og om de bryter dem og tar seg til rette blir du nødt til å skifte lås, hive ut tingene hans, evt. ringe myndigheter for hjelp til å kaste stesønnen ut.

Jeg ville også påpekt at de gjør relasjonene vanskelige, skaper konflikter og sårer folk. At du ikke ønsker å eskalere konflikten, men ikke ser at du har noe valg. Så får de muligheten til å ta grep før relasjoner ødelegges fullstendig. Noen ganger trenger folk en påminnelse om at deres handlinger har konsekvenser, og at de kan snu før deres prinsipper og verdier tar helt overhånd. Det er rett og slett oppdragelse, som både samboer og stesønn ser ut til å behøve.

Anonymkode: eb6a0...8f5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...