Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Alterego666
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at etter 8 år som samboer- så har nok far også noe rett på del av huset, da han sikkert har bidratt med inntekt og vedlikehold.  Så at det BARE er TS sitt hus blir veldig feil kort å bruke. 

Anonymkode: a786d...092

I følge TS er det det. En sjekk i eiendomsregisteret vill verifisere om det er det. 
Jeg sier ikke at det er rettferdig, jeg sier bare at det er realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver jo ikke at hun er avhengig av den, hun skriver at den er kjærkommen. Og hun skriver at den har vært brukt av de eldste barna frem til de flyttet ut, da først leide de den ut. Så at hun er avhengig av den for å få økonomien til å gå rundt, skriver hun ikke. Så er vel ikke helt urimelig at stesønnen ønsker å bo der litt han også når de andre barna har gjort det. Han har vel kanskje gledet seg i flere år til han blir eldst og kan få bo der slik som hennes barn. De har jo tross alt bodd sammen (hvertfall med faren) i 8 år, så ikke helt urimelig at han tenker at nå er det hans tur.

Anonymkode: f4e22...3f0

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden TS ikke svarer antar jeg at gutten akkurat har bikket 18, siden han har nylig avsluttet som lærling og de er jo 16-17 når de går vgs og 18-19 når de er lærling. TS sine egne barn fikk jo bo i leiligheten før hun begynte å leie ut, så antar de fikk bo gratis. Siden de studerer henholdsvis jus og medisin er det å gå ut i fra de bodde der i hvertfall til de var 19 for å avslutte studiespesialiserende, men kanskje lenger om de tok opp fag ol siden datteren måtte finne seg i å studere i utlandet (som kan tyde på karakterene ikke holdt til å studere i Norge). Så da kommer jo spørsmålet om forskjellsbehandling opp, om de fikk bo der lengre (og gratis) enn hva stesønn opplever nå. Man kan jo heller ikke sidestille betalingsevnen til en etablert datter på 25+ med fullført utdanning og skal ut i jobb med en 18+ som nettopp har avsluttet sitt løp og antageligvis er litt usikker på hva han skal gjøre videre. Det er jo kanskje ikke så rart om han føler det Ikke var bra nok, om det blir lagt mye trykk på at dine har valgt prestisjestudier... 2 måneder er jo også veldig kort tid på å finne en jobb i dagens marked mtp han ikke har fullført utdanning. 

Anonymkode: 910d0...9b7

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tenkte jeg også. Hvor lenge fikk de andre barna bo i leiligheten? Fikk de bo gratis? I så fall bør sønnen få samme muligheten. 

Anonymkode: b08e4...0be

De andre barna har gått på skole da

Anonymkode: 4efbb...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for mange råd og innlegg.

For å klargjøre mer. Min stesønn blir 21 i år. Han avsluttet lærlingeperioden før han var ferdig, dermed står han nå uten inntekt og utdanning. Dette var andre fagretning han har tatt og ikke fullført. Jeg ser ikke ned på folk som har fagbrev, men jeg synes det er greit å fullføre en utdanning uansett om den er lang eller kort. Han fikk bo gratis i leilighet mot at han skulle søke seg jobber, men han har dessverre kommet inn i en dårlig rytme med skjev døgnrytme, spilling og har gjort lite på jobbsøkerfronten. Han er  i utgangspunktet en fin ung mann, men overgangen til voksenlivet er kanskje ikke bare bare. 

Jeg har lån på huset, blant annet fordi jeg har kjøpt ut mine to eldste barn for deres farsarv ettersom jeg er blitt samboer igjen. Utleieinntekt går blant annet til å betjene lånet. At min datter da flytter inn og betaler leie finner jeg ikke urimelig.

Min samboer eier sin egen leilighet som han leier ut. Nettopp pga særkullsbarn hos oss begge så har vi en ordning med særeie. Ja han har malt noen vegger hos meg. Men alt av vedlikehold på huset dekker jeg selv så klart. 

Mine to barn bodde i utleieleilighet ved slutten av vgs, mens de jobbet og sparte penger til studier. De betalte begge bittelitt i leie som jeg sparte for dem, og som de har fått til å investere i enten utdanning eller framtidig huskjøp. De er i starten til midten av 20-årene så denne løsningen var i gang da min samboer flyttet inn.

Etter en del oppfordringer i tråden har jeg foreslått for min samboer at hans sønn kan få flytte inn i et av se største soverommene nærmest utgangen. Og at han kan være her til i alle fall i sommer, men at han må ta del i husarbeid og at han må få mer orden på livet sitt. Og enten finne ut av utdanning eller søke jobber. Min samboer skal snakke med ham i helga. Det er kun kort tid til min datter er på plass og da må leiligheten være klar. 

Anonymkode: d2c03...9d2

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

TS her.

For å klargjøre mer. Min stesønn blir 21 i år. Han avsluttet lærlingeperioden før han var ferdig, dermed står han nå uten inntekt og utdanning. Dette var andre fagretning han har tatt og ikke fullført. Jeg ser ikke ned på folk som har fagbrev, men jeg synes det er greit å fullføre en utdanning uansett om den er lang eller kort. Han fikk bo gratis i leilighet mot at han skulle søke seg jobber, men han har dessverre kommet inn i en dårlig rytme med skjev døgnrytme, spilling og har gjort lite på jobbsøkerfronten. Han er  i utgangspunktet en fin ung mann, men overgangen til voksenlivet er kanskje ikke bare bare. 

Jeg har lån på huset, blant annet fordi jeg har kjøpt ut mine to eldste barn for deres farsarv ettersom jeg er blitt samboer igjen. Utleieinntekt går blant annet til å betjene lånet. At min datter da flytter inn og betaler leie finner jeg ikke urimelig.

Min samboer eier sin egen leilighet som han leier ut. Nettopp pga særkullsbarn hos oss begge så har vi en ordning med særeie. Ja han har malt noen vegger hos meg. Men alt av vedlikehold på huset dekker jeg selv så klart. 

Mine to barn bodde i utleieleilighet ved slutten av vgs, mens de jobbet og sparte penger til studier. De betalte begge bittelitt i leie som jeg sparte for dem, og som de har fått til å investere i enten utdanning eller framtidig huskjøp. De er i starten til midten av 20-årene så denne løsningen var i gang da min samboer flyttet inn.

Etter en del oppfordringer i tråden har jeg foreslått for min samboer at hans sønn kan få flytte inn i et av se største soverommene nærmest utgangen. Og at han kan være her til i alle fall i sommer, men at han må ta del i husarbeid og at han må få mer orden på livet sitt. Og enten finne ut av utdanning eller søke jobber. Min samboer skal snakke med ham i helga. Det er kun kort tid til min datter er på plass og da må leiligheten være klar. 

Da kan far huse sønnen gratis i hans egen leilighet, mens din datter bor kan bo hjemme

Anonymkode: 3614b...c84

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, og etter å ha lest startinnlegget tenkte jeg faktisk: «Hiv slasken ut, TS! Han trenger en dytt i ræva og leiligheten er allerede lovet bort til din datter som skal betale for å bo der. Ikke sy puter under armene hans!» 

Men så tenkte jeg meg litt om, og vet du hva? Kanskje samboeren din har reflektert litt rundt dine «perfekte» juss-og medisinstuderende barn, og føler litt på det at hans egen sønn kanskje er litt mindre ressurssterk og kanskje behøver litt mer hjelp på veien? Din datter har jo evne til å betale husleie, så da kan hun kanskje like gjerne betale leie et annet sted? Samtidig som hans sønn har møtt veggen ift. både utdannelse og jobb, og kanskje rett og slett behøver litt støtte fram til han finner rett vei? Slik det er nå har hans sønn ingen utsikter til å ha et fremtidig inntjeningspotensiale som er noe i nærheten av hva din datter har, så hun klarer seg kanskje helt greit selv? Og sønnen behøver kanskje ikke kjenne seg enda mer mislykket enn hva han allerede gjør akkurat nå? 

Jeg er dog ikke for å la late voksne «barn» bo hjemme uten å sette krav til de, så etter min mening bør dere dytte han i gang ved å stille litt større krav til han enn hva dere gjør i dag. Skal han spise med dere må han lage middag x ganger i uka, f. eks. Klesvasken til hele husholdningen bør han også gjøre fram til han blir betalingsdyktig, evt. flytter ut. Forklar at han ikke kan sitte der og bo gratis uten å bidra på en eller annen måte, og be om innspill til hvordan han tenker han kan «betale» for seg fram til han får inntekt. Forklar at dere går glipp av xx kroner i måneden i tap av utleieinntekter, og at dette går ut over deres familieøkonomi. Krev bevis på at han søker jobber. Søker han ikke jobber/studier så er han kanskje deprimert og behøver helsefaglig hjelp. 

Lykke til!

Anonymkode: 39ba8...f2f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg synes du har funnet en god løsning. Eneste jeg reagerer på er at det er litt kjedelig at du setter en tidsfrist på hvor lenge sønnen kan bo hjemme på et rom i huset. Ville du gjort det samme til din datter? Mener ikke at han skal få fortsette i samme tralten med dårlig døgnrytme, spilling og lite søking, men det kan ta lenger tid enn 3-4 måneder å få en jobb. Min venninnes datter har fullført vgs, og brukte ett år på å få seg en deltidsjobb. Hun ønsket heltid, men fikk to-tre kveldsvakter i uken. Hun søkte alt. En annen venninnes datter brukte et og et halvt år på å få jobb med en utdanning som marinbiolog, og en annen datter brukte ett år på å få seg jobb som jurist. Synes det er dumt å sette bastante tidsfrister, når det faktisk er ganske vanskelig å få seg jobb for tiden. 

Et annet spørsmål helt på siden er hvorfor dere både har avtalt særeie på grunn av barna, samtidig som du har betalt ut barna for farsarven i huset? Hvordan stiller dette seg for det felles barnet dere har? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes du har funnet en god løsning. Eneste jeg reagerer på er at det er litt kjedelig at du setter en tidsfrist på hvor lenge sønnen kan bo hjemme på et rom i huset. Ville du gjort det samme til din datter? Mener ikke at han skal få fortsette i samme tralten med dårlig døgnrytme, spilling og lite søking, men det kan ta lenger tid enn 3-4 måneder å få en jobb. Min venninnes datter har fullført vgs, og brukte ett år på å få seg en deltidsjobb. Hun ønsket heltid, men fikk to-tre kveldsvakter i uken. Hun søkte alt. En annen venninnes datter brukte et og et halvt år på å få jobb med en utdanning som marinbiolog, og en annen datter brukte ett år på å få seg jobb som jurist. Synes det er dumt å sette bastante tidsfrister, når det faktisk er ganske vanskelig å få seg jobb for tiden. 

Et annet spørsmål helt på siden er hvorfor dere både har avtalt særeie på grunn av barna, samtidig som du har betalt ut barna for farsarven i huset? Hvordan stiller dette seg for det felles barnet dere har? 

Det er vel strengt tatt det eneste fornuftige om man vil ha et uproblematisk arveoppgjør med tanke på både særkulls- og fellesbarn. 

Ellers synes jeg at ts har funnet en grei løsning. Stesønn får et sted å bo og jeg synes godt man kan legge litt press på han, man kan jo faktisk gi mer tid om man ser at han i hvertfall prøver? 

Anonymkode: f012a...5fb

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden, og etter å ha lest startinnlegget tenkte jeg faktisk: «Hiv slasken ut, TS! Han trenger en dytt i ræva og leiligheten er allerede lovet bort til din datter som skal betale for å bo der. Ikke sy puter under armene hans!» 

Men så tenkte jeg meg litt om, og vet du hva? Kanskje samboeren din har reflektert litt rundt dine «perfekte» juss-og medisinstuderende barn, og føler litt på det at hans egen sønn kanskje er litt mindre ressurssterk og kanskje behøver litt mer hjelp på veien? Din datter har jo evne til å betale husleie, så da kan hun kanskje like gjerne betale leie et annet sted? Samtidig som hans sønn har møtt veggen ift. både utdannelse og jobb, og kanskje rett og slett behøver litt støtte fram til han finner rett vei? Slik det er nå har hans sønn ingen utsikter til å ha et fremtidig inntjeningspotensiale som er noe i nærheten av hva din datter har, så hun klarer seg kanskje helt greit selv? Og sønnen behøver kanskje ikke kjenne seg enda mer mislykket enn hva han allerede gjør akkurat nå? 

Jeg er dog ikke for å la late voksne «barn» bo hjemme uten å sette krav til de, så etter min mening bør dere dytte han i gang ved å stille litt større krav til han enn hva dere gjør i dag. Skal han spise med dere må han lage middag x ganger i uka, f. eks. Klesvasken til hele husholdningen bør han også gjøre fram til han blir betalingsdyktig, evt. flytter ut. Forklar at han ikke kan sitte der og bo gratis uten å bidra på en eller annen måte, og be om innspill til hvordan han tenker han kan «betale» for seg fram til han får inntekt. Forklar at dere går glipp av xx kroner i måneden i tap av utleieinntekter, og at dette går ut over deres familieøkonomi. Krev bevis på at han søker jobber. Søker han ikke jobber/studier så er han kanskje deprimert og behøver helsefaglig hjelp. 

Lykke til!

Anonymkode: 39ba8...f2f

Av og til er det lurt å lese hele tråden. At datteren skal betale leie handler ikke kun om at "datteren klarer å betale leie", men at ts faktisk trenger leieinntektene fra sin utleieenhet. Guttens far har dessuten selv en leilighet han leier ut, så han står fritt til å si opp sin leietaker så sønnen kan flytte dit og bo der gratis og drive dank dagen lang. Av en eller annen grunn har far ikke foreslått det    🙄

Ed. Vil i tillegg minne alle som mener at datter kan finne et nytt sted, at TS hadde allerede avtalt med sin datter at hun kunne bo i leiligheten, altså før gutten fikk lov til å bo der i mellomtiden. Dette handler altså ikke bare om penger og genetikk slik noen ser ut til å tro, men at ts har fra før en utleieavtale fra ca mars/april og at både far og sønn var klar over at dette var kun  midlertidig. 

Endret av Kattugla
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv kontrakt om at stesønn må betale, med far som sikkerhet. Bruk hele eller en del av inntekten til å hjelpe din datter med bosted.

Anonymkode: 38690...1ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv kontrakt om at stesønn må betale, med far som sikkerhet. Bruk hele eller en del av inntekten til å hjelpe din datter med bosted.

Anonymkode: 38690...1ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stesønnen kan da heller bo i farens leilighet. Han har jo tross alt det. Far virker ikke til å ha problemer med at sønnen bor uten å betale for seg. 

Anonymkode: 2e78b...fcb

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel strengt tatt det eneste fornuftige om man vil ha et uproblematisk arveoppgjør med tanke på både særkulls- og fellesbarn. 

Ellers synes jeg at ts har funnet en grei løsning. Stesønn får et sted å bo og jeg synes godt man kan legge litt press på han, man kan jo faktisk gi mer tid om man ser at han i hvertfall prøver? 

Anonymkode: f012a...5fb

Ja, beklager. Farsarven, selvfølgelig. Jeg tenkte hele arven. Da gir det mening. Liten logisk brist på min kant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har funnet en løsning, med inspirasjon her fra, som kan fungere for dere alle...!

Knællbra TS!!🤗 Håper det ordner seg til det beste nå, lykke til!

Anonymkode: e816e...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at du har funnet en løsning, med inspirasjon her fra, som kan fungere for dere alle...!

Knællbra TS!!🤗 Håper det ordner seg til det beste nå, lykke til!

Anonymkode: e816e...ffd

Det som skrives her, samt at jeg håper du TS dukket innom tråden etter samboeren din har tatt praten med sønnen. Dels av nysgjerrighet, men mest fordi vi kommer til å havne i lignende utfordringer om få år😊

Anonymkode: b6442...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strålende ide må jo være å la din datter og samboer bo i din manns leilighet. Gratis selvsagt :) Håper praten gikk greit!

Anonymkode: 7a3d0...e9a

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja nå er alt luftet - og ikke falt i god jord hos samboers sønn.

Han har overhodet ikke sett for seg å flytte ut, men bo her uten å betale for seg enda ei stund fordi faren har vistnok sagt det er greit. Og fordi faren har sagt noe om mine barn som har bodd gratis tidligere. Joda, de har bodd billig, men aldri gratis (betalt strøm vann), og jeg har spart opp pengene til dem. Nå er det bare i null. Og jeg har ikke råd til det på sikt. Om jeg skal beholde huset må jeg betale på lånet, og jeg ser ikke for meg å søke om rentefritak pga stesønn.

Attpåtil har han nylig fått seg kjæreste og har invitert henne til å flytte inn - helt nytt for meg, men dette er i flge hans far. Så han føler han taper ansikt i forholdet for hun er på vei inn. Det er ikke aktuelt at de to (hun har vi nesten ikke møtt) skal bo i samme hus som oss, men han kan det så klart - da snakker jeg om å overta soverommet i vår leilighet av huset.  Min datter kommer hjem snart og de har ikke noe annet sted å bo enn i vårt hus. Og det er ikke hva som var avtalt. Mulig jeg må kaste meg ut og se på boligmakedet for dem nå snart

Samboer er på sønnen sin side for det meste. Så nå er jeg helt rådløs.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...