Gå til innhold

I saker om vold og mishandling i Oslo, er sannsynligheten over 12 ganger større for at en somalier enn en nordmann er siktet.


vi har alle vårt

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Helt bisart, utvalgt demografi. aka ca 175 000 menn er ifra en demografi som er 177 272 som igjen ut av demografi som er 354 544 menn og kvinner der forholdet er normalt 49%-51% i mellom hverandre i samtlige folkegruppe demografi. I mot en demografi som er 2 300 000 menn av 4 600 000 menn og kvinner. Jeg forenklet dette så det var forståelig for deg. Jeg gikk over tallene i 2016 der somaliere i 2011 voldtok 16 ganger over normalen, dette var konfirmert både av politiet i et intervju i 2012 og rapport i 2008-2011-2012.  

Dette viser:
En somalisk mann voldtar 1600% mer enn etnisk norsk mann i 2011, Som vil si at 1 somalisk voldtar 16 ganger mer enn etnisk norsk i 2011.   
Demografi somalier 1.gen begår kriminalitet: kategori vold og mishandlinger 1200% mer enn gjennomsnittlig demografi som inkluderer alle demografier.    

Du viser ingen demografisk forstålese heller ikke hvordan man leser statistikk, om du gjør sånne utregninger så du inkludere abstrakt og metodologisk datapunkter. For du lager ny permutasjon av data som er feil siden du ikke har datapunktene som ble brukt, og du bruker konklusjonen av andre datapunkter (med vgs sannsynlighet begrening ser det ut som). 

Overskriften er helt riktig siden 1 somalier er 12 ganger mer sannsynlig enn gjennomsitt demografien.

Nå legger vi ballen død, for du kommer ikke med rasjonell tankegang her.

Min argumentasjon er matematisk og språklig ut fra hva man legger i begreper som overrepresentasjon. Du blander inn en del andre ting og tror tydeligvis at jeg diskuterer noe annet enn hva jeg gjør. Det virker ikke som du forstår statistikken og språket i det du sier. 

Ut fra de forutsetningen du har gitt så er det korrekt at en Somalisk mann voldtar 16 ganger oftere enn en etnisk norsk mann. Men det er ikke korrekt at samtlige Somaliske menn tilsammen voldtar 16 ganger oftere enn alle etniske norske menn til sammen. Årsaken til det siste er selvfølgelig at det er veldig mye færre Somaliske menn enn etnisk norske menn. Dermed er overskriften feil. Hvis det hadde vært like mange Somaliske menn som etnisk norske menn så hadde det vært korrekt. Hvis man trekker det lenger og alle menn unntatt en var Somalisk så ville det vært mange tusen ganger større sjanse for å bli voldtatt av en av de Somaliske mennene enn av den ene norske etniske mannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Gab said:

Min argumentasjon er matematisk og språklig ut fra hva man legger i begreper som overrepresentasjon. Du blander inn en del andre ting og tror tydeligvis at jeg diskuterer noe annet enn hva jeg gjør. Det virker ikke som du forstår statistikken og språket i det du sier. 

Jeg leser statistikk og går igjennom fag litteratur og journaler omtrent hver dag som kreves av jobben min, der jeg leser abstrakt, metodologisk fremgangsmåte, rå data og konklusjon (og flere fotnoter og sitering-er enn du kan forestilte deg). Jeg forveksler ikke demografier og forstår demografier.         

1 hour ago, Gab said:

Ut fra de forutsetningen du har gitt så er det korrekt at en Somalisk mann voldtar 16 ganger oftere enn en etnisk norsk mann. Men det er ikke korrekt at samtlige Somaliske menn tilsammen voldtar 16 ganger oftere enn alle etniske norske menn til sammen.

Det har jeg vist til deg om du går tilbake 2 poster. Om vi erstattet norske demografien med somaliske demografien så hadde voldtekt vært på 11 456 (rent teknisk vært 11 326 om vi tok bort overlappen med somalisk demografi( og 11 144 om vi tok bort i mellom østen og Afrika)) i 2011.  

1 hour ago, Gab said:

Årsaken til det siste er selvfølgelig at det er veldig mye færre Somaliske menn enn etnisk norske menn.

Som gir ingen mening i det hele tatt om vi snakker om representasjon.     

1 hour ago, Gab said:

Dermed er overskriften feil.

Nei det er 12 ganger sannsynlig at en somalier begår vold og mishandling enn 1 person ifra total demografien.  

1 hour ago, Gab said:

Hvis det hadde vært like mange Somaliske menn som etnisk norske menn så hadde det vært korrekt.

Ikke når vi snakker om representasjon, som de gjør både i vg, de korrigerte datapunktene i rigths og overskriften. Du misforstår hva som blir vist frem.   

1 hour ago, Gab said:

Hvis man trekker det lenger og alle menn unntatt en var Somalisk så ville det vært mange tusen ganger større sjanse for å bli voldtatt av en av de Somaliske mennene enn av den ene norske etniske mannen. 

Heller ikke riktig, vanskelig å rette på det du sier siden det er så langt ifra det jeg har sagt eller det andre har sagt. 

Du forstår enten ikke hva representasjon betyr eller ikke hva demografer er for noe, du forstår garantert ikke demografisk utvalg.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Det har jeg vist til deg om du går tilbake 2 poster. Om vi erstattet norske demografien med somaliske demografien så hadde voldtekt vært på 11 456 (rent teknisk vært 11 326 om vi tok bort overlappen med somalisk demografi( og 11 144 om vi tok bort i mellom østen og Afrika)) i 2011. Ja, hvis man erstatter norsk demografi med somalisk. Men det har ikke jeg gjort og det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om de faktiske forholdene.

Som gir ingen mening i det hele tatt om vi snakker om representasjon.     Ja, det er også mitt poeng.

Nei det er 12 ganger sannsynlig at en somalier begår vold og mishandling enn 1 person ifra total demografien.  Det har jeg ikke protestert på. Men det betyr ikke at når det har skjedd en kriminell handling så er det 12 ganger mer sannsynlig at det er somalier som har gjort det enn en etnisk nordmann. Hvis Somalieren er den eneste Somalieren i Norge er det mye mer sannsynlig at en andre har gjort det.

Ikke når vi snakker om representasjon, som de gjør både i vg, de korrigerte datapunktene i rigths og overskriften. Du misforstår hva som blir vist frem. VG snakker nok om representasjon. Hva Rights gjør vet jeg ikke. Overskriften her snakker ikke om representasjon. Dizzt blander sammen begge deler og vet nok ikke hva han snakker om.

Heller ikke riktig, vanskelig å rette på det du sier siden det er så langt ifra det jeg har sagt eller det andre har sagt. Det er et eksempel og helt riktig ut fra den forutsetningene selv om ingen andre har skrevet akkurat det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gab said:

Ja, hvis man erstatter norsk demografi med somalisk. Men det har ikke jeg gjort og det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om de faktiske forholdene.

Fortsatt feil, Total demografi ikke etnisk norsk demografi imot somalisk. Du tar feil med de "faktiske" forholdene som er 16% av total vold og mishandlinger og det var ikke det du viste her. 

19 minutter siden, Gab said:

 Ja, det er også mitt poeng.

som er?

21 minutter siden, Gab said:

 Det har jeg ikke protestert på. Men det betyr ikke at når det har skjedd en kriminell handling så er det 12 ganger mer sannsynlig at det er somalier som har gjort det enn en etnisk nordmann.

Forsatt feil siden det er Total demografi som betyr totalen. Totalen inkluderer Somalia og andre afrikanske land og mellom østen, imot etniske Norske så hadde det vært høyre.     

21 minutter siden, Gab said:

Hvis Somalieren er den eneste Somalieren i Norge er det mye mer sannsynlig at en andre har gjort det.

Om du har 1 ifra Finnes-Ikke-land sammenlignet med 100 millioner så får du fremdels 1200% tallet . Om du tar demografi Somalia imot totalen så utgjør de 16% av totalen alså 35 000 Somalia der utgjør 16% imot 5 300 000-35 000 som utgjør 84%. 

Ellers gir det du sier i denne konteksten ingen mening, selvfølgelig om du har 1 somalier og 13 andre tilfeldige så begår de mer vold og mishandlinger. Ikke det vi snakker om.     

33 minutter siden, Gab said:

VG snakker nok om representasjon.

VG er tvunget å snakke om dette siden tallene ifra SNB ligger nå ute med rå data med etnisitet noe som ikke har vært gjort siden 2012. Dette var fordi at Frp bestilte dette og fjernet blokken i SSB.   

33 minutter siden, Gab said:

Hva Rights gjør vet jeg ikke.

Korrigerte data. De la ingen tall til eller ifra eller jukset på marginene.   

33 minutter siden, Gab said:

Overskriften her snakker ikke om representasjon.

Overskriften: 

"i-saker-om-vold-og-mishandling-i-oslo-er-sannsynligheten-over-12-ganger-større-for-at-en-somalier-enn-en-nordmann-er-siktet"

Handler om representasjon, kan ikke tolkes på andre måter.  

33 minutter siden, Gab said:

Dizzt blander sammen begge deler og vet nok ikke hva han snakker om.

 Den skjønte jeg ikke?

Jeg anbefaler du leser rapporten selv, om du trenger hjelp med å forstå demografier og rå data så kan jeg hjelpe deg med det. Du forvirrer demografiske kategorier og har ikke lest eller tenkt igjennom det du sier til meg.       

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Rotemor skrev (På 17.2.2020 den 12.33):

Jeg har ikkepåstått at statistikken er manipulert. Les ordentlig.

https://snl.no/manipulere

 

Har forøvrig omdefinert og utvidet spørsmålet til å bli flere spørsmål nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rytz skrev (På 12.2.2020 den 22.24):

Somaliere er oppvokst med en helt annen kultur enn oss - det gjør dem ikke til dårligere mennesker. Integrering og opplæring om norske forhold er veien å gå. 

Helt utrolig Norge vil gi opplæring til noen økonomiske innvandrere framfor å hente de mest kloke som kan gi et veldig godt bilde av innvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

amit skrev (På 20.2.2020 den 8.25):

I Danmark er det kommet en rapport som viser at somaliere er enda mer kriminelle enn tidligere antatt. Jyllands-posten rapporterer at et flertall av unge menn fra Somalia, Libanon eller Marokko er dømt for kriminalitet. For Somalia er tallet 62%, for  Libanon var det  60 pct. For Marokko var det 54 pct., mens Irak, Iran og Jugoslavia lå over 40 pct. For Vietnam var det 22 pct., og for Danmark 18 pct.

 

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11949593/stor-andel-af-indvandrerunge-har-faaet-en-dom/?utm_campaign=Aften&utm_content=2020-02-18&utm_medium=email&utm_source=jp

''Antirasistene'' er nok sjokkerte av funnene. ''Rasistene'' har derimot sagt lenge at ikke-vestlige menn er mer disponert for voldutøvelse enn vestlige. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok slå fast at overskriften er vanvittig feil. Jeg vet ikke om TS er svak i statistikk, norsk eller kanskje begge deler.

Vi kan sette opp et lite regnestykke for å vise dette. Riktignok må vi gjøre noen forenklinger men det viser allikevel hvor galt dette er. La oss si at "k" er hvor mye oftere en Somalier utfører en kriminell handling enn resten av befolkningen. Er Somaliere overrepresentert er dette altså et tall større enn 1. La oss videre si at "s" er andelen Somaliere av totalbefolkningen. Dette vil da være et tall mellom 0 og 1.  Andelen av kriminelle handlinger utført av Somaliere er dermed (k * s)/(k * s + 1 - s). For at overskriften skal være riktig må dermed 12/13 av alle kriminelle handlinger bli utført av Somaliere mens 1/13 blir utført av resten. Brøken over skal dermed bli 12/13. Ut fra SSB er det 43273 innvandrere fra Somalia inkludert første generasjon født i Norge. Det utgjør 0.8% av befolkningen. Vi har altså at s i uttrykket over er 0,008. Hvor stor må overrepresentasjonen k være for at uttrykket skal bli 12/13? Ved å regne ut utrykket får vi at k må være 1482. Altså for at det skal være 12 ganger mer sannsynlig at en Somalier har utført en kriminell handling enn en av de øvrige i Norge må hver av de 0,8% Somalierne vi har i Norge i gjennomsnitt utføre 1482 ganger så mye kriminalitet som hver av resten av befolkningen. Dette er helt åpenbart tøv og overskriften er helt feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (7 timer siden):

Vi kan nok slå fast at overskriften er vanvittig feil. Jeg vet ikke om TS er svak i statistikk, norsk eller kanskje begge deler.

Vi kan sette opp et lite regnestykke for å vise dette. Riktignok må vi gjøre noen forenklinger men det viser allikevel hvor galt dette er. La oss si at "k" er hvor mye oftere en Somalier utfører en kriminell handling enn resten av befolkningen. Er Somaliere overrepresentert er dette altså et tall større enn 1. La oss videre si at "s" er andelen Somaliere av totalbefolkningen. Dette vil da være et tall mellom 0 og 1.  Andelen av kriminelle handlinger utført av Somaliere er dermed (k * s)/(k * s + 1 - s). For at overskriften skal være riktig må dermed 12/13 av alle kriminelle handlinger bli utført av Somaliere mens 1/13 blir utført av resten. Brøken over skal dermed bli 12/13. Ut fra SSB er det 43273 innvandrere fra Somalia inkludert første generasjon født i Norge. Det utgjør 0.8% av befolkningen. Vi har altså at s i uttrykket over er 0,008. Hvor stor må overrepresentasjonen k være for at uttrykket skal bli 12/13? Ved å regne ut utrykket får vi at k må være 1482. Altså for at det skal være 12 ganger mer sannsynlig at en Somalier har utført en kriminell handling enn en av de øvrige i Norge må hver av de 0,8% Somalierne vi har i Norge i gjennomsnitt utføre 1482 ganger så mye kriminalitet som hver av resten av befolkningen. Dette er helt åpenbart tøv og overskriften er helt feil. 

Vi kan slå fast at du snakker om epler når denne tråden handler om pærer. 

Har du lest mer enn trådens tittel? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mange kommer fra en kultur der det å slå barnet sitt er normalt og man kanskje tror det skal være sånn. Selv i Europa er det flere land der det er lov å straffe barnet fysisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somaliere er de som er mest upopulære blant de utenlandske jeg har snakket med gjennom tidene.. Av en eller annen grunn... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (På 13.2.2020 den 11.12):

FrP drar frem den statistikken som passer best til sin rasistiske profil. En stor del av deres velgere er jo nettopp lavutdannede, «uføre», kunnskapsløse rasister.

Lei av argumentet (en kjent taktikk) venstre-siden alltid bruker; "Educate yourself". Ja, vet du, det har jeg også gjort!

Selv har jeg aldri stemt Frp, men har noen rundt meg som gjør det. Meget høyt utdannede mennesker. De som har aller lavest utdannelse (og høyest uføreprosent) er vel innvandrerne vi her sikter til. Ser du ned på disse? Det tror jeg ikke. Selv om jeg selvfølgelig forstår årsaker til at somaliere ligger langt etter på "startstreken".

Jeg har selv høyere utdannelse og skal stemme Sp. Men innvandringspolitikken til Frp er det jeg liker best ved partiet. Fakta lyver ikke! Makter man ikke å dra inn klare fakta i sin høyere utdannelse, men baserer sine analyser på følelser, ideologi og relativisme, vil denne utdannelsen føre til alt annet en det beste for landet. Jeg kjenner Sverige godt, og de er i en fortvilet situasjon. Har vi ikke hatt mange nok tiår på oss nå til å se at dette ikke fungerer?

Husk også en annen ting; Ufør er ikke ensbetydende med lavutdannet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 16.2.2020 den 13.34):

Det var tatt med som et svar på at FrP bruker de statistikkene de anser som tjenelige for sin politikk, så ikke uten relevans.

Men uten den delen av innvandringen som ikke fungerer (den vi snakker om her) ville vi stått igjen med fyllekjøring og annen "normal" kriminalitet. Hva er argumentet for å pøse på med mer problemer en vi allerede har? Bare fordi etniske nordmenn fyllekjører mer, er da ikke noe argument for at det i tillegg skal føles utrygt å gå rundt i egen by? Samt de økonomiske problemene innvandringen påfører landet?

Så nettopp en debatt med bl.a. statistisk sentralbyrå der de advarer med tanke på de økonomiske konsekvensene for velferden vår. Man sliter stort med å få denne gruppen i arbeid. Pensjonistene i Sverige får nesten ingenting, helsevesenet og skolen sliter, volden og trakasseringen mot etnisk svenske er hårreisende! Vi ser hva som skjer i nabolandet vårt.

Det finnes ikke lenger gode argumenter for å fortsette med dette. Det er uansett en utømmelig sil. Millioner på flukt eller migrering. Å ta inn migranter løser ingenting, det koster samfunnet enorme summer å ta en eneste asylsøker eller migrant til Norge. For samme sum kunne man hjulpet mange ganger fler (x 26?) i det som betegnes som nærområdene. Her passer de bedre inn i kulturen, men man må selvfølgelig finne en ordning som fungerer.

Endret av Blålin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hva gjør vi med de kriminelle innvandrerne? Vi kan ikke sende de ut - de fleste er nordmenn på lik linje med oss andre. Som oftest henger denne typen kriminalitet sammen med sosioøkonomisk status. Derfor er det å få innvandrerungdom ut i utdannelse og jobb svært, svært viktig. Nøkkelen til et godt skole- og arbeidsmiljø hvor folk trives og blir værende, det gjelder også for nordmenn, er ofte avhengig av det sosiale miljøet på skolen/arbeidsplassen. På grunn av dette, og fordi vi er avhengig av å få flere i arbeid i dette landet, har vi ingenting å tjene på at flere går rundt og skuler på og ikke vil integrere innvandrerne. Derfor er slike statistikker ikke til det gode for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (3 timer siden):

 

Husk også en annen ting; Ufør er ikke ensbetydende med lavutdannet.

Derav kommategn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheWanderLost skrev (1 time siden):

Så hva gjør vi med de kriminelle innvandrerne? Vi kan ikke sende de ut - de fleste er nordmenn på lik linje med oss andre. Som oftest henger denne typen kriminalitet sammen med sosioøkonomisk status. Derfor er det å få innvandrerungdom ut i utdannelse og jobb svært, svært viktig. Nøkkelen til et godt skole- og arbeidsmiljø hvor folk trives og blir værende, det gjelder også for nordmenn, er ofte avhengig av det sosiale miljøet på skolen/arbeidsplassen. På grunn av dette, og fordi vi er avhengig av å få flere i arbeid i dette landet, har vi ingenting å tjene på at flere går rundt og skuler på og ikke vil integrere innvandrerne. Derfor er slike statistikker ikke til det gode for noen. 

Dette er kun en liten del av sannheten. Jeg vet om flere norske unge med sosial stønad eller ung ufør. De færreste etnisk norske driver med den type vold og kriminalitet vi ser i Europa etter masseinnvandringen. Vi snakker om voldtekter, mord, knivstikking, terror, æreskultur og heder. Merker jeg begynner å bli litt fornærmet på etniske nordmenns vegne, når man skal sette disse i samme "kategori" hva gjelder det sosioøkonomiske = kriminalitet. Viser til de enorme samfunnsproblemene vi ser i Frankrike, Sverige m.fl. Dette handler mye mer om kultur og religion en sosioøkonomiske forhold. Det har tiden alene vist oss.

Sverige har flere ganger blitt kåret til det minst rasistiske landet i verden. Storbritannia likeså. Mange land i bl.a. Nord-Afrika er langt mer rasistiske og holder svarte slavearbeidere.

For å være ærlig vet jeg ikke hvem som skuler mest på hvem? Min opplevelse er heller motsatt, og de går som oftest i gjeng. Mine barn har venner med ulik farge og fra ulike kulturer, men kun mine barn har fått tilslengt rasistiske kommentarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blålin skrev (9 minutter siden):

Dette er kun en liten del av sannheten. Jeg vet om flere norske unge med sosial stønad eller ung ufør. De færreste etnisk norske driver med den type vold og kriminalitet vi ser i Europa etter masseinnvandringen. Vi snakker om voldtekter, mord, knivstikking, terror, æreskultur og heder. Merker jeg begynner å bli litt fornærmet på etniske nordmenns vegne, når man skal sette disse i samme "kategori" hva gjelder det sosioøkonomiske = kriminalitet. Viser til de enorme samfunnsproblemene vi ser i Frankrike, Sverige m.fl. Dette handler mye mer om kultur og religion en sosioøkonomiske forhold. Det har tiden alene vist oss.

Sverige har flere ganger blitt kåret til det minst rasistiske landet i verden. Storbritannia likeså. Mange land i bl.a. Nord-Afrika er langt mer rasistiske og holder svarte slavearbeidere.

For å være ærlig vet jeg ikke hvem som skuler mest på hvem? Min opplevelse er heller motsatt, og de går som oftest i gjeng. Mine barn har venner med ulik farge og fra ulike kulturer, men kun mine barn har fått tilslengt rasistiske kommentarer.

Jeg ser poenget ditt. Men sosioøkonomiske forhold er en viktig forklaring på kriminalitet, både når det gjelder nordmenn og innvandrere. Det er ikke den eneste forklaringen, men den er den samfunnet kan bidra noe med. Det er på skolene og arbeidsplassene møtene mellom oss skjer så lenge vi (og de) ikke omgås ellers. Og ja, fremmedfrykt finnes i begge leire og derfor er møtene ekstra viktige. Integrasjon og fredelig sameksistens starter der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheWanderLost skrev (2 minutter siden):

Jeg ser poenget ditt. Men sosioøkonomiske forhold er en viktig forklaring på kriminalitet, både når det gjelder nordmenn og innvandrere. Det er ikke den eneste forklaringen, men den er den samfunnet kan bidra noe med. Det er på skolene og arbeidsplassene møtene mellom oss skjer så lenge vi (og de) ikke omgås ellers. Og ja, fremmedfrykt finnes i begge leire og derfor er møtene ekstra viktige. Integrasjon og fredelig sameksistens starter der. 

Jeg synes bare vi har forsøkt dette veldig lenge, og svenskene enda lenger. Enkelte kommer hit som analfabeter, enkelte ønsker ikke integreres og særlig kvinner får ofte ikke lov til å delta i arbeidsliv grunnet kultur og religion. Kvinnedeltagelsen er veldig lav. Rasisme vil alltid finnes, både blant mennesker og i dyreriket. Fremmedfrykt er heller ikke alltid grunnløs.

På 2010-tallet og litt senere forsøkte jeg mange ganger å bli godt kjent med innvandrerfamilier via barnas skole. Men jeg ble etterhvert skuffet. Jeg forsøkte, men slapp aldri helt inn annet enn på overflaten. Igjen og igjen valgte de sine egne. Sin egen kultur. Dette gjelder ikke alle, men mange nok til at det blir segregasjon og parallelle samfunn. Det er oftere de, ikke vi, som ikke ønsker det samspillet du fint beskriver. Jeg skulle ønske ting var annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (21 minutter siden):

Jeg synes bare vi har forsøkt dette veldig lenge, og svenskene enda lenger. Enkelte kommer hit som analfabeter, enkelte ønsker ikke integreres og særlig kvinner får ofte ikke lov til å delta i arbeidsliv grunnet kultur og religion. Kvinnedeltagelsen er veldig lav. Rasisme vil alltid finnes, både blant mennesker og i dyreriket. Fremmedfrykt er heller ikke alltid grunnløs.

På 2010-tallet og litt senere forsøkte jeg mange ganger å bli godt kjent med innvandrerfamilier via barnas skole. Men jeg ble etterhvert skuffet. Jeg forsøkte, men slapp aldri helt inn annet enn på overflaten. Igjen og igjen valgte de sine egne. Sin egen kultur. Dette gjelder ikke alle, men mange nok til at det blir segregasjon og parallelle samfunn. Det er oftere de, ikke vi, som ikke ønsker det samspillet du fint beskriver. Jeg skulle ønske ting var annerledes.

Ja, jeg skulle også ønske ting var annerledes. Men ting blir ikke bedre ved at vi får presentert denne statistikken hvor denne gruppen blir stigmatisert. Statistikken handler om en del av den norske befolkningen og problemer knyttet til denne. Men hva kan vi gjøre med denne gruppen? Vi har også enorme samfunnsøkonomiske utfordringer knyttet til eldrebølgen og vi kan legge fram statistikk etter statistikk som viser kostnadene, men det endrer ingenting. Det får høyst sannsynlig bare de eldre til å føle seg som en byrde.
Samtidig ser jeg verdien av å ha denne typen statistikker for å sette i gang målrettet innsats i områder og mot grupper der behovet er størst. Men jeg, og kanskje du, har ingen nytte av å gå rundt og vite at den og den gruppen er mer kriminell enn andre. Tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...